Ikäeroa on 1v 8kk, tyttö on nyt 2v ja poika 4kk. Nyt jälkikäteen sanoisin että kakkonen olisi saanut tulla ehkä hieman myöhemmin. Toisaalta tuo esikoinen on aika omatoiminen ollut, mutta vaipattomuus olisi ehdottomasti plussaa. Yöt nukkuu onneksi pääosin heräilemättä, uhma alkaa nyt ilmeisesti nostaa päätään ja tällä äidillä ei meinaa hermot riittää niinä päivinä kun molemmat vaan kiukuttelee :kieh: Syömisten kanssa on myös vähän ongelmia jos ne sattuu yhtä aikaa. Esikoinen osaa kyllä syödä itsekin, mutta se on nyt ottanut takapakkia ilmeisesti sen takia kun näkee että vauvaakin syötetään. Sama juttu on ollut yötutin ja tuttipullon kanssa, ne olivat jo jäämässä pois. Nyt kun toinen juo pullosta, niin hänenkin pitää siis saada. Voisihan sitä tietysti huudattaakin näiden takia, mutta just nyt ei voimat riitä siihen ja itsekkäästi haluan nukkua ne parit tunnit yössä ilman esikoisen huutoja. Mennään nyt pari kuukautta eteenpäin ja yritetään uudestaan.
Suurempaa mustasukkaisuutta ei ole esiintynyt, tyttö pusuttelee vauvaa ahkerasti ja haluaa "auttaa" syöttämisessäkin. Kova vahdittavahan tuo tyttö on, hetkeksikään ei voi jättää yksin, aina on joku kaappi auki ja tavarat pihalla jne. Tämä voi kuullostaa tosi tyhmältä, mutta yksin kun olen lasten kanssa, tuntuu että silloin on ihan turha yrittää tehdä yhtään mitään esim. pestä pyykkiäkään tai maksaa netissä laskuja, koska jompikumpi on aina hankala. Illalla ruoanlaittokin pitää tehdä niin, että laitan vauvan nukkumaan ja sen jälkeen alan vasta laittamaan ruokaa. Molemmat ovat seurankipeitä, esikoinen ei ollut niin seurankipeä vauvana kuin kuopus, mutta nyt vanhempana tyttö on melkein aina seuraa vailla. Hyvähän se on etteivät juokse ihmisiä karkuun, mutta itsekin kun haluaisi joskus jonkun oman hetkenkin. Jatkuva seuranpitäminen ja hauskuuttaminen käy ainakin minun voimille, ehkä itse olen sitten erakkomaisempi luonne kuin lapset.
Nyt meni aiheen vierestäkin, mutta lyhyesti sanottuna, sopivaa ikäeroa on vähän vaikea sanoa. Toisille sopii toinen ja toisille toinen. Itse pitäisin sen väh. 2 vuotta ikäeroa.