Lasten huvitteluiden kustannukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en voi käsittää, että noin tiukalla raha on tai siis jos todella raha on noin tiukalla niin se heti sitten tuhlataan. Toki pitää huvitustakin olla joskus, mutta jos raha noinkin tiukalla ettei yhteen ylimääräiseen kylpyläkäyntiin ole varaa niin huh.

Samoin. Itse vaikka olisin viikon syömättä, jos raha olisi niin tiukilla että lapsi ei muutoin pääse edes kaverinsa kanssa uimaan!

Minä ajattelen toisin ja ilmeisesti myös ap. Ensin turvataan tuloilla koko perheen hyvinvointi ja asuminen, se mikä jää kun kaikki on maksettu voidaan käyttää huvituksiin.

Nuo huvitukset kun eivät kuitenkaan ole elintärkeitä, olen huomannut että meillä lapset arvostaa enemmän esim. yhteisiä leffailtoja kuin muita tekemiämme keikkoja.

Olen samaa mieltä. Paljon mukavampaa, kun koko perheellä on vatsa täynnä. Koko perhe on silloin tyytyväisempi. Voihan yhdessä tehdä muutakin kuin käydä maksullisissa paikoissa huvittelemassa. Ja silloin kun on varaa muuhun, niin käydään.

Alkuperäinen kirjoittaja järks:
En ole ap, mutta olen lukenut tätä ketjua ihan ällistyneenä.
Ihan oikeastiko ihmiset ajattelevat, että lasten pitää saada kaikki kallis ylimääräinen, mitä he keksivät vinkua? Ja ihan oikeastiko yhtä lasta pitäisi suosia muiden ylitse? Ja ihan oikeastiko vanhempien pitäisi olla syömättä/kerätä pulloja/käydä extratyössä hupirahojen vuoksi?

Eiköhän monilapsisisen perheen pyörittäminen ihan muutenkin ole jo melko taitoa vaativa juttu. Tärkeintä niille lapsille on perustarpeiden tyydyttäminen ja sen jälkeen se, että heitä arvostetaan, heitä kuunnellaan ja heistä välitetään. Ei yksi kylpyläkäynti.

Hirveitä pinnallisia arvoja ihmisillä.

Itse mietin ihan samaa. Meillä kolme lasta eikä ole rahasta tiukkaa, mutta jos on sovittu joku koko perheen yhteinen isompi meno esim Flamingoon tai Linnanmäelle mutta yksi lapsista haluaakin kaverinsa kanssa sinne erikseen niin sitten hän menee ja jää pois koko muun perheen reissulta. Mitään Mäkkäri tai leffareissuja ei lasketa ihan yhtä tasan.

Toisaalta jos lapsi niin kovin haluaa Flamingoon sekä perheen että kaverin kanssa niin voisin sopia että pääsee, jos itse ansaitsee rahat sinne esim niitä pulloja keräämällä tai pieniä kotitöitä tekemällä. Mutta silloin tämä sama mahdollisuus tulee olla myös muilla lapsilla.

Luulen, että ajattelisin kyllä pitkälti samalla tapaa kuin sinä jos rahaa olisikin ylimääräistä. Eli kohtuus ja reiluus pitää olla, puhutaan sitten pienestä tai vähän isommasta huvittelubudjetista.

Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja KahviKaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
en voi käsittää, että noin tiukalla raha on tai siis jos todella raha on noin tiukalla niin se heti sitten tuhlataan. Toki pitää huvitustakin olla joskus, mutta jos raha noinkin tiukalla ettei yhteen ylimääräiseen kylpyläkäyntiin ole varaa niin huh.

Samoin. Itse vaikka olisin viikon syömättä, jos raha olisi niin tiukilla että lapsi ei muutoin pääse edes kaverinsa kanssa uimaan!

Minä ajattelen toisin ja ilmeisesti myös ap. Ensin turvataan tuloilla koko perheen hyvinvointi ja asuminen, se mikä jää kun kaikki on maksettu voidaan käyttää huvituksiin.

Nuo huvitukset kun eivät kuitenkaan ole elintärkeitä, olen huomannut että meillä lapset arvostaa enemmän esim. yhteisiä leffailtoja kuin muita tekemiämme keikkoja.

Olen samaa mieltä. Paljon mukavampaa, kun koko perheellä on vatsa täynnä. Koko perhe on silloin tyytyväisempi. Voihan yhdessä tehdä muutakin kuin käydä maksullisissa paikoissa huvittelemassa. Ja silloin kun on varaa muuhun, niin käydään.

Hienoa huomata, että tervettä järkeä ja ymmärrystä omaavia ihmisiäkin löytyy. Näistä teksteistä joidenkin osalta paistaa läpi se, että jos lapsi ei pääse ainakin melkein kaikkiin huvituksiin minne haluaa -> lapsi on täysin onneton ja heitteillä.

