Lasten hoitoon jättämisestä ammattilaisten suusta

• Viestiketjun aloittaja äiti yhdelle
  • Ensimmäinen viesti
äiti yhdelle
Meillä 1v korvakierteessä oleva tyttö, jonka kanssa on ravattu useaan otteeseen lääkärissä tässä viimeaikoina. Heti 9kk iän jälkeen on aina kysytty tottakai lääkärissä että oletteko kotona vai töissä (sairaslomatodistusta varten) ja aina kun olen kertonut että kotona ja tarkoitus olla vielä pitkään, niin suurin osa lääkäreistä kommentoi tähän, että se on hyvä, kotona on pienen paikka. Päiväkodeissa pöpöt jyllää ja voi olla että korvakierrekään ei mene putkilla ohi, jos jatkuvasti on kipeänä.

1 v neuvolassa täti kysyi hoitoon jättämisestä, että onko ollut hoidossa. Sanoin että ei ole eikä ole tarvetta vielä vieläkään. Terkka sanoi siihen että hyvä, niin kuuluu ollakkin ja että oikeasti on psykologit sitä mieltä että yksi yö per ikävuosi on sopiva aika pienelle max. kuukakudessa.

Juttelin myös lastenpsykiatrin kanssa, joka oli myös sitä mieltä, että alle 2 vuotiasta ei yöhoitoon muuten kuin pakkotilanteessa. Ja että myös hoitopäivä olisi hyvä olla max. 8h, mielellään paljon lyhyempi.

Niin, että en ole ollut väärässä, kun olen ystävilleni sanonut, että minusta ei ole hyväksi vauvaa hoitoon antaa. Olen lukemattomien ihmisten mielestä liian omiva äiti, kun lapsi ei ole hoidossa ollut. Mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti yhdelle;24491245:
Meillä 1v korvakierteessä oleva tyttö, jonka kanssa on ravattu useaan otteeseen lääkärissä tässä viimeaikoina. Heti 9kk iän jälkeen on aina kysytty tottakai lääkärissä että oletteko kotona vai töissä (sairaslomatodistusta varten) ja aina kun olen kertonut että kotona ja tarkoitus olla vielä pitkään, niin suurin osa lääkäreistä kommentoi tähän, että se on hyvä, kotona on pienen paikka. Päiväkodeissa pöpöt jyllää ja voi olla että korvakierrekään ei mene putkilla ohi, jos jatkuvasti on kipeänä.

1 v neuvolassa täti kysyi hoitoon jättämisestä, että onko ollut hoidossa. Sanoin että ei ole eikä ole tarvetta vielä vieläkään. Terkka sanoi siihen että hyvä, niin kuuluu ollakkin ja että oikeasti on psykologit sitä mieltä että yksi yö per ikävuosi on sopiva aika pienelle max. kuukakudessa.

Juttelin myös lastenpsykiatrin kanssa, joka oli myös sitä mieltä, että alle 2 vuotiasta ei yöhoitoon muuten kuin pakkotilanteessa. Ja että myös hoitopäivä olisi hyvä olla max. 8h, mielellään paljon lyhyempi.

Niin, että en ole ollut väärässä, kun olen ystävilleni sanonut, että minusta ei ole hyväksi vauvaa hoitoon antaa. Olen lukemattomien ihmisten mielestä liian omiva äiti, kun lapsi ei ole hoidossa ollut. Mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.
Oikeassa ovat ja olet :)!

"Vierailija"
Olenpa jonkin verran samaa mieltä, enkä halua häikäisyä. Vuosi ja yö on yleinen opastus olla erossa vanhemmista ja se on hyvä. Lapsemme ovat olleet 5-6 tuntia hoidossa ja se on ollut ihan ok eskariin asti, koska työvuoromme voidaan sovitella. mahdollisimman pitkä loma 6-7 viikkoa on lapselle tarpeen raskaan hoitovuoden katkaisemiseksi. Se voidaan toteuttaa vuorottelemalla lomia. Niin, mariskaa vaan perheen lomat yhdessä jne... onhan viikonloput aikaa. Ajatelkaapa itse!

