Lapsilisät poistettava suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herra Majuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joopa joo, rikkaat on siis ketjun perusteella hyväsydämisiä, ja köyhät on rupusakkia. Kovalla rytinällä mennään alas päin, tuloerot kasvaa ja kuilu syvenee.

Ärsyttää myös tämä pienituloinen = sossunpummi ajattelu. Pienituloisia ollaan, mutta ihan itse leipämme ja katto pään päällä maksetaan, jos ei nyt lasketa mun 245 euron opintotukea mukaan. Verot ne menee minunkin miehen palkasta (brutto 1600e) ja mun opintotuesta myös. Ja veroilla maksetaan aika paljon muutakin kuin niitä etuuksia...

Mekin laitetaan rahaa liikkumaan, itseasiassa kaikki mitä tilille tulee, myös menee. Me ostetaan ja tuotetaan palveluita, kulutetaan ja pidetään yllä työpaikkoja, ihan niinkuin muutkin, ne rikkaatkin. eikös se oo tänäpäivänä ihmisen elämän tarkoitus. Mikä kumma meistä sitten tekee rupusakkia?

Mahtaako pienillä eläkkeillä sinnittelevät vanhuksetkin olla rupusakkia? Kehtaavat vielä olla sossunpummeja?

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Joopa joo, rikkaat on siis ketjun perusteella hyväsydämisiä, ja köyhät on rupusakkia. Kovalla rytinällä mennään alas päin, tuloerot kasvaa ja kuilu syvenee.

Ärsyttää myös tämä pienituloinen = sossunpummi ajattelu. Pienituloisia ollaan, mutta ihan itse leipämme ja katto pään päällä maksetaan, jos ei nyt lasketa mun 245 euron opintotukea mukaan. Verot ne menee minunkin miehen palkasta (brutto 1600e) ja mun opintotuesta myös. Ja veroilla maksetaan aika paljon muutakin kuin niitä etuuksia...

Mekin laitetaan rahaa liikkumaan, itseasiassa kaikki mitä tilille tulee, myös menee. Me ostetaan ja tuotetaan palveluita, kulutetaan ja pidetään yllä työpaikkoja, ihan niinkuin muutkin, ne rikkaatkin. eikös se oo tänäpäivänä ihmisen elämän tarkoitus. Mikä kumma meistä sitten tekee rupusakkia?

Mahtaako pienillä eläkkeillä sinnittelevät vanhuksetkin olla rupusakkia? Kehtaavat vielä olla sossunpummeja?

Mä en tiedä oliko tämä osoitettu minulle, kun sossupumminimitystä käytin, mutta en tarkoittanut että kaikki pienituloiset ovat sossupummeja. Päin vastoin, paremminhan ne sossupummit porskuttaa kuin pienituloiset jotka maksaa kaiken itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toki, mutta jo tällä hetkellä on joukko ihmisiä jotka saavat töissä käymällä itse kaiken maksaen saman kuin ne jotka makaavat kotona ja saavat sossusta. Tämä tilanne on jo nyt aivan älytön. Jos vielä pienituloisten itsensä elättävien tukia pienennettäisiin tilanne olisi sairas.
Minustakin tilanne on älytön, mutta mitä asialle voisi tehdä?

Ei ainakaan viedä viimeisiäkin tukia pienituloisilta.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:

Mä en tiedä oliko tämä osoitettu minulle, kun sossupumminimitystä käytin, mutta en tarkoittanut että kaikki pienituloiset ovat sossupummeja. Päin vastoin, paremminhan ne sossupummit porskuttaa kuin pienituloiset jotka maksaa kaiken itse.

en tarkoittanu kenellekään, ihan yleisesti vaan koska tähän päästään ketjussa kuin ketjussa, kun puhutaan pienituloisista niin jonkun mielestä se tarkoittaa sossun pummeja. Kun se oma palkka huitelee siellä 3000e minimissään, sitä helposti unohtuu että jonkun palkka voi olla alle tonninkin kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja jahas:
Mihin luokkaan me kuulumme? Käteen jäävä osuus 2500? + lapslisät 695. Perheessa 2 aik + 5 lasta.

Pitäisikö meiltä tosiaankin poistaa lapsilisät?

omasta mielestäsikö olette hyvätuloisia, vai miksi kysyt?

