Lapsiveden todella runsas määrä.. kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja iso maha
  • Ensimmäinen viesti
iso maha
Hei!

Onko kenelläkään kokemuksia runsaasta lapsiveden määrästä? Mistä johtui ja kontrolloitiinko usein?
Itselläni todettiin eilen ä-polilla ultratessa lapsivettä olevan todella paljon, afi- mitta oli 21, sen ollessa yleensä 8-18 välillä.
Sf-mitta on ISO ja maha kova ja pinkeä sekä kipuilee usein. Päältä tunnustellessa lääkärin mukaan kookas vauva, mutta ultra antoi ihan normaalin painoarvion rv 32 2kg.
Lääkäri ultrasi tosi pitkään ja tarkasti ja sanoi, ettei hän keksimälläkään keksi tästä lapsesta mitään moitittavaa tai vikaa eli kaikki siis hänellä näytti olevan hyvin.
Sokerirasitus tehtiin rv 26 ja silloin oli täysin normaali. Nyt passitti kuitenkin uusintakokeeseen, josko olis nyt arvoissa jotain vikaa.
Nettiä selaillessa eteeni on tullut kauheita tarinoita liiasta vesimäärästä ja olenkin nyt ihan huolesta soikeana ja stressaantuneena. Huih.
Aikaisemmissa raskauksissa ei veden määrässä ole huomattu mitään poikkeavaa ja lapset olleet normikokoisia. Minulla on taipumus ennenaikaisiin synnytyksiin, edelliset syntyneet väleillä 35+ - 37+. Yksi hieman pitemmällä mennyt.
Kontrolliajan sain vasta kuukauden päähän rv 36+5 ja nyt huolettaa hirveästi, että jos synnytys käynnistyykin ennen sitä ja tapahtuu jotain ikävää..
Kertokaas te asiasta tietävät omia kokemuksianne asiasta! Otan neuvolassa toki asian puheeksi ja kerron huolistani mutta nyt olo on jotenkin tosi huolestunut.
Kiitos etukäteen!
 
"vieras"
Sinulla olisi poikkeavuudet huomattu ultrassa. Siskon lapsi keräsi lapsivettä kun hän ei ollut kehityskelpoinen ja olisi lääkärin mukaan pitänyt tulla jo ajat sitten kesken pois. Sulla tällästä ongelmaa ei ole, koska ne on ultrassa tarkistaneet. En usko että sen ihmeellisemmästä on kyse.
 
iso maha
[QUOTE="vieras";26388014]Sinulla olisi poikkeavuudet huomattu ultrassa. Siskon lapsi keräsi lapsivettä kun hän ei ollut kehityskelpoinen ja olisi lääkärin mukaan pitänyt tulla jo ajat sitten kesken pois. Sulla tällästä ongelmaa ei ole, koska ne on ultrassa tarkistaneet. En usko että sen ihmeellisemmästä on kyse.[/QUOTE]

Tuskin onkaan mutta mikähän siinä on, että kuitenkin aina pelkää sitä pahinta. Voisinkohan saada tuota kontrolliaikaa aikaistettua..?
Muistaako kukaan tuota afi-mittaa, että mitä arvoja ollut?
 
Mulla oli kolmannen muksun kanssa hurjasti lapsivettä.
Poika syntyi käynnistyksellä rv 40+1.
-Paino 4590g
-Istukan paino n.1100g (normaalisti n.500g)
-Napanuoran pituus 103 cm (normaalisti n.50cm)
-Lapsiveden määrä arvioitiin 4-5 litraa (normaalisti muutama dl)

Syy ei koskaan selvinnyt, mulla ei ollut raskausajan diabetestä eikä muksussa tai istukassa ollut mitään vialla.
 
iso maha
[QUOTE="nella";26388042]säännöllisesti ultrattiin ja kaikki oli ok.Valitettavasti kehitysvammaisuutta ei nähty ultrassa.[/QUOTE]

Tätä jostain syystä pelkään itsekin :/ Saanko kysyä mikä vamma oli kyseessä?
 
