Lapsilisä pois suurituloisilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun täytyy sanoa, että mä en tiedä, mihin mun tuttavani lapsilisänsä käyttävät. Mutta ei lisien säästöön laittaminen sitä tarkoita, että olisi jotenkin suurituloinen - eräs kaverini sai aikanaan opintotuistakin jäämään joka kuukausi muutaman kympin säästöön, hyvin voisin kuvitella, että samantyyppiset ihmiset säästäisivät lapsilisät lasten tileille, vaikka muuten olisivatkin jopa pienituloisia. Ja toisaalta ihan varmasti löytyy hyvin toimeentulevia ihmisiä, joilla ei koskaan mitään säästöön jää.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
siis onhan 5000e iso raha! Olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä; lapsilisät pitäisi kuulua automatic vain pieni- ja keskituloisille, vois ne loput jakaa heille mitä suurituloisten lisistä säästyis.

No tehän saatte kaikki tukiaiset jo isotuloisten maksetuista veroista :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Neea:
Mun mielestä ei ole tasa-arvoista Suomen maa nähnytkään. Esim. juopot saavat peruspäivärahan vaikka eivät aio töihin koskaan mennäkään, lisäksi saavat soskun tuen. En kadehdi mutta eikö samoilla eväillä elä myös kotiäidit? Naurettava korvaus kotona olosta kun työttömänä saisi enemmän mutta en viitsi korvauksille laittomasti jäädä vaikka niin monet tekee, koska kaikki maksaa yhtä paljon suuri ja pienituloisille.

Eihän kotihoidontukea saavaka aio sillon mennä töihin kun sitä nostaa. Mikäli perheessä ei muuta tuloa ton lisäks oo saa kyllä hänkin vielä muitakin tukia.

Ai että ku ollaan taas kateellisia. Onko ap käyny mielessä, että jos et olis niin montaa lasta tehny ja olisit kouluttautunut paremmin, niin sullaki saattais jopa jäädä lapsilisät korkoa kasvamaan. Jos itse halusit 4 lasta ja kävit jonku koulun josta ei hyville palkoille jäädä, niin se ikävä kyllä EI ole suurituloisten vika. Ja ei muuten jää meilläkään ylimääräiseksi ne rahat ja itsekin olen vaan rupusakkia jos sitä palkassa mitataan. Mutta itse olen valintani tehny ja olen tyytyväinen siihen mitä saan, en jaksa kadehtia muiden korkeampia tuloja...

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Ja ne isotuloiset on maksaneet veronsa jo valtiolle ja on ihan oikeutettuja saamaan lapsilisän,koska se raha on LASTA varten! Miks siinä pitäis katsoa vanhempien tuloja?

siis sehän on eräs tukimuodoista tuo. Veroja pitää kaikkien maksaa, vaan tukia ei kaikille tule tarjota avokätisesti. Johan me ollaan hemmetin epätasa-arvoisia tulojen suhteen muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
No vaikka saisi 5000e kuukaudessa käteen ja olisikin 6 lapsen suurperhe. Laskekaapas millaiset päivähoitomaksut silloin tulee ;) Se on täydet kaikilta muksuilta (tietty sisaralennukset), siihen päälle ruuat, isommat autot, vaatteet. Minäpä luulen, että sellaisella perheellä ei olisi kovinkaan paljon millä mällätä jos vaikka asuu helsingissä.

Kokopäivähoidon kuukausimaksu on yllä olevan taulukon mukainen prosenttimäärä tulorajan
ylittävästä osuudesta. Maksun enimmäismäärä nuorimmasta hoidossa olevasta lapsesta on 233
euroa kuukaudessa. Ikäjärjestyksessä seuraavasta lapsesta peritään sama maksu kuin
ensimmäisestä lapsesta kuitenkin siten, että perittävän maksun enimmäismäärä on 210 euroa
kuukaudessa. Kustakin seuraavasta lapsesta määrättävä kuukausimaksu on 20 prosenttia
ensimmäisen lapsen maksusta. Alin perittävä lapsikohtainen kuukausimaksu on 21 euroa.

Eli kahdesta ekasta menis maksimissaan 443 ? ja jokaisesta seuraavasta noin 50 euroa per lapsi. Jos olis 6 alle kouluikästä 650 riittäis hoitomaksuihin? Kai...

