Lasten harrastuksista (valitusta)

Voi itku! |O

Mua ahistaa kun noi harrastukset on aina sellasia et rahan menoa tulee. Ei ole oikein hulppea budjetti käytössä. JA kyllä voihan sitä vaikka kävellä ulkona ilmaseksi vaan kun lapset haluaa harrastaa kavereiden kanssa. En myöskään tarvi luentoa siitä miten voin säästää erinäisin tavoin tai et asiat on valintakysymyksiä.

Haluan kuitenkin antaa lapselleni mahdollisuuden harrastaa kohtuuden rajoissa valintansa mukaan. Sitten tulee jos jonkinlaista välineiden ja asusteiden hankintaa, lisenssimaksua ja muuta menoa... :ashamed:

Paha olo kun laskee pennosiaan ja yrittää saada rahat riittämään. :'(

Onneksi poika ei kaipaa kaikkia varusteitaan uusina vaan on ihan yhtä ilosena valkkaamassa kirpiskamoja :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:
Voi itku! |O

Mua ahistaa kun noi harrastukset on aina sellasia et rahan menoa tulee. Ei ole oikein hulppea budjetti käytössä. JA kyllä voihan sitä vaikka kävellä ulkona ilmaseksi vaan kun lapset haluaa harrastaa kavereiden kanssa. En myöskään tarvi luentoa siitä miten voin säästää erinäisin tavoin tai et asiat on valintakysymyksiä.

Haluan kuitenkin antaa lapselleni mahdollisuuden harrastaa kohtuuden rajoissa valintansa mukaan. Sitten tulee jos jonkinlaista välineiden ja asusteiden hankintaa, lisenssimaksua ja muuta menoa... :ashamed:

Paha olo kun laskee pennosiaan ja yrittää saada rahat riittämään. :'(

Onneksi poika ei kaipaa kaikkia varusteitaan uusina vaan on ihan yhtä ilosena valkkaamassa kirpiskamoja :heart:
Ainakin Helsingissä on urheilu-divari, ihan ykköspaikka hankkia lapsille urheiluvälineitä.

Onneksi ei ihan vielä tartte noita miettiä.
Nyt rahaa syö vaan mun ja miehen harrastukset.

En patista, itse saavat aikanaan valita, mutta toivottavasti älyävät ruveta hevoshulluiksi ja haluavat ratsastamaan.

tossuliini
Sitä samaa mäkin olen ajatellut. Neiti tuossa yhtenä päivänä sanoi että haluaisi alottaa syksyllä naisvoimistelijoiden lapsiryhmässä (iältään 9-12 -vuotiaat) mutta se taas nielee rahaa enkä tiedä onko siihen varaa kun tuntuu että eläminen vie kaiken mitä tulee, siis laskut, ruoka yms, ei niistä paljon ole harrastuksiin enää varaa irrottaa. Itekin pyöräilen koska se tulee halvemmaksi, kuntosalille tekisi mieli mutta saa nähä onko varaa laittaa 30 euroa kuukaudessa siihenkään.

No meillä on nyt kyseessä porukan peliasut ja ei oikein voinu jättää poikaa ilman olis ihan kohtuutonta. Muuten ostan kyllä käytettyinä.
Nyt mietin sit et mistä rahat kääräsen. ottaa niin pirusti ylpeyden päälle, jos joudun mennä kysyyn isovanhemmilta. Omillamme ollaan kituutettu eikä TOSIAAN ole helppoa pyytää.

jos antaa lapsille ns. vapaat kädet valittaessa harrastuksia, noin siinä käy. kukapa lapsi ei haluaisi omistaa esim. hevosta?
on olemassa myös edullisia / ilmaisia harrastuksia, näitä löytyy ihan kodin lähistöltäkin mm. kunnan, yhdistysten ja seurakunnan järjestäminä. ja urheilulajeistakin löytyy sellaisia, joissa varuste- ja lisenssimaksut ovat edullisia.

