Lapsivesitutkimuksen tulokset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

myy

Jäsen
31.05.2004
406
0
16
Oletko käynyt istukka- tai lapsivesitutkimuksessa?
Oliko lapsi "terve" vai löytyikö kromosomivirhe?
Kävitkö sitä ennen niskaturvotusultrassa vai miksi kävit tutkimuksessa? Paljonko turvotusta oli?
Kauanko tulosten saaminen kesti?

Kyselen tässä vaan, kun itse odotan kärsimättömänä (hermostuneena/pelokkaana) lapsivesitutkimuksen tuloksia. Eilen tuli 2 vkoa näytteenotosta ja vielä ei ole tuloksia tullut.
Kävin niskaturvotusultrassa ensin ja turvotusta oli 3.3mm.
Kaksi tervettä lasta(7v ja kohta 6v) on aikaisemmin ja ikää mulla nyt 35v.

Yksityisellä kävin aikoinani ja sain biopsian tulokset jo 3 päivän kuluttua, mitä silloin itsekin ihmettelin. Kävin oma-aloitteisesti, en kuulunut riskiryhmiin. kromosomisto oli ok. Jos ei olisi ollut, en tiedä mitä olisin tehnyt. Odotusaikaasi voimia.

Meillä oli silloin käytössä olleessa veriseerumiseulassa kohonnut riski jonka vuoksi pääsimme lapsivesipunktioon. Ja tulosten saaminen kesti 3-4 viikkoa Naistenklinikalta Helsingissä.
Ja terveen 7-vuotias on nyt :).

Voimia sinulle :hug: .

Istukkanäyte runsaan turvotuksen vuoksi. Oli päänkin ympärillä sinä vaiheessa ja muutakin ongelmaa näkyi kuin pelkkä turvotus. Vastaukset kesti parisen viikkoa ja soittivat tuloksen, 18 trisomia. Useimmiten näissä vaikeissa kromosomihäiriöissä (13 ja 18 trisomia) on nähtävissä jo varsin varhain muutakin ongelmaa kuin vain turvotusta.

Muistan kyllä ajan. Ahdistavaa. Mutta suurin osa hälyytyksistä vääriä, vaikka meillä näin. Paljon voimia ja rohkeutta lähipäiviin, kyllä se tulos pian tulee.

:hug:

nyt 1,5v. tervettä poikaa odottaessa niskapoimu ok, mutta rakenneultrassa plexus kystat eli nesterakkuloita sikiön aivoissa, mikä joskus viittaa 13 tai 18 trisomiaan. Naistenklinikan lapsivesivastaus kesti tuskaiset 2vko 2 päivää kunnes kirje tuli: kromosomit normaalit. Olin pelännyt jokaista puhelinsoittoa,koska huonot uutiset luvattiin soittaa.
Yritin nuo 2 viikkoa elää hetken kerrallaan, ajattelematta eteen tai taaksepäin, mutta olihan se kamalaa kun on jo niin pitkällä että näkyy ja on uskaltanut juuri alkaa iloita vauvan liikkeistä. ajattelin että en enää uskalla ajatella vauvaa enempää jos joudumme hänestä luopumaan. ja sen päälle ajattelin että ei, kyllä hän ansaitsee lämpimiä ajatuksiani edelleen vaikka sitten elämänsä jäisi näin lyhyeksi. (meidän tapauksessa vaihtoehto oli selvä, koska kyseessä yleensä niin vakava häiriö ettei lapset elä välttämättä kuin hetken syntymän jälkeen. down eli 21-trisomia mietityttää ihan eri lailla siinä mielessä)
Toivon sinulle hyviä uutisia ja voimia miten ikinä luonto sitten onkin päättänyt asian kohdallanne!

Kävin viikolla 21 lapsivesitutkimuksessa, koska lääkäri halusi tietää onko sikiön keuhkot kypsät että voi jo synnyttää. Oli kypsät muttei tarvinnut synnyttää. Oli raskausmyrkytys päällä ja katsottiin valmiiksi, että vauva voidaan ottaa pois jos hätä tulee.

