Lapsivettä vai valkovuotoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Talvis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Talvis

Aktiivinen jäsen
25.02.2008
2 641
0
36
Sisältää ällöjuttuja, EI HERKILLE!!

Mistä tietää että housuun lirahtava neste on lapsivettä, eikä valkovuotoa?

Kummastuttaa, kun vähän väliä on märkää housuissa.. (kyllästyin tietty housujen vaihtoon ja pidän ph-suojaa) Että kun ohjeena on että jos epäilee lapsiveden tihkumista, niin tulee laittaa side ja seurata, kun on varma että on lapsivettä niin tulee lähteä sairaalaan.

Meneillään on siis rv 39+1. Enkä ole missään vaiheessa raskautta kärsinyt tällaisesta vuodosta.

Kokemuksia?? Apua? Synnärille en haluu soittaa ku rupean tällasis tilanteis herkkistelee ja itkee puhelimeen, ja joka tapaukses istun sen tunnin verran puhelin kädes numero valmiina ennen ku soitan =) ja jos onki valkovuotoo ni tunnen itteni todella tyhmäks :headwall:

Haistele sitä. Kyllähän sitä nyt ainakin suurin pirirtein tietää miltä valkovuoto haisee.
Jaa koostumus on kyllä eri.. Lapsivesi on ehkä aavistuksen punertavaa ja sakeaa, paljon vetisempää kun valkovuoto.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Haistele sitä. Kyllähän sitä nyt ainakin suurin pirirtein tietää miltä valkovuoto haisee.
Jaa koostumus on kyllä eri.. Lapsivesi on ehkä aavistuksen punertavaa ja sakeaa, paljon vetisempää kun valkovuoto.

Minä en tiedä miltä valkovuoto haisee, kun ei ole koskaan sellaista ollut.

Lapsivesi haisee vähän sellaselle makealle. Sitä voi lirahtaa housuun myös kun vaikkapa makaat, ja esim "hulahtaa" enemmän kun nouset ylös. Lapsivesi on yleensä kirkasta/punertavaa, kun taas valkovuoto näyttää siteessä yleensä taittavan enemmän kellertävään tai selkeästi valkoiseen. Jos näet mitään vihertävää (siis siteessä :) ) niin samantien synnärille.

Mulle sanoi terkka, että valkovuoto on sen verran liisterimpää, että se jää suojan pintaan näkyviin. Lapsivesi taas nestemäistä ja imeytyy siteeseen. Ei musta valkovuoto ole koskaan vedeltä tuntunut.

Mulle terkka antoi ohjeeksi laittaa jalkaan mustat alkkarit ilman suojaa. Jos edelleen siis valuu ja kuivuttuaan näkyy valkoiset jäljet pöksyissä niin kyseessä valkovuoto. Jos kuivuttuaan ei näy niin on todennäköisesti lapsivettä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Seuraa nyt sitten ainakin tarkkaan lapsen liikkeitä! Jos onkin lapsivettä ja se vähenee liiaksi, niin ei hyvä! Kyllä mä suosittaisin näytillä käyntiä!

Lapsivettäkin kertyy koko ajan lisää, että ei se sieltä ihan heti lopu jos kerran niin hitaasti tihkuttaa ettei edes ole varma onko lapsivettä. Jos lapsivedet on mennyt niin suurempi riski siinä on infektioriski, koska lapvisekalvot on silloin puhki jostain. Siksi yleensä käynnistetään tietyn ajan kuluessa siit kun vedet on mennyt.

Mulle terkka antoi ohjeeksi laittaa jalkaan mustat alkkarit ilman suojaa. Jos edelleen siis valuu ja kuivuttuaan näkyy valkoiset jäljet pöksyissä niin kyseessä valkovuoto. Jos kuivuttuaan ei näy niin on todennäköisesti lapsivettä :D

:o :o :o
et oo tosissas!?!

...aina mustat alkkarit jalassa.. eikä oo kastuneella alueella ollu ku siellä täällä niitä valkoisia länttejä..

siispä isäntää kotiin odotellessa...

