Lapsivettä/valkovuotoa vai mitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bibo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Bibo

Jäsen
27.06.2007
372
0
16
Aamulla heräsin, tuntui tosi kostealta tuolla alhaalla. No lähdimpä sitten nopeaan vessaan. Takaisin tullessa huomasin, että lakanassa oli isohko (ehkä halkaisija 7cm ) läntti jotain. Läntti kuivui ja mitään jälkeä ei siitä jäänyt. Eilen koko päivän sain juosta vessassa kun tuntui tosi "vetinen" olo alapäässä. Voiko valkovuoto tulla tuollaisena noinkin runsaana vuotona (ja tosi vetisenä )? Tänäänkin "vetinen" olo on ollut (mutta ei niin pahasti kuin eilen )...Ja jos se olisi lapsivettä niin voiko sitä tosiaan tihuttaa vähän kerrallaan aina välillä? Vai tulisiko aikalailla koko ajan?

Isot kiitokset taas vastauksistanne :)

Kannattaa käydä tarkistuttamassa! Lapsivettä saattaa tihkua joissain määrin jos kalvossa reikä .. ym. Suosittelisin lääkäriin menoa, kun kuitenkin aika runsaalta vaikuttaa tuo vuoto..

Joo...no kai sitä pitäs sellasii vaikka hakee. Ja jos nyt alkas pitään paperia housuis niin näkis siitäkin jos kastuu täysin, että sitten olisi ehkä vettä. Näin kai ne aina neuvoo kuitenkin neuvolassakin? Mutta siis joo, eli voi tihkuttaen tulla ja siis toisena päivänä paljonkin toisena vähemmän? Ettei sitä lapsiveden tuloa välttämättä niin suoraan heti huomaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Bibo:
Voiko siis vuotoa tulla tosi tihkuttaen? Ja huomaako sen lapsiveden tulon aina? Vai voiko valkovuoto olla niin "litkua" ja kirkasta, että voisi vuodon sekoittaa siihen?

Vuoto voi tulla todellakin tihkuttaen. Jos tihkuu niin sen voi sekoittaa valkovuotoon joka voi olla myös suht kirkasta. Mä itse luulin, että lapsivettä tihkui ja kävin näytillä. Oli kuulemma valkovuotoa. Kannataa käydä tarkistuttamassa.

Jos kunnolla lorahtaa niin sen kyllä huomaa mutta tosta tihkuttelusta ei kyllä aina ite pysty ottamaan selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko siis vuotoa tulla tosi tihkuttaen? Ja huomaako sen lapsiveden tulon aina? Vai voiko valkovuoto olla niin "litkua" ja kirkasta, että voisi vuodon sekoittaa siihen?

Vuoto voi tulla todellakin tihkuttaen. Jos tihkuu niin sen voi sekoittaa valkovuotoon joka voi olla myös suht kirkasta. Mä itse luulin, että lapsivettä tihkui ja kävin näytillä. Oli kuulemma valkovuotoa. Kannataa käydä tarkistuttamassa.

Jos kunnolla lorahtaa niin sen kyllä huomaa mutta tosta tihkuttelusta ei kyllä aina ite pysty ottamaan selvää.

Jees, ok. Mietittää vaan kovasti se aamuinen läntti lakanassa, kun ei se nyt niin ihan pieni länttikään ollut mun mielestä...Kun tuntuu ettei kai nyt valkovuotoa niin voi ryöpsähdellä isoina "annoksina"? No näkee sit jos lisää alkaa tässä tulemaan länttejä niin sit voi tarkistella asiaa jo paremmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jees, ok. Mietittää vaan kovasti se aamuinen läntti lakanassa, kun ei se nyt niin ihan pieni länttikään ollut mun mielestä...Kun tuntuu ettei kai nyt valkovuotoa niin voi ryöpsähdellä isoina "annoksina"? No näkee sit jos lisää alkaa tässä tulemaan länttejä niin sit voi tarkistella asiaa jo paremmin :)

Lisään tohon edelliseen vielä, että mulla tuli niin paljon valkovuotoa samana päivänä kun poika syntyi että pikkuhousut kastuivat pahasti. En edes kuvitellut, että olisi valkovuotoa. Kävin siis näytillä ja testasivat mutta laittoivat kotiin koska ei ollut syytä jäädä. Eipä mennyt montakaan tuntia kun lapsi syntyi.
Kun soitin sairaalaan tästä vuodosta niin käskivät tulla heti vaan näytille. Olivat sitä mieltä että tuollaiset suuret määrät voi olla lapsivettä ja itse sitä ei pysty kunnolla huomaamaan jos tihkuttaa. Jos vielä huomaat, että pikarit tai sänky kastuu niin käy näytillä.