"a p"
[QUOTE="...";24491355]Onko nyt sädekehää kiillotettu tarpeeksi?[/QUOTE]

Ei kun lapsen oikeuksien kehää. Ei se lapsi ole pyytänyt saada syntyä juuri jollekkin tietylle. Minä olen tuon lapsen itse toivonut ja saanut ja hänestä koitan mahdollisimman hyvin huolta pitää ja parhaani teen.

---
Mun lapsi meni hoitoon aikanaan 10kk vanhana koska yh-äitinä menin takaisin töihin. Eipä tuolla mitään traumoja näytä olevan ja ihan kunnon kansalainen on.

Minusta asiat eivät ole ihan noin yksiselitteisiä.

Tiedän myös perheitä joissa lasten todellakin olisi parempi olla hoidossa kuin kotona.

"a p"
Mun lapsi meni hoitoon aikanaan 10kk vanhana koska yh-äitinä menin takaisin töihin. Eipä tuolla mitään traumoja näytä olevan ja ihan kunnon kansalainen on.

Minusta asiat eivät ole ihan noin yksiselitteisiä.

Tiedän myös perheitä joissa lasten todellakin olisi parempi olla hoidossa kuin kotona.
Eihän se lapsen kannalta ideaali tilanne ole, jos lapsen on parempi hoidossa kuin kotona. Eikä sekään ideaalitilanne ole, että on yksinhuoltajana pakko laittaa 10kk ikäinen hoitoon.

---
[QUOTE="a p";24491412]Eihän se lapsen kannalta ideaali tilanne ole, jos lapsen on parempi hoidossa kuin kotona. Eikä sekään ideaalitilanne ole, että on yksinhuoltajana pakko laittaa 10kk ikäinen hoitoon.[/QUOTE]

Elämässä tulee vastaan paljon tilanteita jotka eivät ole ideaalisia. Silti edelleenkin väitän, että lapseni ei ole asiasta kärsinyt.

"a p"
Elämässä tulee vastaan paljon tilanteita jotka eivät ole ideaalisia. Silti edelleenkin väitän, että lapseni ei ole asiasta kärsinyt.
Totta! Varmasti olet ollut lapsellesi paras äiti ja toiminut tilanteiden vaatimalla tavalla. Mutta koska minulla on mahdollisuus olla omani kanssa kotona, totta kai olen. En ymmärrä sitä, että ensin hankitaan lapsia ja sitten ne on koko ajan hoidossa ihan vaan kun äiti haluaa töihin ja viihteelle. Mutta totta kai tilanteita on monia ja on toimittava tilanteen vaatimalla tavalla.

---
[QUOTE="a p";24491476]Totta! Varmasti olet ollut lapsellesi paras äiti ja toiminut tilanteiden vaatimalla tavalla. Mutta koska minulla on mahdollisuus olla omani kanssa kotona, totta kai olen. En ymmärrä sitä, että ensin hankitaan lapsia ja sitten ne on koko ajan hoidossa ihan vaan kun äiti haluaa töihin ja viihteelle. Mutta totta kai tilanteita on monia ja on toimittava tilanteen vaatimalla tavalla.[/QUOTE]

Toki näin. Mutta minusta on melko turhaa toitottaa sitä, että kuka lasta hoitaa vaan enemmänkin tuijottaa sitä hoidon tasoa. Tapahtui hoito sitten kotona äidin toimesta tai ulkopuolisella hoitajalla.

