LaSposa ja muut *tutut*

Meille syntyi terve pikkuinen poika 10.6. klo 03.56 Naistenklinikalla.

Täällä sitä ihmetellään ja mietitään, koska syödään, nukkutaan jne. Kaipa tämä elämä alkaa tästä vähitellen rauhoittumaan, kun oppii vähitellen ymmärtämään vauvan "kieltä".

Tässä synnytyskertomusta:
Supistukset alkoivat lauantaiaamuna noin klo 5. Silloin ne olivat mietoja ja ajttelinkin niiden olevan ihan vaan harjoituksia. En kuitenkaan löytänyt sopivaa nukkuma-asentoa, joten nousin muutaman tunnin pyörimisen jälkeen ylös.

Koko päivän supisteli, ei kuitenkaan mitenkään kipeästi, mutta ihan selkeästi. Aloin kellottamaan hiukan uteliaisuuttani joskus vähän ennen puoltapäivää. Kyllähän ne sairaalaanlähtökriteerit täytyi ajallisesti, mutta koska kivut olivat siedettävät, en halunnut lähteä sairaalaan. Huomautuksena sanottakoon, että mieltä ajaa helposti 10 minuutissa Naistenklinikalle.

Joskus neljän aikoihin soitin synnärille ja kyselin vielä vähän varmistukseksi asioita. Ei viitsitty kuitenkaan silloinkaan vielä lähteä. Puuhasin kuin viimeistä päivää kotona ja järjestelin paikkoja kuntoon. Hyvä niin, koska kun tultiin takaisin, siivoukset ovat jääneet tyystin.

Kuuden jälkeen sanoin miehelle, että pakataan laukku valmiiksi (mulla ei vielä ollut) ja lähdetään käymään illalla laitoksella.

Mies oli tosi kipeänä, kunnon kuumeinen flunssa. Hän meni vielä ennen lähtöä tunniksi nukkumaan, koska halusi kuitenkin olla minun tukenani synnärillä. Sanoin kyllä miehelle, että saattaa olla kotimatka vielä edessä samana iltana.

Olimme sairaalassa noin 22 illalla. Minut laitettiin käyrään ja supistukset olivat tulleet jo paljon kovemmiksi. Nyt tuli jo itku aina supistuksen tullessa. Kätilön mukaan käyrässä ei kuitenkaan näkynyt juuri mitään. Minulla supistukset tuntuivat tosi kovina juuri ristiselän puolella. Kätiö sanoi, että tuntuuko ne ikään kuin astetta voimakkaammilta kuukautiskivuilta? En osaa itse sanoa, koska minulla ei ole kuukautisten aikoihin kipuja. Se kipu on minusta vähän kuin joku puristaisi kovaa tuolta alhaalta ja samaan aikaan olisi tosi kova kakka ja vatsa. Äh, tosi vaikeaa selittää. Minulla se kipuaalto alkoi ensin pienenä ja voimistui sitten sinne selän puolelle. Alkuun minua kotona helpotti, kun mies hieroi ristiselkää.

Kätiö teki sisätutkimuksen aivan hirmuisen kipeästi. Oli ehkä tarkoituksellista provosointia? Minulla on kyllä kohdun suu korkealla takana, mutta on sitä nyt tämän raskauden aikana kivuttomamminkin tutkittu. Ei ollut auki yhtään!

Minulle tuotiin sairaanvaatteet ja klo 23 passitettiin osastolle nukkumaan ja mies kotiin.

Osastolla antoivat heti Petidin-injektion supistuksiin ja jäin sänkyyn makoilemaan. Tuijotin yksin jäätyäni kelloa ja puuskutin mielestäni vielä napakampien supistusten kourissa. Puolisen tuntia kun oli kulunut, soitin hoitajan, koska mielestäni kipu vain lisääntyi ja supistusten väli lyhentyi. Hoitajan kommentti oli, että olen nyt kuitenkin väärällä osastolla, synnytys oli käynnissä jo. Eli takaisin synnytyssaliin noin klo 23.45.

