lapsivakuutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Misia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Edelliselle, kyllä Helsingissä taso vaihtelee hurjasti, meidän alueella lapsia on aika vähän, joten ollaan saatu aika aina samalle päivälle puhelimitse, ei ole tarvinnut edes mennä päivystykseen odottamaan. Mutta ystäväni ovat kertoneet toisia tarinoita toisilta alueilta!

Nostan vielä vähän ketjua, mutta mitenkäs täällä Tampereella julkinen terveydenhoito toimii? Itse olen asunut Tampereella 5 vuotta, enkä ole tarvinnut terveyskeskuspalveluja, joten ei ole omaa kokemusta aiheesta. Kerran olen kyllä joutunut käymään päivystyksessä Hatanpäällä, samoin mies, molemmat päästiin heti (noin 5 minuutin odottelun jälkeen) hoitoon. Minä ja mieheni ollaan molemmat perusterveitä. Suvussa ei ole allergioita, astmaa yms.

Mietin vaan vielä tuota vauvavakuutuksen ottamista, että kannattaako se oikeasti. Osaako kukaan tamperelainen vastata, millaiset jonot on täällä päin. Linnainmaalla asustellaan, en tiedä onko kaupunginosakohtaisia eroja. Esikoista tässä odotellaan ja vielä on vakuutus harkinnassa.

Hatanpäällehän sitä päivystykseen iltaisin ja viikonloppuisin mennään, asui missä hyvänsä. Kyllä siellä voi joutua tunteja odottelemaan pahimpina ruuhka-aikoina. Eikä se varsinkaan viikonloppuisin ole välttämättä mikään kiva paikka odotella. En tiedä sitten miten se tuleva (?) uudistus (Hatanpään päivystyksen ja Taysin ensiavun yhdistäminen) mahtaa asiaan vaikuttaa.
Koskaanhan ei voi tietää, milloin lapsi tulee kipeäksi. Itse otin lapselle vakuutuksen, mutta en ole sitä kyllä vielä kertaakaan käyttänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Misia:
Mulla on 3, 5 kk laskettuun aikaan ja pitäisi varmaan ottaa lapsivakuutus kaiken varalta kun kerran kaikki muutkin sen ottavat. Oletteko löytäneet jotain vertailuja, tai onko omakohtaisia kokemuksia siitä mikä on paras? Pikaisen tutkimuksen mukaan tapiolan vakuutus vaikuttaa kattavimmalta, mutta tarkoittaa myös sitä, että kotivakuutus on siirrettävä sinne. Ifin vakuutusta en halua, koska siinä joutuu antamaan lapsesta terveysselvityksen vauvana ennen kuin vakuutus jatkuu. Pointtihan pitäisi olla siinä, että vakuutus kattaa lähes kaikki sairaudet jos se on otettu ennen syntymää.

Katso kattava lapsivakuutus osoitteesta www.lapsivakuutus.net. Itse pyysin tarjouksen sieltä ja homma on toiminut hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellybean:
Me otimme Tapiolasta vakuutuksen syntymättömälle lapsella. Ja oli se onni että otettiin, kun vauva syntyi yli kaksi kuukautta ennen aikojaan ja keskolasta ehtii tulla vaikka minkälaista laskua..

Hei Jellybean!

Kuinka suureksi teillä laskut kasvoivat keskosen takia? Olemme harkitsemassa vakuutusta juuri siksi jos vauva syntyy keskosena, mutta ei ole oikeastaan mitään käsitystä kuinka kalliiksi sellainen tulee ilman vakuutusta...

Mulla on 7v. ekaluokkalainen lapsi ja odotan joulukuussa syntyvää lastani. Mieheni on aina ollut sitä mieltä että meidän perheessä ei tarvitsisi olla kotivakuutusta eikä lapsivakuutusta eikä aikuisten vakuutuksia(esim.henkivakuutus), vain autovakuutus on hänestä tarpeellinen.
Itse olen eri mieltä koska esim. kaverini asunto paloi poroksi, onneksi hnellä oli kotivakuutus. Täten meidän perheellä on aina ollut kotivakuutus(laaja,koska meillä on vesisänky ja akvaario) ja lapsellani on lapsivakuutus. Lapseni vakuutus ei kata yksityisiä lääkärikuluja, joten käymme kunnallisessa tarpeen vaatiessa. En ota syntymättömälle lapselleni vakuutusta ennen hänen syntymää.
7vlapseni ei ole koskaan vakuutustaan tarvinnut ja hyvä niin. Ja kyllä minuakin välillä tympii ku joutuu vuosittain maksamaan kaikenlaisia vakuutuksia.
Mielestäni on jokaisen oma asia ottaako vakuutuksen vai ei. Pääasia että lapsemme saavat hyvää hoitoa kun sairastuvat, oli hoito sitten kunnan- tai yksityislääkärillä. Oma lapseni on saanut ihan riittävää hoitoa Helsingissä terveyskeskuslääkärilläkin.

