Lapsi sörkkii vaginaansa ja valittaa kipua virtsatessa, normaalia vai pitäisikö huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiina"

Vieras
Toivon asiallisia vastauksia muilta vanhemmilta. Olen itse 23-vuotias ja kyse on 7-vuotiaasta tyttärestäni. Sain lapsen hyvin nuorena ja olen kasvattanut hänet lähestulkoon yksin. Tytön oikea isä ei ole ikinä ollut lapsen elämässä mukana. Muutenkaan minulla ei oikein ole ketään kenen puoleen kääntyä lasta koskevissa asioissa.

Tälle asialle oli melko vaikea keksiä asianmukaista ja korrektia otsikkoa. Tyttäreni on minun havaintoni mukaan noin kuukauden ajan sörkkinyt vaginaansa. Onhan hän tietysti jo 7-vuotias ja kai moinen käytös on jollakin tavoin normaalia kehitystä? Mutta aika pian huomattuani tuon käytöksen, on tytär valitellut virtsaamisen sattuvan. Ei kuulemma kirvele vaan ihan suoranaisesti sattuu. Minusta tuo virtsaamisen sattuminen voisi liittyä tuohon vaginansa sörkkimiseen. Jos kynsillään saa vaikka jotain jälkiä sinne, niin varmasti virtsaaminen sattuu? Siksi olenkin jo useasti kieltänyt häntä tekemästä niin.

Olen seurustellut nyt puolisen vuotta lapsettoman miehen kanssa, joka kovasti kertoo välittävänsä tyttärestäni. Myös tytär tuntuu pitävän hänestä. Suhteemme on kumminkin yhä niin nuori, ettei mitään perhettä vielä leikitä. Lapseni tuntee miehen "äidin kaverina" ja puhuttelee tätä etunimellä. Mies on myös huomannut tuon tyttäreni käytöksen, sekä kuullut valittelut siitä kun virtsaaminen sattuu. Hänestä kyse on ainoastaan lapsen luonnollisesta tutustumisesta itseensä ja hänen mielestään on väärin kieltää lasta tekemästä niin. Miesystävälläni ei ole lapsia, joten valitettavasti en osaa hänen ohjettaan tässä asiassa ottaa ns.totena. Minusta kun kipu virtsatessa selvästi kielii siitä, että jokin on vinossa ja jos sen ikävän kivun saa niinkin helposti pois kun kieltämällä lasta, niin minusta niin kuuluu tehdä.

Onko teidän tyttölapsillanne ollut jotain vastaavaa? Tai mitä teidän mielestänne minun kannattaisi tehdä asian suhteen?

että tulihan sitä sörkittyä että mikä tääkin on :P

Äitee heitteli perunajauhoja alapäähän niin helpotti. Kyllähän se alapääkin ärtyy kun sitä koko ajan ronkkii, minä vaan enää miltei kouluiässä tuota harrastanut..

kyllä se ns.normaalia on että itseään"tutkailee"ja sitä ei liiaksi pidä kieltää ettei tule negatiivista itse kuvaa ym tunteita.mutta kyllä luulisi tuosta että jotain seurauksia on tullut kannattaa soittaa lääkäriin että tutkii..ja puhu tytöllesi kunnolla asiasta.

Vie lääkäriin, ei kannata pitää kipua yllä.
Näin pyhien aikaa kun lääkäriin ei pääse, yritä antaa paljon puolukkaa, suomalaista pakaste puolukkaa. Sitä jogurtin sekaan. Puolukka auttaa virtsatie tulehduksiin.

Miks ihmeessä annat lapsen kärsiä virtsatientulehduksesta viikkokaupalla? Lääkäriin! Oletko muuten varma ettei sun uus mies ole opettanut tytölle noita sörkkimissleikkejä?

Mullekin tuli eka mieleen että jos se uusi mies on itse ensin sörkkinyt. Mä en kyllä sörkkinyt sinne ja immenkalvo on useimmilla lapsilla niin tiukka että sattuu jos alkaa sörkkiä syvemmin. Mä vilkaisin sinne alapäähän ja laittaisin bepanthenia (jos punoittaa) ja sitten veisin pissakokeisiin jos tuntuu pissatulehdukselta.

