Lasten hoitoaika päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neiti"

Vieras
Olen jo muutaman kuukauden ihmetellyt päiväkodissa olevien lasten hoitoaikaa. Lapseni on aina ensimmäisen joukossa päiväkodissa ja haetaan viimeisten joukossa.

Mielestäni lapseni hoitoaika ei edes ole pitkä, hänet viedään noin klo 7:45, jolloin päiväkodin pienten ryhmät (1-3v.) on vielä yhdistettyinä ja lapsia paikalla n. 5 yhteensä reilusta 20 lapsesta.

Useimmiten haen lapsen vähän kello 15 jälkeen, jolloin paikalla on maksimissaan 8 lasta yhteensä noista kahdesta ryhmästä. Tänään hain klo 15:30 ja lapseni oli toisiksi viimeinen haettava.

Kaiken lisäksi asumme pienehköllä paikkakunnalla, josta suurin osa käy isommalla paikkakunnalla töissä. Itse menen bussilla, matka kestää n. 45 min suuntaansa. Teen 6 tunnin päivää (+ruokis 30min) ja mieheni vie lapsen, joten ehdin mielestäni kohtuuajassa hakea lapsen. Jos menisin autolla, aikaa menisi n. 30 min /suunta.

Onko tosiaan ihmisillä noin lyhyet työpäivät? Tuskin pienten ryhmässä on edes näitä virikehoitolapsia... Jotenkin hävettää, että lapsellani on niin pitkät päivät, vaikka tajuankin, ettei ne oikeasti liian pitkät ole, eihän? Mietinkin tässä, että pitäisikö mun mennä jo ennen seiskaa töihin, jolloin ehtisin hakea heti välipalan jälkeen lapsen, kuten ilmeisesti suurin osa tekee.

En voi varmaan ikinä vaihtaa normaaliin päivään ja hakea lasta vasta neljän jälkeen, hänhän joutuisi olemaan ryhmässään yksin ja todennäköisesti vieraiden hoitajien kanssa (ryhmän hoitajat lähtee yleensä kotiin 16 aikaan).

meillä hoitoajat olivat lyhyet ihan työaikojen takia. Minä menin töihin kuudeksi jolloin mies vei lapset hoitoon aamulla ennen töiden aloitusta vähän ennen yhdeksää, mina taas hain lapsen heti kun pääsin töistä eli hiukan klo 14 jälkeen.

ei noilla työajoilla paljon yhteistä aikaa jäänyt kun illalla oli ja on edelleen kuolemanväsynyt jo kahdeksalta :|

Kaikkea sinäkin mietit <3 Mun lapseni joutuvat olemaan hoidossa 9h enkä koe sitä mitenkään ihmeellisenä, että joskus ovat ensimmäisinä aamulla tai iltavuoron jälkeen viimeisinä. Ihan hyvin ovat viihtyneet "vieraiden" aikuisten tai eri rymän lapsien kanssa.

Nyt kun teet noin lyhyttä päivää, niin tää aikana lapsesi ehtii sopeutumaan ja tutustumaan eri ryhmien lapsiin ja hoitajiin. Jos siis sinun tarvitsee aloittaa pidemmät työpäivät.

Meillä lapsi oli hoidossa pääasiassa 6-7 tunnin päivää. Me molemmat kokoaikatyössä min. 8 h/päivä, ja usein meni vielä pitkäksi (ilman, että niitä edes pystyi pitämään vapaana). Mutta töiden puolesta meillä onnistui niin isot liukumat, että tuo onnistui. Toinen vei ja meni myöhään töihin ja seitsemään (tai ennenkin) töihin mennyt haki. Meistä toisella oli lisäksi aika lyhyt matka töistä päiväkodille, joten sekin auttoi. Raskasta tämä toki oli, kun perheen yhteistä ilta-aikaa ei pahemmin jäänyt.

Nyt taas minä olen opiskelija, joten jälleen pystyn tekemään samaa: Välillä pystyn pitämään lyhempää päivää, välillä herään lukemaan jo ennen muiden heräämistä tai jatkan illalla miehen tultua kotiin tai viikonloppuna. (Tosin ei tämäkään yhteiselle perhe-elämälle aina kovin hyväksi ole.)

Lisäksi satunnaisesti isovanhemmat hakevat, tätä näyttävät tekevän muutamilla perheillä mummot ja vaarit joka päivä. Joskus myös ollaan otettu "aikasena päivänä" suoraan päiväkodista kaveri kylään.

Näissä kahdessa tapauksessa siis ainakin onnistuu suunnilleen täysipäiväinen työnteko/opiskelu huolimatta melko lyhyistä päivistä. Sitten kun tulee päälle noita poikkeuspäiviä, nekin toki helpottavat tai näkyvät siinä, että silloin on toinenkin lapsi haettu aikaisin, joka normaalisti saattaisi olla siellä viimeisten joukossa. (Ja silloin kun isovanhemmat hakevat, tehdään yleensä myöhään töitä/opiskellaan, joten taas toisena päivänä päästään helpommin hakemaan aiemmin.)

