lapsivesitutkimus

• Viestiketjun aloittaja odotus2005kesä
  • Ensimmäinen viesti
odotus2005kesä
Hei
Olen keväällä 40-vuotta täyttävä äiti. Odotamme uuden onneni kanssa iltatähteä jonka pitäisi syntyä kesällä. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on lapsivesitutkimuksista?

Minulla todettiin verikokeen perusteella 1/220 riski saada kehitysvammainen lapsi. Ja naistenklinikalta tuli sitten kutsu saapua lapsivesitutkimukseen. Asia hieman jännittää, koska en ole aikaisemmin moiseen testiin joutunut.

Olisi kiva jos joku kertoisi kokemuksistaan...

Helena 42
Kävin itse lapsivesitutkimuksessa 21.1.2005. Ensin ultralla katsottiin
missä päin vauva luuraa, sitten desinfioitiin vatsa ja taas ultralla katsotiin samaan aikaan kuin neula pistettiin. Ei tuntunut pahemmalta ja nopeesti oli ohi. Nyt tässä odotetaan vastauksia.
Itse joudun iän puolesta tutkimukseen.

Toivottavasti molempien vastaukset ovat ok.

kokemusta ei ole, mutta HYKSin tiedotteissa kerrotaan lapsivesipunkitoon liittyvän hyvin pienen, noin 0.5% eli 1/200 keskenmenon riskin. Osaavat varmaan tutkimustilanteessa kertoa sinulle enemmän, jotta voit itse valita, minkä riskin haluat ottaa

Itselleni tehtiin ko.tutkimus ja se pistäminen vatsanpeitteiden läpi tuntuu kyllä vähän. Repivä kipu- tunne kun neula menee läpi....Itsestäni ei tuntunut ihan pieneltä neulan pistolta. Toivottavasti et kauhistu. Mutta kysele asiaa kuuluva vaan henkilökunnalta!

odotus2005kesä
Hei,
Kiitos kommenteista. Taitaa olla kovin henkilökohtaista miltä itse näytteen ottaminen tuntuu. Täytyy vaan mennä luottavaisin mielin, eiköhän se siellä sitten selviä.
-odotus2005kesä-

Minulle tehtiin lapsivesitutkimus -99 naistenklinikalla. Ensin juttelin kätilön kanssa tovin, joka selitti tarkkaan tutkimuksen, miten se tehdään ja riskit ym. Sen jälkeen sain hetken aikaa miettiä vielä tehdäänkö tutkimus.

Itse tutkimus olis suht kivuton. Hieman enemmän se sattui kuin verinäytteenotto. (Vaikkakin välineet näyttivät aivan hirvittäviltä!!) Tulokset tulivat muutaman viikon kuluttua postissa, ehkä stressaavin vaihe oli juuri tulosten odottaminen.

Mulle tehtiin nelisen viikkoa sitten istukkabiopsia, käsittääkseni menetelmä on sama lapsivesitutkimuksessakin. Ei ollut kovin paha koettelemus, neulan vienti vatsanahan läpi ei sinänsä sattunut, mutta lääkäri joutui vähän korjaamaan neulan asentoa ja se vähän tuntui. Jälkeenpäin noin puolen tunnin ajan tuntui alavatsakipua, vähän samanlaista mutta kovempaa kun jonkun papakokeen jälkeen. Kaikenkaikkiaan kestettävissä oleva juttu. Kysyitkö mahdollisuutta päästä istukkabiopsiaan kun se voidaan tehdä jo aiemmin? Mun ymmärtääkseni keskenmenoriski on sama molemmissa.

Mulle tehtiin aikoinaan lapsivesitutkimus jollain rv 35+4,jolloin keskenmeno riskillä ei niinkään ollut väliä,kun vauva olisi jokatapauksessa selvinnyt hyvin. silloin haluttiin selvittää ainakin lapsen keuhkojen valmius ja jotain muuta vielä en muista enään mitä. Mulla oli tuolloin sekä Raskausdiabetes että Raskaushepatoosi ja tuolloin suunniteltiin synnytys ajankohtaa.
Itse toimenpide oli suht kivuton ja pian ohi,mutta vauva otti sen aika raskaasti. Muistan ettei juuri liikkunut vuorokauteen toimenpiteen jälkeen. Rv 37+1 vauva syntyi ihan itsestään kun muutaman päivän päästä olisi ollut käynnistys. Viikko lapsivesipunktion jälkeen ja synnytystapaarvioiinin jälkeen alkoi supistella ja tulla verensekaista limaa - sattumaako...?
Jos on valmis ottamaan riskin niin ei se itse toimenpiteenä ole kummoinen,mutta itse kieltäydyin neuvolan tädin pitkästä katseesta huolimatta sekä lapsivesipunktiosta että istukkabiopsiasta alkuraskauden aikana. Olin 35v. kun tyttö syntyi,joten kyseiset toimenpiteet olisi kunta kustantanut,mutta se keskenmenon riski on molemissa todellinen. Raskauteni oli IVF-raskaus enkä mitenkään halunnut ottaa niin suurta riskiä joidenkin tutkimusten vuoksi,joiden tulos ei välttämättä ole edes oikea. on tapauksia joissa on tulolksien perusteella sanottu tulevan vammainen lapsi ja äiti on sitten loppuraskauden ajan murehtinut tätä ja synnyttyään lapsi onkin ollut aivan terve.

Yhteistyössä