"nella"
Tätä jostain syystä pelkään itsekin :/ Saanko kysyä mikä vamma oli kyseessä?
cp-vamma ja kehitysvamma.Lapsivettä yritettiin viikolla 36 poistaa,mutta hyvin vähän saivat sitä otettua ja aika epämiellyttävä toimenpide.Noilla viikoilla olo oli jo todella tukala.Tyttö syntyi rv37,paino 2800.Alkoi lapsivesien menolla,ja sitä vettä tuli kyllä ihan hirveästi.Kotona lattia lainehti,ambulanssi ja synnärin lattia....onhan sulle sanottu,että jos sulta menee vedet sun pitää käydä maate,jottei napanuora luiskahda lapsiveden mukana ulos ja lanssilla sairaalaan?Lopulta tyttö piti ottaa sektiolla pois,sillä oli kieputtanut itsensä siellä mapanuoran kanssa itsensä jumiin,ilmeiseti on ollut siellä tilaa polskia.
 
iso maha
[QUOTE="nella";26388137]cp-vamma ja kehitysvamma.Lapsivettä yritettiin viikolla 36 poistaa,mutta hyvin vähän saivat sitä otettua ja aika epämiellyttävä toimenpide.Noilla viikoilla olo oli jo todella tukala.Tyttö syntyi rv37,paino 2800.Alkoi lapsivesien menolla,ja sitä vettä tuli kyllä ihan hirveästi.Kotona lattia lainehti,ambulanssi ja synnärin lattia....onhan sulle sanottu,että jos sulta menee vedet sun pitää käydä maate,jottei napanuora luiskahda lapsiveden mukana ulos ja lanssilla sairaalaan?Lopulta tyttö piti ottaa sektiolla pois,sillä oli kieputtanut itsensä siellä mapanuoran kanssa itsensä jumiin,ilmeiseti on ollut siellä tilaa polskia.[/QUOTE]

Ei sanottu mitään, mutta luin netistä asiasta, joten tiedän varautua jos näin käy. Voi ei tätä tilannetta, hirveä huoli päällä :,(
 
Mulla on kaks ihan normaalia kakaraa joista molemmilla on ollut lapsivettä ihan yli äyräiden. Tokassa oli raskausdiabetes. Silloin kävin kovin myöhään rasituksesaa ja jäin kiinni. Edellisessä kävin ajoissa ja en jäänyt mutta luulisin sen puhjenneen senkin raskauden lopulla koska pissassa oli sokeria silloinkin. Ja ihan kaikin puolin normaaleita oli molemmat pojat. Jouduttiin käynnistämään molemmat synnytykset eivätkä koskaan laskeutuneet vaan heittivät volttia vielä LAn tienoollakin. Olo oli tosi tukala kun sylissä oli valtameriallas. Mulla oli afi parhaimmillaan 33.
Syy oli siis tuo radi. Tokan raskauden normaalilla rasituksentekoajalla mun arvoista ei löytynyt kotimittauksilla mitään vikaa. Eli mee vaan rasitukseen. Voi selventää paljon.
 
"Miia"
Olin aikanaan odottavien osastolla muutaman viikon. Viereiseen sänkyyn tuli ainakin kaksi kertaa käymäsille kaksosten odottaja viikoilla noin 20, paljon lapsivettä. Lapsivettä punkteerattiin pois kahdella kertaa. Kolmannella kerralla synnytys käynnistyi eikä sitä voitu estää. Lapset olivat vielä liian pieniä...
 
mo1
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26388079:
Mulla oli kolmannen muksun kanssa hurjasti lapsivettä.
Poika syntyi käynnistyksellä rv 40+1.
-Paino 4590g
-Istukan paino n.1100g (normaalisti n.500g)
-Napanuoran pituus 103 cm (normaalisti n.50cm)
-Lapsiveden määrä arvioitiin 4-5 litraa (normaalisti muutama dl)

Syy ei koskaan selvinnyt, mulla ei ollut raskausajan diabetestä eikä muksussa tai istukassa ollut mitään vialla.
Pilkunviilaaja täällä halloota! Pakko noita sulkujen lukemia vähän entrailla. Istukan paino siis kaikkein tyypillisimmin ehkä sinne 600-800g kieppeille sijoittuu. Hajontaa toki molempiin suuntiin on. Ja napanuoran pituus keskimäärin on joku 60-80cm, jos nyt jotain sinne suuntaan heittäisi. 50cm on aika nafti napis vielä. Ja lapsivettä täysiaikaisessa raskaudessa n. 500-800ml. Yliaikaisella vähemmän tai ei about ollenkaan.