Kyllä sitä lapsivettä voi tulla valuttelemalla useampanakin päivänä. Paljonko sinulla on raskausviikkoja, joko lapsivettä saisi tulla? Minulla viikkoja vasta 12+3 ja olen vuodellut vettä jo kuutena päivänä. Minun kohdalla se tuskin mitään hyvää enteilee. Eka kerran heräsin yöllä, kun housut ihan litimärät vedestä. Aamulla otettiin näyte, joka kertoi sen olleen lapsivettä. Itselläni vesi on kellertävää, erotan sen kyllä heti kun paperiin pyyhkäistessä sitä jää.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti(harmaana nyt):
Kyllä sitä lapsivettä voi tulla valuttelemalla useampanakin päivänä. Paljonko sinulla on raskausviikkoja, joko lapsivettä saisi tulla? Minulla viikkoja vasta 12+3 ja olen vuodellut vettä jo kuutena päivänä. Minun kohdalla se tuskin mitään hyvää enteilee. Eka kerran heräsin yöllä, kun housut ihan litimärät vedestä. Aamulla otettiin näyte, joka kertoi sen olleen lapsivettä. Itselläni vesi on kellertävää, erotan sen kyllä heti kun paperiin pyyhkäistessä sitä jää.

Mulla on nyt 37+0, eli saa saa lapsivettä tullakin :)

Ja tänä aamuna sama, vuotoa lähti tulemaan pitkin reisiä ja menin vessaan. Kirkasta nestettä. Soitin äitiyspoliklinikalle ja kysyin niin vastaus oli, että ei ainakaan lapsivettä todennäköisesti vaan ehkä emättimen kypsymisen aikana kun tulee jotain nestettä niin sitä tms. Aha, siis selvä...eli ei siis lapsivettä ainakaan...

Ja tänä aamuna sama, vuotoa lähti tulemaan pitkin reisiä ja menin vessaan. Kirkasta nestettä. Soitin äitiyspoliklinikalle ja kysyin niin vastaus oli, että ei ainakaan lapsivettä todennäköisesti vaan ehkä emättimen kypsymisen aikana kun tulee jotain nestettä niin sitä tms. Aha, siis selvä...eli ei siis lapsivettä ainakaan...

Kävisin kuitenkin testauttaa. Mulla alkoi kolmosesta tihkuttaa lapsivettä ja ottivat sairaalaan, vaikkeivat oikein uskoneetkaan. Ottivat sitten 12 tunnin välein tulehdusarvoja verikokein.

Joo, jotenkin tuntui, että välinpitämättömästi sanoin kun sanoi, että ei ole lapsivettä. Sanoi, että voi myös olla pissaa...itse sanoin kylläkin, että ei se haise millekään, et tuskin pissaa ainakaan. Jotenkin tosi huono päivystys täällä (Tampere ). Täti puhui mun päälle, ei antanut kunnolla edes puheenvuoroa mulle...Sama täti oli aiemminkin kun soitin sinne (viikko sitten ). Mutta no, onneksi keskiviikkona on neuvolalääkäri, kysyn siellä sitten asiat ja saavat tarkistaa tilanteen...

Lapsivesi on yleensä sellaista vaaleanpunertavaa. Laita side, niin huomaat paremmin... :) Mutta on kyllä totta, että loppuraskaudessa varsinkin tuo valkovuoto saattaa olla todella runsasta ja "vesimäistä". Toisaalta, jos asia sinua vielä huolettaa, käy tarkistuttamassa tilanne.

Minä aloin tihkua rv 37 ja kahden päivän sairaalassa olemisen jälkeen, varmistivat vuodon olevan lapsivettä ja kalvot puhkaistiin, että synnytys lähtee käyntiin, ennen kuin mitään tulehdusta kehittyy. Kaksi tuntia ja terve tyttö oli sylissä.

Korostan vielä tuota tulehdusjuttua! Jos sulla tulee lapsivettä, eli kalvossa on reikä jossain, myös tulehdus on mahdollinen!

