Lapsi siepattu suomalaisäidiltä - apu tarpeen!

• Viestiketjun aloittaja Ammia
  • Ensimmäinen viesti
taisku
Alkuperäinen kirjoittaja JaJa:
Alkuperäinen kirjoittaja taisku:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
Yhtälailla isä on lapsen vanhempi. Ei äidillä ole mitään yksinoikeutta lapseen.
mitä?? ja sillä perusteella isä saa viedä lapsen johonkin piiloon äidiltä ilman että tarvii olla yhteydessä tai äidille lapsen olin paikkaa paljastaa. joo no ei ole kummallakaan vanhemmalla oikeutta moiseen. sairas kommentti. tirskulta. isän oikeudetkaan tuskin riittää ihan kidnauppaukseen
Joskus tapaaminen etävanhemman kanssa on vain estettävä esim. lapsikaappauspelon takia. En ihmettele, vaikka lasta oltaisiin kaappaamassa Suomeen. Emme tunne tapausta, mutta Ranskan sosiaali- ja oikeusviranomaiset tuntevat.
ranskan oikeusvianomaiset siis kehottaneet isää sieppaamaan lapsen.. no tuskinpa
Emme tiedä. En asettuisi heppoisesti tapausta tuntematta kummankaan puolelle, vaan antaisin viranomaisten tutkia ja hoitaa asian. On selvää, että Ranskassa noudatetaaan heidän lakejaan.

Suomalaisilla äideillä on taipumus ajatella, että he omistavat lapset, eikä isällä ole mitään oikeuksia. Tämä johtuu esim . pitkästä perinteestä siinä, että Suomessa lapsen huoltajuus annetaan paljon useammin äidille kuin isälle.

taisku
Alkuperäinen kirjoittaja anni:
Ihme hommaa kyllä täällä taas, on muka oikein että lapsi siepataan, aika uskomatonta :eek:
Sieppaistko omat lapsesi jos olisi pelko, että lasten isä vie heidät kokonaan teille tietymättömille, vaikkapa toiseen maahan? Etkö sieppaisi? Olisit siis valmis luopumaan lapsistasi kokonaan noin vain?

ap
mitä?? ja sillä perusteella isä saa viedä lapsen johonkin piiloon äidiltä ilman että tarvii olla yhteydessä tai äidille lapsen olin paikkaa paljastaa. joo no ei ole kummallakaan vanhemmalla oikeutta moiseen. sairas kommentti. tirskulta. isän oikeudetkaan tuskin riittää ihan kidnauppaukseen
Joskus tapaaminen etävanhemman kanssa on vain estettävä esim. lapsikaappauspelon takia. En ihmettele, vaikka lasta oltaisiin kaappaamassa Suomeen. Emme tunne tapausta, mutta Ranskan sosiaali- ja oikeusviranomaiset tuntevat.
ranskan oikeusvianomaiset siis kehottaneet isää sieppaamaan lapsen.. no tuskinpa
Emme tiedä. En asettuisi heppoisesti tapausta tuntematta kummankaan puolelle, vaan antaisin viranomaisten tutkia ja hoitaa asian. On selvää, että Ranskassa noudatetaaan heidän lakejaan.

Suomalaisilla äideillä on taipumus ajatella, että he omistavat lapset, eikä isällä ole mitään oikeuksia. Tämä johtuu esim . pitkästä perinteestä siinä, että Suomessa lapsen huoltajuus annetaan paljon useammin äidille kuin isälle.
Lapsella on oikeus KUMPAANKI vanhempaa ja se sieppaaja nyt evää lapselta sen oikeuden viemällä lapsen piiloon.

eri ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lapsella on oikeus KUMPAANKI vanhempaa ja se sieppaaja nyt evää lapselta sen oikeuden viemällä lapsen piiloon.
siis en ole aloittaja!

