Lapsipula Suomessa. Mikä on sinun osuutesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja One large coffee to go:
Ei minusta lasten hankkiminen ole (ainakaan tässä maailman tilanteessa vielä ) sellainen kysymys, jota pitäisi pohtia valtion kirstun rahakasan korkeuden pohjalta. Kyllä hyvinvointivaltion yksi kriteeri mielestäni on, että se kykenee pitämään kansalaisistaan huolta ilman, että kansan rakennetta aletaan keinotekoisesti muokata.

Valtion taholta ollaan eri mieltä. Ikärakenteen vääristyminen on iso ongelma josta on paljon puhuttu päättäjätaholla. Ehkä jossain vaiheessa asioille aletaan myös tehdä jotain, ei tietenkään keinotekoisesti muokata, mutta juuri esim. tukea vanhemmuutta opiskelujen ollessa vielä kesken tai tukea opiskelijoita tarpeeksi jotta pääsevät nopeammin kiinni työelämään ja lasten hankinta sitä kautta monilla aikaistuisi.

En ymmärrä miten hyvinvointivaltio voisi pitää kansalaisistaan huolta ellei veronmaksajia ole tarpeeksi kustannuksiin nähden. Luonnollinen suunta on tällä hetkellä menossa siihen, että hyvinvointivaltio tulee muuttumaan joksikin muuksi, tai ainakaan huolenpitokriteeri ei enää täyty. Tai sitten jokainen maksaa 70-80% veroja tuloistaan, mikä tuskin tulee onnistumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Tiedän ja tiedostan asian, ja ymmärrän että heistä suurempi prosentti on korkeasti koulutettuja, mutta kaikki eivät toki ole lapsettomia tai hanki vain yhtä lasta ympäristösyistä, vaan ihan henkilökohtaisen mukavuuden takia. En ymmärrä miksei sitä saisi sanoa ääneen jos ihmiset sen itsekin avoimesti myöntävät. Eikä siinä ole mitään pahaa, jokainen tekee kuten itsestä parhaalta tuntuu :)

No minä olen juuri tuollainen lapseton, joka on liian mukavuudenhaluinen ja laiska halutakseen lapsia. Lähes joka päivä kun suljen duunipaikkani oven, huokaisen, että "onneksi ei oo omia". Vaikka hoidokeistani pidänkin, niin 9h/arkipäivä on ihan tarpeeksi.

:D
Mä en jaksaisi toisten lapsia noinkaan paljon :whistle:

Musta on ärsyttävää, kun vapaaehtoisesti lapsettomia "syytetään" mukavuudenhaluisiksi. Niin kuin se olisi sama asia kuin itsekkyys, tai muuten jotenkin huono asia. Ovathan perheellisetkin mukavuudenhaluisia samalla tapaa. Heille se mukavuus vaan tarkoittaa lapsia. Lapsivapaille sitä, että ei ole lapsia. Ihan yhtälaisia ns. itsekkäitä päätöksiä molemmat. Molemmat ihmisryhmät ovat toimineet omien mielihalujensa mukaan, joten on ihan hölmöä sanoa, että perheelliset olisivat epäitsekkäämpiä.

Olen kantanut korteni kekoon kyllä.

Enemmän syyttävä sormi osoittaa mulla jonkun WHO:n/Punaisen Ristin/ylipäätään länsimaiden suuntaan jotka on niin hampaattomia että eivät voi sanoa köyhissä avustusmaissa:
älkää pykätkö niitä kersoja joka nurkkaan, kiitos. Koska me joudumme niitä avustamaan.
(Paitsi että SPR:n kaukoavun tehokkuudesta ei ole takeita)

No on ne kortsuja jaelleet kehitysmaissa, on edes jotain...

Niinpä. Kahelit suomalaiset keksivät lähteä kehitysmaahan jakamaan äitiyspakkauksia kaikille syntyville vauvoille, josta seurasi se, että köyhät perheet ryhtyivät oitis hankkimaan lisää lapsia, vaikka edellisistäkään ei pystytty huolehtimaan. Parempi olisi ollut keksiä.tapa auttaa isompia lapsia. Ei tuosta seurannut mitään muuta kuin se, että lapsia syntyi ja kuoli entistä enemmän.

Yhteistyössä