Toki ei paljon lukemissa heittoa ollut, mutta tarpeeksi jotta tällainen pilkunviilaaja tärppäsi. :D

Ja aloittajalla mälsä tilanne. Suurin osa runsaista lapsivedenmääristä lienee loppujen lopuksi harmittomia, mutta ainahan se lisää riskiä poikkeavuuksiin. Ultralla on nyt varmasti syynätty kaikki mitä ennen synnytystä voi diagnosoida ja sinäänsä aikaistetusta kontrolliultrasta tuskin mitään uutta infoa asiaan saa. Lopullinen ratkaisu asiaan varmasti tulee vasta synnytyksen jälkeen ja sitä seuraavina vuosina.
Ja tosiaan jos ei ole pää jo lähtökuoppiin kiinnittynyt, niin lapsivesien mennessä sitten makuuasentoon mars!
 
iso maha
Kiitos kaikille vastanneille!
Huolettaa kovasti, mutta lääkäri yritti rauhoitella, että vauva vaikuttaa kaikinpuolin terveeltä, hyvinvoivalta sekä liikkui masussa aktiivisesti :)
Painokin minulla on tässä raskaudessa noussut hurjasti, n. 20kg tähän mennessä joten jospa syy ois sitten rd:ssä.
En tiedä miksi ihmismieli on sellainen, että aina ajattelee pahinta mutta toivottavasti tälläkin tapauksella on onnellinen lopputulos..
Vaikeasti vammainen lapsi tuntuisi tässä vaiheessa todella raskaalta ajatukselta, tuntuu, että se pelko varjostaa nyt jollain tapaa koko loppuraskautta. Mutta eipä tässä auta kuin toivoa ja uskoakin hyvään lopputulokseen :)
 
Mulla oli kanssa hurja vesimäärä noilla viikoilla ja sf mittakin hipoi pilviä. Afi kans yli 20, kontrolloitiin kaks kertaa viikossa (muuta taustaa myös) ja vettä oli vaan paljon. Muutosta kun ei tullut pidennettiin väli viikkoon ja kävikin päinvastaisesti. Yhtäkkiä vedet kadonneet ja afi 4 ilman että mitään vuotoja olisin huomannut. Tästä lääkärit huolestu kyllä että munuais yms. vikaa ja seuranta taas 2Xvko. Loppuajan vettä ei enää tullut ja vauva synty rv 39 paino 3kg, istukka yli 1kg, napanuora 106cm. Ja terve vauva :)
 
"Kuu"
Mulla runsaasti lapsivettä, jota ei huomattu missään ultrassa. Vasta kun synnytys käynnistyi ennenaikaisesti runsaalla lapsivedellä, tämä asia tuli ilmi. Minulla oli myös iso maha ja pinkeä. Lapsi oli keskonen ja sairas. Ei tässä sen enempää. Aloittajalle tsemppiä loppuraskauteen ja sellainen vinkki, että ole rohkea ja vaadi vastauksia ja seurantaa jos sinua huolettaa! Ultrissa ei todellakaan nähdä eikä osata katsoa aina kaikkea mitä pitäisi!!
 
Uudi harm.
Mulla oli paljon, eikä siihen puututtu. Lapsella sitten munuaiskasvain ja kuoli 13 päivän iässä. Näin minulla. Ei tokikaan tarvi sinulla sama olla, mutta tämmöinen juttu täällä.
Mieleen vain tuli, että olisko voitu , vaikka aikasemmin tehdä jotain jos olis huomattu.
 
iso maha
Mulla oli paljon, eikä siihen puututtu. Lapsella sitten munuaiskasvain ja kuoli 13 päivän iässä. Näin minulla. Ei tokikaan tarvi sinulla sama olla, mutta tämmöinen juttu täällä.
Mieleen vain tuli, että olisko voitu , vaikka aikasemmin tehdä jotain jos olis huomattu.
Voi miten hirveää, pahoittelut :(
Juuri jotain yhtä kamalaa pelkään itsellekin käyvän.
Pieni on niin rakas ja myllertää kovasti mahassa, joten pelkään, että hänelle sattuukin jotain ikävää.
Otan heti alkuviikosta yhteyden neuvolaan ja kerron tästä huolestuneesta olotilastani. Jos vaikka voisinkin päästä johonkin tarkastusultraan aikaisemmin.. Mitä useampi raskaus takana, niin aina sitä ajattelee, että voiko tälläkin kertaa kaikki mennä hyvin. Nyt sitten pelko, että jos kaikki ei olekaan hyvin :,(
 
vierailija
Mulla oli 1.raskaudessa kaikki normaalisti. 2.raskaudessa lapsivettä oli runsaasti. AFI oli 35 pahimmillaan ja 18 oli synnytyspäivänä. Yli 3litraa kätilö mittaa lapsivettä kun kalvot puhkastii ja maha kutistui silmissä. Terve poika synty ja painoi 3200g. Käynnistettiin siis 38+0 viikoilla kun lapsivettä oli niin paljon. Nyt 3.raskaudessa AVI taas 20 ja viikkoja 28+5 ja painoarvio 1,3kg nyt. Seurannassa ollaan. Lapsi pitäis olla terve niin kromosomeilta kuin ultrienkin puolesta.
 

Yhteistyössä