[Suomalaisilla äideillä on taipumus ajatella, että he omistavat lapset, eikä isällä ole mitään oikeuksia. Tämä johtuu esim . pitkästä perinteestä siinä, että Suomessa lapsen huoltajuus annetaan paljon useammin äidille kuin isälle.
no voin kuules sanoa että mulla ei ole taipumusta ajatella tuolla tavalla. mä en hyväksy sitä että lapsi erossa viedään kummaltakaan vanhemmalta kokonaan enkä todellakaan hyväksy sitä että lapsi SIEPATAAN. en vaikka tekijä olisi äitikin. ymmärrätköhän sinä nyt mistä tässä puhutaan. mietippä miltä tuntuisi jos sinun lapsesi vietäisiin, et tietäisi missä lapsi on, onko edes hengissä.. mietippä oikeesti omalle kohdalle niin voit ehkä löytää empatiakyvyn

peesi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kumma miten suomalaiset ovat aina suomalaisen puolella! Jos suomalainen kaappaa lapsensa Suomeen niin se on oikein. Jos taas joku muu kaappaa lapsen muualle suomalaiselta vanhemmalta, se on väärin.
Kyllä heti puollustetaan henkeen ja vereen kun suomalaiset kaappaa lapsia piilonn suomeen!!

kuten esim se isä poikansa venäjältä, parikin eukkoa tuonut lapset tänne luvatta jenkeistä ymym. Niille kyllä ymmärrystä riittää :D

taisku
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin. Emme tiedä miksi isä näyttäisi ehkä yrittävän estää äitiä tapaamasta lasta. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, äiti ei ole onnistunut saamaan yhteyttä lapsen isään muutamaan päivään.

taisku
[Suomalaisilla äideillä on taipumus ajatella, että he omistavat lapset, eikä isällä ole mitään oikeuksia. Tämä johtuu esim . pitkästä perinteestä siinä, että Suomessa lapsen huoltajuus annetaan paljon useammin äidille kuin isälle.
no voin kuules sanoa että mulla ei ole taipumusta ajatella tuolla tavalla. mä en hyväksy sitä että lapsi erossa viedään kummaltakaan vanhemmalta kokonaan enkä todellakaan hyväksy sitä että lapsi SIEPATAAN. en vaikka tekijä olisi äitikin. ymmärrätköhän sinä nyt mistä tässä puhutaan. mietippä miltä tuntuisi jos sinun lapsesi vietäisiin, et tietäisi missä lapsi on, onko edes hengissä.. mietippä oikeesti omalle kohdalle niin voit ehkä löytää empatiakyvyn
Sama kysymys sinulle, jonka esitin aiemmin eräälle toiselle:

Sieppaisitko omat lapsesi jos olisi pelko, että lasten isä vie heidät kokonaan teille tietymättömille, vaikkapa toiseen maahan? Etkö sieppaisi? Olisit siis valmis luopumaan lapsistasi kokonaan noin vain?

ihmettelen vaan
Kylläpä on oudon sävyn saanut tämä keskustelu täällä. :(

Faktana tiedetään, että lapsi on viety äidiltään. Faktana tiedetään myös, että äiti ei saa yhteyttä lapseensa. Ranskan viranomaiset eivät voi tehdä asialle mitään niin kauan kuin lapsi on Ranskan rajojen sisällä, mutta rajoille on myös tehty ilmoitus, että isää tai tämän vanhempia ei saa päästää maasta lapsen kanssa. Jos viranomaiset voisivat tehdä jotain, he tekisivät. Mistään ei ole tullut ilmi, että viranomaiset epäilisivät äitiä jostain.

Ai ettäkö lapsen perusturvallisuus ei järkkyisi, kun yhtäkkiä ei näekään äitiään, joka siihen asti on päivittäin hänestä huolehtinut, ja jos aistii vihamielisyyden äitiään kohtaan? No, jos niin sanotte... :xmas:

mä vaan oon sitä mieltä,et kukaan ei edes heidän ystävät tiedä mistä tämä asia on saanut alkunsa yms...ei ole faktoja ,vain ystävän kertomus.Tietenkään en puolla sitä,että toinen vanhempi pilottaa lapsen,jotta tässä tapauksessa äiti ei lastaan näe.Mutta miten te muut reakoisitte jos äiti olisi vienyt lapsen,eikä anna isän nähdä lasta??Tuskin silloin olisi tullut tämmöistä haloota!!Asioihin on voinut liittyä niin paljon muutakin,joista ei edes ystävät tai saati muut tiedä;ikävä kyllä!!Toivottavasti käsittely oikeudessa alkaa pian,tämä on niin pienelle tytöllekkin aikamoinen rasitus!!