Olenko aivan hakoteillä, kun olen aina luullut että virtsatietulehduksien aiheuttama kipu on sellaista kirvelyä? Olen tytöltä eriskeen kysynyt, että kirveleekö ja sanoo ettei kirvele. Aloituksesta unohtui mainita, että tässä välissä on ollut myös päiviä jolloin virtsaaminen ei satu. Usein se on ollut tasan se yksi oireeton päivä välissä ja seuraavana taas sattuu. Osaltaan tästä olen myös vetänyt tuon johtopäätöksen, että juuri tuo vaginan sörkkiminen aiheuttaisi sen kivun virtsatessa.

Vagina on eri kuin virtsaputki, ja immenkalvo on ihan yksilöllinen lapsesta asti, joillain tiukka ja jollain ei mitään varsinaista kalvoa. On täysin normaalia että lapsi koskettelee alapäätään. Mutta vie lapsi lääkäriin että tutkii mikä vikana ja onko tulehdus. Ja mitä miesystävään tulee, eihän hän ole lapsen kanssa kahden? Ainahan se pahinkin mahdollisuus on otettava huomioon.

Tyttösi voi olla "sörkkinyt" sen verran paljon, että sinne koko alapäähän on tullut limakalvovaurioita. ja normaalian se on, että itteään tutkailee, ei kannata siitä olla moksiskaan. Tytölle voisi kyllä opettaa, että pitää huolta käsien puhtaudesta ja että tutkailee itteään vain omassa rauhassa jne.. tiedät varmaan.
Myös hiivatulehdus voi tulla jo lapsille, sehän ei ole sukupuolitauti.

Mies ei asu meillä, mutta on tyttären kanssa kaksin ehkä noin kerran viikossa kun käyn esim. kaupassa. Kyllä, mies pitää tytöstä ja myös tytär pitää hänestä. Jos jotain noin hirveää tapahtuisi selkäni takana, niin tuskin lapsikaan kipua aiheuttavasta miehestä pitäisi. Enkä muutenkaan pidä tuota mahdollisena. Varovasti on suhteen tulevaisuudestakin puhuttu ja mies haluaisi päästä jonkinlaiseksi isähahmoksi tyttärelleni. Hän olisi jo nyt valmis ottamaan enemmänkin vastuuta lapsesta. Minä se olen joka jarruttelee asian suhteen. Mielestäni aikuisten keskinäinen suhde tulisi saada vahvaksi ennenkuin otetaan uusi kumppani lapselle jonkinlaiseksi isä- tai äitihahmoksi.

En ole itse katsonut lapsen alapäähän sen tarkemmin tämän asian johdosta, mutta aion tehdä sen ja laittaa tuota Bepanthenia jos tarve vaatii. Olen aika häveliäs ja jo koko asiasta puhuminen - erityisesti miesystäväni kanssa - tuntuu minusta vaivaannuttavalta. Hän kun on vielä niin varma siitä, ettei kyse ole mistään vakavasta ja paheksuu suuresti kieltäessäni lasta sörkkimästä itseään. Mitään keskustelua tästä ei hänen kanssaan ole käyty, vaan mies on itse puuttunut asiaan kun olen kieltänyt tyttöä.

Ei tyttö kovin julkisesti itseään sörkikkään. Yleensä yövaatteet vaihdettuaan vasta tekee niin. Lapsihan myös nukkuu omassa huoneessaan, joten on tuota hyvinkin voinut jatkua jo kauemminkin kuin mitä olen itse huomannut. Kumminkin melko pian alettuani huomata tuon, alkoi tytär valittaa kipua virtsatessa.

Kyllähän jokaiselle lapselle pitää kertoa, että on esim. ihan ok kosketella itseään, mutta sitä EI TEHDÄ JULKISESTI vaan esim. omassa huoneessa ja VAIN PUHTAIN KÄSIN. Mä selittäisin että paikat tulevat helposti kipeäksi ja että jos voisi pitää pienen tauon paikkojensa sörkkimisestä että ehtivät parantua. Ja sanoisin että KUKAAN muu ihminen ei saa sinne sörkkiä. Että äiti voi katsoa onko siellä tulehdus tai haavoja, mutta muut ei kurki.

