Lapsuuden suosikki lelu

oli kaleidoskooppi. (Tai yksi niistä). Merkillinen putki jonka päässä oli peili ja helmiä ja kun sitä ravisti tuli näkyviin aina uusi ja ihmeellinen kuvio.

Nyt haluaisin ostaa tytölleni samanlaisen, mutta mistä niitä saa? (Eikö kukaan enää leiki niillä, kun en ole löytänyt.)

Oletko nähnyt jossakin Helsingissä myynnissä kaleidoskooppia? Vinkkaa mulle, pliis.

Millä te leikitte, mikä oli paras lelu?
 
No eipä ole juuri silmiin osunut, mutta muistan kyllä lelun. Jollain lasten kaverilla oli sellainen, mutta en edes muista kenellä. Mutta varmaan niitä jostain saa.

Mulla ei ole jäänyt mieleen mitään yhtä tiettyä lelua. Olin enemmän sellainen ulkoileva lapsi, tykkäsin rakentaa majoja ja vilistää pitkin metsiä. Olin aika luova persoona - piirtelin esim. kymmenvuotiaana asuntojen pohjapiirroksia ja kalustin niitä. Multa jäi esim. barbivaihe kokonaan - enemmän tykkäsin smurffeista.

Toista se on nykyään, kun mielikuvitukselle ei jätetä yhtään tilaa... ;)
 
Jossain vaiheessa Tiimari myi kaleidoskooppeja! En tiedä ovatko valikoimissa enää...

Minäkin tykkäsin omastani lapsena, mies oli kuulemma purkanut omansa osiin (insinöörin alkua jo silloin ilmassa?) kun oli halunnut nähdä, että miten ne kuviot syntyy. Oli kuulemma ollut pettynyt kun sisällä olikin ollu vaan peili ja jotain likkojen lasihelyjä, heh...
 
keväänlapsi
En muista nähneeni kaleidoskooppia viime aikoina kaupoissa. Itselläni oli lapsuudessa sellainen 3D view master, johon laitettiin sisään kiekko. Kiekossa oli monia pieniä kuvia, joita katseltiin sen koneen läpi. Olikos sillä suomenkielinen nimi? Se on säilynyt omalle lapselleni leikkeihin. :xmas:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 10:24 keväänlapsi kirjoitti:
En muista nähneeni kaleidoskooppia viime aikoina kaupoissa. Itselläni oli lapsuudessa sellainen 3D view master, johon laitettiin sisään kiekko. Kiekossa oli monia pieniä kuvia, joita katseltiin sen koneen läpi. Olikos sillä suomenkielinen nimi? Se on säilynyt omalle lapselleni leikkeihin. :xmas:
Meilläkin on vanha View Master ja aika paljon niitä kiekkoja. Tiesitkö muuten, että keräilijät maksavat niistä paljon? Itse en ole aikonut myydä, mutta lapsille en sitä enää kovin helposti leikkeihin anna (kun on siis aika arvokas). Esikoinen osaa katsella sitä repimättä pikkufilmejä irti kiekosta.
 
leikkimielinen

Olen ostanut kaleidoskoopin Tikkurilasta Heurekan aulan tiedekaupasta. Kannattaa varmaankin soittaa ja tarkistaa löytyykö myymälän valikoimasta vielä tälläkin hetkellä - minä tein löydön jo viime vuoden puolella, kun käytiin Heurekassa.

Mainio idea pikkuviikareille vaikka pukinkonttiin?