Joo, niinhän se on tulehdusriski. Mutta mä nyt ajattelen ja luotan tän "kokeneen" kätilön sanoihin, että ei ole lapsivettä ja odottelen keskiviikkoa. Kun voihan se ollakin valkovuotoa (tosi litkua vain ) tai sitten sitä nestettä, jota kuulemma tulee kun kohdunkaula kypsyy. Kun on vaan itsellä niin tietämätön ja tyhmä olo kun ensimmäistä odotan. Enhän mä voi mitään tälläisiä tietää niin olisi kiva jos sentäs äippäpolilla olisi kiva täti vastaamassa puhelimeen.

menisit nyt testauttaa vaikka nauvolassa ton puhelintunnilla.mulla tuli tosta kakkosesta kans housuun koko ajan jotain ja tyhmänä luulin että mä pissailen housuun....ei o ennen ollu vastaavaa =) mut lapsivettä sieltä tuli.kai sielläkin saa käydä puhelintunnilla asioimassa?meet sillon sinne?

mene ihmeessä tarkistuttamaa tilanne, miten ne voi puhelimessa tietää mitä sulta valuu!!!! tulehus riski kasvaa kokoajan ku ootjo eilisestä vuotanu jotain! vuorokauden jälkee lapsiveden menosta/vuotamisesta tulehusriski on jo suuri!

Kyllä mulla just nimenomaan lähti valumaan reittä pitkin vana, kun oli ensin päivän tihkuttanut silloin tällöin, ja heti pyydettiin näytille, lapsivettähän se oli! ja oli ihan kirkasta aluksi, vasta sairaalassa seuraavana päivänä muuttui vaaleanpunertavaksi.

Niin ja lisään, että käynnistettiin sitten tulehdusriskin vuoksi.

Mulla viikoilla 37 tihkutteli jotain. Itse uskoin vahvasti että on lapsivettä. Kolme päivää sitä tuli aina tietyissä asennoissa sillä lailla että välillä oli housut ihan märät. No kävinpä sitte ä-polilla (vaikka ne oli sitä mieltä että kyllä sen tietää sitte kun vesi menee...). Testasivat kahdella eri systeemillä ja sanoivat ettei oo vettä. Menin kotiin ja seuraavana päivänä meni lapsivedet. Oli se ollut sittenkin lapsivettä mutta joku "korkea lapsiveden meno" tai jotain eli testit näytti negaa koska se ei tihkutti jostain korkealta.

Hmm...jaa...Mua vaan jotenkin ärsyttää ne kätilön sanat, että ei voi olla, että sen huomaan kyllä jo on. Ja kun tosiaan aamusta oon huomannut vettä, en päivällä tms. Päivällä vaan oon juossu vessassa jatkuvasti kun tuntuu, että pissahätä koko ajan (joten en voi tietää jos samalla tullut vettäkin ). Jospa neuvolasta hakis itselle niitä tikkuja ja testailis sitten teitäs ainakin. Voisipas soitella sinne tossa soittoaikana. Ehkä se olisi fiksua kuitenkin :) Kiitokset teille taas neuvoista, eihän mitään asiaa kannata jättää vaan mieleen myllertämään vaan kannattaahan se selvittää niin on ainakin levollisempi mieli :)

Mulle sanottiin aikoinaan kun lapsivesi meni 38+4 että voi olla limatulppa kun aikaa kuitenkin on laskettuunaikaan.Lorahti kyllä kunnolla.Käskettiin seuraamaan tilannetta tuleeko supisteluja.No,tuosta 8h niin oli vauva syntynyt.Ja lapsivesi se oli joka meni eikä limatulppa.Ja tämä myös Tampereella.

Hmm...jaa...Mua vaan jotenkin ärsyttää ne kätilön sanat, että ei voi olla, että sen huomaan kyllä jo on. Ja kun tosiaan aamusta oon huomannut vettä, en päivällä tms. Päivällä vaan oon juossu vessassa jatkuvasti kun tuntuu, että pissahätä koko ajan (joten en voi tietää jos samalla tullut vettäkin ). Jospa neuvolasta hakis itselle niitä tikkuja ja testailis sitten teitäs ainakin. Voisipas soitella sinne tossa soittoaikana. Ehkä se olisi fiksua kuitenkin :) Kiitokset teille taas neuvoista, eihän mitään asiaa kannata jättää vaan mieleen myllertämään vaan kannattaahan se selvittää niin on ainakin levollisempi mieli :)

No, mä ainakaan en ollut varma, vaikka sitä tosiaan lorahteli pitkin päivää useaan otteeseen, mutta kun aina loppui, niin ajattelin itse, että jos kuitenkin olisi sitten valkovuotoa. Mutta kun sitä valui säärtä pitkin, niin silloin olin kyllä varma, ettei voi olla valkovuotoa.