LAPSILISÄ LAKKAUTETAAN SUURIMMASTA SUMMASTA ALKAEN!


LAPSILISÄ LAKKAUTETAAN SUURIMMASTA SUMMASTA ALKAEN!
Oli ihan pakko kirjoittaa kun äsken selvittelin asiaa, että kuinkahan moni oikeasti tätäkään asiaa tietää jollei ole ollut asian kanssa tekemisissä?

Perheessämme on siis lapsia 6 ja vanhin täytti nyt joulukuussa 17-v.
Lapsilisähän aina perheen ensimmäisestä lapsesta on 100e/kk.
Nyt kuitenkin kun vanhin täytti 17-v. ja lapsilisä lakkasi, eipä Kela vähentänytkään sitä 100 euroa, vaan vähensi kylmän rauhallisesti kuudennesta lapsesta saatavan summan, eli 172e/kk.
:kieh: :headwall:

Eli siis suurin summa vähennetään ja kun netistä selasin lakitekstejä tähän perustuen, eipä siellä selkeästi tätä asiaa mainita, ei myöskään Kelan sivuilla.
Kaikissa paikoissa vain mainitaan minkä mukaan maksetaan, muttei sitä miten se vähennetään!!!! :/
Soitinpa asiasta myös sosiaali-ja terveysministeriöönkin ja keskustelin erittäin miellyttävän ja asiantuntevan miesvirkailijan kanssa ja hän lupasi selkeyttää asiaa ja olla yhteydessä myös Kelaan asian tiimoilta.
Oli meille ainakin melkoinen järkytys huomata että tuli 172 euron lovi kuukausibudjettiin, kun olin ymmärtänyt että tietenkin vähenee se 100e!

Varautukaa te muut siis tähän ajoissa ettei tule yllätyksiä!!!! :|
 
hmm...mutta eikös sen kuulu mennä ihan just noin. Eli maksetaan sen mukaan mitä on lapsilisään oikeutettuja lapsiakin...

No toivottavasti soittosi avulla saadaan selvennyksiä jottei pääse yllättämään muita. :flower:
 
Näinhän se on että se suurin lapsilisä lähtee ensin.

Näin se on ollut iän kaiken.

Ei siinä sosiaali- ja terveysministeriön miellyttävä mies pysty asialle tekemään YHTÄÄN MITÄÄN.

Tämä on laissa, ei ole mitään Kelan soveltamista. Eli Kelaan yhteydenotto ei auta asiaa yhtään.

Ei se Kela mitään noiden lapsilisien porrastusta päätä, siellä tehdään prikulleen niin kuin LAISSA on sanottu.

Joten tähän asiaan ei auta kuin lakimuutos joten sosiaali- ja terveysministeriön miellyttävän miehen tai Kelan sijaan voi ottaa vaikka yhteyttä omaan kansanedustajaan. Eikä sekään kyllä mitään auta. Lapsilisiä ei ole korotettu vuosiin, nyt tämän vuoden alusta tuli yksinhuoltajakorotuksiin kympin korotus. Kympin. :eek:

Lapsilisäähän on suunniteltu jo vuosia muutettavaksi sellaiseksi, että perheen tulot vaikuttaa siihen, siitähän on aina aika ajoin joku puolue nostamassa tapetille.

Eli olisin tyytyväinen tässä vaiheessa että jotain saa. Lapsilisä on niitä harvoja etuuksia joka maksetaan kaikille tuloista riippumatta.
 
No enpä sitä kuvitellutkaan että asialle jotain voisi tehdä, tämä miellyttävä miesvirkailija vain lupasi että on Kelaan yhteydessä sen vuoksi, että laittavat nettisivuille selkeämpää tekstiä tuosta vähentämispolitiikasta että jkainen aaa ymmärisi!
Nyth sellä lukee vaiin että se lakkaa kn api täytää 17-v.,utta ei sitä että kuinka suuresta summasta on kyse.

Äläpä SINTTURA viisastele ja jakele neuvojasi kun ei niitä kukaan ole sinulta kysynyt. Äläkä tulkitse omiasi, taidat vain olla kateellinen monilapsisesta perheestämme kun noin ärsyynnyit!!!!
 
siis vanhin täytti 17 v ja lapsilisät hänen osaltaan siis loppuivat.mutta toisaalta hän saa nyt opintotukea kelalta (lukiolainen),olen avoliitossa nuorimpien isän kanssa,mutta hänen tulonsa eivät vaikuta ja itse olen nyt vanhempainlomalla,niin tulot pienet.eli muistakaahan kysyä kelalta noiden opiskelijatukien perään ..
 