Puutun vain yhteen asiaan..

Jos rahat tiukilla (tuttu tunne) :D
Ja lapsia useampi, niin miksi yhden pitäisi päästä 2 kertaa?
Meillä ainakin pyritään kohtelemaan lapsia tasapuolisesti.

Miltäköhän muista lapsista mahtais tuntua, jos ja kun heiltä on evätty asioita vedoten siihen, ettei rahaa ole ja sitten jopa lainattais rahaa siihen, että yksi lapsista pääsisi huvittelemaan 2 kertaa.. Hoh hoi..

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Jos olis rahat nuin tiukalla, ettei lapsi pääse uimaan kaverinsa kanssa ja sen jälkeen perheen kanssa, niiin menisin keräämään vaikka pulloja tai tekisin vähän extratyötä tms, että lapsi pääsee mukaan molemmilla kerroilla. Meillä joskus lapsi itse on maksanut omilla rahoillaan jonkun extra-jutun (esim Hesellä käynnin tms). Oppii samalla oman rahan käyttöä.

Ihan oikeastiko ihmiset ajattelevat, että lasten pitää saada kaikki kallis ylimääräinen, mitä he keksivät vinkua? Ja ihan oikeastiko yhtä lasta pitäisi suosia muiden ylitse? Ja ihan oikeastiko vanhempien pitäisi olla syömättä/kerätä pulloja/käydä extratyössä hupirahojen vuoksi?

Eiköhän monilapsisisen perheen pyörittäminen ihan muutenkin ole jo melko taitoa vaativa juttu. Tärkeintä niille lapsille on perustarpeiden tyydyttäminen ja sen jälkeen se, että heitä arvostetaan, heitä kuunnellaan ja heistä välitetään. Ei yksi kylpyläkäynti.

Ei tietenkään kaikkea. Mutta jos olen vaikka keskustassa lasten kanssa ja meidän tekee mieli käydä hampurilaisilla ja donitseilla, niin jos emme mene, syy ei ainakaan ole se että ei ole varaa. Kyllä tuota 3,5veetä saa jo kasvattaa rahankäyttöön siltä osin, että kaupoista ei osteta mitä tahansa vaan ostamisen ilosta, vaikka rahaa olisikin. Eikä niitä huvitteluja tarvitse olla joka viikko tai edes joka kuukausi, mutta itse säästän tälläkin hetkellä rahaa kesän reissuihin, joista on iloa niin lapsille kuin äidille, mennään vuokramökille, muumimaahan jne. Kyllä sellaisiin pitää edes sillon tällöin olla varaa, ettei lapsille jää mieleen vaan "ei ole varaa" joka usein on tekosyy ja osoitus vaan siitä mihin ne rahansa pistää..

Ja sitäpaitsi, ei se lapsi siitä sen onnellisemmaksi tule vaikka sais kaikki lelukaupan lelut ja raahattais vähän väliä jonnein höpö löpö maahan. Meillä ainaki lapsi on silmittömän iloinen pienistä asioista. Ei tarvi olla kun perheen yhteinen eväsretki metsään, talvella hiihtoretki tms. Ja ei, rahasta ei ole kiinni, käydään joskus myös huvipuistossa, kylpylässä, hop lopissa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Jos olis rahat nuin tiukalla, ettei lapsi pääse uimaan kaverinsa kanssa ja sen jälkeen perheen kanssa, niiin menisin keräämään vaikka pulloja tai tekisin vähän extratyötä tms, että lapsi pääsee mukaan molemmilla kerroilla. Meillä joskus lapsi itse on maksanut omilla rahoillaan jonkun extra-jutun (esim Hesellä käynnin tms). Oppii samalla oman rahan käyttöä.

Eiköhän tuo mene ihan kaikkiin lapsiin.
Ei ainoastaan suurperheiden lapsiin.
Ja suurperheiden lapsille on myös muutkin asiat tärkeita kuin vain äidin aika.Samalla tavoin tykkäävät käydä reissussa tms.
Ja kokemuksesta puhun.Lapsia 6.

Itse olen kotona ja voin antaa aikaani aikalailla loputtomasti.Mutta myös käydään yhdessä uimassa, hiihtämässä ja lomilla.
Ei se tee meistä pinnallisia.
Eivät lapset saa kaikkea mitä haluavat, mutta edes toisinaan ravintolassa syödään, käydään kylpylälomalla tms.

Hyvä on, pätee tietysti kaikkiin lapsiin. Ajattelin vaan suurperheen tilannetta siltä osin, että siellä esimerkiksi mahdollinen harrastusrumba voi olla moninkertainen verrattuna pienempään perheeseen. Eli arki voi olla melkoista aikatauluttamista (ja siksi tuntuu pahalta, kun osan mielestä pitäisi vielä ottaa ylimääräinen työ kaikkea hömppää varten).

