Lapsien (4v)päiväkodista tuli seuraavanlaista "palautetta".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksi"

Vieras
Leikki ei ikätason mukaista (leikkii rinnakkaisleikkejä)
Impulsiivinen, toimii hetken mielijohteesta
Ei pysty keskittymään kauaa samaan asiaan, eism. pukeminen vie ajallisesti kauan ja tarvitsee vierelleen koko ajan aikusen (myös kotona huoattu sama)
tarkka säännöistä ja oikein toimimisesta
Levottomuus (kotona kaavamaista käytöstä)
Puheessa nuotti
Ei halua osallistua ohjattuun liikunnallisiseen/laulu/leikkitoimintaan

Paljon oli toki positiivistakin asiaa, mutta nuista tuntuvat siellä(kin) olevan huolissaan.

Miltä tämä teistä kuulostaa..?
Lapsi meni päiväkotiin virikepaikalle neuvolan suosituksesta kun olin itse huolissani lapsesta. Olen iloinen, että huoleni otettiin tosissaan ja näyttää siltä, ettei huoli ollutkaan aiheetonta.. LApsen 4-vuotis neuvola ensi kuussa ja saa nähdä mitä tuo tullessaan.

[QUOTE="yksi";26136729]Leikki ei ikätason mukaista (leikkii rinnakkaisleikkejä)
Impulsiivinen, toimii hetken mielijohteesta
Ei pysty keskittymään kauaa samaan asiaan, eism. pukeminen vie ajallisesti kauan ja tarvitsee vierelleen koko ajan aikusen (myös kotona huoattu sama)
tarkka säännöistä ja oikein toimimisesta
Levottomuus (kotona kaavamaista käytöstä)
Puheessa nuotti
Ei halua osallistua ohjattuun liikunnallisiseen/laulu/leikkitoimintaan

Paljon oli toki positiivistakin asiaa, mutta nuista tuntuvat siellä(kin) olevan huolissaan.

Miltä tämä teistä kuulostaa..?
Lapsi meni päiväkotiin virikepaikalle neuvolan suosituksesta kun olin itse huolissani lapsesta. Olen iloinen, että huoleni otettiin tosissaan ja näyttää siltä, ettei huoli ollutkaan aiheetonta.. LApsen 4-vuotis neuvola ensi kuussa ja saa nähdä mitä tuo tullessaan.[/QUOTE]

Lisään vielä, ettei osaa mennä mukaan toisten leikkiin ja leikki yleensä yksin tai rinnakkain kaverin kanssa. Ei siis leiki roolileikkejä vielä ollenkaan.

Päiväkodissa nyt aina ollaan huolissaan jokaisen lapsen kehityksestä, etenkin, jos lapsen vanhemmat saadaan mukaan leikkiin. Poikkeavuuksia etsitään suurennuslasin kanssa. En osaa sanoa teidän tapauksestanne, mutta omani hoidatan pph:lla koska en kestä päiväkodin hoitajien jatkuvaa kyttäämistä.

Onko keskonen vai normaalisti syntynyt?
Mun mielestä on hyvä, että päiväkodissa seurataan...meidän kohdalla olisivat voineet olla vähän vielä tarkempiakin. Onneksi kuitenkin itse halusimme varmistaa koulukypsyyden; poika menee nyt erityisluokalle syksyllä.

[QUOTE="jaa";26136795]No ensimmäinen ajatus on, että lapsi olisi pitänyt aikaisemmin viedä hoitoon, jotta olisi oppinut sosiaalisemmaksi ja muutenkin tulemaan toimeen ihmisten kanssa.[/QUOTE]

On ollutkin hoidossa aiemmin pph:lla, jossa samanikäisiä lapsi. Kyläillään ja puistoillaan mielestäni aika paljon. Eli on saanut kyllä kontaktia muihin lapsiin aina ihan hyvin.

[QUOTE="mä";26136763]Päiväkodissa nyt aina ollaan huolissaan jokaisen lapsen kehityksestä, etenkin, jos lapsen vanhemmat saadaan mukaan leikkiin. Poikkeavuuksia etsitään suurennuslasin kanssa. En osaa sanoa teidän tapauksestanne, mutta omani hoidatan pph:lla koska en kestä päiväkodin hoitajien jatkuvaa kyttäämistä.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Päiväkodissa ei ole mitään motivaatiota eikä aikaakaan huolehtia lapsista, jotka eivät siihen anna aihetta. Harvasta lapsesta sitä yleensä ollaan huolissaan, mutta toki niistä keskustellaan joista ollaan. Se on lapsen etu. Iso ryhmä saattaa toki joskus tuoda sellaisetkin haasteet esiin, jotka pienessä ryhmässä (pph) jäisivät tulematta.

Ap, kyllähän lapsella on useampikin sellainen piirre, joita on hyvä tarkkailla ja tutkia. Mitään diagnooseja on täysin mahdotonta ja typerää lähteä tekemään netissä (eikä pk:n henkilökunta sitä muutenkaan tee), mutta kertomasi perusteella lapsellasi on erityistä tuen tarvetta. Äidin vaisto on usein oikeassa, vaikka joissain harvoissa tapauksissa sitä vaistoa ei ole ollenkaan...

Toivottavasti saatte lapselle tarvittavat tukitoimenpiteet!