Tässä taas huomaa kuinka suuria ennakkoluuloja meillä on eräitä kulttuureita kohtaan. Vauva siepattu Ranskassa - mies on varmasti karvakäsi, miehellä on tummat hiukset ja vähän partaa - hän on varmasti jo turkissa kebabbia paistamassa, miehen nimi kuulostaa ulkomaalaiselta - selvä muslimihullu.

uskomatonta.. eikö ihmiset oo ikinä nähny ranskalaisia esim. TV:ssä?

vieras
Kumma kun se lapsen perusturvallisuus ei järky niissä tilanteissa, kun suomalainen mamma heittää lasten isän pois kotoaan tai kun jonkun riidan takia annetaan neuvoksi naiselle, että ota lapset ja lähde pois kotoa äläkä ilmoita miehelle missä olette.

Ehkä tuo isä pelkää, että äiti olisi ottanut lapsen ja tuonut omaan kotimaahansa, Suomeen. Näin isän tapaamisoikeudet olisivat olleet vaarassa. Vanhemmat tekevät harkitsemattomiakin tekoja suojellakseen lapsiaan. Nyt se tekijä vaan sattuu olemaan isä.

ihmettelen vaan
Alkuperäinen kirjoittaja mammamansikka:
mä vaan oon sitä mieltä,et kukaan ei edes heidän ystävät tiedä mistä tämä asia on saanut alkunsa yms...ei ole faktoja ,vain ystävän kertomus.Tietenkään en puolla sitä,että toinen vanhempi pilottaa lapsen,jotta tässä tapauksessa äiti ei lastaan näe.Mutta miten te muut reakoisitte jos äiti olisi vienyt lapsen,eikä anna isän nähdä lasta??Tuskin silloin olisi tullut tämmöistä haloota!!Asioihin on voinut liittyä niin paljon muutakin,joista ei edes ystävät tai saati muut tiedä;ikävä kyllä!!Toivottavasti käsittely oikeudessa alkaa pian,tämä on niin pienelle tytöllekkin aikamoinen rasitus!!
Edes joku toinen, jolta riitää edes yksi ajatus tuolle pienelle tytölle! :hug:

oooooooooo
Tulehtuneessakin tilanteessa on hyvä muistaa, että lapsen vei onneksi "vain" oma rakas isä,
joka ei taatusti 2-vuotiaalle mitään äitijuttuja selitä. Hänestä ei ole lapselle samanlaista uhkaa kuin esim täysin tuntemattomasta. Iän puolesta lähes 2v pärjää isänsä kanssa kyllä ok. Tottakai lapsi kaipaa äitiänsä (ihan niinkuin tuhannet lapset avioeroperheissä isäänsä tai joskus myös äitiään) mutta lapset kyllä sopeutuvat uskomattoman nopeasti. Jos seuraava tapaaminen tosiaan olisi vasta puolen vuoden päästä, voihan tyttö tietty ujostella mutta kyllä varmaankin tunnistaa äitinsä. Julkisuus tuskin isän päätä mihinkään kääntää.

Vetoomusten tekeminen on hyvää shokkiajan tekemistä kärsivälle osapuolille mutta eihän sillä nyt kukaan tosissaan luule jonkun maan lakia pystyvänsä muuttamaan. Hyvä tarkoitushan tässä on takana mutta siitä huolimatta ... kerätkää mieluummin rahaa, jotta pärjäilee laskujen kanssa!

Jos mies on tutkija, eikö häneen saisi yhteyttä työpaikalta? Kun naapurit maalla saavat kuulla asiasta, he pystyvät varmaankin auttamaan äitiä autotilanteen kanssa.