Salissa sain kivun lievitykseksi ilokaasua ja kätilö tutki tilanteenn: 2 senttiä auki. Ilokaasu auttoi tosi hyvin. Kätilö kytki minut tarkkailukojeisiin ja valmisteli epiduraalin laittoa varten pöydän. Sovittiin, että soitan kelloa kun haluan epiduraalin. Ilokaasu auttoi minua tosi hyvin, joten meni pitkään ennen kuin tuli se vaihe, että puudutus olisi parempi. En ollut vielä soittanut kelloa kun kätilö tuli jo käyrien perusteella kysymään, haluanko jo puudutteen. Hän tutki jälleen tilanteen, olin siinä vaiheessa 7 senttiä auki kun epiduraali laitettiin. Tässä vaiheessa kätilö puhkaisi kalvot.

Olin soittanut miehen takaisin ja hän tuli tässä vaiheessa. Nukuimme molemmat pari tuntia (miehelle tuotiin sänky), jolloin kätilö tuli tarkistamaan tilanteen. Puhuimme jo toisen epiduraalin laitoista, koska kivut alkoivat palaamaan. Tilannekatsaus kuitenkin osoitti, että pää oli jo tulossa. Sovittiin ettei laiteta epiduraalia, vaan siirrytään ponnitusvaiheeseen. Olin selälläni ja punnasin jaloilla ottaen tukea kätilöiden kyljistä. Se asento sopi minulle hyvin. Ponnistusvaihe oli tietysti kivulias, kun se venytyskipu on sellasta toisenlaista kipua. Mutta niinkuin joku jo totesi, nopeasti sen kivun unohtaa, vaikka tiedän voihkineeni siinä kivussa tosi syvällä. Sitä on oikeasti vaikea sanoin kuvata. Ponnistusvaihe kesti noin 10 min. ja poika syntyi klo 4 aikoihin.

Pääsimme osastolle perhehuoneeseen ja olimme siellä keskiviikkoon saakka.

Naistenklinikan perhehuoneet olivat juuri remontoitu. Todella hyvä hoito sillä osastolla. Olimme erittäin tyytyväisiä valintamme miehen kanssa.
 
Onnittelut Joninalle perheineen pikkuisesta pojan pallerosta :heart: :flower:

voi kun oli ihanaa lukea pitkästä aikaa synnytyskertomusta :D

no näitähän on onneks lisää tiedossa ;)

ja se on kyllä totta, että kaikki kipu unohtuu heti kun saa pienen syliinsä :heart: En minäkään enää muista ollenkaan raskausajan hankalia oloja saatikka sitten niitä yhtäjaksoisia kolmen tunnin supersuppareita :kieh: lissää vaan haluu pienokaisia jos annetaan =)
 
ISOT onnittelut koko Joninan perheelle :heart:

Mielenkiintoista lukea noita synnytyskertomuksia ja haaveilla josko sitä joskus itsekkin pääsisi sen livenä kokemaan. Nyt pitää vielä tyytyä fiilistelemään teidän tarinoita.

Mulla alkoi tänään loma ja sen kunniaksi avattiin vinkkupullo vaikka edessä on erittäin kostea juhannus. Hyi mua :ashamed: Ihanaa kaks viikkoa olla ja möllöttää. Pari viikkoa jäi vielä elokuulle eli kun muut jo rupee palailemaan töihin niin meikätyttö häipyy takaisin lomalle.

Hauskaa ja turvallista juhannusta kaikille. Ottakaa te rauhallisesti niin mä riekun koko porukan edestä :D
 
Kiitos onnitteluista!

Täällä yritetään etsiä jonkinlaista rytmiä vauvan kanssa. Vauva syö suurin piirtein kolmen tunnin välein ja välit joko nukkuu tai on hiukan hereillä. Eilen käytiin kyläilemässä ja oltiin ilmeisesti hiukan liian pitkään, unille menoaika ehti mennä ohitse. Kotona riitti itkua kun uni ei tahtonut tulla, mutta väsy oli vauvalla suuri. Nyt taas hiukan tasaisempi päivä. Ne on näemmä ne rutiinit, jotka pitää vauvaperheen elämän kasassa. Mies välillä meinaa hermostua tähän kaikkeen vauvan itkuun ja unettomiin öihin. Onhan tämä tietysti erilaista, omaa aikaa on silloin kun vauva nukkuu. Silloin olisi toisaalta hyvä levätä itsekin.

