Lapsivettä/valkovuotoa vai mitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bibo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on jokainen synnytys lähteny lapsiveden menolla. Esikoisen aikana sitä tuli "kunnolla" toisesta ja kolmannesta tuli "tihkumalla". Menin synnärille ja varmistivat asian sillä paperilla. Eivätkä enään päästäneet kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle sanottiin aikoinaan kun lapsivesi meni 38+4 että voi olla limatulppa kun aikaa kuitenkin on laskettuunaikaan.Lorahti kyllä kunnolla.Käskettiin seuraamaan tilannetta tuleeko supisteluja.No,tuosta 8h niin oli vauva syntynyt.Ja lapsivesi se oli joka meni eikä limatulppa.Ja tämä myös Tampereella.

Joo, jännä, että niitä viikkoja tuijotetaan tai jotain. Mullakin kun viikkoja on jo tarpeeksi, että ihan hyvinkin voi olla lapsivettä. Tai sitten tämä yksi kyseinen kätilö ei vain osaa, jolle olen pari kertaa soittanut äippäpolille. Mutta eipä mulle ole mitään supistuksia tms tässä tullut. Mutta ei kai niitä välttämättä tulekaan vielä kun vasta sitten kun kunnolla alkaa lapsi puskemaan itseään läpi. Limatulppaa en ole mä huomannut.

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Bibo:
Hmm...jaa...Mua vaan jotenkin ärsyttää ne kätilön sanat, että ei voi olla, että sen huomaan kyllä jo on. Ja kun tosiaan aamusta oon huomannut vettä, en päivällä tms. Päivällä vaan oon juossu vessassa jatkuvasti kun tuntuu, että pissahätä koko ajan (joten en voi tietää jos samalla tullut vettäkin ). Jospa neuvolasta hakis itselle niitä tikkuja ja testailis sitten teitäs ainakin. Voisipas soitella sinne tossa soittoaikana. Ehkä se olisi fiksua kuitenkin :) Kiitokset teille taas neuvoista, eihän mitään asiaa kannata jättää vaan mieleen myllertämään vaan kannattaahan se selvittää niin on ainakin levollisempi mieli :)

No, mä ainakaan en ollut varma, vaikka sitä tosiaan lorahteli pitkin päivää useaan otteeseen, mutta kun aina loppui, niin ajattelin itse, että jos kuitenkin olisi sitten valkovuotoa. Mutta kun sitä valui säärtä pitkin, niin silloin olin kyllä varma, ettei voi olla valkovuotoa.

Joo, no mulla valui jalkoja pitkin kun aamulla itseni sängystä vessaan kampesin. Ei mitenkään paljon, mutta sen verran, että tunsin ihan selvästi, että nyt valuu (ja tunsin sellaisen vetisen olon jo sängyssä ja siksi lähdin nopeasti vessaan ).Joo kun mullakin loppuu aina niin olen ajatellut, että onko jotain muuta sitten...

Ja tänä aamuna sama, vuotoa lähti tulemaan pitkin reisiä ja menin vessaan. Kirkasta nestettä. Soitin äitiyspoliklinikalle ja kysyin niin vastaus oli, että ei ainakaan lapsivettä todennäköisesti vaan ehkä emättimen kypsymisen aikana kun tulee jotain nestettä niin sitä tms. Aha, siis selvä...eli ei siis lapsivettä ainakaan...

Puhelimessa on todella vaikea sanoa, onko lapsivettä vai ei. Soita neuvolaan ja hae ne tikut. Tulehdusarvoja on seurattava 6h välein lapsiveden menosta.

Synnytin aikoinani Tampereella. Vauva syntyi vasta 5pv vesien menon jälkeen. Kotiin ei päästetty, kun vedet oli tullu, just tulehdusvaaran vuoksi. Mee mieluusti lääkärille, vaikka päivystykseen, kuulostaa meinaan kovasti siltä, että sulta vuotaa lapsivettä. Ei se kaikilta tule kerralla, vaan voi alkaa pienen pienellä vuotelulla.

Joo, no mulla valui jalkoja pitkin kun aamulla itseni sängystä vessaan kampesin. Ei mitenkään paljon, mutta sen verran, että tunsin ihan selvästi, että nyt valuu (ja tunsin sellaisen vetisen olon jo sängyssä ja siksi lähdin nopeasti vessaan ).Joo kun mullakin loppuu aina niin olen ajatellut, että onko jotain muuta sitten...

Kyllä mä menisin tarkistuttamaan, mä en ymmärrä tuota, että kyllä sen sitten tietää... Varsinkin ensimmäistä kun odottaa, niin hitostako sitä voi kaikesta olla varma!!

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:

Kyllä mä menisin tarkistuttamaan, mä en ymmärrä tuota, että kyllä sen sitten tietää... Varsinkin ensimmäistä kun odottaa, niin hitostako sitä voi kaikesta olla varma!!