Ensimmäisen kanssa (nyt 3-v) kävin koko rumban...Niskapoimu oli hiukan turvonnut, joten otettiin veriseerumi. Se näytti plussaa, joten seuraavaksi lapsivesi tutkimikseen. Kamalaa aikaa....Raskaudesta ei voinut nauttia ollenkaan. Aina odotti pääsyä johonkin testiin tai jotain tulosta. No,terve lapsi tuli,ennenaikaisesti kylläkin (33+4).
Nyt odotan toista ja kävin ikänipuolesta ihan vapaaehtoisesti lapsivesitutkimuksessa.
Ensimmäisellä kerralla sain soittaa tuloksista, kun ei alkanut kuulua. Toisella kerralla kesti viikon verran.

Kiitos vastauksista.
Mulle molemmat ultralääkärit sanoivat, ettei sikiöllä ole muuten turvotusta kuin niskapoimussa. Useinhan kromoromivirheisillä sikiöillä on muutenkin turvotusta.
Toivon ainakin, että se meillä on hyvä merkki ettei muuta turvotusta ole.
Kauhulla odotan, että tulee soitto, jossa kerrotaan poikkeamasta.
Toisaalta toivon koko sydämestäni soittoa, jossa kerrotaan "terveestä" tytöstä tai pojasta.
No, kaipa se ensi viikolla selviää. Odottavan aika on vaan niiiiiin pitkä...

KÄvin ikäni puolesta (36v) kunnan tarjoamassa lapsivesipunktiossa, vaikka niskaturvotusultran tulos oli normaali. Tulos tuli kirjeitse, ymmärsin, että vain poikkeavat tulokset soitetaan. Teidän kohdalla tuloksen viipyminen voi johtua juuri siitä, että tieto tulee postin välityksellä =) Kirjeessä ei mainita sukupuolta, koska kaikki eivät sitä halua tietää. Tiedon saadakseen täytyy soittaa polille. Tsemppia! =) :flower:

Mulle lupasivat soittaa tulokset riippumatta siitä, onko huonot vai hyvät. Kysyivät, haluanko soiton vai kirjeitse. Ja sanoivat, että kertovat sukupuolen halutessa.

Hiukan kärsimätön olen, tekisi mieli soittaa ja kysyä.
Viime yönä heräsin monta kertaa, kun näin unta, että tulokset olivat huonoja :'(
Alkaa näköjään ihan tosissaan pelottaa.

Minulle tehtiin lapsivesipunktio vasta rv 22+1, kun kontrolliultrassa vauvan munuaisaltaat eivät olleet normalisoituneet. Saimme FISH-pikatestin tulokset kahden vuorokauden päästä, meille soitettiin tulokset, eli normaalit kromosomit ja loppuviljelyn tulokset soitettiin kahden viikon päästä. Kolme neljästä punktioon päässeistä/joutuneista saa positiivisen vastauksen =) . Voimia ja jaksua :hug: =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 08:49 Myy kirjoitti:
Mulle lupasivat soittaa tulokset riippumatta siitä, onko huonot vai hyvät. Kysyivät, haluanko soiton vai kirjeitse. Ja sanoivat, että kertovat sukupuolen halutessa.

Hiukan kärsimätön olen, tekisi mieli soittaa ja kysyä.
Viime yönä heräsin monta kertaa, kun näin unta, että tulokset olivat huonoja :'(
Alkaa näköjään ihan tosissaan pelottaa.

Mikä estää sua soittamasta ja kysymästä. Sun tulokset saattaa odottaa jo jossain käsittelypinossa. Itsekin aikoinani soitin ja sain tiedon ennen kuin virallinen kirje ennätettiin postittaa.

Soitin viime viikolla kerran tuloksia, mutta ei ollut tuloksia vielä silloin.
Lupasivat soittaa heti, kun tulokset tulevat eli tuskin niitä sen nopeammin saan soittamallakaan?
Alkaa vaan unet mennä tässä tuloksia pelätessä, niin kaipa mä huomenna taas kyselen tuloksia.