Läskit ämmät ja tekosyyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja No haloo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ihminen on läski niin kyllä, ne syyt olla laihduttamatta on tekosyitä ihan turha nyt heittää tähän mitään hyvin harvinaisia sairauksia yms. aina on poikkeuksia.

Mistäs sinä niin tarkkaan tiedät, mikä mulle on tärkeintä? Avasinko kenties keskustelun otsikolla "minulle tärkeintä maailmassa on läskittömyys"?

No mikäs muukaan tästä paistaa läpi? Jos asia ei ole sulle mekityksellinen että tälläistä ketjua tekisi eikä toisten ulkomuoto sua häiritsisi niiin että oikein on paukutettava palstalla asiaa.

mä en tupakoi koska se ei ole mulle hyväksi. Jos joku muut tupakoi, tehkööt niin. se on hänen asiansa ja hänellä on syynsä miksi niin tekee ja syynsä miksi ei lopeta. mitä se mulle kuuluu?

[QUOTE="hhh";25100973]Se että on hoikka, ei todellakaan tarkoita sitä, että söisi/eläisi terveellisesti. MOni läski elää mua terveellisemmin.

T: Joka päivä karkkia, vähintään kerran vikossa hese, 10tupakkaa päivässä 172cm/58kg[/QUOTE]

Jos jättää normaali ateriat syömättä tai syö tosi vähän niin tuolla voisi laihtua. Tuskin kuitenkaan montaa suklaalevyä vedät päivässä. Kalorimäärä jää varmasti sulla alle 2000 kcal:n.

Liikkuva lihavakin on suhteellinen käsite. Mä ohjaan työkseni jumppia. Nyt olen tosin mammalomalla. Mun jumpissa käy säännöllisesti reilusti ylipainoisia naisia, joilla on kova kunto. Kyllä näistä näkee päältäpäin kuitenkin, että liikkuvat. Jollain tavalla se vartalo on "voimakkaamman läski" kuin samoissa mitoissa olevalla naisella, joka ei liiku. Jos nyt kukaan ymmärsi mitä tarkoitan.

Mutta ihminen, joka oikeasti todellakin on läski, ei voi liikkua. Mäkin pidän läskiä/oikeasti lihavaa ihmistä sellainen, joka esim. normaalipituisena käyttää vaatteita, joiden koko alkaa 5:lla.

Esim. 167cm pitkä nainen vaatekossa 54 ei nyt vaan voi olla kovin liikunnallinen. Se on täysi fakta. Kyllä se liikunta silti pitää ihmisen edes jonkinlaisissa mitoissa. 167cm nainen, joka on esim 90kg, voi olla liikunnallinen, mutta 105kiloisena tuskin enää voi. Koska kyllä se paino sinne alle sataseen tippuu väkisinkin, jos vähänkin liikkuu.

Eikä tarkoitus nyt ole luetella jotain maagisia numeroita, vaan ymmärrätte ehkä pointtini.

165 cm, 62 tai 63 kiloa, mielestäni siinä on vähän (6-7 kg) liikaa ja painontarkkailukuuri onkin käynnistynyt.

AP ei kyl kuulosta kovin tyytyväiseltä elämäänsä, hän on ehkä hoikka, mutta silti ilmeisesti jotenkin onneton eikä häntä varmaan muisteta kiittää, kehua ja rakastaa. Mutta joo, asiasta sinänsä samaa mieltä, että painonhallinta terveellisen normaalipainon puolelle on viisasta ja jokaisen kannattaisi itsensä takia pitää painonsa normaalipainon puolella. On kivampi olo, fyysisesti ja henkisesti, löytyy helpommin kivoja vaatteita jne. Onhan se vaan omasta päätöksestä kiinni, että lopettaa säännöllisen arkiherkuttelun ja ryhtyy huolehtimaan, että syö hyvin = riittävästi ja terveellisesti.

[QUOTE="vieras";25101066]Taasko täällä on ylipainoiset haukkumassa hoikkia puoluestaessaan omaa tukevuuttaan?[/QUOTE]

Ei mun tartte ainakaa hoikkia haukkua, itse ihannoin laihoja ja suoraan sanottuna vituttaa olla lihava, mut minkäs teet, perusluonteeni on laiska, joten tulen todennäköisesti aina olemaan ylipainoinen, joten opettelen elämään sen asian kanssa.

Tuo on totta. Mä olin ennen 172cm/111kg. Pelkällä liikunnalla mulla lähti 10-kuukaudessa painoa pois 14kg. Sen jälkeen paino junassi siinä, vaikka urheilin kuinka. Söinkin melko terveellisesti, mutta söin juuri sen, mitä kulutinkin. Plus miinus nolla. Piti todella karsia ruokavaliota, että kiloja alkoi tippua. Nyt paino on 93kg paikkeilla. Tässä taas tuntuu junnaavan, mutta eteenpäin mennään :)

Ylimielinen kukkoilu ei ketään auta.