Minusta Kelan sivuilla ihan selkeä taulukko: "ensimmäisestä lapsilisään oikeutetusta lapsesta 100e..." jne. Eli kun yksi tippuu pois ketju siirtyy taakse päin. Olen kyllä samaa mieltä siinä, että lapsilisiä pitäisi ehdottomasti nostaa, että silleen kyllä ymmärrän, että harmittaa kun tippuu noin paljon lapsilisät.
 
oli nostaa lapsilisiä vain yksinhuoltajille.jotenkin tuntuu ettei ollut tasa-arvoista touhua.mites muut äidit,jotka avo-/avioliitossa ja on edellisestä liitosta lapsia,olisiko ollut kiva yllätys lapsilisän nosto 10/kk myös heille?tai kaikille lapsillesi?
 
Joo, kyllä sitten lähtee se seuraavaksi suurin summa kun seuraava täyttää 17-v.
Meilläkin siis 1,5:n vuoden kuluttua.
Onneksi pääsen säännölliseen palkkatyöhön ja saan tuloni nousemaan, nyt kuitenkin opiskelen ja siksi niin kovasti harmittaa!
Ja edelleen korostan, että Kelan sivuilla selvästi sanotaan mitä maksetaan kenestäkin, mutta ei sitä suoraan että toisesta lapsesta tuleekin sitten ensimmäinen.
Jokainen tulkitsee omalla tavallaan ja minä tietenkin tosi tyhmästi!
:ashamed:
 
Äläpä SINTTURA viisastele ja jakele neuvojasi kun ei niitä kukaan ole sinulta kysynyt. Äläkä tulkitse omiasi, taidat vain olla kateellinen monilapsisesta perheestämme kun noin ärsyynnyit!!!!

Olet täysin oikeassa siinä, että Kelan ohjeissa asia on selvitetty todella epäselvästi. Mä olen eilisillasta asti mietiskelly että miten sen asian pitäis siellä lukea että olis ymmärrettävää. Et todellakaan ole ainoa joka näin on kuvitellut. Ehkä olis selkeämpi, kun että siellä lukisi jotenkin niin, että lapsilisä on yhdestä lapsesta 100 e, kahdesta lapsesta 220,50 e, kolmesta lapsesta jne.. EIKÄ "ensimmäisestä, toisesta, kolmannesta..."

Hyvä kun asiasta menee Kelan tiedotukseen informaatiota.

Ja sitten tuohon sun "kivahdukseen" meikäläisen viisastelusta:

Ensinnäkin mä olen kelalainen ja teen töikseni juuri esim. lapsilisiä. Joten en todellakaan tulkitse omiani vaan ihan faktaa.

Toiseksi en todellakaan ole kateellinen monilapsisesta perheestäsi!

Kolmanneksi en viisastele vaan esitän täällä faktaa miten asiat todellisuudessa on. Taisi eilen käydä kuitenkin niin, että mopo karkasi käsistä (kuten Tanjakin sanoi) ja tuli turhan kärkkäästi vastattua.

Mutta kun olen sellainen työmyyrä että yritän työni tehdä parhaani mukaan, pitää lupaukset asiakkaille.. Paahdan neljään joka päivä ja usein vielä ylitöissä että saisin niitä päätöksiä tehdä ja saada ihmisille rahaa... Perhe jää usein toiseksi. Jatkuva kiire, stressi, ihmisiä liian vähän töissä... NIIN sitten kun kuulen/luen jotain sellaista tekstiä että Kelaa haukutaa kun ne teki sitä ja teki tätä niin silloin kiehuttaa. Me kun ei niille laille voida mitään. Arvaa onko kiva rustata hylkyjä ihmisille mutta kun myöntääkää et voi kun ei laki anna mahdollisuutta? Ja useimmiten se asiakkaiden kritiikki kohdistuu juuri siihen etuuspäätöksen tekijään. Kiitos on todella harvinainen sana.

