Lapsiperheen laatuaika?

Hmm... Mietin tässä minkälaista on lapsiperheiden vanhempien laatuaika. Siis oma aika... Kuinka te vietätte sitä ns. omaa aikaa puolison kanssa? Hoidatte parisuhdetta?
Meillä on varmaan(? ) aika tavallista lapsiperheen arkea. Eli illalla saadaan mukulat nukkumaan noin 20.30-10.00 välisenä aikana. Sitten kattellaan telkkaria/jutellaan yms. keskenämme. Aikas harvoin ollaan ns. viihteellä ainakaan yhdessä, koska muksut on vielä kohtuu pieniä(meillä 3 lasta, joista vanhin 7v, nuorin 1,6v.) Meillä on kyllä tukiverkkoa, joille voisi jättää muksut hoitoon, mutta varsinkin mulle se on ollut aika vaikeeta. En kestä ajatusta et pienillä on kova ikävä äitiä. Nyt kun lapset kasvaa vois välillä lähteekin tuulettumaan "ulkomaailmaan" ihan kahdestaankin miehen kanssa. Tuntuu että kaipais vähän "kahdestaan "oloa joskus. Viimeseen 7 vuoteen mä en ole ollut kun kerran yhden yön poissa kotoa, kun oltiin miehen kans risteilyllä.
Ja en sinällään valita olotilaani. Olen onnellinen. Rakastan kovasti noita mukuloitani ja tykkään niiden kanssa olla. En vaihtaisi perhettäni siihen että saisin vain mennä "ulkoilemaan" joka päivä. Mutta silti olis kiva joskus olla ihan kahdestaankin jossain.
Miten teidän arki-illat menee? Entäs käyttekö viikonloppumatkoilla tms ja miten usein?
 
vieras
me ei ikinä juuri edes iltaisin olla miehen kanssa edes samassa huoneessa kun lapset ovat nukkumassa. Jos mies ei istu/makaa sohvalla ja katso töllöä, niin hän on pihalla jotain hommaamassa.

Kahden keskeistä viikonloppu reissua ollaan suunnittelemassa vielä tälle kesälle, ed. reissusta aikaa 2 vuotta.

No, varmaan ei mikään "ihme", että minusta tuntuu, kuin suhteemme ois kuihtunut kasaan. ;(
 
meillä on laatuaikaa perheen kesken .. tukiverkostoa ei ole ja itse olen vielä toistaiseksi vuorotyössä joten vapaa aika on meidän kaikkien kesken.. miehen kanssa ollaan kahdestaan käyty leffassa 2 vuotta sitten ai niin oltiin tosin keväällä mark knoflerin konsertissa kun siskoni oli pakotettu meille lapsenlikaksi elikkäs ammaksi :D
 
vieras
Meillä tilanne se, että kaikki sukulaiset asuvat kaukana, joten mitään kahdenkeskistä aikaa ei ole ollut paitsi illalla. Yhdessä vaiheessa meillä kävi MLL:n hoitajat pari kertaa vuodessa. Nyt sekin on jäänyt, kun hoitajilla on vaikeuksia keksiä tekemistä, josta molemmat pitävät. Toinen saa palloilla tuntikausia koneella toisen askarrellessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tilanne se, että kaikki sukulaiset asuvat kaukana, joten mitään kahdenkeskistä aikaa ei ole ollut paitsi illalla. Yhdessä vaiheessa meillä kävi MLL:n hoitajat pari kertaa vuodessa. Nyt sekin on jäänyt, kun hoitajilla on vaikeuksia keksiä tekemistä, josta molemmat pitävät. Toinen saa palloilla tuntikausia koneella toisen askarrellessa.
Que? Siis lapsille ei molemmille löydy mieluisaa tekemistä niin eivät 'joudu' hoitoon? Ömm.. Teettekö te mitään muuta kuin viihdytätte lapsia?
 
