Minkälaisia kommentteja olette saaneet lasten märästä tai ikäerosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Saru

Jäsen
27.06.2007
234
0
16
Onko kenellekkään kommentoitu lasten määrää tai ikäeroa jotenkin. Itse olen muutaman kerran saanut kuulla asiasta jossain muodossa.

Meillä on viisi lasta, ja kun nuorimmaisemme syntyi, ei ihan samaan ikäluokkaan kuluvilla perheillä ollut lapsia näin montaa, tai ylipäätään tällä seudulla ei ollut näin suuria lapsiperheitä montaakaan.

Niitä kommenttejahan on tullut, että kun on jo tyttö ja poika niin ei enää tarvitse yrittää.

Kerran sitten (silloin lapsia oli 4, odotin kuopustamme) kaupan kassalla oleva nainen sanoi minulle, että sinähän olet jo kun perhepäivähoitaja ja vielä lisää tulee...

Kahden nuorimman lapsemme ikäero on 1v7kk. Kuopustamme odottaessa olin keskiraskauden aikaan neuvolalääkärillä, kun tämä nainen kysyi, että onko teidän kanssa koskaan puhuttu ehkäisystä... Vähän olin hämmästynyt tuosta kommentista, mitä lienee ajatellut. Ajatteliko, että emme kyseisetä asiasta tiedä mitään ja lapsia pukkaa aina vain. Ja kun tuolla lääkärillä itsellään oli silloin 4 lasta ja kahden nuorimman ikäero vain 1v3kk, joten ei me kovin paljon heitä edellä lapsi-asiassa oltu.

Meillä on kaksi lasta, ikäeroa 1 v 4 kk. Ja kun olen sanonut, ettei meille taida enempää pieniä tulla, niin poikkeuksetta olen kuullut: No älähän nyt, kyllä se kolmas nyt ainakin / kunhan nyt aikaa kuluu, niin mieli muuttuu / mutta teillehän just olen ajatellut paljon lapsia ja monia muita kommentteja tähän malliin. Kukaan ei ole sanonut, että ok. KAIKKIEN mielestä pitää vielä lapsia saada lisää.
Mun mielestä vähän outoa, mutta yritän ottaa huumorilla =)
Ja sen takia olen ajatellut lapsiemme olevan tässä, kun koen ettei voimavarani riitä usemmalle.

Meillä yksi lapsi, joten voit vain kuvitella miten paljon tulee kyselyitä. 'Täytyyhän nyt sisaruksia olla', 'Milloinkas tulee seuraava?', 'Ette kai te nyt yhteen jätä?'....

Neljän vanhimman kohdalla kuulin varsin usein ihmettelyä pienistä ikäeroista. Vanhin oli 4v 6kk, kun neljäs syntyi. Saa kai sitä ihmetellä ääneen.

Minulla on 5 lasta.Vanemmat lähes aikuisia.Uusi mies ja kaksi pientä.Tuttavapiirissä myös lähes aikuisia lapsia.Kommentit ovat ollut siihen suuntaiset että miksipiti aloittaa kaiken taas alusta ja suurin piirtein pilata eläämänsä.Ei voi taaskaan tehdä mitään ..mitä nyt sitten pitäisikään tehdä ;)

Meillä on neljä lasta ja kovasti tuntuu suku tietävän ettei tuu enää enempää.Paitsi että kaikki on poikii, jotkut taas kyselee et eikö vielä pidä tehä tyttö? Sillä nyt ei todellakaaan ole mitään väliä kumpi se on.
Mun äiti etenki tuntuu olevan sitä mieltä etten mä todellakaan tee enää lapsia. Oon ollu 11v.kotiäiti ja se taitaa kovasti olla sitä mieltä et pitäs jo mennä töihin. Sano jopa ihan suoraan, et kannattais varmaan muutama kerta harkita sitä lasten tekoakin.Että minua inhotti tollaset kommentit. Ihan kun mä olisin niin huono äiti ettei todellakaan enää kannattais hankkia lisää.Mut on kuulemma vedettävä raja johonkin...mä oon viihtyny kotona lasten kans hyvin, ei se ajatus viidennestä jossain vaiheessa mahoton ole.Mutta muuthan sen tietää paremmin... :x

Meillä on neljä lasta joista kolme on edellisestä liitostani ja tämä nuorimmainen(jolla vanhimman kanssa ikäeroa 17v)on nyt reilun vuoden.
Minulle kuitenkin moni sanonut että pitäähän minun tehdä vielä yksi, että nykyinen mieheni saisi vielä pojan!! Minusta se oli kyllä törkeyden huippu. Minä en enää lisäänny, tämä ihana pieni tyttö on nyt minun viimmeiseni. Miehelle olen tämän selvin sanoin ilmoittanut jo silloin kun suostuin alkaa tekemään tätä yhtä...

Meillä on kolme lasta (ja neljäs haaveissa...) ja on tullu esim. sukulaisilat kommenttia, että meitä ei voi kutsua esim. synttäreille, kun tulee talo täyteen pelkästään meidän perheestä ;) no ei olla sit ko. perheessä käyty kyläilemässä...

Mut muuten ei kyllä määrää tai ikäeroja kommentoitu, mutta voisin helposti kuvitella, että jos se neljäs vielä saadaan niin alkaa kommentteja kuulumaan1

Meillä kahden lapsen ikäero on 2v1kk ja äitini kommentoi reippaasti että "suosittelen jos kolmannen teette niin ainakin kolmen vuoden ikäerolla". Totesin vaan että minä en kolmen vuoden päästä pukkaa tähän maailmaan enää yhtään vauvaa, että ennen kyllä tulee jos on tullakseen. Tais mennä pussi herneitä nenään mutta menköön :)

Aika usein kuulee kysyttävän että onko noi kaikki sun omia? (mulla kolme lasta) tai sitten kysytään että miten sä pärjäät noiden kaikkien kanssa? Monet kysyvät pojista (nuorempi 1v7kk ja vanhempi 3v) että onko noi kaksoset? Kokoeroa heillä kuitenkin roimasti. :laugh:

Niin, ja silloin kun oli vain kaksi lasta (tyttö ja poika), moni totesi että teillähän on nyt lapsiluku täynnä kun olette saaneet kumpaakin sukupuolta.

Yhteistyössä