Jos virtsaaminen sattuu ni voi hyvin olla että sielä alapäässä on haavoja joihin pääsee virtsaa ja se sitten kirvelee. Tosiaan vilase miltä ne limakalvot näyttää ja leikkaa tytön kynnet jos ovat pitkät. Voit myös tyttöä itseä ohjeistaa et laittaa raskaa koskettelun jälkeen (itellä ainaki esim. yhdynnän jälkeen on monesti alapäässä nirhaumia joita hoidan pepanthenilla tai sinkkipastalla).

Asia on tietysti keskustelun arvoinen, vaikka selkeä provo onkin kyseessä ;)
Miten siis tarkalleen ottaen olet havainnut tuon itsensä sörkkimisen, ja miksi puhut asiasta tytölle miesystävän kuunnellessa vieressä. Tyttö sentään jo 7 vuotias...

[QUOTE="vieras";23637688]Asia on tietysti keskustelun arvoinen, vaikka selkeä provo onkin kyseessä ;)
Miten siis tarkalleen ottaen olet havainnut tuon itsensä sörkkimisen, ja miksi puhut asiasta tytölle miesystävän kuunnellessa vieressä. Tyttö sentään jo 7 vuotias...[/QUOTE]

Aloitus ei todellakaan ole provo ja tältä lapsipalstalta odotin nimenomaan asiallista keskustelua aiheesta, sekä niitä neuvoja muilta vanhemmilta. Itselläni kun ei ole niitä perheellisiä läheisiä, joiden kanssa tällaisista asioista voisi jutella.
Tuon asian olen huomannut lapsen vaihtaessa jo yövaatteet päälleen ja ollessaan jalkeilla vielä ennen nukkumaan menoa, sekä mennessäni lukemaan iltasatua hänelle. Mitenkään tahallisesti tästä en ole kailottanut miehen ollessa vieressä. Sitä paitsi onhan hän itsekkin nähnyt tuon mitä lapsi tekee, joten en ole kokenut asiallista kieltämistäkään kovin salaisena asiana. Kivusta virtsatessa lapsi on itse kailottanut kovaan ääneen miehen ollessa paikalla. Muutenkaan tytär ei ole osoittanut minkäänlaista häpeilyä asian suhteen, vaikkei julksilla paikoilla itseään koskettelekkaan.

Sori vaan, mutta vaikea uskoa tätä tarinaa monestakin syystä ;)
Mutta jos 7-vuotias tyttäresi sinun läsnäollessasi, iltasadun aikana, sormeilee itseään, niin jotain on pielessä. Muutakin, kuin mahdollinen tulehdus tai haavaumat.
Keskustele asiasta tyttäresi kanssa ihan kahden kesken rauhassa, ettei miesystävä ole kuulemassa.

Lähinnä netistä olen lukenut tuon lapsen itsensä koskettelun olevan normaalia, eihän tällaisista asioista ihan puolitutut ymmärrettävästi edes juttele. Täältä noita kokemuksia muilta vanhemmilta penäsin lähinnä sen takia, onko heidän lapsillaan tuo normaali? itsensä tutustuminen aiheuttanut kipua virtsatessa.

Mutta ei sillä tosiaan minulle ole mitään väliä mitä sinä luulet. Minusta taas sinun kirjoitustesi sanavalinnat ovat vähintään epäilyttäviä. Kuten mm:"Mutta jos 7-vuotias tyttäresi sinun läsnäollessasi, iltasadun aikana, sormeilee itseään, niin jotain on pielessä." Mielestäni tuo kertoo jo tarpeeksi siitä mitä kyseinen kirjoittaja ajattelee kyseisestä aiheesta. Toivottavasti olen väärässä.

te itse olette epänormaaleja... kyllä mä näen tyttöjä, jotka päiväunten aikana koskettelevat itteensä päiväkodissa, ja tyttöjä jotka tekee sitä jopa ekalla luokalla, itse siihen noteeraamatta.

