lapsivedestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Osaiskohan joku neuvoa..?

Eilen lähdin käymään vessassa ja matkalla yhtäkkiä tuntui kun olisin laskenut alleni. Nestettä valui jalkoja pitkin ja lattialle saakka. Soitin äitiyspolille ja sieltä sanottiin, ettei se voi olla lapsivettä, koska vikassa neuvolalääkärissä 1,5 viikkoa sitten vauva ei ollut kiinnittynyt ja paikat eivät olleet auenneet eikä nestettä tullut isoa lammikkoa. Sanoi, että olen vain pissannut housuun ja vielä että taidan olla ""järkyttynyt ensisynnyttäjä"" ja käski mennä takaisin nukkumaan.

No nestettä ei ole tullut enää lisää. Haistoin sitä ja se haisi vähän makealle, mutta niinhän pissakin taitaa haista (eipä ole kokemusta pissahousujen haistelusta:P) Eli kysymys on, että jos lapsivettä tulee, niin voiko sitä tulla vain tuon verran? Vai tuleeko se tosiaan sellaisiksi jättilammikoiksi kuin leffoissa? Jos tuo olisi ollut lapsivettä, kai ne loputkin sieltä olisi tullut jo?

Valkovuotoa mulla on ollut, mutta se on paksua eikä tuollaista nestemäistä (voisko sen koostumus vaihdella noin radikaalisti?). Suppareita on tullut muutama viikko. Viikkoja nyt 36+.

Ei ole omakohtaista kokemusta mutta äidilläni on kahden lapsen aikana tullut lapsivedet ja se on ainakin ollu suuri määrä.Eikä sen tulemiselle ole mahtanut mitään. Hänellekin sanottiin pikkuveljeni kohdalla että varmaan vaan pissa karkasi mutta eipä ollut pissa.Tosta on jo 19 vuotta aikaa.Myös minun kohdallani hänellä tuli vedet mutta silloin ei ollut epälystäkään ja siitä on 29 vuotta kohta. Toiset vedet tulivat sairaalassa ja toiset kotona. Kummatkin vedet ovat tulleet juuri niin että on tuntunut pissahätä ja kun on lähtenyt vessaan niin ovat valahtaneet lattialle.

Lapsivettä voi tulla todella vähän. Ihan kuin pissa lorahtaisi housuun. Mutta kuitenkin tuntuu siltä, että tulee eri paikasta. Mene ihmeessä tutkituttamaan asia. Se on helppo homma. Ja voit varautua, että suhtautuvat ylimielisesti tyyliin ""se on valkovuotoa, ylireagoit jne."". Puhun kokemuksesta. Enkä ollut edes ensisynnyttäjä.
Siinä voi aina olla tulehdusriski. Minulla oli jo viikot niin pitkällä, että siitä seurasi synnytyksen käynnistys. Ja kun kalvot lopulta puhkaistiin, vettä tuli todella vähän. Sitä oli siis ""lorahdellut"" useamman kerran ja ties kuinka monena päivänä. Minulla ei edes pikkuhousut kastuneet mitenkään paljoa.

Myöskin lapsivesi haisee sellaiselle makealle,soitahan uudelleen sinne äitipolille ja pyydä että testaavat oliko lapsivettä,heillä on sellaiset liuskat millä voi testata! Ei sitä aina tule jättimäisinä lammikoina.

Minulla oli ns. korkea vedenmeno, eli kalvo oli puhjennut ylhäältä. Silloin oli aamu, kun olin vessassa ja juuri noussut pöntöltä, kun tunsin, että jalkoja pitkin valui nestettä. Samana päivänä oli neuvola ja mainitsin siellä asiasta. Lähettivät äitipolille tarkistuttamaan asian. Testi otettiin, mutta oli negatiivinen. Illalla alkoivat supistukset, eivät olleet vielä kovin kipeitä. Seuraavana aamuna lorahti taas vähän. Soitin suoraan äitipolille ja pyysivät käymään. Taas otettiin testi, joka oli negatiivinen. Tutkimussängyltä noustessani lorahti taas ja totesivat heti, että on lapsivettä. Jäin sairaalaan ja illalla kahdeksan jälkeen lapsi syntyi.
Siinä on aina tulehdus vaara, kun vettä alkaa tulemaan vähän kerrallaan. Minullakin nousi kuume avautumisvaiheessa ja lapsella oli myös tulehdusarvot koholla. Hän saikin seuraavana päivänä viiden päivän antibiootti kuurin. Aika hurjan näköinen se kanyyli siinä pikkuisen ohimolla.
Ota ihmeessä yhteyttä äitipolille ja pyydä päästä lapsivesitestiin.