Minua on hoidettu niin yksityisellä, kunnallisella, Aurorassa kuin Meilahdessakin. Joka paikassa lääkäreitä on joka lähtöön, kuka mistäkin tykkää. Olen tavannut yksityiselläkin huonoja lääkäreitä ja kunnallisessa hyviä sekä päinvastoin. Riippuu ihan lääkärin ammattitaidosta ja potilaan sairauksista(itselläni melko harvinaisia ja vaikeita sairauksia).

selailin nopeasti näitä vastauksia, koska itse mietin että miten varhain voin ottaa vakuutuksen lapselleni. kummastuin miten niin monella on käsitys että vakuutukset ovat "turhia" ja kalliita. miten voi oman lapsen terveydestä miettiä että viitsiikö maksaa jonkun tietyn summan??? vaikka kaikki näyttää raskausaikana olevan ok, niin lapsella voi syntyessä olla joku vakava sairaus joka vaatii enemmän kuin kyläterveyskeskuksessa käyntiä.
no, kuitenkin jokainen tietysti omalla tavallaan. minulle on päivänselvää että lapseni saavat vakuutuksen jo ennen synnyttyä.

Meillä on vakuutus lapselle. Otimme syntymättömän lapsen vakuutuksen, joka on sitten voimassa syntymän jälkeenkin 20-vuotiaaksi asti. Emme käytä sitä perus flunssasta tai korvatulehduksista johtuviin kuluihin, koska kunnallisella puolella ne eivät juuri mitään maksa, ja olen ollut ihan tyytyväinen kunnallisen puolen palveluihin. Me Otimme vakuutuksen juurikin vakavien sairauksien varalle esim diabetes, astma, syöpä, aivovauriot ovat erittäin mahdollisia oman lapsen kohdalla, jolloin haluan keskittyä täysin olemaan lapseni rinnalla miettimättä taloudellista tilannetta, sitä onko varaa olla töistä pois ja maksaa lapsen hoidot. Meidän vakuutuksemme on aika kallis, mutta kattaa lähes kaiken vakavan sairauden tai tapaturman sattuessa 50000€ asti, myös huoltajat saavat korvausta joutuessaan olemaan pois töistä lapsen joutuessa esim sairaalassa.

"Me Otimme vakuutuksen juurikin vakavien sairauksien varalle esim diabetes, astma, syöpä, aivovauriot ovat erittäin mahdollisia oman lapsen kohdalla"

Huh, vai että Erittäin mahdollisia. Aikamoinen todennäköisyys. Mä en alkaisi edes lapsia harkitsemaan, jos nuo sairaudet olisivat omalla perimällä Erittäin mahdollisia :o

Alkuperäinen kirjoittaja hui kauhistus:
"Me Otimme vakuutuksen juurikin vakavien sairauksien varalle esim diabetes, astma, syöpä, aivovauriot ovat erittäin mahdollisia oman lapsen kohdalla"

Huh, vai että Erittäin mahdollisia. Aikamoinen todennäköisyys. Mä en alkaisi edes lapsia harkitsemaan, jos nuo sairaudet olisivat omalla perimällä Erittäin mahdollisia :o

No voi voi, meilläkin on suvussa monella rintasyöpää, diabetesta, sydän- ja verenkiertotauteja, kolesterolia, ylipainoa, likinäköä ja muita perinnöllisiä sairauksia. (Erittäin) mahdollisesti saattaa näille perimä altistaa. JA silti katson oikeudekseni harkita ja tehdä lapsia. Ei todennäköisyyksiin kannata tuijottaa. Elämäntavoilla voi moneen sairauteen vaikuttaa ja toisaalta joku vakava sairaus saattaa tulla 100% oman lapsen kohdalle vaikka sitä ei suvussa olisikaan.