 
Tampereella saa kaleidoskooppeja ainakin Koskikeskusta vastapäätä, Nukkela -kaupassa. Ja View masterista... Mäkin tykkäsin siitä pienenä, mutta oma lapsi on vähän huuli pyöreänä, kun innoissani esittelin sitä. Liekö ajanut aika ohi kaikesta hienosta?
 
turisti
Kävin Helsingissä ihan sattumalta yhdessä ihanassa lahjaparatiisissa. Kiseleffin talossa, joka löytyy Senaatintorilta Tuomiokirkon vastapäätä. Sieltä löytyy kaikkea käsityöläisten tavaraa ja aivan mahtava lelukauppa (yläkerrasta).
Sieltä löytyy kaleidoskooppeja ja muita peltileluja, puisia leluja esim. sellanen puu-ukko, joka on kahden puukeppien välissä ja se siinä tekee kuperkeikkoja, kun sitä heiluttelee! Just sellasii leluja, joita mun lapsuudessa oli! Nukkeja, vanhan ajan joulukalentereita, pyöritettäviä soittorasioita ym... Siellä menee ihan pää pyörälle! Olis niin ihanaa ostettavaa. Siinäpä oiva paikka, jos ei tiedä mitä ostaisi joululahjaksi kummilapselle!
 
Kaleidoskooppeja ei ole näkynyt kauppojen hyllyillä, mutta wiewmasterita myydään ainakin täällä Oulussa edelleenkin. Jännää, että niitä vielä on, ja muodoltaan ne ovat ihan samanlaisia kun 70-luvulla. Hih, hassua.

Itse olin semmoinen tyttö, etten tykännyt nukeista. Minulla kyllä oli niitä varmaankin kymmenkunta, mutta en minä niistä välittänyt. Pehmolelut olivat sen sijan suosiossa. Minulla oli semmoinen ruskea koira nimeltä Koira. Missähän se nykään on?
 
näin muuten kaleidoskoopin käydessäni tallinnassa, oli vaan sen verran hepponen etten ostanut. omasta lapsuudestani on jäänyt mieleen se katseltava kiekkojuttu, mistä käännettiin niitä kuvia ja oli eri levyjä. nallepuh jäänyt mieleen. toinen oli isän tekemä kerrossänky nukeille
 
Myrtti Harmaana
Kaleidoskooppia en muista. Mulla oli WiewMaster, nukkeja, nukkekoti, leluja paljonkin...vähän pahoillani olen, kun en osannut niitä arvostaa, en koskaan ole ollut muitoesine tyyppiä--mutta vaaleanpunainen pantteri on piilotettu lapsilta vaatekaappiin. Se on monta kolhua läpikäynyt.
 
View mastereita myydään eri mallisina kaupoissa kuin mitä mun lapsuudessa oli (Fisher Price) ja kiekkojakin löytyy lasten suosikkisarjakuvista joka lähtöön. Oma view masterini sisältää kiekon avaruudesta tulleesta Alfista, jos kuka sellaista muistaa. :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2005 klo 22:24 Jaanuska kirjoitti:
Sellainen apina, jolla oli ruutupaita ja punaiset haalarit.
Minulla oli myös tuo sama apina. Kutsuin sitä Apu-apinaksi. Nyt vasta jälkikäteen olen tajunnut, että se apina oli ilmeisesti Disneyn Aladdin piirretystä.

Olen syntynyt vuonna -73 ja tuo apina minulla näkyy valokuvissa, joita on otettu vuosina 74-75 :)
 
Kale ja skooppi
Kaleidoskooppeja myydään (tai on ainakin myyty) vanhassa Porvoossa sijaitsevassa "Riimikko"-lelukaupassa, jossa myydään muutenkin vanhanajan leluja. Ihana puoti! Kannattaa käydä vilkaisemassa joskus!
 
Pehosvaikutus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2005 klo 17:17 Helmeri73 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2005 klo 22:24 Jaanuska kirjoitti:
Sellainen apina, jolla oli ruutupaita ja punaiset haalarit.
Samanlainen oli mulla, Antti nimeltään. :) Ja kaverit nauro kun muilla oli nätit vauvanuket ja mun "lapsi" oli apina. :LOL:
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
Pehosvaikutus
Mä laikin nukkejan ja pehmolelujen kanssa Pehmolelut muodosti mun sängylle pakolaisleirin ja nukket oli mulla päivähoidossa. Sitten kun menin kouluun, niin vein nuket ja nallet mummin luo hoitoon ja hain ne sieltä kun koulu loppui. =)
 

Yhteistyössä