Jos raha-asiat ovat noin huonosti että kaikki on miehen varassa, oikeusaputoimistosta Ranskasta saa apua (kuukausitulot täytyy sitten olla alle 900e tai olot erityiset).

Mitä nämä avioeroon tarvittavat dokumentit Ranskassa ovat, jotka on viety? Kuinka monta viikkoa niiden tulo kestää? Miten he kaksi ovat tähän tilanteeseen päätyneet? Onko lapsesta sanottu puolin tai toisin riitelyn yhteydessä jotakin? Taustat puuttuu joten ihmiset ei uskalla ilman parempia faktoja kirjoitella nimeään listoihin vaikka hyvä asia onkin.

verona
Minäkään en tiedä asian taustoja, mutta mitä tänään olen tuota Facebook-ryhmää seurannut, on hommassa jo selkeitä "kiusanteon" merkkejä. Ilmeisesti mies on nyt katkaissut äidiltä myös puhelinliittymän, joka on elintärkeä näiden asioiden hoitamisessa. Oli myös selvinnyt, että mies on jo viikkojen ajan ollut salaa yhteyksissä viranomaisiin ja antanut perättömiä lausuntoja, joiden mukaan vaimo on esim. väkivaltaisesti hakannut häntä (puhutaan siis hentoisesta 40-kiloisesta naishenkilöstä raamikasta miestä vastaan).

Kyllähän tuosta sellaisen kuvan saa, että isä on jo pidempään suunnitellut ottavansa lapsen, ja selkeästi pohjustanut itsellensä paremmat mahdollisuudet huoltajuuteen. Taitaa sattua omaan nilkkaan siinä vaiheessa, kun pitäisi esittää todisteita sanojensa taakse.

Käsitin, että äiti on nyt saanut oikeusavusta asianajajan. Luulenpa että julkisuudella pyritään lähinnä painostamaan tuon avioero- ja huoltajuuskäsittelyn nopeuttamista, ja sen asian puolesta toki olen valmis liittymään mukaan. Toki kai lapsi sopeutuu monenlaisiin tilanteisiin, mutta onhan järkyttävää ajatella ettei äiti kuulisi sanaakaan lapsen voinnista moneen kuukauteen. En tiedä miten itse selviäisin moisesta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ammia:
Lisää tietoa;
lapsen isä on vienyt muassaan avioeroon tarvittavat viralliset dokumentit, sekä tyttärensä passin. Hän on ottanut myös auton, joten äidillä ei Ranskan maaseudun julkisen liikenteen puutteessa ole edes kulkuneuvoa. Isä on myös sulkenut äidiltä oikeuden pankkitiliin, joten taistelu tyttären puolesta käy lähes mahdottomaksi.

Ranskan lain mukaan isä saa pitää lapsen kunnes avioero on selvä, ilman velvollisuutta ilmoittaa edes lapsen olinpaikkaa, saati kuulumisia äidille. Avioeron selvittely voi viedä kuukausia. Juuri tähän seikkaan nettivetoomuksella ja julkisuudella toivotaan olevan vaikutusta.

Toivotaan, että empatiaa löytyy vielä epäuskoisista suomalaisistakin. Ainakin heitä on ryhmään ja vetoomusta allekirjoittamaan kiirehtinyt jo satoja. Kiitokset heille, ja toiveikas pyyntö teille, jotka vielä ette ole mukana!
Ranskassa isällä on oikeuksia oman lapsensa suhteen toisin kuin Suomessa ja hyvä niin.=)

bdt

Huoltajuusriidat ovat ikäviä, mutta ei ole meidän tehtävämme päättää lapsen huoltajuudesta ja asumisesta, vaan se on ranskalaisen oikeuistuimen tehtävä. Pitäisikö asettua jomman kumman vanhemman taakse pelkästään tämän sukupuolen perusteella?[/quote]

Tämä on niin totta. Sukupuolen, ihonvärin ja kansallisuuden perusteella ilmeisesti suomalaisen pitää sokeasti puolustaa suomalaista. Naisen naista etc. Ranska on sivitysvaltio ja ko. nainen saa sieltä apua asiaansa lakijutuissa ja muissa. Siellä on Suomen lähetystö etc.
En ymmärrä mitä joku ulkopuolinen voi asiassa tehdä ei yhtään mitään. Tilanne on varmasti heille ikävä, sitä en kiellä.

