Lapsi yksin ulkona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nessu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nessu.

Vieras
Minkä ikäisen lapsen te päästäisitte yksin ulos leikkimään?

Meillä on omakotitalo ja aidattu piha lähiössä, naapureita ympärillä. Poika on kohta 3vee, hyvin itsenäinen uhmaikäinen, syö, juo, pukee itse eikä ole enää vaipoissa.
Ei mulle tulis silti mieleenkään päästää häntä yksin ulos!
Ei vaikka on aidattu piha koska ei se häntä paljon pidättele jos hän haluaa käydä vaikka naapurin trampoliinilla pomppimassa tai "korjaamassa" naapurin Porshcea....

Tulee väkisin mieleen ne ikävät tapaukset jossa on käynyt miten on käynyt kun sellainen 2vee on ollut yksin/ parin lapsen kanssa ulkona ilman aikuista.

riippuu ihan täysin lapsesta ja ympäristöstä !!!
en ikinä pystyisi sanomaan mitään tarkkaa ikärajaa. eihän se niin mene, että kun esim. 4v paukahtaa mittariin, niin sinä aamuna on valmis menemään yksin ulos.

kun asuimme kaupungissa (vilkkaan kadun varrella) ja erittäin kiltti/rauhallinen/tunnollinen esikoiseni oli 3v: kotona hän ei päässyt ulos yksin,mutta mummolassa maalla hänet voi huoleti laskea yksinään ulos.
nyt asumme maalla ja rämäpää kuopukseni on n. 2v: en usko edes kotona päästäväni häntä pitkään aikaan silmistäni. en täällä maalla yksin ulos, en mökillä. vähintään 13v isosisko on oltava mukana vahtimassa.
niin ovat lapset erilaisia, vaikka olis samasta äidistäkin !

Tästä tuolla kaksosten ketjussa jostakin syystä jutellaan.. Omaa 2½-vuotiastani en päästä ulos yksinään kuin ihan hetkeksi pukemisen jälkeen, kun laitan omaa takkiani päälle. En vaikka kaikki naapurit tuntevat pojan.

Mutta meillä ei ole aitaa pihan ympärillä ja tämä on uusi omakotitaloalue, johon rakennetaan jatkuvasti uutta.

Meillä ei ole naapureita vieressä ja oma iso piha on aidattu korkealla aidalla. Pihalla ei ole mitään vaarallista ja koko piha avautuu meidän ikkuinoista ja näen lapsen ihan koko ajan jos olen keittiössä tai olohuoneessa. Lapsi pukee itse ja ei ole vaipoissa ja muutenkin kovin itsenäinen ja rauhallinen. Hän on ollut hetken yksin leikkimässä ihan tuolta 1v11kk lähtien. Ulkona on taaperokärry, pulkka jne leikkikaluja. Ulkoilemme n. 80%:sti yhdessä mutta minusta hänen ulkoilu on turvallista myös yksin. Enemmän hän on "yksin" sisällä jossa saattaa olla huoneessaan leikkimässä hetken. Ulkona näen hänet koko ajan.

Nyt siis puhutaan puutarhapihasta jossa ei ole mitään vaarallista ja asutaan omakotitalossa ja piha on aidattu hyvin.

Yhteistyössä