Meillä vanhempien yhteinen aika alkaa noin klo 20 (tai 22, jos mies iltavuorossa). Me katsellaan telkkua, saunotaan, pelataan korttia, puuhaillaan sängyssä (du vet) tai sitten vaihtoehtoisesti toinen (minä) on koneella ja toinen katsoo omia suomalaisia elokuviaan.

Kerran puolessatoissa kuussa käydään miehen kanssa kahdestaan "ulkoilemassa", joko molemmat selvinpäin tai ainakin minä selvinpäin. Meille tulee hoitaja (yleensä anoppi) katsomaan lapsia. Yleensä minä laitan lapset nukkumaan ennen lähtöä, mutta muutaman kerran ovat jääneet hereillekin, kun on ollut menoa aikaisemmin illalla.

Meillä lapset siis kohta 1v ja 2v4kk vanhoja. :)
 
Öö, mikä laatuaika?
Me ollaan molemmat tietokoneella. Mies pelaa jotain peliä ja minä kyttään tässä palstaillen sohvalla kun tuo pikkuinen nukahti ja esikoinen yrittää yläkerrassa nukahtaa.
Äsken huusi minut sinne ja kysyi "miksi yöllä on pimeää"... :LOL:

Vauvan syntymän jälkeen ei olla juurikaan vietetty kahdestaan aikaa, mutta vielä se aika koittaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jiscoana:
Öö, mikä laatuaika?
Me ollaan molemmat tietokoneella. Mies pelaa jotain peliä ja minä kyttään tässä palstaillen sohvalla kun tuo pikkuinen nukahti ja esikoinen yrittää yläkerrassa nukahtaa.
Äsken huusi minut sinne ja kysyi "miksi yöllä on pimeää"... :LOL:

Vauvan syntymän jälkeen ei olla juurikaan vietetty kahdestaan aikaa, mutta vielä se aika koittaa...
Sitä odotellessa.. :heart:
No jaa.. Onhan sekin laatuaikaa kun on lasten kanssa, mutta mä taidan kaivata välillä aikaa ton ukkelin kans.
 
Saana
Meillä pikkuneiti 1½v nukahtaa illalla siinä 20-22 välillä ja silloin meillä hetki yhteistä aikaa jolloin katellaan telkkua,jutellaan ja köllötellään vierekkäin,seksiä unohtamatta ;)Tosin monesti illat on sellasia että molemmat on päivän touhuista aika väsyneitä eikä voimat enää riitä muuhun kuin pötköttelyyn kunnes nukahdetaan..Varmaan aika samanlaista kuin monella muullakin! Silloitällöin ihanat isovanhemmat kyllä ottaa tytön mielellään hoitoonsa että päästään kaksistaan jossain käymään tai muuten olemaan vain kaksin mutta useimmiten se kahdenkeskinen aika on silloin kun tyttö nukkuu yöunilleen tai viikonloppuisin päiväuniaikaan jolloin miehellä vapaata useimmiten.

 
Arki-illat - meillä mies tekee kolmivuorotyötä ja on n. yksi vkonloppu vapaata kuukaudessa, joten menot meillä ajoittuu usein arkeenkin, jos nyt jotain menoja on. Fiiliksen mukaan käydään ihan kahdestaan ulkona. Kohta syntyy vauva, jota en aio jättää hoitoon huutamaan joten nyt etenkin nautiskellaan kun päästään vielä kahdestaan menemään (esikoinen välillä isällään ja tarpeen tullen saadaan läheinen hoitajakin kohta 2vee neitille aina). On tässä tainnut välillä mennä kuukausikin ettei ole missään käyty, yleensä ainakin kerran kuussa, joskus useammin, riippuu vähän mitä menoja olisi. Esim. ravintolassa syömistä, kuppilassa kaverien tapaamista, joskus yökerhoissa, leffassa.. jne. Tai sitten vaan ajellaan huvikseen, vaikka ukkosta metsästämässä =)
 