Alkuperäinen kirjoittaja syystyttönen:
jos antaa lapsille ns. vapaat kädet valittaessa harrastuksia, noin siinä käy. kukapa lapsi ei haluaisi omistaa esim. hevosta?
on olemassa myös edullisia / ilmaisia harrastuksia, näitä löytyy ihan kodin lähistöltäkin mm. kunnan, yhdistysten ja seurakunnan järjestäminä. ja urheilulajeistakin löytyy sellaisia, joissa varuste- ja lisenssimaksut ovat edullisia.

Taisin kust alussa sanookki et ei tarvi sanoo et on niitä ilmasiakin juttuja tiedän kyllä.

No tää on kyllä niistä edullisimmasta päästä eikä meillä saa lapset vapaita käsiä valintaan. Joo niin tosiaa voi pihalle mennä leikkii ilmaseksi ja itekseen juokseen urheilukentälle...

Ei sitä kuitenkaan tunnu kovin kivalle jos muutaman kympin takia pitäs sanoo lapselle et et voi mennä harrastamaan kaikkien kavereidesi kanssa kesällä vaan saat katella kentän laidalla tai keksiä omat juttus... :whistle:

Äiti vaan
Tottahan tuo on-mutta meillä ajatellaan että se raha kantaa kaus. Meillä kolme poikaa jotka kaikki pelaa jalkapalloa ja salibandyä.Kunkakin lisenssimaksut , hallimaksut, toimintamaksut, kisamatkat ym. syä vuodessan. 1000e/lapsi. Tämän lisäksi meillä tytär joka ui ja joukkuevoimistelee.Näissä lisenssimaksut ym kulut on n. 800e/vuosi. Tähän päälle kaikki kuteet ja välineet. Mutta tiedetäänpähän missä lapset on , kenen kanssa ja mitä tekemässä. Mutta etelänmatkat jää tältä perheeltä tekemättä. Plus että harrastukset määrää lomia- harrastuksissa vain heinäkuu taukoa.Ja kun kilpailutasolla ollaan harrastuksissa tulee käydä, ellei ole laoukkantunut tai sairas. Ja kilpatasohan alkaa jo 6v-7vuotiana monessa lajissa. Odotankin kun tämä nuorimmainen 2v aloittaa jonkun harasteen...nyt sille riittää muiden harrasteiden seuraaminen.

äiti vaan
Urheiluliitot määrää lisenssimaksut-ne ei ole kunnasta tms kiinni. Esim jalkapallossa lisenssimaksut tulee palloliitolta, jääkiekossa jääkiekkoliitolta, joukkuevoimistelussa svol;lta jne. Ja jos et maksa lisenssiä et pääse yhteenkään kilpailuun eli tietyssä iässä harrastuksesi pysähtyy siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan:
Urheiluliitot määrää lisenssimaksut-ne ei ole kunnasta tms kiinni. Esim jalkapallossa lisenssimaksut tulee palloliitolta, jääkiekossa jääkiekkoliitolta, joukkuevoimistelussa svol;lta jne. Ja jos et maksa lisenssiä et pääse yhteenkään kilpailuun eli tietyssä iässä harrastuksesi pysähtyy siihen.

Tiedän kyllä tämän, enkä tätä ollenkaan kysynyt !

Kunhan oli paha mieli siitä et saan rahat riittämään. En tee sitä virhettä enää et yrittäsin hakee sympatiaa täältä.

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Sitä samaa mäkin olen ajatellut. Neiti tuossa yhtenä päivänä sanoi että haluaisi alottaa syksyllä naisvoimistelijoiden lapsiryhmässä (iältään 9-12 -vuotiaat) mutta se taas nielee rahaa enkä tiedä onko siihen varaa kun tuntuu että eläminen vie kaiken mitä tulee, siis laskut, ruoka yms, ei niistä paljon ole harrastuksiin enää varaa irrottaa. Itekin pyöräilen koska se tulee halvemmaksi, kuntosalille tekisi mieli mutta saa nähä onko varaa laittaa 30 euroa kuukaudessa siihenkään.
Tollainen naisvoimistelijoiden lapsijumppa on ainakin täällä päin yksi halvimmista harrastusvaihtoehdoista, syys- ja kevätkausi yhteensä 26 euroa. Ei paha hinta alkuunkaan. :wave:

Turkilmas
Mä voin kertoa omasta kokemuksestani että kannan melkoista katkeruutta siitä etten saanut lapsena mitään harrastaa. Muistan vieläkin sen nöyryytyksen kun mut heitettiin ulos jousiammunnasta kun en voinut maksaa sitä (olematonta) maksua vaan roikuin salilla ilmaiseksi kunnes sitten yhtenä päivänä mut ajettiin ulos.

