Lasten ikäeroista :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olivia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olivia

Vieras
Esikoinen oli 3½ vuotias kun keskimmäinen syntyi. Tuntui että tuo ikäero oli aika hyvä. Esikoinen oli rauhallinen, tottelevainen, ei uhmannut. Tykkäsi vauvasta mutta oli suht. välinpitämätön vauvaa kohtaan kuitenkin. Ei siis mitään mustasukkaisuutta tai pelkoa että tekisi vauvalle tyhmyyksiä ( nostaisi syliin ilman lupaa, suutuspäissään heittäisi tavaroilla tai tukistaisi tms. ) Eli meidän tapauksessa tosi hyvä ikäero :)

Nyt esikoinen on 5½ vuotias, keskimmäinen melkein 2½ vuotias ja perheessä 5 viikkoinen vauva.
Ja voin sanoa että nämä iät on kaikista pahimmat :D :D Ainakin itse olen tosi väsynyt kun tätä koetan yksin pyörittää. Toki kahden vanhemman lapsen temperamentitkin on täysin erilaiset.

Nyt meillä on siis 5½ vuotias uhmaaja ( muka niiiiin iso ja joka asiasta väittää vastaan, juputtaa, huomauttaa, kiljuu ja tuntuu että itkeekin pienimmästäkin vastoinkäymisestä ). Sen lisäksi meillä on pian 2½ v uhmaaja ja tämä tapaus se vasta uhmaaja onkin :D Huutaa kurkku suorana jos ei saa tahtoaan läpi. Viskoo tavaroita, raivoaa, makaa vatsallaan lattialla jos ei hommat mene niin kuin hän tahtoo.
On siis ennen vauvan tuloakin ollut tälläinen temperamenttinen tapaus.

Mutta nyt kun yöt valvoo vauvan kanssa ja päivät tappelee kahden uhmaajan kanssa niin illalla tuntuu että korvat on väsyny :D Ei jaksaisi enää kuunnella yhtäkään tappelua eikä väitellä yhdestäkään asiasta.

:)

Mutta kun tosiaan olin mielessäni kuvitellut että ei niillä ikäeroilla oikeasti ole niin merkitystä niin kyllä nyt huomaa että kahden uhmaiässä olevan kanssa vauvan hoitaminen on huomattavasti rankempaa kuin yhden sen ikäisen joka ei uhmaa ihan joka asiasta.

Voi ei! Jaksamista siulle arkeen!
Mellä on "vain" kaksi uhmaikäistä 2,5v ikäerolla, enkä sano että helppoa se meillä olisi. Teihin verrattuna kyllä varmasti helpompaa. Onneksi ne hyvät päivät saa jaksamaan ja syksyllä menen töihin kuitenkin takaisin.

on myös meillä, kun on kaksi pikkuista 1v ja 4v ja teini-ikäisiä isoja sisaruksia!!!!!Isot osaavat suhtautua pieniin hoivaavasti ja saavat purkaa niihin hellyyttään rauhassa ja pienet jumaloivat isompiaan.
Oli itsellenikin yllätys, että toimii yleensä aika hyvin.

Meillä ikäeroa 1v8kk, ja miusta tuo oli hyvä siksi, että esikoinen ei ollut ehtinyt uhmaikään, kun kuopus syntyi. Siksi mie suosittelen muillekin alle kahden vuoden ikäeroa. Olen kyllä samaa mieltä, että kuusivuotiaat saattaa olla todella rasittavia: meidänkin "kusikuutosen" elämä on välillä yhtä vinkumista ja marinaa :).

Voimia arkeen! :hug:
Meillä on kolme lasta ja uuden perheenjäsenen syntymä on aina hetkeksi "ravistellut" perheemme kuvioita- siis siten, että jokaisen on täytynyt etsiä "paikkansa" perheessä uudelleen.
Ehkä tässä uhmassa on teillä osin kyse siitäkin. Mustasukkaisuus voi ilmetä uhmailuna ja olla huomionhakua. Kulloisenkin vauvan ensimmäisen ikävuoden aikana on sitten tasaantunut.

Vaikka uhmaa meidän tytöillä riittää yhä.

Yhteistyössä