Ei kannata tuntea syyllisyyttä, jos ei silti halua lapselleen vakuutusta ottaa. Oma valinta. Vakuutus ei pelasta kenenkään henkeä.

Toivottavasti lapsesi ei koskaan mihinkään sairastu. Paras ystäväni kuoli syöpään 19-vuotiaana, vaikkei sen pitänyt todennäköistä olla. Mieheni veli sairastui 11-vuotiaana diabeetekseen, vaikkei senkään pitänyt todennäköistä olla, kun ei suvussa ole kenelläkään. Työkaverini sairastui 18-vuotiaana MS-tautiin, vaikkein pitänyt olla ollenkaan todennäköistä, veljelleni puhjennut astmakin oli kaikille yllätys, kun perimä ei puhu ollenkaan sen puhkemisen puolesta.
En tiedä mikä sinulle on todennäköistä, mutta on hyvin epätodennäköistä, että elää elämänsä täytin terveenä, siis nykyään.
Jos lapsi sairastuu vakavasti, niin minun mielestäni on tärkeää pystyä olemaan lapsen kanssa ja hoitamaan häntä ilman, että huoli taloudellisesta pärjäämisestä painaa niskassa. Pystyy olemaan töistä pois ja järjestämään muille lapsille kenties hoitajan kotiin ja ennen kaikkea pystyy kustantamaan omalle lapselleen parhaan mahdollisen hoidon. Joku ei pidä näitä asiopita tärkeänä, mutta minä pidän ja 25€/kk on minusta tästä hyvin pieni hinta.
Vakuutus ei todellakaan korvaa kenenkään henkeä, se on totta, mutta entäpä jos sanoinkuvaamattoman suuren surun päälle vielä painaa huoli hautaus yms kustannuksista ja järjestelyistä, sillä nekin on jollain lihaksilla hoidettava..

"Toivottavasti lapsesi ei koskaan mihinkään sairastu. "

No musta todellakin mainitsemasi sairaudet ovat kuitenkin harvinaisia _lapsella_. Eri on jos puhutaan koko ihmisiästä kuten sinä nyt teit. Älä nyt sekoita puuroja ja vellejä keskenään. Siitä olen samaa mieltä, että on todennäköistä että itse kullekin tulee jokin sairaus elämänsä aikana.

Taloudellisesta ahdingosta tässä ketjussa on jo puhuttu. Suomessa onneksi kaikki vakavasti sairaat lapset saavat tietääkseni hyvinpä laadukastakin hoitoa. Ja sitten on se maksukatto (vai mikä se oli) julkisella puolella, jolla syöpäpotilaita ym hoidetaan.

"Toivottavasti lapsesi ei koskaan mihinkään sairastu. "

No musta todellakin mainitsemasi sairaudet ovat kuitenkin harvinaisia _lapsella_. Eri on jos puhutaan koko ihmisiästä kuten sinä nyt teit. Älä nyt sekoita puuroja ja vellejä keskenään. Siitä olen samaa mieltä, että on todennäköistä että itse kullekin tulee jokin sairaus elämänsä aikana.

Taloudellisesta ahdingosta tässä ketjussa on jo puhuttu. Suomessa onneksi kaikki vakavasti sairaat lapset saavat tietääkseni hyvinpä laadukastakin hoitoa. Ja sitten on se maksukatto (vai mikä se oli) julkisella puolella, jolla syöpäpotilaita ym hoidetaan.