ja ap, mikäli kipu jatkuu ( eikä siis johdu siitä että on limakalvovaurioita) niin veisin lääkärille. Lääkäri näkee onko esim hiivaa vai pissatulehdus.
Mut missään nimessä mitään epänormaalia jne tuossa ei ole :)

Jonna, juuri näin.:)
Kurkkasin nyt sitten itse tuon tytön alapäähän enkä nähnyt mitään haavaumia, punoitusta kylläkin. Rasvaa laitoin, kerroin että mennään käymään lääkärissä ensiviikolla ja muutenkin puhuin rauhassa tyttären kanssa asiasta. Yritin luontevasti kertoa miten itseensä tutustuminen on ihan normaalia ja sallittua, mutta mielummin siellä vessassa tai jossain muualla jossa ollaan täysin omassa rauhassa. Tietysti myös käsien pesemisen tärkeyttä korostin jne.

Myönnän ettei minulla ole hajuakaan miten näistä alapääjutuista tulisi lapselleen puhua. En ole varma edes siitä tietääkö tyttö minkälaiset sukupuolielimet aikuisilla naisilla ja miehillä on. Itsekkään en ole koskaan alasti hänen nähtensä ja harvoina kertoina uimahallissa ollessaankaan tyttö ei ole mitenkään erityisesti jäänyt tuijottamaan ketään. Pienempänä ne alapääjutut lopetin alkuunsa, koska en todella tahdo kuulla jotain "pimppi ja pippeli"-juttua tyttäreni suusta julkisilla paikoilla. Meillä jos on pakko puhua jotain noista ruumiinosista(usein ei puhuta), niin käytetään ihan tuota vagina- tai alapää-sanaa, miehillä penis. Olen aina ajatellut koulun sitten hoitavan tuon valistuspuolen.

Vaikka tuo vitrsaamisen sattuminen saattaisikin johtua tuosta sörkkimisestä, niin päätin että mennään nyt kumminkin sinne lääkäriin. Ei olisi mielekästä käydä ihan tiukasti kieltämään tytärtä ja kun sitä punoitustakin kerran oli. Ainakin minulle äitinä on helpompaa sitten jatkossa tarpeen vaatiessa kieltää tyttöä lääkärin määräyksestä jos niin on, kuin vain jos äitinä kieltäisi. Omat vanhempani opettivat minut häpeämään näitä asioita ja toisaalta isä yritti liiaksikin puhua asiasta(eronneet vanhemmat). Ehkä osaltaan senkin takia olen jäänyt vähän kahden vaiheille sen suhteen miten näistä asioista kuuluisi lapsille puhua.

Aloittajalle: En oikein ymmärrä, miksi halusit tuon miesystäväkuvion tuoda esiin, ellei tarkoituksenasi ollut provosoida. Vaginan sörkkiminen kuulostaa eri asialta, kuin itsensä koskettelu.
Ei tosiaan ole normaalia äidin miesystävän nähden "sörkkiä vaginaa"...
Hyvää lauantai-illan jatkoa kuitenkin, koko perheelle.

[QUOTE="vieras";23639669]Aloittajalle: En oikein ymmärrä, miksi halusit tuon miesystäväkuvion tuoda esiin, ellei tarkoituksenasi ollut provosoida. Vaginan sörkkiminen kuulostaa eri asialta, kuin itsensä koskettelu.
Ei tosiaan ole normaalia äidin miesystävän nähden "sörkkiä vaginaa"...
Hyvää lauantai-illan jatkoa kuitenkin, koko perheelle.[/QUOTE]

Jos pimppiä kutittaa niin ei ne lapset mieti kuka sen näkee. Mut ihan miten vaan ;) Ai niin, ap , myöskin kihomadot voi aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä.

[QUOTE="vieras";23639743]Ymmärsin, että kutisevan pimpin hieromisesta ei tässä ollut kyse, varmaan sitten tulkitsin väärin, Tiina aka Jonna ;)[/QUOTE]

sitten ymmärsit jotain aivan väärin. Jotain mitä en tajunnut, en edes lukenut aloituksesta kuin pääkohdat. Mut miten vaan ;)

Yhteistyössä