Alkuperäinen kirjoittaja sapekas espoolainen:
Niin kuin mikä muka ei kelpaa? Arvasukeskukseen et pääse kuin pää kainalossa, neuvolakäynnit on ajettu minimiin, hampilekuriin pääset jos hammashalkeaa ja jos pahemmin menee lähettävät ostopalveluihin...
Hoitotätejä on epätasaisesti päikyissä, sijaisia ei kouluun saa palkata 3 lk ylöspäin. Onko nämä muka hyviä palveluita? Jos Kokkoselta vedettäis 25 tonnia plakasta pois per kk, saataisiin sillä palkattua pari tavishoitajaa esim. pk:n

Mä oon kyllä ollut julkisiin palveluihin nimenomaan täällä Espoossa tyytyväinen. Helsingissä sen sijaan ei ole kehuttavaa.
Mä olisin päässyt hammaslääkäriin seuraavana päivänä kun varasin aikaa. No mulle ei käynyt se, niin jouduin odottamaan 3 viikkoa. Mulla leikattiin just arvauskeskuksessa kaks luomea ja pääsin parin viikon odotuksella leikkaukseen. Neuvolassakin tulee rampattua ihan tarpeeksi usein.. mun mielestä melkein vähempikin riittäisi.
Mutta päivähoitoon en kyllä ollut tyytyväinen, silloin kun tyttö siellä vielä oli. Se oli Espoossa huomattavasti huonommalla tolalla kun Helsingissä, ainakin tässä päiväkodissa.

Mä olen kyllä muutenkin aika perustyytyväinen eikä mulla ole kyllä mtn ketään vastaan, ei hyvätuloisia eikä sossupummejakaan. Loppujen lopuksi meillä on aika toimiva yhteiskunta.

Mihin luokkaan me kuulumme? Käteen jäävä osuus 2500? + lapslisät 695. Perheessa 2 aik + 5 lasta.

Ei pitäisi. Ette mun mielestä ole erityisen hyvätuloisia ja perhekokokin on niin iso, että lapsilisät tulevat varmasti tarpeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Ja mun mielestäni emme ole hyvätuloisia... Lapset kasvaavat koko ajan.... ruoka nykypäivänä ei ole halpaa, vaatteet, harrastukset maksaavat myös...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Ja mun mielestäni emme ole hyvätuloisia... Lapset kasvaavat koko ajan.... ruoka nykypäivänä ei ole halpaa, vaatteet, harrastukset maksaavat myös...

no juu, en ymmärtänyt, miksi kyselet, kun ette todellakaan voi minkään mittarin mukaan olla hyvätuloisia..

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Miksi kaikkein pienituloisimmat joutuvat tukemaan lapsilisillään kotikuntaansa? Sehän huomioidaan tulona toimeentulotuessa, joten pienituloiselta kunta rosvoaa lapsilisän.

Noinhan se menee, rikkaat on sorvanneet lait

Lapsilisät on tarkoitettu tasaamaan lapsettomien ja lapsiperheiden välistä tuloeroa. Mun on vaikea käsittää, miksi tulosidonnaisuutta halutaan joka väliin. Eikö todellakaan verotuksen progressiivisuus ja muiden etuuksien tulosidonnaisuus riitä. Esim. verotuksen progressiivisuus puree todella hyvin palkkatuloihin.

Meillä vuositulot on yhteensä juuri tuossa 100 000 pinnassa ja mietimme juuri miehen kanssa, että alamme sitten tehdä tarvittaessa sen verran lyhyempää työviikkoa, että tulot jäävät sen alle- vain hölmö tekee enemmän töitä saadakseen vähemmän rahaa :-)

Mä en usko, että tällaiset uudistukset menisivät poliittisesti läpi, vaikka mitä galluppeja tehtäisiin. Sama kuvio oli keskustelussa viime laman aikana ja onneksi poliittisilla päättäjillä oli selkärankaa pitää lapsilisäjärjestelmä entisellään. Se ainakin on nähty, että lapsiperheet eivät todellakaan yhtä pidä. Suurinosa yrittää syödä toisilta pois oikeuksia, oli sitten kyse rahasta tai päivähoitopaikoista.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä en usko, että tällaiset uudistukset menisivät poliittisesti läpi, vaikka mitä galluppeja tehtäisiin. Sama kuvio oli keskustelussa viime laman aikana ja onneksi poliittisilla päättäjillä oli selkärankaa pitää lapsilisäjärjestelmä entisellään. Se ainakin on nähty, että lapsiperheet eivät todellakaan yhtä pidä. Suurinosa yrittää syödä toisilta pois oikeuksia, oli sitten kyse rahasta tai päivähoitopaikoista.