Mutta esim syöpähoitoja ei voida järjestää kaikilla paikkakunnilla. Lapsen sairauden vuoksi sairaslomaa ei kauaa saa, ehkä viikkoja. Mitäpä kun hoidot kestävät kuukausia, eikö olisikin mukavampi olla töistä pois ja viettää aikaa lapsen kanssa. Kunta ei maksa vanhemmille minkäänlaista korvausta siitä, jos he ovat töistä pois. Mitäpä jos lapselle jää sairaudesta pysyvä haitta, esim liikuntarajoite ..Koti pitää laittaa uusiksi alusta loppuun, että esim. pyörätuolilla pääsee kulkemaan tai saada tilaa muille mahdollisille hoitovälineille, jotka eivät todellakaan ole ilmaisia.
Jos joku uskaltaa näillä asioilla leikkiä, niin ihan vapaasti, mutta meidän taloutemme kaatuisi totaalisesti, jos jomman kumman pitäisi lapsen sairastuessa jäädä kenties kuukausiksi pois töistä tai jos pitäisi maksaa kuukausien fysikaaliset hoidot, hankkia apuvälineet tms, joten minä pidän vakuuttamista ensi arvoisen tärkeänä meidän perheelle. Toivon tietysti että meidän ei tarvitsisi lapsi-, tapaturma- eikä henkivakuutusta koskaan käyttää, mutta pätkääkään minua ei harmita niitä maksaa, sillä onnella on tapana kääntyä jossain vaiheessa ja näinpä ei mahdollisesti tarvitse jälkeenpäin surkutella, että miksi emme vakuuttaneet itseämme, kotiamme ja lastamme, kun se kerran mahdollista oli, sitten kun jotain on jo sattunut, niin vakuutusehdot voivat olla hyvinkin rajalliset vakuutusta otettaessa.

"Koti pitää laittaa uusiksi alusta loppuun, että esim. pyörätuolilla pääsee kulkemaan tai saada tilaa muille mahdollisille hoitovälineille."

Korvaako joku vauvavakuutus kodin uudelleen laiton alusta loppuun tarvittaessa??? Sinä olet tässä nyt sekoittamassa monta vauvavakuutukseen liittymätöntä asiaa keskenään. Oikeasti tulee vaikutelma, ettei sinulla ole hajuakaan, mitä vakuutus korvaa ja mitä ei. Mutta ihan vapaasti saat ottaa vakuutuksen, jos se sinulle turvaa.

Aivan kuin yrittäisit tahallaan kaivamalla kaivaa epäkohtia kirjoituksistani. Jos et halua vakuuttaa lastasi, niin se on oma asiasi, mutta se tuntuu käsimättömältä, että ikään kuin halveksut minua, kun haluan turvata perheeni toimeentulon lapsen tai esim mieheni tapaturman tai sairastumisen varalta. Jos luotat siihen että KELA seisoo takanasi kun esimerkiksi lapsesi vakavasti sairastuu, niin siitä vaan, mutta älä halveeraa niitä jotka haluavat varautua parempaan ja laajempaan turvaan, sillä sinultahan se ei missään nimessä ole pois.
Viimeisimmässä viestissä kyseenalaistamasi asiat riippuvat siitä kuinka laaja on vakuutusturva ja minkälaisesta pysyvästä haitasta puhutaan. Pysyvästä haitastahan saa ainakin meidän ottamassamme vakuutuksessa aika tuntuvan kertakorvauksen (mikäli pysyvä haitta on yli 10%), joten aika lailla saa apuvälineiden yms osalta kotia laitettua kuntoon.
Itse asiassa olen vakuutuyhtiössä töissä, joten uskallan kyllä väittää tietäväni näistä asioista jonkin verran. Vauvavakuutuksen ehdoista ja laajuudesta voin puhua sen vakuutuksen pohjalta, joka meillä on ja sen yhtiön tarjoamasta lapsivakuutuksesta, jonka palveluksessa työskentelen. Tarkoitus ei ollut ruveta riitelemään, vaan keskustella lapsivakuutuksen tarpeellisuudesta. Minä koen sen tarpeelliseksi, aivan samoin kun koen koti, auto ja henkivakuutuksenkin. Kaikenlaisia tapauksia olen työssäni nähnyt, joten tietysti sekin osaltaan vaikuttaa siihen, miksi haluan perheeni ja omaisuuteni vakuuttaa. Mutta kuten varmaan on selväksi tullut, niin minä suosittelen lapsivakuutusta jokaiselle jolla lapsia on