Sama juttu pesiksessä. Mä olin siinä vielä hirmu hyvä, mutta siellä mä kentän laidalla kävin roikkumassa ja katsomassa muiden treenejä. Joskus sain jopa heittää pallon kentän laidalta treenaajille :( :( .

Ja kiitos näiden muistojen, mä en tule koskaan kieltämään mitään harrastusta pojalta. Mä syön vaikka pelkkää kaurapuuroa jos on pakko, mutta poika saa harrastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti vaan:
Tottahan tuo on-mutta meillä ajatellaan että se raha kantaa kaus. Meillä kolme poikaa jotka kaikki pelaa jalkapalloa ja salibandyä.Kunkakin lisenssimaksut , hallimaksut, toimintamaksut, kisamatkat ym. syä vuodessan. 1000e/lapsi. Tämän lisäksi meillä tytär joka ui ja joukkuevoimistelee.Näissä lisenssimaksut ym kulut on n. 800e/vuosi. Tähän päälle kaikki kuteet ja välineet. Mutta tiedetäänpähän missä lapset on , kenen kanssa ja mitä tekemässä. Mutta etelänmatkat jää tältä perheeltä tekemättä. Plus että harrastukset määrää lomia- harrastuksissa vain heinäkuu taukoa.Ja kun kilpailutasolla ollaan harrastuksissa tulee käydä, ellei ole laoukkantunut tai sairas. Ja kilpatasohan alkaa jo 6v-7vuotiana monessa lajissa. Odotankin kun tämä nuorimmainen 2v aloittaa jonkun harasteen...nyt sille riittää muiden harrasteiden seuraaminen.
kerronpa vertailun vuoksi oman lapseni harrastamiskuluista:
15v. poika, joka pelaa pesäpalloa seurassa (C-poika, joka pelaa, treenaa myös B-poikien sekä aikuisten kanssa toisinaan). lisenssimaksu+muut seuran perimät kulut vuosittain 180 euroa. päälle tulevat kunnollisen räpylän, piikkareiden ja mailan hankinta, kun ne menevät rikki tai jäävät pieniksi. kerran vuodessa on leiri kesäisin sekä satunnaisia pelimatkoja lähelle ja kauas.
eli kyllä laadukasta liikuntaa voi mielestäni harrastaa edullisestikin, kun vain valitsee lajin, jossa ei suuria varuste- ym. kuluja.

ope
15v. poika, joka pelaa pesäpalloa seurassa (C-poika, joka pelaa, treenaa myös B-poikien sekä aikuisten kanssa toisinaan). lisenssimaksu+muut seuran perimät kulut vuosittain 180 euroa. päälle tulevat kunnollisen räpylän, piikkareiden ja mailan hankinta, kun ne menevät rikki tai jäävät pieniksi. kerran vuodessa on leiri kesäisin sekä satunnaisia pelimatkoja lähelle ja kauas.
eli kyllä laadukasta liikuntaa voi mielestäni harrastaa edullisestikin, kun vain valitsee lajin, jossa ei suuria varuste- ym. kuluja.
Mutta kaipa lapsella on oikeus valita itse omat harrastuksensa? Vai miksi vanhemman ne tulisi valita? Vanhemman valinnassahan on joko kyse a) rahasta B) omista mielikuvista.Lähtökohtana minusta tulee olla lapsen oma motivaatio harrastustaan kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Mutta kaipa lapsella on oikeus valita itse omat harrastuksensa? Vai miksi vanhemman ne tulisi valita? Vanhemman valinnassahan on joko kyse a) rahasta B) omista mielikuvista.Lähtökohtana minusta tulee olla lapsen oma motivaatio harrastustaan kohtaan.
kyllä nämä ovat perheen yhteisiä valintoja - ainakin niin kauan kun vanhemmat kustantavat... olen kai vanhanaikainen, mutta tätä mieltä olen nyt kuitenkin. ja kyllä! poikani on itse kanssani valinnut pesäpallon lajikseen. meillä lajivalinnassa suurin tekijä oli hänen synnynnäinen sydänvikansa, ei raha.

