Lapsilisän yh-korotuksen hakeminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras aloittaja

Vieras
Muutan lasten kanssa pois vielä tämän huhtikuun aikana. Miten ilmoitan kelaan sen? Eikö minun kuuluisi jo toukokuussa saada yh-korotus, koska silloin asumme jo erillään? Kuitenkin netissä pitää ilmoittaa se kuun alusta eli 1. päivä on ainoa minkä se hyväksyy siinä.

Siis ongelma oli se, että jos laitan siihen 1.5. niin maksaako ne sen vasta kesäkuulta alkaen? Tietenkään sitä ei makseta kuin vasta lapsilisänmaksupäivänä eli se itse maksupäivä ei oo ongelma vaan se, että miltä kuulta sen saan?

Siis ongelma oli se, että jos laitan siihen 1.5. niin maksaako ne sen vasta kesäkuulta alkaen? Tietenkään sitä ei makseta kuin vasta lapsilisänmaksupäivänä eli se itse maksupäivä ei oo ongelma vaan se, että miltä kuulta sen saan?

Toukokuulta tietty. Kyllä ne tiedot ehtivät päivittyä. Jos eivät ehdi, maksavat ylimääräistä sitten kesäkuussa, myös sen toukokuun osuuden.

Siis jos ilmoitat että alkaa 1.5 niin mistä päättelit että maksavat vasta kesäkuusta lähtien? Sitähän varten sinne ilmoitetaan mistä alkaen on oikeutettu yh- korotukseen.

Korotus maksetaan toukokuulta jos alkamispäivä on 1.5.

Asumistuessa taas pitää muuttopäivä olla huhtikuun puolella jos sen haluaa toukokuulta. Eli jos muuttopäivä on 1.5 niin sit ei toukokuulta saa tukea. Mutta tämä koskee ymmärtääkseni vain asumistukea, ei muita tukia.

Toki joka hakemukseen pitää laittaa sama muuttopäivä. Jos siinä hakemuksessa on lisätietoja kohta niin kirjoita siihen että muuttopäivä on 30.4.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Muistelin vaan että joku on joskus sanonunt, että pitää ilmoittaa muuttopäiväksi edellisen kuun viimeinen päivä, jotta saa sen heti. Siitä syystä kyselen. :)

Lapsilisän korotus myönnetään muutosta seuraavan kuukauden alusta tai enintään 6 kuukautta takautuen.

Noin lukee kelan sivuilla. Mutta toukokuullehan sä vasta sitä korotusta haet eli 1.5 alkaen. Muuttopäiväksi laitat tosiaan jokaiseen hakemukseen huhtikuun puolella olevan päivän.

Yhteistyössä