Naapurin muksu huuti parvekkeelta olevansa yksin kotona, 5v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuinka palsta vastaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuinka palsta vastaa

Vieras
Olimme ulkona ja ihmetelimme kuinka naapurin muksu onkin kotona kun tiesin että vanhempansa on töissä.
Muksu jutteli omalle muksulleni ja kertoi kuinka on yksin kotona.
Tulin sitten myös näköetäisyydelle ja kyselin että kai sinulla nyt joku aikuinen siellä on,
vaan vastaa että ei,
olen yksin.
Oma muksuni pyyti että tule sitten ulos meidän kanssamme ja leiki vaan ei voinut kun ovi oli takalukossa ja ei ole avainta,
minä taas puutuin keskusteluun että pyydäppä sitä aikuista avaamaan ovi joka teillä on kotona jollon lapsi taas kertoo ja todistelee että kun on yksin kotona niin kukaan ei voi avata ovea.
Ja oli luvannut pysyä koko päivän sisällä ettei katoa mihinkään.
Aikamme juteltua ja kokoajan lapsen todisteltua hänen olevan yksin kun vanhemmat töissä lopetimme juttelun ja aloimme leikkimään omia leikkejä lapseni kanssa :)

Nyt kysyn ihan uteliaisuudesta mitä olisitte tehneet vastaavassa tilanteessa ;)

P.S kerron hetken kuluttua kuinka minä toimin ;)

Olisin pyytänyt talonmiestä/kenellä yleisavain on, avaamaan oven. Ensin tietty soittanut ovikelloa ja varmistanut, että ketään aikuista ei ole kotona. Sitten olisin talonmiehen kanssa todennut tilanteen ja soittanut sosiaaliviranomaisille.

Jos sulla on sen vanhempien numero tai saat sen esim. numerotiedustelusta soitit niille, jos ei ole numeroa mihin soittaa niin sitten poliisille että tulee tarkistamaan tilanteen (koska on oikeasti vaarallista jos minkätahansa-ikäinen on sisällä pääsemättä sieltä ulos)

Jos ovi on oikeasti takalukossa, käsittääkseni sitä ei saa huoltomies auki vaikka olisikin vara-avain.

Itse soittaisin lapsen vanhemmille. Numeron saa varmaankin numerotiedustelusta. Ennen sitä kävisin ovella. Soittamassa ovikelloa.

5-vuotias on aivan liian pieni olemaan yksin kotona. Etenkin lukittuna sisään. Toisaalta 5-vuotiaalla voi jo olla aika vilkas mielikuvituskin. Joten tilanne voi olla eri kuin lapsi kertoo.

Mielenrauhaa en kyllä olisi saanut ennenkuin tilanteen olisin tarkistanut.

Mielenkiintoisia vastauksia tullut ;)
Ajattelin tällä herätellä nyt etenkin näin kesän alussa että
ÄLKÄÄ USKOKO KAIKKEA MITÄ LAPSET PUHUU :D

Minä olin pikku hetken omani kanssa ulkona, sen että lelut siivosimme siis ;)
Menin oven taakse ja ovi aukesi,
oven takana oli lapsen isoveli :)

Eli lapsella ei todellakaan ollut mitään hätää ja kai kuvitteli vain juksaavansa meitä, mutta ei lapset noin paniikissa ajattele kuten vanhemmat joita juksaakin ja sitten poliisin numeroa esiin.

[QUOTE="a.p";26419761]Mielenkiintoisia vastauksia tullut ;)
Ajattelin tällä herätellä nyt etenkin näin kesän alussa että
ÄLKÄÄ USKOKO KAIKKEA MITÄ LAPSET PUHUU :D

Minä olin pikku hetken omani kanssa ulkona, sen että lelut siivosimme siis ;)
Menin oven taakse ja ovi aukesi,
oven takana oli lapsen isoveli :)

Eli lapsella ei todellakaan ollut mitään hätää ja kai kuvitteli vain juksaavansa meitä, mutta ei lapset noin paniikissa ajattele kuten vanhemmat joita juksaakin ja sitten poliisin numeroa esiin.[/QUOTE]

Joo mutta minkä ikäinen oli isoveli?