:)

Keittiönoita
On toki oikeus, mutta vanhemmat antavat ne vaihtoehdot, joiden kustantamiseen vanhempien rahat riittävät.

katkera
kyllä nämä ovat perheen yhteisiä valintoja - ainakin niin kauan kun vanhemmat kustantavat... olen kai vanhanaikainen, mutta tätä mieltä olen nyt kuitenkin.

:LOL:
Vanhampani valitsi minulle aikoinaan yleisurheilun,koska se oli edullista. Itse olisin tahtonut baletin ja jalkapallon. Minusta oli ja on ed. ikävää etten saanut itse valita tanssia kun se oli sydäntä lähellä tai katkerana olin kun kaverit pelasi fudista ja kävi leireillä ja matseissa. Jouduin tyytymään yleisurheiluun, joka ei minua missän muodossa kiinnostanut. Kiinnostuksen puutteen vuoksi lopetin senkin jo 14v ja aloin hegata ostarilla ja opin polttamaan tupakkaa ja kaljakin maistui.

ketjua lukematta vastaan, että juuri tipahti luukusta likan ratsastustunti maksu.. 140?/10 x 30min.
siihen lisäksi kypärän,saappaieden,housujen ja hanskojen hankinta niin kirpaseehan se, mutta en valita. likka nauttii heppailusta ja sen verran on onneksi varaa vielä, että likka pääsee (ja äiti :D 2x kk ) kerran viikkoon ratsastamaan.

tietty rahan meno lisääntyy, kun likka rupeaa ratsastamaan koko tunteja, tulee leirejä yms ja nuo pikkusisaretkin rupeaa jossain vaiheessa jotain harrastamaan :whistle:

onneksi mummut ja papat jeesaa välillä :D

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja katkera:
Vanhampani valitsi minulle aikoinaan yleisurheilun,koska se oli edullista. Itse olisin tahtonut baletin ja jalkapallon. Minusta oli ja on ed. ikävää etten saanut itse valita tanssia kun se oli sydäntä lähellä tai katkerana olin kun kaverit pelasi fudista ja kävi leireillä ja matseissa. Jouduin tyytymään yleisurheiluun, joka ei minua missän muodossa kiinnostanut. Kiinnostuksen puutteen vuoksi lopetin senkin jo 14v ja aloin hegata ostarilla ja opin polttamaan tupakkaa ja kaljakin maistui.
Eihän se tietenkään ole kivaa harrastaa jotain sellaista, mitä ei halua harrastaa. Toisaalta sekään ei ole kivaa, jos mieleisen harrastuksen joutuu lopettamaan. Tunnen yhden tytön, joka pienenä harrasti kilpatanssia. Oli lahjakaskin siinä ja olisi tanssinut mielellään aikuisikään asti. Siinä vaiheessa, kun sai ruveta pukusäännösten mukaan käyttämään niitä "varsinaisia" kilpatanssipukuja ja alkoi tulla kilpailumatkoja, menestyäkseen piti ottaa yksityistunteja maailmanmestareilta jne, tyttö joutui luopumaan harrastuksestaan. Vanhempien rahat kun eivät riittäneet siihen kaikkeen. Joskus on siis ihan hyvä, ettei aloitakaan sellaista harrastusta, jonko kohdalla jo etukäteen tietää vanhempien rahoitusmahdollisuuden loppuvan.

Pihlis
Kallista on harrastaminen, totta. Täytyy vaan ajatella positiivistesti että se raha ei mene hukkaan. Itse harrastin pienenä koripalloa ja aikuisen siitä on tosi kivat muistot ja ehkä sen takia jaksankin kuskata lapsia liikuntaharrastuksiin niin kauan kun he jaksavat siellä mielellään käydä.

Yhteistyössä