Lapsilisä on tarkoitettu -niin, lukekaa kelan sivuilta... Ei ole tarkoitus sitä lapsen tilille säästää? Pankista tulee tätänykyä lapsen syntymän jälkeen ilmoitus, että avaavat lapsilisätilin, jonne saa vielä 20e...
Kotihoidontuesta senverra, että se maksaa kyllä itsensä takaisin kunnalle/kaupungille. Yhden lapsen hoito maksaa täällä kaupungille noin 2000e/kk, kotihoidontuki on alle 300e, siis perusosa. Mitä järkeä siinä on? Tarkoitan nyt sitä, että tuota perusosaa voisi nostaa ja ne jotka haluavat, saisivat ja pystyisivät hoitamaan lapsensa kotona.

En suinkaan ole kaikkia tukia vastaan, tämä lapsilisäasia on vain minun mielipide, ei tarkoitettu ketään ärsyttämään. Kyllä te suurituloiset saatte lapsilisänne pitää, tuskin tämä kirjoitukseni niitä teiltä vie.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Niin tai ihmiset voisivat käydä kouluja ja mennä töihin, ettei tarvis lapsilisillä lapsiansa kasvattaa...tai miettiä lapsimääriään.

Mua ärsyttää ihmiset, jotka ei tee asioita ite vaan odottavat valmista.

Kaikilla kun ei ole töitä, vaikka kuinka tehokkaasti niitä etsisi. Jotkut on jopa saaneet lopputilin työvoiman karsinnan takia ja jotkut pitää kotihoitoa omalle lapselleen parhaana valintana kolmeen ikävuoteen asti. Mun mielestä tosiaan voisi laittaa sen tulorajan lapsilisille. Käyttäisivät senkin rahan lasten/nuorten mielenterveyden ehkäisyyn ja hoitamiseen.

Ja ne isotuloiset on maksaneet veronsa jo valtiolle ja on ihan oikeutettuja saamaan lapsilisän,koska se raha on LASTA varten! Miks siinä pitäis katsoa vanhempien tuloja?

No ei miksikään, höpö höpö ajatus tuollanen. Käsittämätöntä, että äidit (? ) ovat poistamassa etuutta joka on lapselle tarkoitettu. Löytyshän tästä yhteiskunnasta varmasti paljon "parempiakin" säästökohteita kuin ne iänikuset lapset :(

Alkuperäinen kirjoittaja No:

siis sehän on eräs tukimuodoista tuo. Veroja pitää kaikkien maksaa, vaan tukia ei kaikille tule tarjota avokätisesti. Johan me ollaan hemmetin epätasa-arvoisia tulojen suhteen muutenkin.

No eti sellaisia töitä mistä tienaa hyvin jos kyrpii noin kovasti!

sen kanssa mitä tienaa ja mitä jättää säästöön. Mulla 3 tuttavaa joista kaikki jättää lapsilisät lapsilleen säästöön heissä on 3 eri tuloista perhettä pieni-suurtuloisiin. Keskituloisista olen kaikkien ymmärtänyt käyttävän pakollisiin menoihin mikä onkin aika ymmärrettävää: 1500e asumiseen, 500autoihin, 300e päivähoitoon ja loput sitten ruokaan ja laskuihin. Ei jää paljon kuulkaa ylimääristä mitä miettiä, että mille tilille..

Täytyy nyt vielä sen verran lisätä, että olen kyllä kouluni käynyt, vaikkakaan en yliopistossa. Tulojen mukaan äitiysrahani on ihan kohtuullinen, enkä ole koskaan saanut mitään esim. sossusta. Minä en tuossa edellä määritellyt sitä, mikä on raja suurituloisilla/normaalituloisilla, joku muu heitti tuonne sen 5000e tai jotain.
Minä sanoin mielipiteeni, kovasti se joitain kuohuttaa.
Ai niin ja ammatiltani olen poliisi, se, joka tekee sitä huonosti palkattua paskahommaa. Jonkun on sitäkin tehtävä...

yks rikas maksaa vuodessa sen veroa mitä köyhä tienaa elämänsä aikana, niistäkin tienesteistä suurin osa taitaa olla erilaisia tulia ja avustuksia.

Kateus vie kalatkin vedestä.

Tää on taas tätä. Mä olen pienen lapsen yksinhuoltajaäiti mulla jää rahaa nettona 2000 euroa(sisältää eläkkeet). Mä maksan lapsen tarhamaksuja 160 euroa kuussa. Eli siis 40 euroa vähemmän kuin esim jonkun ministeri lapsestaan(Juu tiedän että tarhamaksut muuttuu). Käsittääkseni mun tulot ei yllä edes siihen suomalaisen keskiansioon.
Jutun pointti on vaan se, että pieni ja isotuloiset ei maksa mistään oikeestaan mitään. Tällaiset "keskituloiset" kustantaa koko lystin.
Ja kyllä ne lapsilisät on tarkoitettu elämiseen.

Yhteistyössä