"a p"
Toki näin. Mutta minusta on melko turhaa toitottaa sitä, että kuka lasta hoitaa vaan enemmänkin tuijottaa sitä hoidon tasoa. Tapahtui hoito sitten kotona äidin toimesta tai ulkopuolisella hoitajalla.
Ei se lapselle ole turhaa ketä häntä hoitaa. Lapsi rakastaa huonoakin äitiä ja äidin tehtävä olisi lasta parhaansa mukaan hoitaa. Ikävää on, jos äiti ei siihen kykene ja silloin on toki parempi, että lapsi saa tarvitsemaansa hoitoa joltakulta muulta.

tapauskohtaista
Päiväkotiin en minäkään ihan pientä tuuppaisi, mutta meidän kunnassa on todella ammattitaitoisia perhepäivähoitajia, jotka ovat hoitaneet lapseni yksivuotiaista eskariin (paitsi silloin, kun olen ollut sisaruksista äitiyslomilla) . Lapset ovat olleet tosi terveitäkin koko pph-hoitoajan ja sairastaneet sitten päiväkodin eskarissa melkein kaikki taudit. Eli minusta kodinomainen hoitomuoto on ideaali silloin, kun vanhemmat eivät hoida lapsia kotona.

Plaah
[QUOTE="a p";24491476]Totta! Varmasti olet ollut lapsellesi paras äiti ja toiminut tilanteiden vaatimalla tavalla. Mutta koska minulla on mahdollisuus olla omani kanssa kotona, totta kai olen. En ymmärrä sitä, että ensin hankitaan lapsia ja sitten ne on koko ajan hoidossa ihan vaan kun äiti haluaa töihin ja viihteelle. Mutta totta kai tilanteita on monia ja on toimittava tilanteen vaatimalla tavalla.[/QUOTE]

No voi huoh. Sä oot siis niitä laaja-katseisia tyyppejä, joiden mielestä töissäkäyvät äidit ei välitä lapsistaan ja ramppaavat vaan viihteellä. Työssäkäynnillähän ei tietenkään ole mitään tekemistä toimeentulon kanssa.

Mut mun lapsia hoitaa anoppi ja näin ollen saavat yksilöllistä huomiota ja hoitoa. Lisäksi mä en käytännössä joudu maksamaan siitä juuri mitään, kun saan lapsista kotihoidontuen ja annan sen sitten anopille. Näin voin osaltani turvata meidän perheen toimeentuloa, ei tarvi kituuttaa tuilla tai miehen rahoilla ja lapset on myös tyytyväisiä.

---
[QUOTE="a p";24491509]Ei se lapselle ole turhaa ketä häntä hoitaa. Lapsi rakastaa huonoakin äitiä ja äidin tehtävä olisi lasta parhaansa mukaan hoitaa. Ikävää on, jos äiti ei siihen kykene ja silloin on toki parempi, että lapsi saa tarvitsemaansa hoitoa joltakulta muulta.[/QUOTE]

Äiti? Mihin ihmeeseen näissä keskusteluissa aina unohdetaan isä?

Täysin samaa mieltä AP:n kanssa. En ymmärrä vanhempia, joilla on kova kiire päästä lapsistaan eroon, parin kuukauden ikäinen jätetään hoitoon kun lähdetään risteilylle rentoutumaan jne. Ja kannatan sitä että ollaa kotona niin kauan kuin vain rahallinen tilanne antaa periksi. Valitettavasti kaikilla ei anna, ja varmaan se surettaa monia.

---
[QUOTE="a p";24491547]Voihan se isäkin toki lapsen kanssa kotiin jäädä ja hänenkin pitää toki vastuu lapsesta kantaa. Imeväiselle ensisijainen hoitaja silti on äiti. Isä on sitten toinen turvallinen huoltaja. Äidistä nyt puhuin, kun ymmärsin, että teidän perheessä ei ole isää.[/QUOTE]

Yleisellä tasolla vaan monet äidit nostavat itsensä ylivertaiseen asemaan vauvan hoitajina. Olen lukenut asiasta myös sellaisia tutkimuksia joissa sanotaan, että on sama kuka lasta hoitaa kunhan hoitaja on tuttu ja turvallinen.

"eve"
Hoivaa ja leiki – vauvan ja vanhemman vuorovaikutus -kirjaan on koottu tietoa, lauluja ja leikkejä, jotka auttavat kehittämään hyvää vuorovaikutusta. Hyvässä vuorovaikutuksessa lapsi kokee, että häntä rakastetaan, ihaillaan ja arvostetaan, kokonaisvaltaisesti. Kirja perustuu theraplay-vuorovaikutusterapian periaatteisiin.