...
Kysymyksiä kyllä herää ... Jos isä on käynyt kyläpoliisien tykönä maaseudulla
antamassa lausuntoja, poliisienhan olisi pitänyt lähestyä äitiä jo ajat sitten.
Tai ainakin juttu kulkee pienissä paikoissa kyllä. Onko lausunnot nyt yhtäkkiä kerrottu äidille vai mistä hän ne nyt on saanut kuulla?? Viralliselta taholta pakko, koska mieshänhän ei ole ollut tavoitettavissa.

Lausuntoja en ole nähnyt vielä missään eikä muut kuin he kaksi tiedä
niiden todenperäisyydestä suuntaan enkä toiseen.

Iltalehteä kun tännen maaseudulle ei nyt ihan heti saa, mitä siinä luki
ja kuka jutun kirjoittaja oli?

kyyninen
ei kai taas joku nainen ole lähtenyt ulkomaille asumaan, mennyt naimisiin,lsaanut lapsen, muuttanut jonnekin hevonkuuseen ilman autoa ja ajokorttia, yhteinen tili ja ei yhtään omaa rahaa. Varmaan kaikki passit ym. kirjatkin jossain miehen käsissä. huh huh! Uskomatonta! Ei tämä tosiaan oiketa miestä tekemään noin, mutta minusta mös naisen pitää hiukan ajatella elämää eikä vain heittäytä siihen. Koskaan kun ei voi tetää mitä voi tapahtua.

Alkuperäinen kirjoittaja nollataulu:
Alkuperäinen kirjoittaja Wolt:
Alkuperäinen kirjoittaja eli :
Hankala täälät perse reiästä lähteä auttamaan Ranskaan, ettei vaan olisi karvakäsi rane se lapsen isä.
Tai sitten ihan tavan ranskis Francoise tjs..
francoise on naisen nimi, ääliö.
Katsoppa vain peiliin ennenkuin käyt nimittelemään (sinäkö aikuinen?) ..
Se oli vain heitto se nimi daa...ei jokainen suomalainen voi tietää kaikkia nimikotkotuksia maailmalla

"mimi"
vasta talla viikolla kuulin tapauksesta. pelottavaa. siis minua pelottaa, ja toivoisin, etta jaksatte lukea miksi.

asun itse ranskassa ja olen ollut naimisissa ranskalaisen miehen kanssa, jonka kanssa minulla on kolme yhteista lasta. taman vuoden alkupuolella jouduin jalleen kerran pyytamaan poliisin apua vakivaltaisen mieheni vuoksi ja VIHDOIN nostin syyttiin perhevakivallasta, josta olen karsinyt vuosia. mutta josta on vaikea lahtea, kun on tuhansien kilometrien paassa perheestaan ja koska kokemastaan vakivallasta on kovin vaikea uskaltaa puhua.

olin myos jaanyt kotiin hoitamaan lapsia, ja olin siis tuloton. meilla oli yhteiset tilit ja rahat, kuten taalla on tapana ja kuten kun toista rakastaa ja uskoo hyvaan ja onnelliseen yhteiseen elaman, kuvittelee nain olevan hyvin. ilman miesta ja miehen tuloja on taalla onnettomassa tilanteessa ainakin aluksi, eika taalla yhteyskunnan apu tuli valittomasti. ensimmaiset rahat taisin saada heinakuussa, viisi kuukautta raha-apuhakemuksen jalkeen...