No niinpä, eipä sitä voikaan tietää, mutta jotkut ovat vain sitä mieltä, että kyllä sen sitten tietää..tyhmää. Yksilöitähän me kaikki olemme kuitenkin...

Itse en ainakaan tiennyt esikoisesta millaisia on oikeat supistukset enkä lapsiveden menosta mitään.Onneksi supistukset alkoivat melko pian lapsiveden jälkeen.Kävisin kyllä näyttäytymässä.Tai soittaisin ainakin neuvolaan.

Mulla oli ainakin hirveen vetistä se valkovuoto. siis ihan tuntui, että housut oli koko ajan märkänä niin että sai pitää sidettä koko ajan. En oikein usko sitä lapsivedeksikään, kun mulla jouduttiin molemmilla kerroilla puhkomaan ne kalvot ja vielä mainitsivat tosi sitkeiksi.

Mulla oli kanssa tuota vetistä valkovuotoa, moneen otteeseen tuli rv 35+ oikein isoja lorahduksia, kasteli siteenkin. Ramppasin äitipolilla, tehtiin ultria useasti (ja ultrissa aina vain niukasti lapsivettä, eli olisi voinut ollakin vettä) ja pari niitä testitikkuja näytti lapsivedeksi, toiset negaa. Tehtiin myös hiiva- ja streptokokkitestit, multa löytyi oireeton hiiva joka aiheutti tuota lorisevaa vuotoa, joka ei siis ollut lapsivettä kuitenkaan. Hiivakuurin jälkeen vuotokin väheni taas normaalille tasolle. Lapsivesi meni vasta 20 min ennen vaavin syntymää, kalvot puhkaisemalla. Tampereella tämä.

Marssi sinne svolle ja pyydä tekemään se testi.

Soittelin neuvolaan ja äippäpolille. Nyt side ja paperia housuissa. Näin käskettiin toimia, jos kastuu niin näytille. Ja neuvolasta sanoi, että kokeile, että menen makaamaan (kun aamuisin makuuasennossa vettä tms tullut ), äippäpolilla sanoi, että kyllä sitä tulee missä asennossa vaan...ja mitä mä olen yrittänyt netistäkin lukea niin lapsivesi voi tihkuttaa pienestä reiästä ja tulla vaikka vaan makuuasennossa. Eli kyllä nyt jotenkin luotan enemmän neuvolaan. Mutta näkeepähän nyt sitten kuinka tän sidehässäkän kanssa käy ja pitää tosiaan makoilla. Jotenkin itestäkin alkaa tuntua, että jos on vaan valkovuotoa...

Soittelin neuvolaan ja äippäpolille. Nyt side ja paperia housuissa. Näin käskettiin toimia, jos kastuu niin näytille. Ja neuvolasta sanoi, että kokeile, että menen makaamaan (kun aamuisin makuuasennossa vettä tms tullut ), äippäpolilla sanoi, että kyllä sitä tulee missä asennossa vaan...ja mitä mä olen yrittänyt netistäkin lukea niin lapsivesi voi tihkuttaa pienestä reiästä ja tulla vaikka vaan makuuasennossa. Eli kyllä nyt jotenkin luotan enemmän neuvolaan. Mutta näkeepähän nyt sitten kuinka tän sidehässäkän kanssa käy ja pitää tosiaan makoilla. Jotenkin itestäkin alkaa tuntua, että jos on vaan valkovuotoa...

Näin mullekin lääkäri sanoi, että korkea lapsivedenmeno tihuuttaa usein ylösnoustessa, kun pääsee sitten valumaan alas kun on ensin vaakasuunnassa valunut.

pääsis tää Bibo jo synnyttämään! muuten me joudutaan jatkuvasti näitä hänen oireita tulkitsemaan, millon mikäkin enteilee synnytystä.
oli sit vedet, supparit tai mitä liekin.

Alkuperäinen kirjoittaja syntysjo:
pääsis tää Bibo jo synnyttämään! muuten me joudutaan jatkuvasti näitä hänen oireita tulkitsemaan, millon mikäkin enteilee synnytystä.

No kuka himputti sun käskee oireita tulkitsemaan! Hus pois siitä märisemästä! :D

Alkuperäinen kirjoittaja syntysjo:

Anteeksi..olen ensisynnyttäjä ja en voi tietää kaikkea ja siksi täältä kyselen kun ajattelen, että saan ystävällisiä neuvoja. Ja minkä mä sille voin jos mua yksinkertaisesti supistaa niin p.erkeleesti tai valuu "vettä" tms niin kysyn asiaa tottakai. Muutenkin kun raskauden aikana on tuntunut ihan outoja oloja. Mutta ei sun tarvitse lukea/vastata jos et halua. Tai häivy vaikka koko palstalta kokonaan jos ei nämä asiat kiinnosta.

kysele ihan rauhassa vaan. Mulla on jo pari raskautta takana ja silti mä tunnen itteni välilläihan tyhmäks näissä raskausasioissa, enkä muista mikä on "normaalia" ja mistä pitäis huolestua tai muuta vastaavaa.