Söpö masukuva Hantalla taas profiilissa.
 
Kovasti onnea pienen pojan syntymästä! Kiva oli lukea myös synnytyskertomus, josta ei tullu kauheeta paniikkia itelle, että mitä onkaan edessä!;) Harkitsitko kohdunkaulan puudutteen laittamista missään vaiheessa ponnistusajaksi? Mä luin että siitä on monelle ollut apua ja rupesin pohtimaan, josko itse yrittäis sit synnyttää epiduraalin ja kohdunkaulan puudutteen voimalla... Mut sithän sen näkee, miten asiat etenee!:)

Täällä lomaa vietellään ja häitä odotetaan, enää vajaa kuukausi! Jänskää!:) Parin viikon päästä varmaan äitiyspakkauskin tulee, niin pääsee pesemään ja laittamaan vauvan vaatteita kaappiin. Oon jo ostellu vaatteita aika lailla, hehe!:)

Mites muilla lomalaisilla on sujunut?

LaSposa & Nyytti rv 22+0 :heart:
 
Voi kiitos Marza ihanasta runosta! Ihan meni kylmät väreen (siis positiivisessa mielessä) kun luin sen. Joko sulla on kesäloma?

Tuolla se nyytti yskii unissaan makuuhuoneessa, jonne jätin sen nukkumaan. Heräilee varmaankin vasta joskus puolen päivän paikkeilla seuraavan kerran.

Mä en jotenkin edes osannut ajatella sitä kohdunkaulan puudutetta, mutta kun on jutellut ihmisten kanssa, se on kuulemma oikein ajoitettuna auttanut hyvin joillekin. Että siis omakohtaista kokemusta mulla ei siitä ole. Synnytyksen jälkeen puudutettiin ennen kuin kätilö alkoi ompelemaan.

Minulle jäi ainakin tosi hyvä kuva synnytyksestä. Oli myös hyvä kätilö auttamassa.

Sullakin on LaSposa nyt sopivasti tekemistä (häät) ennen laskettua aikaa niin menee odotusaika varmaan hiukan nopeammin. Minusta ainakin tuntui, että se odotusaika vaan hujahti jonnekin tosi vauhdilla. Ja nyt se aika vasta tuntuukin rientävän.

Mites muiden kesäsuunnitelmat?

Mulla menee nyt siis kesä kotosalla vauvan kanssa, syksyllä palaan osa-aikaisesti töihin. Siksi yritän nauttia näistä vapaapäivistä mahdollisimman tehokkaasti.
 
Joninalle onnea ja mukavia hetkiä pojan kanssa :flower:
LaSposa:mulla oli kolmosen synnytyksessä kohdunkaulapuudutus.Se tarvinnee osata laittaa,niin sitten se auttaa.
Nyt tarvii mennä poitsun vaippavaihtaan :wave:
Kaikille mukavaa kesää B)
 
Heippa kaikille!
Täällä odotellaan kaikenlaista, viikon päästä pitäisi päästä kesälomille,kahden viikon päästä rakenne ultra ja sitten lähetään lämmittään luita espanjaan. Ihanata!
Tuntuu kyllä tosiaan että aika menee tosi nopeesti. Tuntuu että justhan sitä plussasi ja nyt ollaan jo melkeen puolivälissä,eihän tässä mee aikaakaan kun on nyytti sylissä.
Eilen olin taas neuvolassa ja kaikki hyvin, ei oo ees juurikaan kerännyt tota painoa. tuntuu enemmänkin siltä että olis laihtunut, tai kaikki massa on kerääntynyt tohon keskivartaloon...
Oon ollut nyt sairaslomalla ton selän takia jo yli viikon ja huomenna pitäisi sitten mennä duuniin viikoksi.
En oo vielä synnytyksiä miettiny, enkä oikeen osaakkaan vielä, se on sitten sen ajan murhe. :D

Sateista päivää, täällä pitää olla oikeen valot päällä sisällä kun on niin pimeetä ulkonakin,,,

Tui ja tyttö 17+2
 
Olikos se niin, että Tuitsulla oli vahva tyttötunne?