Alkuperäinen kirjoittaja Black Sheep:
Puutun vain yhteen asiaan..

Jos rahat tiukilla (tuttu tunne) :D
Ja lapsia useampi, niin miksi yhden pitäisi päästä 2 kertaa?
Meillä ainakin pyritään kohtelemaan lapsia tasapuolisesti.

Miltäköhän muista lapsista mahtais tuntua, jos ja kun heiltä on evätty asioita vedoten siihen, ettei rahaa ole ja sitten jopa lainattais rahaa siihen, että yksi lapsista pääsisi huvittelemaan 2 kertaa.. Hoh hoi..

Tätä minäkin mietin kuumeisesti.
Joku voisi ehkä perustella, miksi esikoista pitäisi pitää suuremmassa arvossa kuin muita? Etenkään kun kukaan ap:n lapsista ei ollut enää ihan taapero.

Hienoa huomata, että tervettä järkeä ja ymmärrystä omaavia ihmisiäkin löytyy. Näistä teksteistä joidenkin osalta paistaa läpi se, että jos lapsi ei pääse ainakin melkein kaikkiin huvituksiin minne haluaa -> lapsi on täysin onneton ja heitteillä.

Minäkin olen hiemna järkyttynyt tästä ajatusmaailmasta, että jotkut pienituloiset on valmiita vaikka syömään pelkkää kaurapuuroa ja makaroonia, että lapsi ei vaan jää paitsi kaikista niistä huvituksista mihin hän haluaa!

Minä näe tärkempänä sen, että lapset ja koko perhe saa ravitsevaa, täysipainoista ja terveellistä ruokaa, on ehjät ja puhtaat vaatteet ja koti missä asua ja muu tulee sen jälkeen. Ap:n lapsihan pääsee sinne Flamingoon joka tapauksessa kerran, joko kaverinsa tai perheensä kanssa, ei hänelle siitä mitään suurta vahinkoa ole, että ei pääse sekä että.

En alentuisi keräämään tyhjiä pulloja tai kituisi nälässä siksi, että lapsi saa tahtonsa lävitse. Jos on tiukkaa rahassa niin silloin joutuu myönnytyksiä tekemään, lapsetkin. 12 vuotiashan voi ansaitse itsekin vähän taskurahaa niitä pulloja keräämällä, ei se äidin ja isän tehtävä ole toimia curlingvanhempina ja näyrtyä ihan mihin vaan jotta lapsi ei pettyisi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja en toki tiedä apn kaikista rahankäyttökohteista, mutta hyvin usein tosi "köyhillä" on varaa olla ylipainoisia ja vetää röökiä ja alkoakin välillä, mutta ei "varaa" kustantaa lapsille niitä huvitteluja. Kyllä se silloin kertoo ihmisen omista arvoista enemmän kuin mistään oikeasta rahapulasta.

No meillä ei olla ylipainoisia, kukaan ei polta ja alkoakaan emme nyt osta, kun rahat ovat tiukilla. Aiemmin joskus ostimme pullon punaviiniä viikonlopun illalliselle.

Että ei nyt näistä asioista kauheasti apuja ollut meidän rahapulaamme.

Joo se on niin helppo ilkopuolisen sanoa, mitä tekisi toisen asemassa, vaikkei edes tiedä, miksi tilanteessa ollaan. Nyt on niin paljon kaikenlaisia lomautuksia ja irtisanomisia. Lisäksi taloon voi tulla vaikka mitä rahaa ja rempnttiin vaativia juttuja, jotka syö säästöjä, autonkin kanssa voi sattua kaikenlaisia yllättäviä menoja.

Vietä vaan aikaa lasten kanssa, se on arvokkaampaa, kuin että iltaisin juoksisit pulloja keräämässä tai lisätöissä. Johan teillä todennäköisesti tilanne on paranemassa, kun tuossa aikaisemmin kerroit, että miehesi ehkä saa parempipalkkaista työtä kesällä.

On minullakin tiukaa, ja siksi tahdään kaikkea kivaa mikä on ilmaista, ja joskus herkutellaan paremmalla ruualla, tai muuten sijoitan lapseen ja hänen huvituksiin. Minulle se on kuitenkin helppoa, kun on vaan yksi lapsi, eikä tarvi yrittää olla tasapuolinen ja reilu useamman lapsen kanssa.