Taitaa teille tulla pian nyytti syliin. Nyt vaan viimeistään tavarat valmiiksi ja koitat levätä jos ei vielä kerran supista :) Onnea jo etukäteen synnytykseen, kyllä se joka tapauksessa lähiaikoina varmaan käynnistyy :D

Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:

et oo tosissas!?!

...aina mustat alkkarit jalassa.. eikä oo kastuneella alueella ollu ku siellä täällä niitä valkoisia länttejä..

Niin se sanoi! :)
Kannattaa ehkä tosiaan ootella miestäs kotiin ja pakkailla kamat valmiiksi! Tsemppiä!

et oo tosissas!?!

Kannattaa ehkä tosiaan ootella miestäs kotiin ja pakkailla kamat valmiiksi! Tsemppiä!

kamat on kassis jo ja isännän autossa :)

teen kyl viel viimeisen varmistustestin noiden alkkarien kanssa...

Mullakin alkoi synnytys lapsiveden lorinalla. Eivät meinanneet synnärilläkään uskoa, että on lapsivettä ennen kuin siitä lavitsalta noustessa lorahti kunnolla siihen alustalle. Sitten uskoivat. Eikä se mulla ainakaan miltään haissut.

et oo tosissas!?!

onko miehes milloin tulossa kotiin ?

kamat on kassis jo ja isännän autossa :)

teen kyl viel viimeisen varmistustestin noiden alkkarien kanssa...

Loppuajasta voi kyllä olla tuollaista runsasta, vetistä, vesimäistä valkovuotoakin, kun kohdunkaula kypsyy. Mutta jos epäilyttää, niin kannattaa tarkistuttaa tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja leppäkerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Seuraa nyt sitten ainakin tarkkaan lapsen liikkeitä! Jos onkin lapsivettä ja se vähenee liiaksi, niin ei hyvä! Kyllä mä suosittaisin näytillä käyntiä!

Lapsivettäkin kertyy koko ajan lisää, että ei se sieltä ihan heti lopu jos kerran niin hitaasti tihkuttaa ettei edes ole varma onko lapsivettä. Jos lapsivedet on mennyt niin suurempi riski siinä on infektioriski, koska lapvisekalvot on silloin puhki jostain. Siksi yleensä käynnistetään tietyn ajan kuluessa siit kun vedet on mennyt.

Mutta voi se loppuakin, minulla viikko ihmeteltiin ja väitti vaan lääkäri että ei se mitään lapsivettä voi olla (ei tutkinut asiaa) ja kappas vaan kun meninkin sitten synnärille niin desi oli enää jäljellä kun katsoivat!!!
Eli ei ole leikin asia.
Minullakin tihkutti tosiaan noin, viikon ajalla sillai että just ja just hoksas jotain tapahtuneen.

Hyvä konsti on myös laittaa housuihin vessapaperia, silleen 3-4 kerrosta. Jos kastuu läpi, niin on lapsivettä. Mulla lorahteli kanssa, mut sitä tuli sen verran runsaasti ettei jäänyt epäselväks. Ja jos hetken istui tai makasi ja siitä nousi, niin silloin aina lorahti.

mulla loppuu puhtaat alushousut noiden testien kanssa =)

oon tässä tovin ollu ilman ph-suojaa ja pikkarit kyllä kastuu koko ajan.. välillä tuntee jonkinmoisen holahduksen...

mies tulee parin tunnin päästä kotio, niin kovin ku rekka vaan kulkee... on tässä aikaa vielä seurailla ja varmistua, sekä soitella synnärille.. jospa nää ties kuin monennetta päivää kestäneet kuukautispoltotkin muuttuis kunnon supistuksiks.

en alussa muistanu järkytykseltäni mainita, että olin tänään neuvolassa aamupäivällä ja vauvan syke oli tasainen, semmonen ku se on aina ennenkin ollut.. hätää hänellä en usko olevan.

Yhteistyössä