Täällä ei kummempia, loma alkoi ja varsin sateisissa merkeissä sitä vietetään. Toivottavasti ensi viikolla aurinko paistaa niin saisi vähän väriä nahkaan. Juhannuksena tuli kyllä grillattua oikein kunnolla kun koko lauantai päivän vietti ulkona.

Huomenna pitäis lähteä Tuskaan ja lauantaina Puistobluesiin eli koko viikonloppu on taas tehokkaasti täytetty erilaisilla aktiviteeteilla. Muutenkin on koko kesän viikonloput hyvin täynnä erilaisia rientoja. Mennään nyt sitten koko rahan edestä kun vielä on mahdollisuus jos sitten ensi kesänä saisi nyyttiä hoidella.

LaSposa: Se uus äitiyspakkaus oli musta ainakin tosi kiva kun just eilen sen kyläpaikassa pääsin läpi käymään.
 
Eiks ole ihanaa Tuitsu tuntea ne liikkeet! Jotenkin tekee todellisemman tuntuiseksi koko odotuksen. Mies oli ihan ihmeissään kun ensimmäisen kerran tunsi liikkeet, onhan se vähän outoa, vaikkakin positiivisellä tavalla.

LaSposa: mä sain sen tämän vuoden äitiyspakkauksen ja olen ollut sen värivalintoihin tyytyväinen. Haljuksi väreiltään sitä on moitittu, mutta itse ainakin tykkäsin.

Nyt syöttämään vauvaa...
 
Ihanaa lukea noista liikkeistä sun muusta...mä vaan haaveilen täällä niistä :whistle:

käytiin nuutin kans neuvolassa tällä viikolla ja iso jätkä se jo on. Painoa 7445 g ja pituutta 65,6 cm....missä se mun pikku vauva on :eek:

mukavaa viikonloppua kaikille :wave:
 
Vauvan liikkeistä täällä puheltiin -se on totta, että tekee koko odotuksen niin paljon todellisemmaks! Ja tietysti koko ajan kasvava maha, heh!;) Ennen ku tunsin liikkeitä ja oltiin reissussa, sitä välillä ihan melkein unohti olevansa raskaana! Nyt ei kyllä pääse unohtumaan, nytkin "kupruilee" alavatsalla!;) Sokeriannoksen jälkeen sitä tosissaan huomaa aina kun myllerrys alkaa! Meilläkin tuleva isukki kuuntelee korva masussa aina iltasin ja juttelee masulle:)

Totta, että tää odotusaika menee mukavasti nyt tässä häitäkin suunnitellessa. Kun ne sitten on ohi, niin on mulla vielä 3kk laskettuun aikaan, enkä oo siis menossa töihin enää syksyllä... Joten voi olla, että aika käy vielä monta kertaa pitkäks (kun nytkin jo välillä meinaa käydä, heh!;)) No, mut hyvä kerätä voimia ja rentoutua! Pitäs vaan saada ittensä liikkumaan enemmän....

LaSposa & Nyytti rv 22+4 :heart:
 
No niin nyt on sitten Tuskat ja Puistobluesit läpikäyty ja selvitty hengissä. Eilen kun vielä iltaa istuttiin niin rupes vaihteeks miehen tutut kyseleen et koskas teille tulle niitä vauvoja. Meinasin turpaan vetää.... JOtenkin alkaa pikkuhiljaa kyrsiä sanoo kaikille iloisella naamalla et katotaan sit ja ehtiihän tässä. Sit viel päälle kerrotaan kuinka heillä heti tärppäs kun pillerit jätettiin. ARGH!!!

Muuten hyvällä mielellä. Tiistaina lähdetään ihan kahdestaan pariksi yöksi mökille ja nyt vaan toivotaan että säät suosisi. Olis mukava köllötellä meren rannalla auringossa ja lukee hyvää kirjaa. Koirulikin pääsee meitin mukaan niin ollaan sitten koko perhe kasassa.

Mites Marzalla ja Jentulla menee? Olenko mä ainoa joka on ihan kypsä vauvauteluihin ja uutisiin? Teitä rakkaat palstasikot mä kyllä jaksan lukea hyvillä mielin mutta välillä kyllä tuntuu että putoo kelkasta kun kaikki muut saa vaihtaa raskaus/vauvakuulumisia. :/
 

Yhteistyössä