Oi niin totta! Kyllä lapsiperheillä aina rahareikiä löytyy oli rikas tai köyhä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen!:
Olen ihmetellyt jo jonkin aikaa köyhien asennetta tuohon lapsilisään; kateus todellakin vie kalatkin vedestä!! :o Itse olen sairaslomalla ainakin tämän vuoden loppuun ja mieskin opiskelee, ei silti tulisi mieleenkään vaatia parempituloisia luopumaan kaikille lapsiperheille tarjotusta etuudesta! Miten kukaan voi oikeasti olla sitä mieltä, että hyvin tienaavat (= paljon veroja maksavat) eivät olisi minkään arvoisia eivätä olisi oikeutettuja yhtään mihinkään??

Olen aiemmin ollut suurituloinen ja paitsi että melkein puolet palkastani oli veroa, käytin vain yksityisiä lääkäripalveluita enkä ollut oikeutettu mm. hakemaan kaupungilta asuntoa! Samoin jo aikuinen, opiskeleva lapseni sai minimimäärän tukea sillä virkailijat kaikessa viisaudessaan katsoivat että minun tulisi kustantaa 19-vuotiaan miehen opinnot JA asuminen- vain siksi, että kouluttauduin hyvään ammattiin!!

Tähän kyllä täysi PEESI JA AAMEN!

Jos tämä rikkaiden syrjiminen jatkuu, Suomi on kohta täynnä pelkkiä tuettavia- mutta kuka maksaisi verot, joista ne tuetkin otetaan..?

emme ole todellakaan hyvätuloisia, mutta jäin miettimään asiaa siltä kantilta, että miten ne tulorajat määritetään? aiemmin voi olla hyvät tulot jotka ylittäärajan eikä lapsilisää tule. toisena vuonna sit tuleekin työttömyyttä, sairautta tms. tulorajat kuitenkin aina katsotaan siitä toteutuneesta verotuksesta, eli tuossa tapauksessa rajan alituskaan ei toisi lapsilisää; onko se sitten oikein? näin nimittäin on yleensä kaikissa Kelan etuuksissa jo nyt, ja välillä menee yli ymmärryksen se, että akuutti tilanne ei vaikuta vaan se, miten on ollut edellisenä vuonna...

Hullua sakkia.Kateus on päällimmäisenä tässä ketjussa.Milloin mihinkin suuntaan.
Minusta kaikilla on mahdollisuus hyvään ansaittuun tulotsasoon, mutta ei sitä ilmaiseksi saa;pitää tehdä töitä.mitä enempi töitä sitä enempi rahaa.helppoa eikö. lapsilisä on lapsen perusoikeus ja se ei ole eikä pidä olla riippuvainen vanhempien tulotasosta. mutta jokaisen se raha tulisi lapseen käyttää.parempi tuloiset voivat käyttää vaikka säästämällä lapsilisät ja antamalla sitten kaikki pesämunaksi kotoa pois muuttaessa.köyhempi voi ostaa vaikka vaatteitta lapselleen. kukin käyttäköön miten käyttäköön.

emme ole todellakaan hyvätuloisia, mutta jäin miettimään asiaa siltä kantilta, että miten ne tulorajat määritetään? aiemmin voi olla hyvät tulot jotka ylittäärajan eikä lapsilisää tule. toisena vuonna sit tuleekin työttömyyttä, sairautta tms. tulorajat kuitenkin aina katsotaan siitä toteutuneesta verotuksesta, eli tuossa tapauksessa rajan alituskaan ei toisi lapsilisää; onko se sitten oikein? näin nimittäin on yleensä kaikissa Kelan etuuksissa jo nyt, ja välillä menee yli ymmärryksen se, että akuutti tilanne ei vaikuta vaan se, miten on ollut edellisenä vuonna...

Juuri tätä yritin muutamassa sivussa toitottaa, mutta eipä herättänyt kiinnostusta. Tässä tapauksessa rakennettaisiin systeemi, jossa niiden alle 100t?/a tienaavien eli todennäköisesti yli 95% PERHEISTÄ PITÄISI PARINKYMMENEN VUODEN AJAN ILMOITTAA TULOJAAN lapsilisän saamiseksi. Ja kun tosiaan työ- ja tulotilanteet muuttuvat monilla ihan jatkuvasti. Arvatkaa mitä tämän byrokratian pyörittäminen maksaisi?

On eri, kun esim. sossuun ilmoitetaan tuloja. Se koskee pienempää porukkaa ja lyhyempää ajanjaksoa yleensä. Tai muut porrastetut järjestelmät, jonka osana tämä jo on. Nyt kyseessä olisi kuitenkin taas uuden, massiivisen järjestelmän pystyttämisestä muiden rinnalle.

Tämä muutos vähentäisi ehkä kateutta, mutta ei toisi mitään säästöjä.

Yhteistyössä