[QUOTE="alkup.";26136836]On ollutkin hoidossa aiemmin pph:lla, jossa samanikäisiä lapsi. Kyläillään ja puistoillaan mielestäni aika paljon. Eli on saanut kyllä kontaktia muihin lapsiin aina ihan hyvin.[/QUOTE]
Onko lapsella ongelmia pph-hoitokavereidenkin kanssa vai alkoiko ongelmat nyt päiväkodissa? Isompi ryhmä voi hämmentää pieneen ryhmään ja tuttuihin ihmisiin tottunutta lasta.

Kuulostaa aivan oman esikoiseni toiminnalta, joskaan poika ei ole erityisen impulsiivinen. Esikoisella todettu neurologista vikaa, hahmottamisen ongelmia, ongelmia sosiaalisissa suhteissa. On 6v. ja edelleen leikit paljon noita rinnakkaisleikkejä. Voi olla, ettei huolta, mutta ei parane jättää huomioimattakaan.

[QUOTE="mä";26136866]Onko lapsella ongelmia pph-hoitokavereidenkin kanssa vai alkoiko ongelmat nyt päiväkodissa? Isompi ryhmä voi hämmentää pieneen ryhmään ja tuttuihin ihmisiin tottunutta lasta.[/QUOTE]

Myös aiemmin ollut ongelmia sosiaalisissa tilanteissa. Ei osannut ottaa kontaktia muihin lapsiin, vaan leikki yksin. Mutta silloin tämä selittyi lapsen iällä. Pp hoidosta kun on jo vuosi aikaa. Yhteisiin toimintoihin ei suostunut osallistumaan silloinkaan. Kotona leikkii, jumppailee ja laulaa vähän, mutta useimmiten ei kannustuksesta huolimatta lähde mukaan tuommoisiin. Yritetään kyllä.

Ei se, että lapsi laitetaan hoitoon aina tarkoita sitä, että lapsesta tulee sosiaalisempi ja oppii tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa. Minä inhoan tuota perustelua siinä, kun puhutaan päiväkodeista. Olen itse lastentarhanopettaja ja mielestäni sosiaaliseksi oppii yhtä lailla muuallakin.

Ja jos lapsi on luonteeltaan sellainen, että ei ole sitä sosiaalisinta sorttia, niin sitten voikin käydä täysin päinvastoin, lapselle tulee vielä vaikeampaa solmia mitään suhteita, kun yhtäkkiä onkin ympärillä valtava joukko lapsia ja aikuisia.

Ap:lle, hyvä, että ongelmiin kiinnitetään huomiota. Onko tehty jotain ehdotuksia siitä miten toimitaan jatkossa? Tuleeko jotain tukitoimia, tutkimuksia tai muuta? Lapsia on myös todella erilaisia, kaikki eivät vaan pääse heti mukaan ryhmään, eikä kaikkia se kiinnostakkaan.

Oma lapseni on hieman yli neljä vuotias ja täysin normaali ikäisekseen. On ollut nimittäin muiden sairauksien takia tutkittavana. Hän on mitä sosiaalisin, mutta ei hoidossa aina kiinnostu laulu- tai liikuntaleikeistä. Ei harrasta roolileikkejä, rakentelee mielummin. On äkkipikainen ja impulsiivinen, mutta niin on isänsäkkin ja ehkä myös äitinsäkin... Pukeutuu ja riisuuntuu tosi hitaasti, koska se ei vaan kiinnosta ja vieressä saa vahtia, koska muuten homma jää takuulla kesken. Mutta osaa sen kuitenkin tehdä ja hätätapauksessa ( piti päästä pikkusisaruksen kanssa nopeasti lääkäriin) talvihaalari ja kengät olivat päällä alle minuutissa.

Joten ei mielestäni vielä syytä huoleen ja jos takana onkin jotain, vaikka nykyisiin niin muodikas aspergren, niin silloin on vaan hienoa, että se huomataan jo aikaisessa vaiheessa ja ongelmiin voi saada paremmin apua.

Ota tosissaan pk:n huolet. Vaadi tutkimuksia, pyydä neuvolaan pk:lta lausunto (taitavat tehdä muutenkin). Parempi aloittaa tutkimukset aikaisin, ja todeta, ettei mitään ongelmaa ole. Tai jos on ongelma, niin tukitoimet voidaan aloittaa ajoissa.

Mun 4vee on saamassa tod.näk. ADD diagnoosin ja lisäksi on aistiylikerkkyyksiä, asperger-piirteisyyttäkin. Pelkät aistiylikerkyydetkin voivat tehdä lapsen elon päiväkodissa haastelliseksi.

Tässä aiheessa äidin vaisto on ollut jo "tietoinen" lapsen ongelmista, mutta päiväkoti ei ole nähnyt mitään ongelmaa. Nyt on onneksi mustaa valkoisella siitä, että ongelmia on.

Sanoisin, että levottomuus voi johtua esim. isosta ryhmästä. Liikaa meteliä ja aivot ovat koko ajan ylivireessä. Lapsi saattaa rauhoittua pienemmässä ryhmässä tai kotihoidossa. Aina ei kuntouttava päivähoito aja asiaansa. Minulle on siirtynyt pari lasta pk.sta kun levottomuus tarttunut ja parissa viikossa näkee jo muutoksen =)

Yhteistyössä