Koska vauva ei ymmärrä sanoja, suhde vanhempaan tai muuhun ensisijaiseen hoitajaan rakentuu aluksi sanattomasta yhdessäolosta, jossa korostuu kosketus, läheisyys, ilo ja leikkisyys. Vuorovaikutus-leikki vauvan kanssa on aitoa kohtaamista, innostamista, kosketusta ja hoivaa. Erilaiset laulut ja lorut rytmittävät leikkiä.

Kirjaa voi alkaa käyttää jo raskausajasta alkaen. Soveltuvin osin kirjaa voi käyttää myös isomman, esimerkiksi adoptoidun, lapsen kanssa. Kirjaan sisältyy musiikki-CD.

Jokainen vanhempi tai ensisijainen hoitaja voi ratkaisevalla tavalla vaikuttaa vauvan perusturvan kehitykseen tarjoamalla hyviä vuorovaikutushetkiä!

"vieras"
Ite käyn kerran kuussa yksin/kavereiden kanssa iltaa istumassa. Isä on lasten kanssa kotona. Lapsia 4.
Miehen kanssa käydään kerran kuussa, jos mahdollista. Lapsia ei yleensä viedä hoitoon vaan hoitaja tulee meille. Kaipa sekin on väärin.
En usko lapsen yökyläilyssä olevan lapselle mitään traumaattista, kun hoitaja on tuttu. En ole koskaan kuullut tutuilta, enkä tuntemattomilta, miten tämä vaikuttaa lapseen. Miksi aina vaahdotaan, että ei ole hyväksi ei ole hyväksi, mutta mitään tosi peräistä tapausta ei anneta esimerkiksi.

"vieras"
Mulle nuo samat ammattilaiset sanoo ihan päinvastoin, että hyvä kun on ollut päiväkodissa ja saa kavereita ja oppii uusia asioita. Sairaudet tietty eri asia, mutta esim mun poikani sairastaa ehkä kerta vuoteen joten sekin riippuu ihmisestä.

"a p"
[QUOTE="vieras";24491582]Ite käyn kerran kuussa yksin/kavereiden kanssa iltaa istumassa. Isä on lasten kanssa kotona. Lapsia 4.
Miehen kanssa käydään kerran kuussa, jos mahdollista. Lapsia ei yleensä viedä hoitoon vaan hoitaja tulee meille. Kaipa sekin on väärin.
En usko lapsen yökyläilyssä olevan lapselle mitään traumaattista, kun hoitaja on tuttu. En ole koskaan kuullut tutuilta, enkä tuntemattomilta, miten tämä vaikuttaa lapseen. Miksi aina vaahdotaan, että ei ole hyväksi ei ole hyväksi, mutta mitään tosi peräistä tapausta ei anneta esimerkiksi.[/QUOTE]

Kerran kuussa yksi yö yli yksivuotiaalle on ok asiantuntijoidenkin mielestä. Ja isää nyt enn edes laske hoitajaksi, toki lapset nyt isänsä kanssa yön pärjäävät, kunhan yöimetyksistä on päästy.

"äitiliini"
[QUOTE="a p";24491509]Ei se lapselle ole turhaa ketä häntä hoitaa. Lapsi rakastaa huonoakin äitiä ja äidin tehtävä olisi lasta parhaansa mukaan hoitaa. Ikävää on, jos äiti ei siihen kykene ja silloin on toki parempi, että lapsi saa tarvitsemaansa hoitoa joltakulta muulta.[/QUOTE]

On lapsella isäkin. Taidat olla niitä superäitejä, jotka on karkottaneet isän perheestä vain kämppäkaveriksi, jonka seuraan jäävät lapset alkavat vaan itkeä äidin perään. Tai tuskin edes isälle suostut lapsiasi jättämään. Sääliksi käy lapset, joiden turvalliset aikuiset rajoittuvat omaan äitiin. Mun lapsella on turvallisia aikuisia useita, joiden hoitoon lapsi on hyvä jättää tarvittaessa.

Yhteistyössä