[QUOTE="vieras";26419786]Joo mutta minkä ikäinen oli isoveli?[/QUOTE]

:laugh: etkö muuta keksinyt kysyä? Jos noin utelias olet niin 17v
Oikeasti voisi suurin osa palstamammoistakin miettiä kun kaivaa sitä sossujen tai poliisien kännykkäänsä tallennettua numeroa esiin että näinköhän lapsi puhuu totta.
Mutta palstalokiikallahan aina lapset puhuu totta :)

[QUOTE="a.p";26419823]:laugh: etkö muuta keksinyt kysyä? Jos noin utelias olet niin 17v
Oikeasti voisi suurin osa palstamammoistakin miettiä kun kaivaa sitä sossujen tai poliisien kännykkäänsä tallennettua numeroa esiin että näinköhän lapsi puhuu totta.
Mutta palstalokiikallahan aina lapset puhuu totta :)[/QUOTE]

No mikäs kysymyksessä vikana? Jos olisikin ollut vaikka 7 vuotias isoveli niin mitäs sitten olisit tehnyt?

[QUOTE="jaa";26419834]Kumpikohan sitten olisi pahempi. Se että soittaisi poliisit ja selviäisi lapsen huijanneen vai se ettei tee mitään ja jotain tapahtuukin.[/QUOTE]

Se että itse ensin koetat ainakin varmistaa lapsen olevan turvassa kuin se että turhaan poliisien resursseja tuhlaat hälyytykseen jonka itsekin voit varmistaa turhaksi.

[QUOTE="jaa";26419834]Kumpikohan sitten olisi pahempi. Se että soittaisi poliisit ja selviäisi lapsen huijanneen vai se ettei tee mitään ja jotain tapahtuukin.[/QUOTE]

Olet tainnut useinkin soitella poliiseja turhaan.... osu ja upposiko?

[QUOTE="a.p";26419871]Olet tainnut useinkin soitella poliiseja turhaan.... osu ja upposiko?[/QUOTE]

No ei ole tarvinnut. Mutta ääripäinä nuo ajattelin. Että jos vaihtoehdot olisi nuo.

Tuli tästä ketjusta mieleen kun meidän ovikelloa soitti aikanaan naapuri ja meidän 4v. ei avannut ovea ja huusi postilaatikosta,että "isi sai sydänkohtauksen ja äiti on jossain ulkona".
Hätääntynyt naapuri soitti heti minulle ja oikea tilanne oli se,että olin yläkerrassa täyttämässä pyykkikonetta ja lapsen isä oli sanonut lapselle,että älä keiku sohvalla niin varomattomasti tai isi saa sydänkohtauksen.

Jos se muksu sanoi olevansa ilman aikuista ja yksin sen takia, ettei koe veljeään aikuiseksi vaan lapseksi :)

En mä tiedä mitä olisin tehnyt. Varmaan kans käynyt kokeilemassa ovella.

[QUOTE="tii";26419910]Tuli tästä ketjusta mieleen kun meidän ovikelloa soitti aikanaan naapuri ja meidän 4v. ei avannut ovea ja huusi postilaatikosta,että "isi sai sydänkohtauksen ja äiti on jossain ulkona".
Hätääntynyt naapuri soitti heti minulle ja oikea tilanne oli se,että olin yläkerrassa täyttämässä pyykkikonetta ja lapsen isä oli sanonut lapselle,että älä keiku sohvalla niin varomattomasti tai isi saa sydänkohtauksen.[/QUOTE]

:D

Luultavasti soittanut ovikelloa ensin, kuten ap tekikin.

Yhteistyössä