Tulee ihan pahamieli puolestasi, kun syyllistetään ja tuomitaan omasta rahatilanteestanne. Ja ennen kaikkea valinnoista. Pistäppä aloitus, että olette koko perhe syöneet kaksi viikkoa kaurapuuroa ja nyt on varaa lähteä flamingoon, hoploppiin tai johonkin muuhun maksulliseen tapahtumaan, niin johan tulvii ihmettelyä, miksi ette voi syödä terveellisemmin kunnollista perusruokaa, lihaa, kanaa, kalaa ja kasviksia. Ja jättää ne huvitukset käymättä ja tehdä sen tilalla jotain mukavaa perheen kesken joka on ilmaista.

Tämä palsta on niin täynnä ihmisiä, jotka tietää aina ainoan oikean tavan, miten kenenkin pitää elää ja tehdä. Tee mitä tahansa, niin teet sen aivan väärin. Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, minusta on hyvä tuon ikäiselle antaa hieman vastuuta päättää asioistaan ja elämään niiden seurausten kanssa. Joskus se on kuitenkin opittava, tässä vaiheessa seuraukset ei kuitenkaan ole tämän kurjemmat, kuin valita, joko jää paitsi ystävänsä kanssa yhteisestä tekemisestä tai sitten perheen yhteisestä huviretkestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja en toki tiedä apn kaikista rahankäyttökohteista, mutta hyvin usein tosi "köyhillä" on varaa olla ylipainoisia ja vetää röökiä ja alkoakin välillä, mutta ei "varaa" kustantaa lapsille niitä huvitteluja. Kyllä se silloin kertoo ihmisen omista arvoista enemmän kuin mistään oikeasta rahapulasta.

No meillä ei olla ylipainoisia, kukaan ei polta ja alkoakaan emme nyt osta, kun rahat ovat tiukilla. Aiemmin joskus ostimme pullon punaviiniä viikonlopun illalliselle.

Että ei nyt näistä asioista kauheasti apuja ollut meidän rahapulaamme.

Joo se on niin helppo ilkopuolisen sanoa, mitä tekisi toisen asemassa, vaikkei edes tiedä, miksi tilanteessa ollaan. Nyt on niin paljon kaikenlaisia lomautuksia ja irtisanomisia. Lisäksi taloon voi tulla vaikka mitä rahaa ja rempnttiin vaativia juttuja, jotka syö säästöjä, autonkin kanssa voi sattua kaikenlaisia yllättäviä menoja.

Vietä vaan aikaa lasten kanssa, se on arvokkaampaa, kuin että iltaisin juoksisit pulloja keräämässä tai lisätöissä. Johan teillä todennäköisesti tilanne on paranemassa, kun tuossa aikaisemmin kerroit, että miehesi ehkä saa parempipalkkaista työtä kesällä.

On minullakin tiukaa, ja siksi tahdään kaikkea kivaa mikä on ilmaista, ja joskus herkutellaan paremmalla ruualla, tai muuten sijoitan lapseen ja hänen huvituksiin. Minulle se on kuitenkin helppoa, kun on vaan yksi lapsi, eikä tarvi yrittää olla tasapuolinen ja reilu useamman lapsen kanssa.

Tulee ihan pahamieli puolestasi, kun syyllistetään ja tuomitaan omasta rahatilanteestanne. Ja ennen kaikkea valinnoista. Pistäppä aloitus, että olette koko perhe syöneet kaksi viikkoa kaurapuuroa ja nyt on varaa lähteä flamingoon, hoploppiin tai johonkin muuhun maksulliseen tapahtumaan, niin johan tulvii ihmettelyä, miksi ette voi syödä terveellisemmin kunnollista perusruokaa, lihaa, kanaa, kalaa ja kasviksia. Ja jättää ne huvitukset käymättä ja tehdä sen tilalla jotain mukavaa perheen kesken joka on ilmaista.

Tämä palsta on niin täynnä ihmisiä, jotka tietää aina ainoan oikean tavan, miten kenenkin pitää elää ja tehdä. Tee mitä tahansa, niin teet sen aivan väärin. Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, minusta on hyvä tuon ikäiselle antaa hieman vastuuta päättää asioistaan ja elämään niiden seurausten kanssa. Joskus se on kuitenkin opittava, tässä vaiheessa seuraukset ei kuitenkaan ole tämän kurjemmat, kuin valita, joko jää paitsi ystävänsä kanssa yhteisestä tekemisestä tai sitten perheen yhteisestä huviretkestä.

Kiitos oikeasti tästä. Ihan tuli kyyneleet silmiin :´-)
Sitähän se on, toisten tilanteisiin on aina niin helppoa lähteä nokittamaan itseään paremmaksi. Toki itse neuvoja pyysin, mutta keskustelu meni aika reippaasti ohi alkuperäisen kysymyksen.

Nyt lähden tästä ruuanlaittoon, kanapastaa ja vihanneksiakin tänään pöydässä ;-D

Yhteistyössä