Nämä 'kannattaako vakuuttaa' -kysymykset on vähän tällaisia ikuisuuskysymyksiä. Mekin pähkäiltiin aikoinaan ja vertailtiin eri vakuutuksia, tuskastuttiin koko hommaan eikä otettu ensimmäiselle eikä sitten toisellekaan. Astmat ym on hoitunut upeasti ensin terveyskeskuksen kautta lähete Lastenklinikalle, asumme siis Hgissä, ja Lastenklinikalla kontrollit. Normaalit korvajutut on hoituneet ripeästi ja asiallisesti omalla terveysasemalla. Kai meillä sitten on ollut onnea kun en koskaan ole kokenut terveyskeskuksen palveluja huonoiksi, ja lisäksi se on lähempänä kuin lähimmät yksityiset. Ja kun lapset olivat pieniä, korvatulehdus huomattiin usein niin myöhään illalla (kun lapsi ei rauhoittunut nukkumaan) että joka tapauksessa piti mennä Lastenklinikalle, ei olisi yksityiset terveysasemat olleet auki. Matkoilla taas lapset kuuluu automaattisesti vanhempiensa matkavakuutukseen, eli matkasairaudet on hoituneet niiden kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lastensa äiti:
Nämä 'kannattaako vakuuttaa' -kysymykset on vähän tällaisia ikuisuuskysymyksiä. Mekin pähkäiltiin aikoinaan ja vertailtiin eri vakuutuksia, tuskastuttiin koko hommaan eikä otettu ensimmäiselle eikä sitten toisellekaan. Astmat ym on hoitunut upeasti ensin terveyskeskuksen kautta lähete Lastenklinikalle, asumme siis Hgissä, ja Lastenklinikalla kontrollit. Normaalit korvajutut on hoituneet ripeästi ja asiallisesti omalla terveysasemalla. Kai meillä sitten on ollut onnea kun en koskaan ole kokenut terveyskeskuksen palveluja huonoiksi, ja lisäksi se on lähempänä kuin lähimmät yksityiset. Ja kun lapset olivat pieniä, korvatulehdus huomattiin usein niin myöhään illalla (kun lapsi ei rauhoittunut nukkumaan) että joka tapauksessa piti mennä Lastenklinikalle, ei olisi yksityiset terveysasemat olleet auki. Matkoilla taas lapset kuuluu automaattisesti vanhempiensa matkavakuutukseen, eli matkasairaudet on hoituneet niiden kautta.

Mekin on saatu hyvää ja osaavaa palvelua kunnalliselta puolelta perussairastumisien ja poliklinikka käyntien osalta, mutta jos jotain vakavaa ja kenties pysyvää sattuu, niin kelan vakuutusturva ei ole kovinkaan laaja. Ensimmäiselle ei mekään otettu vakuutusta, mutta seuraaville on otettu, kuten myös itsellemme, kun perehdyttiin tuttavamme kautta asioihin vähän perusteellisemmin. Itse en pidä Suomen sosiaaliturvaa kovinkaan kattavana, joten olen varautunut pahimpaan. Toivottavasti kuitenkin turhaan..

Pysyin pitkään tämän keskustelun sivustaseuraajana, kun alkupuolella minut teilattiin "hermoheikoksi" ja ties miksi - mukava lukea että en sentään ole aina hermoheikko hysteerinen esikositaan odottava :)

Tuo paikkakunta-asia voi olla yksi selittävä tekijä näissä kokemuksissa yksityisella vs. julkisella puolella. Pk-seudulla on 24 h aukiolevai yksityissairaaloita/lääkäriasemia, jotka palvelutasoltaan varmasti päihittävät vastaavat julkisen puolen toimijat. Itse en haluaisi lähteä viemään lastani julksien puolen päivystykseen, olen itse siellä muutaman kerran ollut ja kokemus on ollut lähinnä pelottava.

Kela on turvana ja tukena, mutta ehkä ei kannata tosiaan ihan sokeasti luottaa siihen että kaikki apu tulee silloin kun sitä tarvitsee. Uskon että ketään ei täällä tosiaan hoitamatta jätetä, mutta vakuutuksen avulla voi vaikuttaa siihen että hoitoa saa nopeammin ja mahdollisesti myös laadukkaamin - ja kuten edelliset kirjoittajat ovat kertoneet, myös välillisiä kustannuksia voi saada korvatuksi.

Jokainen tosiaan tekee itse omat valintansa, mutta en edelleenkään ymmärrä miten se että joku ottaa vakuutuksen voi olla jollekin toiselle niin kova pala että pitää alkaa täällä veemäiseen sävyyn siihen puuttumaan?

"Aivan kuin yrittäisit tahallaan kaivamalla kaivaa epäkohtia kirjoituksistani."

Anteeksi vain, en ole tahallani v-mäinen niin kuin joku kirjoitti. Puutun vain siihen, kun toiset puhuvat veräjästä ja toiset (sinä välillä) sen vierestä. Turha alkaa retostella täysikäisten ihmisten sairauksilla kun puhutaan VAUVAvakuutuksesta. Pysy vain aiheessa, ei muuta.