Kaikenlisäks kaikilla tuntuu olevan se 2 kk kesälomaa ja päälle toki syys- ja hiihtolomat ja joulunakin ollaan se 3 viikkoa kotona, en tajua. Toki esim. veljeni lapset ovat olleet kesälomia äitini kanssa, vaikka lapset olivat aika pieniäkin (1- ja 3-vuotiaina useamman viikon). Ehkä monet sitten hyödyntää isovanhempia. Itse en jotenkin kehtaa edes kysyä...

Ehkä pitäis itsekin mennä seiskaan, niin ehtisin hakemaan kahen jälkeen. Tai toisen auton osto. Tai tyytyminen siihen, että lapsella on pidemmät päivät kuin muilla ryhmäläisillä :/. En uskalla edes ajatella sitä normaalia 7,5 h päivää, silloin ainakin on ostettava toinen auto.

Meillä mies tekee vuorotyötä joten voi aamuvuoron jälkeen hakea lapset aikaisin ja iltavuoroon mennessä viedä myöhään. Itsellä päivätyö ja liukuva työaika joten hoitopäivät pysyvät yleensä n. 6-7 tunnissa.

Toisella 75% työaika ja vuorotyö, toisella päivätyö. Hoitotunteja lapsille tulee alle 70 kuussa. Valintojahan nämä pitkälti on, Suomessa on mahdollisuus lyhentää työaikaa. Tätä ainakin oman kokemuksen ukaan hyödynnetään hävyttömän vähän.

Joo-o. Toinen vaihtoehto olisi, että molemmat lyhentää työaikaa, jolloin lapsen hoitoaika olisi ehkä 9-14. Mies ei vaan ole ollut kovin innostunut asiasta, se on hänen työnsä kannalta hankala järjestää ja on sellaisessa asemassa, että työnantaja voi kieltäytyä...

No, mä en ymmärrä, miten se hoitoaika siitä muuttuisi sen kummemmaksi, jos lapsi vaan viedään aikaisemmin hoitoon ja haetaan aikaisemmin? Saman ajan olisi hoidossa, mutta lapsi joutuisi heräämään aikaisemmin. Jos sen takia vielä toisen auton joutuisi hankkimaan. Miksi ihmeessä siis hoitoaikoja pitäisi alkaa muutella? Kun kuitenkaan mistään ylipitkistä päivistä ei ole kyse. Ainoastaan sen takia en alkaisi omia käytäntöjä muuttelemaan, jos ajatuksena on vain se "miltä se mahdollisesti näyttää muiden silmissä". Kun kerta lapsi ei ylipitkiä päiviä hoidossa ole.

Kyllä mä pitäisi lapsen hoidossa niin kuin aikaisemmin ja olisin tyytyväinen, kun kuitenkin päivät on maksimissaan 8 tuntisia.

Mutta joo, samaa mäkin joskus ihmettelin aikoinaan. Meilläkin on suht pieni kylä kyseessä. Ensimmäisenä en lasta hoitoon useinkaan vienyt, mutta neljän aikaan haettuna lapsi oli melkein viimeinen. Muiden lapset tuntuvat olevan melkein joka lomalla poissa hoidosta. Mä epäilen, että muilla vain on niitä isovanhempia enemmän käytettävissä, jotka auttavat.

Meilläkin vuorotellaan miehen kanssa. Mä vien lapsen hoitoon ja mies hakee. Näin saadaan hoitopäivät pysymään noin 8 tuntisina, satunnaisesti on päiviä, jolloin menee yli 8 tunnin päiviksi. Mä olen ollut tyytyväinen, kun tähän ollaan pystytty. Jos mä vain veisin ja hakisin, päivät olisivat aivan eri luokkaa, vähintään 9 tunnin hoitopäiviä.

Sitten kun mä menen töihin, mulla ja miehellä on molemmilla työaika 9-17. Jos lyhentää haluaa, voi vaihtaa nelipäiväiseen viikkoon. No onneksi lapsia on kaksi, voivat pitää seuraa toisilleen päikyn pihalla...

[QUOTE="Neiti";29086654]Joo-o. Toinen vaihtoehto olisi, että molemmat lyhentää työaikaa, jolloin lapsen hoitoaika olisi ehkä 9-14. Mies ei vaan ole ollut kovin innostunut asiasta, se on hänen työnsä kannalta hankala järjestää ja on sellaisessa asemassa, että työnantaja voi kieltäytyä...[/QUOTE]

työnantaja ei voi kieltäytyä, koska se on laissa määritelty, että tokaluokan loppuun asti lapsen vanhemmat voi tehdä lyhennettyä työaikaa. Osittaista hoitorahaa kelalta saa sitten alle kolme-vuotiaan vanhemmat ja 1. ja 2. luokkalaisten vanhemmat.

