LAPSILLA IKÄERO 1V. JA RISAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saiim
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

saiim

Jäsen
01.01.2008
33
0
6
Jos kaikki päättyy hyvin(rv8+5vasta)meidän nuoremmille tulee ikäeroa 1v 3kk.
Kertokaa kokemuksia vastaavista ja neuvoja millasia tilanteita tulee vastaan näin pienten kanssa,lähinnä siis siinä vauvavaiheessa.
Vanhempi on kuitenkin takertunu aika lailla äitiin vielä tossa ikävaiheessa,eikä isän apu aina kelpaa.Miten siitä selviää?

meillä on pojilla ikäeroa 10pvää vajaa vuosi. mun mielestä ekat 2kk oli raskainta mitä tähän asti ollu, ku pienempi huusi niin paljo ekat 2kk, sillon tuli sellasia tilanteita ku molemmat huusi yhtäaikaa niin sillon olin vähä et apua kumman luo meen jne, mut kyl siitä selvitiin. yöt onneks isompi on nukkunu 3kk asti ja myös nuorempi on nukkunu tosi hyvin yöt,yösyötöt jätti joskus 3-4kk iässä ja sillon ku söi yöllä niin söi kerran aamuyöstä jos edes söi,ei ´joka yö syöny. ja päivät helpottu tosi paljo ku nuoremmallekki alkas tuleen päivä rytmiä.päivät kyl menee tosi nopeesti, kyl sitä työtä on,varsinki aamulla ja illalla, ku aamusta on kummanki syöttämiset, vaipan ja vaatteiden vaihdot ja ulos pukemiset.sit ku ollaan ulkoiltu niin pienempi jää ulos nukkuun ja tullaan isomman kans sisälle syömään ja sit isompiki menee päikkäreille. sillon on itellä muutama tunti aikaa ku pienempi nukkuu ekat tirsat n3h ja isompi nukkuu n 2h joskus enemmänki,sit on taas ku on herätty syöttämisiä ja pienempi menee taas toisille päikkäreille n 16.30 ja nukkuu n 2h,sillon yleensä mennään taas ulos isomman kans.sit taas ku pienempi herää niin on syöttämisiä ja yöpaidan vaihtoja ja iltapesuja,et työtä on.ja sit isompi menee nukkuun n 20.30 ja pienempi n klo 21.sit on taas omaa rauhaa itelle.Hyvin kyl kerkee päivän mittaan tehdä ruokaa ja siivota.kauppareissut on aika hankalia tai oikeestaan kaikki kantamiset ja ne.mut kyl ne sujuu.isompi on ollu pikkasen mustis mut ei onneks pahasti. yleensä sillon ku touhuan pienemmän kans niin isompi tekee kaikkee sellasta mitä ei sais ja oikeen hakee sitä huomiota, välillä on yrittäny körmyyttää pikkuveliä mut onneks se on jo huomattavasti vähentyny. nykyään(pojat 7kk ja pian 1v7kk)isompi kaveeraa pienemmän kans, monesti istuu vieres lattialla ja antaa helistimiä ja muita vauvan leluja, omia ei anna,sityä kyl pitää huolen.mut en oikeen tiedä mitä kirjoittaisin vielä, mut jos sulla on kysyttävää niin laita yv:tä niin kerron/autan mielelläni. Olisin kuvitellu et kahden pienen kans olis raskaampaa mut ei mun mielestä oo, sit sen kyl huomaa jos toinen on hoidos et kuinka helppoo se on yhen kans(en meinaa et sillai helppoo olis yhen kaa mut verrattuna siihen et on toinenki pieni).mut tsemppiä raskauteen ja toivotaan et kaikki menee hyvin.

Kaikkea käytännön juttuja on kans tullu mietittyä mutta ne tulee varmaan ratkaistua sitä mukaa kun niitä tulee vastaan.Mietin jo nyt sitäkin että millä ihmeellä mä lasken häkkisänkyynsä nukkumaan tän meidän neidin,sitte ku on iso vatta edes...heh.
Minkä ikäsenä siirsitte itte esikoisenne nukkumaan tavalliseen lasten sänkyyn,vai onko teillä kaksi häkkisänkyä?
Entäs syöttötuoliasiat,yksi vai kaksi käytössä?

Mulla on siis näiden lisäksi vielä kaksi poikaa(-99,-01),jotka vaatii lisäksi huomiota että kyllä kun hengis selviää tosta ajasta niin hyvä saavutus ainakin multa...

Kyllähän sen isomman sinne pinnikseen saa sen vatsanki kanssa :laugh: Meillä tytöillä ikäeroa 1v 4kk (synt. 09/03 ja 01/05) Aluksi oli kaksi pinnasänkyä käytössä ja opetin isomman nukahtamaan yksin omassa huoneessaan ennen vauvan syntymää... Ja ei tarvittu kuin yksi syöttötuoli, eihän se vauva kai heti istu... Ihan rennosti vain, kyllä siitä hengissä selviää =)

Äippä ja masukas rv 22+6

Meillä se aika oli niin rankkaa 1v1,5kk ikäeroa, ettei siitä muista muuta kuin koliikkisen vauvan keinuttamisen sitterissä :'( Se oli ihan kamalan raskasta ja kuuma kesä kiukutti pieniä. Mutta kun se vauvavaihe meni ohi, on ollut seuraa, kokoajan. Pahaa mustasukkasuutta ei muistaakseni ollut ollenkaan. Oon kuullu, et vähän isompi, joku vuos viel lisää ikäeroa ja mustasukkasuus vois olla pahempaa.

Kyllä siitä selviää. Ja mein mummi teki 8 lasta 10 vuoden sisällä ja on yli 80v nyt, että hyvin selviää rankemmistakin hengissä :D

me ostettiin lasten levitetty sänky laitettiin se meidän sänkyyn kiini ja toiselle puolelle pinna sänky kun tyttö kysyy kuku tota nukuu, selitin sit et äidin mahassa on pini vauva se kun tulee sieltä niin se nukuu siinä, näille tuli ikä eroo 1v. 8kk tyytö näki vauvan synnytyksen. se tulii kotiin olin yksin tytön kanssa, en kerennyt sairaalaan. meillä meni tosi hyvin tyttö oikein autto minua vauvan hoidossa, vaihto vaipan ja puvettiin yhessä vauvalle vaateet päälle, nukutettiin yhessä.

Meillä mennyt erinomaisesti... tai ikäeroakin jo puolitoistavuotta. Isommalle vauva oli aluksi vähän kuin lemmikki tms. aina vaippaa vaihtaessa toi uuden vaipan ja muuta. Imettäessä voi tarvittaessa vaikka lukea kirjaa samalla vanhemman kanssa...

minua vähän jännittää nyt kun tulossa kolmas, jonka syntyessä vanhin on vasta kolme ja puoli... mutta onhan muutkin pärjänneet.

Meillä oli pienemmillä ikäeroa 1v ja melkein kuukausi. Jos jotain ensimmäisestä vuodesta muistan se oli yhtä Hel****iä. siihen lisäksi 4-vuotias. Mutta kaikesta selviää, itselläni oli varmaankin synnytyksen jälkeinen masennus vielä, joka varmaan tuntui lisänä, joten sekin saattoi lisätä ongelmia. Mutta hengissä yhä ja pienet on jo kohta 5 ja 4. =)

Yhteistyössä