[quote="äitikkä79
Kunta ei maksa vanhemmille minkäänlaista korvausta siitä, jos he ovat töistä pois. Mitäpä jos lapselle jää sairaudesta pysyvä haitta, esim liikuntarajoite ..Koti pitää laittaa uusiksi alusta loppuun, että esim. pyörätuolilla pääsee kulkemaan tai saada tilaa muille mahdollisille hoitovälineille, jotka eivät todellakaan ole ilmaisia.
Jos joku uskaltaa näillä asioilla leikkiä, niin ihan vapaasti, mutta meidän taloutemme kaatuisi totaalisesti, jos jomman kumman pitäisi lapsen sairastuessa jäädä kenties kuukausiksi pois töistä tai jos pitäisi maksaa kuukausien fysikaaliset hoidot, hankkia apuvälineet tms, joten minä pidän vakuuttamista ensi arvoisen tärkeänä meidän perheelle. [/quote]

Kunta ei maksa korvausta työstä poissaolosta, mutta KELA maksaa, jos lapsen kanssa joutuu olemaan hoidoissa tms. Apuvälineitä joutuu todella harvoin kustantamaan itse ja jos lapsen vamma on sellainen, että kotia joutuu uusiksi laittamaan, niin tähän taas saa kunnalta korvausta. Lisäksi vammaisille lapsille maksetaan hoitotukia,jotka korvaavat kuluja.

Meillä on kaksi vammaista, vakavasti sairasta lasta, joilla ei ole vakuutusta ja väittäisin, että vakuutuksista olisimme joutuneet näiden vuosien varrella (lapset 6 ja 9v) joutuneet pulittamaan paljon enemmän kuin mitä lasten sairauksista on ollut kuluja. Jos joku siis haluaa vakuutuksista maksaa, niin kannattaa ajatella niitä "tavallisia" lasten sairauksia ja miettiä, että tarvitseeko niitä varten vakuutuksen. Isommat sairaudet ja vammat kyllä hoidetaan, eikä niiden kustannukset jää omasta pussista korvattavaksi.

Mietityttää vain, että millaiset vanhemmat vakuuttavat autonsa ja kotinsa, muttei viitsi lapselleen ottaa vakuutusta.

Tiedoksi, ettei terveyskeskuksissa ole erikoislääkäreitä, lastenlääkäriasemilla lähes kaikki ovat

Alkuperäinen kirjoittaja heh...:
Mietityttää vain, että millaiset vanhemmat vakuuttavat autonsa ja kotinsa, muttei viitsi lapselleen ottaa vakuutusta.

Tiedoksi, ettei terveyskeskuksissa ole erikoislääkäreitä, lastenlääkäriasemilla lähes kaikki ovat

Niin minkä alan erikoislääkäreitä. Ei se vielä paljoa auta, jos lääkäri on erikoistunut korvasairauksiin ja lapsella onkin vikaa vatsassa.

Ei vakuutuksen ottaminen ole tae siitä, että lapset pysyvät terveinä. Jos meillä olisi joskus tullut tarvetta erikoislääkärille, jota ei olisi kunnalliselta puolelta saatu, niin sitten oltaisiin maksettu omasta pussista. Ei ole vielä sellaista tarvetta tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Taukku:
Alkuperäinen kirjoittaja heh...:

Niin minkä alan erikoislääkäreitä. Ei se vielä paljoa auta, jos lääkäri on erikoistunut korvasairauksiin ja lapsella onkin vikaa vatsassa.

Ei vakuutuksen ottaminen ole tae siitä, että lapset pysyvät terveinä. Jos meillä olisi joskus tullut tarvetta erikoislääkärille, jota ei olisi kunnalliselta puolelta saatu, niin sitten oltaisiin maksettu omasta pussista. Ei ole vielä sellaista tarvetta tullut.

ai minkä alan erikoislääkäreitä? No, ihan kaikkien alojen erikoislääkäreitä ja jos sattuu käymään niin, ettei oikein tiedä minkä alan lääkärille kuuluisi mennä, niin voi mennä LASTENlääkärille (joka on hieman eri asia kuin joku kolmannen vuoden kandi tai eurolääkäri....