Kiitos kommenteista.

Lisätarkennuksena; voiko sen testin tehdä, vaikka nestettä ei enää tulisi? Siis testataanko se jotenkin kohdunsuulta eikä siitä nesteesta itsestään (sehän on jo pyyhitty kaikki pois aikaa sitten)?

Entä tuosta, että jos vauva ei ole (tai siis ei viime tarkastuksessa ollut) kiinnittynyt eikä kohdunsuu lähtenyt aukeamaan vielä?

Eniten harmittaa tuo suhtautuminen mitä ä-polilta sain. Ihan tarpeeksi noloa jo se, että jos tosiaan vain pissasin housuun..

Sinne ei kai oikein kannata soitella vaan mennä suoraan käymään, eivät voi käännyttää takaisin.

Nestettä pitäisi olla esim siteessä jotta saadaan varma tulos.

Mutta suuremmalla todennäköisyydellä lorahtanut oli pissaa, valkovuotoa tai limaa.

toivotaan että kaikki ok!!:)

mulla lorahteli kesken päivän pariin kertaan vessassa käynnin aikana jotain ""nestettä"" ja otin yhteyttä äippäpolille, käskivät mennä sinne. no lääkäri sit tutki ja totes ettei ollu lapsivettä, se sano että kannattaa laittaa side ja seurata jos siihen tulee ihan enemmänkin nestettä nii sit vasta lääkäriin, mutta ei jonku muutaman kerran lurahduksen jälkeen... mutta mistä tässä tietää eka kertalaisena miten ne vedet tulee ja millon ...? enskerran meen vasta sit kun todella tulee sitä nestettä runsaammin... ;O

Ei tarvitse olla mitään sidettä mukana. Testaavat sen tikulla kohdun suulta. Edes lääkäri ei meinannut minua uskoa, mutta kyllä se lapsivettä oli. Lähellä oli, että en lähtenyt pois koska suhtautuminen oli niin negatiivista. Minulla ei siis todellakaan lirahdellut mitään reisiä pitkin. Ja pikkuhousut vain vähän kastuivat. Onneksi minulla ei olleet tulehdusarvot koholla ja vauvakin oli ok syntyessään.
Rohkeasti vaan ä-polille. Äläkä välitä miten suhtautuvat. Eivät he pois käännytä. Täällä kuitenkin täytyi olla lähete neuvolasta, vaikka raskauteni olikin jo 37+6.

Niin ja vielä jatkan. Vettä voi tosiaan tihkua useampana päivänä, joten lopulta sitä voi olla siellä enää vähän. Joten en noudattaisi tuota neuvoa, että ""mene vasta sitten kun vettä tulee enemmänkin"". Osa noista lurahduksista saattaa mennä ohi itseltä ja luulee tosiaan, että se on vain valkovuotoa.
Ultran mukaan minulla oli vielä lapsivettä normaalisti. Mutta kun kalvot lopulta puhkaistiin, vettä ei tullut oikeastaan ollenkaan (kuten taisin tuossa aikaisemmin kertoa). Ihmettelinkin, että joko te ne kalvot puhkaisitte.

Jatkanpa taas. Eli kommenttina kaisan viestiin. Minulla ei ainakaan neuvolassa huomattu mitään. Ja ä-polin lääkärin mukaan lapsivettä oli edelleen normaalisti. Näin ei kuitenkaan ollut.

Yhteistyössä