Liian harva hyödyntää tätä mahdollisuutta ja rahallisesti se ei ole todellakaan niin iso lovi, kuin moni luulee.

Minä ihmettelin ihan samaa kun omani oli pientenryhmässä. Tuntui että olimme aina ensimmäisiä aamulla ja lähes viimeisiä illalla ja kuitenkin hoitoaika oli 7.30- 15.15. Selvisi että ryhmässä tosiaan oli kaksi kaksivuotiasta virikepaikoilla ja lisäksi useita joilla toinen vanhempi teki vuorotyötä tai opiskeli, niin että hoitopäivät olivat sitä kautta tosi lyhyitä. Isompien puolella taas tuntuu että lapseni tulee viimeisten joukossa ja iltapäivisin lapsi lapsi valittaa, kuinka hänen pitää aina lähteä kesken leikkien ensimmäisenä kun juuri on ehditty ulos :D

[QUOTE="ei ole totta";29089233]työnantaja ei voi kieltäytyä, koska se on laissa määritelty, että tokaluokan loppuun asti lapsen vanhemmat voi tehdä lyhennettyä työaikaa. Osittaista hoitorahaa kelalta saa sitten alle kolme-vuotiaan vanhemmat ja 1. ja 2. luokkalaisten vanhemmat.

Liian harva hyödyntää tätä mahdollisuutta ja rahallisesti se ei ole todellakaan niin iso lovi, kuin moni luulee.[/QUOTE]

Joo itse teen 6 tuntista päivää ja keskipalkkaisena palkka on vain n. 300 euroa pienempi. Veroprosentin pieneneminen vaikuttaa niin paljon. Olen hr-puolella töissä ja tiedän kyllä, että se on työntekijän oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa lasten ollessa pieniä.

Mies on kuitenkin yrityksen avainhenkilö, tuskimpa toimitusjohtaja tai muut johtajasopimuksella olevat kovin helposti "saavat" jäädä osa-aikaiselle tai voivat katsella muita hommia seuraavaksi... Miehellä tosin ei ole työaikaa, joten aika joustavasti pystyy tekemään hommia.

Työnantaja voi kieltäytyä osittaisesta hoitovapaasta perustellusta syystä, mutta pitää olla aika pitävät perustelut. Toinen juttu on, että välttämättä rytmitystä ei saa päättää itse, esim. tekeekö 6h/pvä vai 4pv/vko. Lisäksi lyhennyksessä 80% työaika on saatava, mutta sitä pienempi on harkinnanvarainen. Itse teen nyt 80 prossaa, mieluummin tekisin noin 60-70 -prosenttista työaikaa ja olisin valmis pienempään palkkaan, mutta kun ei saa niin ei saa.

Me ollaan molemmat vanhemmat töissä 8h ja lapsen hoitoaika on 7.40 ja haen 16 jälkeen, suurin osa lapsista on vielä 16 jälkeen päiväkodissa tai haetaan juuri silloin mutta aika monet lapset ovat 16.30-17 asti hoidossa. Näin meillä ainakin lapsen päiväkodissa.

Meillä lapsi on ollut vain kuntouttavassa päivähoidossa ja vain 4h päiviä. Meillä päiväkoti menee kiinni klo 17 ja mies pääsee töistä klo 18 joten ei olisi mitään hyötyä pitää hoidossa iltaan asti, kun minä jonka työt painottuvat iltaan envoisi kuitenkaan lähteä aiemmin töihin... nyt siis teen vähemmän töitä ja kituutetaan pienemmillä tuloilla.

Ja nyt taisi olla syysloma, kun lapsia oli entistä vähemmän hoidossa... Itselle ei oikein se 5 viikon vuosilomat anna myöten pitää sekä kesälomaa, syyslomaa, joululomaa ja hiihtolomaa.

no voin lohduttaa, että meidän lapset aloitti hoidon keväällä kun minä menin töihin , joten melkein koko kesän olivat hoidossa. (isällä oli 2vk kesälomaa jolloin lapsetkin lomaili). Nyt ei sit luonnollisestikaan ole syyslomaakaan, ja jos isällä jatkuu vielä työt, niin ei ole joululomaakaan kuin just se joulu. Meillä ainakin innosta kiljuen kyseltiin koko viikonloppu milloin mennään varahoitoon. Vaikka vain kaksi viikkoa olivat olleet siellä aiemmin heinäkuussa. Ja tänään heti hoidon jälkeen kysyttiin ollaanko siellä huomennakin, entäs sitten? :D

lapset menee hoitoon, ovat ekana paikalla (usein ollaan jo ennen hoitotätiäkin) ja haetaan 14.30. isän iltavuorossa joka kolmas viikko lapset on hoidossa 11-16.

Yhteistyössä