äiti täälläkin
Minulle tuollainen laatuaika-käsite on ??? Minä en ole koskaan sellaista kaivannut, kun lapset on syntyneet. Meillä vanhin poika täyttää tänä vuonna 16 vuotta ja pienempiä on perässä. Meillä ei ole ollut milloinkaan sellaista tilannetta vanhimman lapsen syntymän jälkeen, että kahdestaan oltaisiin esim. yö vietetty. Ei koskaan! Enkä ole muuten sellaista kaivannutkaan.
 
jos se nyt lasketaan laatuajaksi yhdessä, niin me käydään lätkäpeleissä ilman lapsia, aina kun vaan on mahdollista.. ( |O |O |O vielä yli kk ennen ku pääsee ekoihin harkkapeleihin |O |O B) )

tosin meille molemmille se olis laatuaikaa vaikka yksinkin :D

mut meille muuten laatuaikaa on olla kotona, oli lapset hereillä tai ei :D
 
Illalla klo 20 jälkeen, kun saadaan esikoinen kohta 2 v nukkumaan niin alkaa "yhteinen laatuaika". Nuorempi 3 kk poitsu valvoo kuitenkin klo 22 tai pitempään, jolloin mennään itsekin nukkumaan. Miehen kanssa ihastellaan vauvaa ja töllötetään telkkaa.

Sukulaiset asuvat kauempana. Kun sitten mennään mummolaan käydään kahdestaan lenkillä, saunassa tms.

Ennen kuin nuorempi syntyi esikoinen oli pari kertaa yökylässä, kun käytiin miehen kanssa risteilyllä.

Mulle tämä on laatuaikaa jo sinänsä, kun mies ei ole enää reissuhommissa ja on toinen aikuinen täysipainoisesti jakamassa arkea. Voi itsekseenkin käydä jossakin, kun lapset ovat isänsä kanssa.
 
rapu
Meilläkin "laatuaika" on sen jälkeen kun lapsi menee nukkumaan.


Mutta todellinen laatuaika on perheen kanssa yhdessä.

Ei olla oltu miehen kanssa lapsen syntymän jälkeen missään kahdestaan, poika nyt 1v7kk.
 
Meille tää arki on laatuaikaa, muistutetaan itseämme ja toisiamme että tämä pikkulapsiaika on niin armottoman lyhyt, että siitä pitää nauttia "vaikka hampaat irvessä" :LOL:
Kaksin ollaan kun lapset nukkuvat, mutta sekään ei ole jokailtaista kylki kyljessä-kyhnäämistä, vaan enemmänkin vapautta tehdä mitä itse huvittaa. Joskus mies käy kalassa, minä taas kaupungilla tai lenkillä.
Yhdessä ollaan käyty pari kertaa yön yli- reissussa, mikä on ollut kivaa sinänsä.

En oikein ymmärrä tuota laatuaika-käsitettä, siinä jo sanana ladataan niin paljon odotuksia ajalle joka voi käsittää vaikka sen että lapset touhuavat leikeissään samalla kun äiti vaikkapa tiskaa ja höpöttelee siinä sivussa mukavia lasten kanssa. Miehen kanssa laatuaikaa voi olla vaikka se viisiminuuttinen minkä ehtii aamulla heräillä toisen kainalossa ennen kuin kello soi ja on aika aloittaa aamutoimet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
En oikein ymmärrä tuota laatuaika-käsitettä, siinä jo sanana ladataan niin paljon odotuksia ajalle joka voi käsittää vaikka sen että lapset touhuavat leikeissään samalla kun äiti vaikkapa tiskaa ja höpöttelee siinä sivussa mukavia lasten kanssa. Miehen kanssa laatuaikaa voi olla vaikka se viisiminuuttinen minkä ehtii aamulla heräillä toisen kainalossa ennen kuin kello soi ja on aika aloittaa aamutoimet.
Tää on niin totta!!
 

Yhteistyössä