Mulla on ollut tapana täällä keskustelupalstoilla vastailla näihin kela-aiheisiin kysymyksiin. Joskus levitellään väärää tietoa, johon en voi olla puuttumatta. Silloin kun odotin kuopusta, vastailin lähes päivittäin tuolla odotus-palstalla ihmisten kysymyksiin päivärahoista, neuvoin mitä kannattaa tehdä että saisi paremman päivärahan. Uskon että mun vastausten ansiosta ainakin joku äiti sai paremman päivärahan ja varmaan joku säästyi pettymykseltä kun luuli saavansa suuremman päivärahan (kun joku asiasta tietämätön neuvoi väärin). Uskon myös että joku äiti on osannut mun neuvosta hakea jotain etuutta, mitä ei olisi osannut muuten hakea.

Mutta kuten tuo sinun alussa oleva kommentti kertoo, niin ehkäpä mä sitten viisastelen. Jos mun vastaus oli kärkevä, niin ei tuo sinunkaan kommenttisi kovin asianmukainen ollut.

Mitä opin tästä. Taidan jatkaa töiden parissa vain työaikana. Kiitos.
 
Täällä on tosi vaikeaa kirjoittaa kaikenkattavan ymmärrettävästi ja yksiselitteisesti, niin että jokaiselle välittyisi juuri se oikea sisältö ja sävy mitä itse on ajanut takaa. Väärinymmärrykset ovat varmasti ihan jokapäiväisiä. Minä ainakin haluan täst edeskin lukea hömpän lisäksi myös asiaa eli toivottavasti Sinttura jatkaa meidän muiden informointia aiheesta mistä tietää todennäköisesti enemmän kuin kukaan muu täällä. Kelan ja monen muun tahon pykälät on todella vaikeaselkoisia eikä tarvi olla mikään tyhmä, ettei niitä osaa oikein tulkita.

Toivottavasti kukaan ei nyt ota nokkiinsa tästä mun välipuheenvuorosta... sorry :ashamed: :flower:
 
Jos jotakuta vielä jää asia vaivaamaan, niin tuolla kelan sivuilla on aika lailla kaikenkattava sepustus asioista. Eipä noista kannata alkaa kinaamaan. Typerältähän se tuntuu, että kela ikäänkuin laskee lapsiluvun uusiksi, mutta näin se kai on aina ollut. Meilläkään ei pitkä aika enää mene, kun vanhin tipahtaa pois lapsilisänpiiristä ja sit lasketaan lapsilisä jäljellejääneiden alle 17 vuotiaiden mukaan. Hienoahan se olisi, jos vain se satanen tipahtaisi, tuskin kukaan siitä pahastuisi ainakaan.
 
Anteeksi vaan jos itsekin hermostuin kommentistasi Sinttura, olen vain itsekin tuohtunut kun asioista Kelassa on aina saanut taistella (vanhin lapsi erityislapsi) ja vääriä päätöksiä ovat antaneet joita sitten valituksilla oikaistu. Siksi tuohduin siitäkin ettei tätäkään asiaa selkeästi siellä sivuilla kerrottu.
Ja hienoahan se on että viitsit auttaa ihmisiä! :)
Yritän auttaa itsekin, hoitoalalla kun olen ja parhaillaan opiskelen lisää. Aina kun on asia mistä erityisesti tiedän ja huomaan jonkun kaipaavan tietoa, autan ja kerron mielelläni jos vain se jotakuta auttaisi.
Tästä lapsilisäasiastakin kirjoitin tänne vain sen takia, että joku joka ei ehkä asiasta ole tiennyt, tietäisi sitten varautua että näin käy.
Olihan täällä sellaisia jotka olivat asian oikein ymmärtäneet, mutta myös niitä jotka eivät.
Ja tiedän kyllä senkin miten turhauttavaa ja kiireistä työ voi olla......, kaikki ymmärrys ja kunnioitus sellaista työtä tekeville täältä kyllä löytyy.

Mutta mitäpäs näistä asioista sen enempää....!
 
Tykkään itsekin tosi paljon ihmisläheisestä työstäni! :heart:
Mutta ihmisiähän mekin vain olemme ja joskus on päästettävä höyryjä uloskin...., tosin ei siellä työelämässä kuitenkaan!
Tosin ei tarkoitukseni ole niitä täälläkään purkaa ja väärin tulkintojakin voipi tulla.


Jatketaanpa elämää iloisin mielin ja koetetaan olla hermostumatta turhaan!

:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie69:
oli nostaa lapsilisiä vain yksinhuoltajille.jotenkin tuntuu ettei ollut tasa-arvoista touhua.mites muut äidit,jotka avo-/avioliitossa ja on edellisestä liitosta lapsia,olisiko ollut kiva yllätys lapsilisän nosto 10/kk myös heille?tai kaikille lapsillesi?
Minä olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että yh:lle kohdistettu lapsilisän yksinhuoltajakorotus oli ihan paikoillaan. Ikävä kyllä monilla se tarkoittaa sitten vastaavasti toimeentulotuen leikkaamista.

Yksinhuoltajaperheissä ei rahoilla juhlita, ei sitä tehdä suurissa perheissäkään, mutta ainakin perheissä on toinen elättäjä.

Itse asiassa toisten rahojen kadehtimisen sijaan minä ehdottomasti haluaisin että lapsilisät sidottaisiin indeksiin. Itse asiassa, joskus kauan sitten vuosittain tehtiin indeksitarkistus, ja nyt lapsilisien reaaliarvo on romahtanut.

Minua nyppii kovasti se, että hallitus esittää olevansa lapsiperheiden asialla, samaan syssyyn aiotaan sitten syksyllä korottaa päivähoitomaksuja, on puhuttu, että suurin maksu olisi 250 euroa. Eivätpä saa lapsilisiä edes nostetuksi tuon korotuksen vertaa. Joten itseasiassa kurjistavat lapsiperheiden asemaa.

Ja alkuperäiseen kysymykseen, juuri noin olen ymmärtänyt käyvän.
 
Eikös tämä nyt ole aika itsestään selvä asia? Lisää maksetaan kaikista alle 17 v. lapsista lukumäärän ja taulukon mukaan.... En minä ole koskaan ajatellut, että lisä lakkautettaisiin pienimmästä alkaen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iitu-74:
Eikös tämä nyt ole aika itsestään selvä asia? Lisää maksetaan kaikista alle 17 v. lapsista lukumäärän ja taulukon mukaan.... En minä ole koskaan ajatellut, että lisä lakkautettaisiin pienimmästä alkaen.
Minusta tuo puolestaan on vähän kimurantti sääntö :/ Kun ajatellaan että 17- vuotias eli vanhin lapsi jää etuuden maksusta pois, tippuu silti sen kolmannen eli nuorimman lapsen summa pois. Kyllä minä olen luullut että sen lapsen joka tippuu etuuden piiristä pois, myöskin tämän samaisen lapsen summa sitten lopetetaan. Ymmärrän kyllä sen että sitten jatkossa maksetaan sen perusteella montako lasta kuuluu vielä etuuden piiriin, mutta kieltämättä tuntuu hieman väärältä että tiputetaan siitä isoimmasta maksusta eli kuopuksen maksusta joka on syntynyt perheeseen viimeisenä. Luetaanko siis näin ollen jatkossa että lapsia kuuluu perheeseen vain 2 entisen 3:n sijaan? Juu, laki on laki mutta minä vain ihmettelen mihin tämä perustuu kun itse ajattelen asiasta toisinpäin, olenko siis epälooginen vain kuinka? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Footballers Wife:
Täällä on tosi vaikeaa kirjoittaa kaikenkattavan ymmärrettävästi ja yksiselitteisesti, niin että jokaiselle välittyisi juuri se oikea sisältö ja sävy mitä itse on ajanut takaa. Väärinymmärrykset ovat varmasti ihan jokapäiväisiä. Minä ainakin haluan täst edeskin lukea hömpän lisäksi myös asiaa eli toivottavasti Sinttura jatkaa meidän muiden informointia aiheesta mistä tietää todennäköisesti enemmän kuin kukaan muu täällä. Kelan ja monen muun tahon pykälät on todella vaikeaselkoisia eikä tarvi olla mikään tyhmä, ettei niitä osaa oikein tulkita.

Toivottavasti kukaan ei nyt ota nokkiinsa tästä mun välipuheenvuorosta... sorry :ashamed: :flower:
Hieno välipuheenvuoro :flower: Näin minäkin ajattelen =)

Ja kivastihan tuo väärinymmärrys tulikin tuossa korjattua. Jatkakaa vaan molemmat kirjoittelua Jasmu ja Sinttura, kaikkia meitä tarvitaan täällä jakamassa mielipiteitä ja myös tarvittaessa jakamaan kullakalliita neuvoja!
 

Yhteistyössä