olen siis myos suomalainen eli taalla ulkomaalainen. jos ulkomaalainen aiti lahtee lasten kanssa pois kotoa ja on tuloton ja jos viranomaiset eivat mitenkaan ole tietoisia vakivallasta (josta on siis halunnut puhua aikaisemmin sillakin uhalla, etta mies, jonka tuloista sinun ja erityisesti lasten elama on riippuvainen menettaa tyonsa ja ajaudutte ikavaan loukkoon), taalla lapset palautetaan automaattisesti isan luokse. suurimmaksi osaksi siis vain rahan vuoksi.

tuloton saa ranskassa valtionavun oikeuskuluihin. lakimiehen joko hyvaksyvat sen ja ottavat asiasi hoidettavakseen, tai sitten eivat ja joko haluat ja voit maksaa tai jaat ilman apua. ei helppo alku puolustukselle.

kun laittaa avioeron vireille, se, jolla on lapset, saa kuulemma antamatta lapset toiselle. toinen voi tosin siita nostaa rikossyytteen, mutta siihen tarvitaan kunnon lakiapua, johon tavallisella ihmisella ei taalla riita ymmarrysta. alkaa muuten kuvitelko, etta taalla avioeron kasittely sujuu sujuvasti kuten Suomessa. Avioeron saamiseen voi menna vuosia. Tama suomalainen aiti voi siis joutua elamaan vuosia ilman lastaan - kenties taysin syytta?

omien lasteni tilanne on tietyssa mielessa samantapainen, vaikka toisaalta erilainen, koska he asuvat kanssani. omat lapseni ovat myos joutuneet isansa vakivallan kohteeksi. minua on seka mieheni etta OMA lakimieheni pelotellut Ranskan lailla, joten olen antanut lapseni isalleen saannollisin valiajoin. lapseni ovat myos joutuneet poliisin kuulusteltavaksi todistajina ja todistajanlausunnossaan puhuivat kokemastaan vakivallasta. vakivaltaa tutkivan tuomarin olisi valittomasti pitanyt vieda lausunnot lasten asioiden tuomarille ja taman olisi pitanyt valittomasti maarata lapsilleni oman lakimiehen, koska lapseni eivat ole pelkastaan todistajia vaan myos uhreja. nain ei tehty. en tieda miksi.

oma lakimieheni, joka ei hyody asiastani rahallisesti kovinkaan, koska olen siis oikeusavullinen ja koyha, ei ole edes pyytanyt lasten lausuntoja tuomarilta. taman sain tietaa vasta muutama viikko sitten. lastensuojeluviranomaisten olisi siis pitanyt suojella lapsiani jo kuukausia sitten... eiko nain ole tehty, koska olen ulkomaalainen? saankohan koskaan tietaa.

saan muutenkin kaikista asioista tiedon myohemmin kuin mieheni, joka siis on ehdonalaisessa tutkintavapaudessa. han ei vahaan aikaan saanut tulla edes koko laaniin, koska oli jalleen vakivaltainen minua kohtaan lahestymiskiellosta huolimatta vanhimman lapsen silmien edessa! han saa nyt uudestaan tulla laaniin, voidakseen nahda lapsiaan, vaikka lapset ovat kertoneet isan olevan vakivaltainen. muutoksesta han sai tietaa valittomasti, mina uhrina sain paperin 13 paivaa myohemmin.

halausin siis todella, etta ymmarratte, etta taalla ulkomaalainen aiti joutuu todelliseen ahdinkoon, kun vastassa on 'fiksu' hyvassa ammatissa oleva ranskalainen mies. pelkaan todella taman toisen suomalaisen naisen puolesta, silla oma pelkoni on valtava. ulkomaalaisten oikeusmurhat tassa maassa, joka EU:n paatoksiakin vastaisesti vakipakolla vie ulkomaalaisin omiin maihinsa, vaikka heita siella odottaisi esim. kuolemantuomio, ovat jokapaivaisia.

ps. rakkaus ei katso kansalaisuutta ei maata ei ihonvaria. rakkaus uskoo, toivoo ja jaksaa, ja valilla niin pahasti pettyy. kenenkaan on turha sanoa, ettei tanne olisi pitanyt alunperinkaan lahtea, silla tata samaa sattuu myos Suomessa...

Yhteistyössä