Ihminen on sortuvainen (sinä kai et...)
Mitä ylimielistä on siinä, että vedän faktat pöytään ja sano asiat kuten ne on?
Sinä vedit pöytään ison kasan tekosyitä, olenko mä oikeessa vai olenko mä oikeessa?
Aikuinen ihminen Suomessa saa tietoa ja on kykenevä tekemään päätöksiä mutta sun mielestä mennään taas päiväkotiin ja kouluun ja niihin ruokiin... kuule suurin osa niistä huonoista ruokailutottumuksista nyt kuitenkin opitaan siellä omassa kodissa, missä isi-ja äitikullat vetelee sipsiä ilosena. Että kyllä ne pohjimmaiset syyt löytyy ihan sieltä perheistä, ei voi yhteiskuntaa aina vetää joka juttuun mukaan.
Mutta joo hienosti sä näytit taas ne kaikki peikot sieltä, että ettehän te hyvät aikuiset osaa itse valita mitä syötte kun yhteiskunta... joo joo älä jaksa lässyttää.

Mua niin naurattaa nää, jotka mainostaa syövänsä epäterveellisesti, mutta olevansa laihoja. Eivät oikeasti tiedä syömisestä mitään. Olen tavannut ihmisiä, jotka vetävät ruokaa kuin sienet ja mikään ei vie nälkää pois. Lihavuus ei voi olla vain herkuttelua. Enemmänkin isojen epäterveellisten ruoka-annosten syömistä. Voin jakaa kyllä lihotusvinkkejä, jos joku ei usko lihovansa mistään.

[QUOTE="vieras";25101066]Taasko täällä on ylipainoiset haukkumassa hoikkia puoluestaessaan omaa tukevuuttaan?[/QUOTE]
Suurin piirtein näin, lisäksi mulla ei ole aivoja.

Enpä luovu syömisestä koska se on ainut ilo mitä elämässäni on.

No älä luovu, mutta mitä jos sitten liikkuisit enemmän sen ylisyömisen vastapainoksi?

Ei kukaan liho syömällä normaalisti, ihan turha lihavan vedota siihen, että "ruoka on niin hyvää". Kunnon lihominen edellyttää kaikenlaisen epäolennaisen tolkutonta mässäilyä yhdistettynä liikkumattomuuteen.

Jotain itsetunto-ongelmia (masennusta?) täytyy olla taustalla niillä, jotka päästävät itsensä sellaisiksi hylkeiksi. Ei siihen kuntoon nimittäin ihan viikossa tai parissa päädytä, kyse on pitkäaikaisesta elämäntapaongelmasta.

[QUOTE="vieras";25101064]
AP ei kyl kuulosta kovin tyytyväiseltä elämäänsä, hän on ehkä hoikka, mutta silti ilmeisesti jotenkin onneton eikä häntä varmaan muisteta kiittää, kehua ja rakastaa. [/QUOTE]Okei... ja asia on näin siksi, että avasin tänne keskustelun aiheesta läskit ämmät ja tekosyyt?

Mä olen maksanut yhteiskunnalle niin jumalattoman määrän veroja (tänäkin vuonna yli 100t euroa), että mä saan kyllä olla läski. Tosin en ole läski, mutta jos josku olisin :) Kyllä mä mun mahdolliset lääkärikuluni olen maksanut.

:)

[QUOTE="qwer";25101057]Muuten en kommentoi, mutta mikähän tuota aloittajaa OIKEASTI jurppii???[/QUOTE]Eli siis mua nyt joku asia jurppii, siis ei tää nyt mistä avasin keskustelun vaan mulla on mielessä jotain muuta mikä painaa mutta haluan purkaa sen nyt tämän ketjun aiheseen vai?

Tämä on loistava keskustelunaihe. Tästä pitäisi keskustella paljon enemmän ja julkisesti. Täällä korostuu aika paljon "jokainen saa olla mitä haluaa" kommentit. Mielestäni ei saa, jos tuloksena on se, että terveydenhuoltojärjestelmämme on lähitulevaisuudessa ylikuormittunut sen vuoksi, että ihmiset syövät suonensa ja sydämensä tukkoon. Aihe on kuuma peruna, johon ei uskalleta tarttua tarpeeksi tehokkaasti poliittisessa päätöksenteossa. Jokaisella on ylipainoisia ihmisiä yllin kyllin lähipiirissä. Mutta asialle on oikeasti tehtävä jotain. Silloin kun lapsivuodepaikkoja vähennetään osastoilla, leikkausjonot sellaisiin leikkauksiin, joiden syy ei ole itseaiheutettu, pitenevät. olen oikeutettu kritisoimaan ylipainoisia ihmisiä. Mikäli olet syömässä itseäsi hengiltä, älä odota että yhteiskunta tulee antamaan tekohengitystä.

Yhteistyössä