lapsi sairas,ei palkkaa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enkelin eväspussi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Ja tuo riippuu työnantajastakin!

Meidän tessissä oli, että on työntantajan päätettävissä onko yllättävä lapsen sairaudesta johtuva vapaa palkallinen vai ei :/
No eihän se ollut, korvien putkituksessa päivä palkattomana.

Kelasta voi hakea päivärahan mikä ei kyllä ole likelläkään sitä palkkaa mutta kuitenkin..

No tuo korvien putkitus ei kylläkään ole mitenkään "yllättävä sairastuminen" eli ymmärrän kyllä ta:n tulkinnan.

No siksihän siis en palkkaa saanut, kun aika soitettiin meille edellisenä päivänä,eli todellakin oli yllättävä poissaolo.
Jos se olisi tietty aiemmin, olisi työvuorot rukattu niin että en olisi ollut pois omasta vuorostani lainkaan.

Meidän tessissä oli, että on työntantajan päätettävissä onko yllättävä lapsen sairaudesta johtuva vapaa palkallinen vai ei :/

Kelasta voi hakea päivärahan mikä ei kyllä ole likelläkään sitä palkkaa mutta kuitenkin..

Palkallinen vapaa on lähes kaikissa TESseissä tarkoitettu lapsen ÄKILLISEN sairauden aikaiseen hoitoon / hoidon järjestämistä varten. Leikkaukset eivät ole äkillisiä ( paitsi päivystysleikkaukset ) jos ovat sellaisia joihin tulee aika, eli kyseessä EI ole äkillinen sairaus. Siksi se ei ole ollut palkallinen vapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja esimies:

Palkallinen vapaa on lähes kaikissa TESseissä tarkoitettu lapsen ÄKILLISEN sairauden aikaiseen hoitoon / hoidon järjestämistä varten. Leikkaukset eivät ole äkillisiä ( paitsi päivystysleikkaukset ) jos ovat sellaisia joihin tulee aika, eli kyseessä EI ole äkillinen sairaus. Siksi se ei ole ollut palkallinen vapaa.

Edelliseen vastattu.
iltapäivällä juuri ennen työvuoroni loppumista soitto tuli sairaalasta että aamulla klo7 on peruutus.

No jos minä olisin työntantaja niin vastaavissa tapauksissa olisin tehnyt itse vuoron ja maksanut työntekijälle varmaankin.
Kyllähän tuo vähentää työntekijän, eli minun poissaoloja hurjasti kun ei tarvitse 3vko välein olla saikulla lapsen vuoksi =)

Vaikka sait ajan yllättäen, kyseessä on toimenpide, ei äkillinen sairastuminen. Lomapäiviä minäkin otin, kun 14v joutui puolenpäivän varoitusajalla sydänmentähystykseen. En olisi voinut töihini keskittyä ja nuori pyysi minua tulemaan sairaalaan, oli siellä yötäkin.

No siksihän siis en palkkaa saanut, kun aika soitettiin meille edellisenä päivänä,eli todellakin oli yllättävä poissaolo.
Jos se olisi tietty aiemmin, olisi työvuorot rukattu niin että en olisi ollut pois omasta vuorostani lainkaan.

Mutta kun tuo ei ollut SAIRASTUMINEN josta tesissä puhutaan. Voin sanoa että metallin tessin mukaan eräältä isältä evättiin palkallinen vapaa kun lapsi taittoi kätensä hoidossa ollessaan. Se kun oli TAPATURMA eikä SAIRASTUMINEN. Isä lähti kesken työpäivän lapsen luokse sairaalaan ja menetti palkan. Eli näin sitä tessiä tulkitaan....

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Mutta kun tuo ei ollut SAIRASTUMINEN josta tesissä puhutaan. Voin sanoa että metallin tessin mukaan eräältä isältä evättiin palkallinen vapaa kun lapsi taittoi kätensä hoidossa ollessaan. Se kun oli TAPATURMA eikä SAIRASTUMINEN. Isä lähti kesken työpäivän lapsen luokse sairaalaan ja menetti palkan. Eli näin sitä tessiä tulkitaan....

Joo no ei tuo nyt haitannut, ei tartte hermostua :D :wave: :attn:

Minä sanoin sairaalaan silloin että tullaan, oli työvuoro mikä tahansa ja palkkaa tahi ei.
Aikaa kun saa odotella tunnetusti kauan.

ja meidän silloinen työnantaja..noh, soitti itse liiton luottamusmiehelle kysyäkseen tessistä jotain kun ei siitä itse tiennyt mitään.
Sen kanssa sai tapella asiasta jos toisesta, tämä olikin ainoa palkka-asia mistä ei tarvinnut :D
Minähän en olisi saanut loman jälkeen jäädä sairaslomallekaan kun olin juuri 6pvä ollut virallisella lomalla, harmi vain kun en silloin sairastunut ;)

Juu onhan näitä tulkintoja onko palkallista vaiko ei. Yks tuttu ei saanut palkallisena kun jäi lasta hoitamaan kotiin. Perusteluna oli koska mies tekee kotona työtä. Kyseesä lypsykarjatilan isäntä jonka piti olla navetassa aamuin illoin. Niinköhän nuo oletti että se sairas lapsi otetaan sinne navetalle mukaan.

Mitenkä homma menee, jos sattuisi kaiki lapset saamaan putkeen sikataudin tms pitkäkestoisen pöpön? Miten hoito järjestetään vaikka kolmen viikon ajaksi, jos pari lasta sairastaa kunnolla putkeen? Voinko olla palkatta kotona sen ajan? Meillä esim. isovanhemmat eivät ole käytettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitenkä homma menee, jos sattuisi kaiki lapset saamaan putkeen sikataudin tms pitkäkestoisen pöpön? Miten hoito järjestetään vaikka kolmen viikon ajaksi, jos pari lasta sairastaa kunnolla putkeen? Voinko olla palkatta kotona sen ajan? Meillä esim. isovanhemmat eivät ole käytettävissä.

Meillä ainakin niin että jokainen lapsi on oma "tapaus" eli ketjussa menee 4 päivää per kakara.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu onhan näitä tulkintoja onko palkallista vaiko ei. Yks tuttu ei saanut palkallisena kun jäi lasta hoitamaan kotiin. Perusteluna oli koska mies tekee kotona työtä. Kyseesä lypsykarjatilan isäntä jonka piti olla navetassa aamuin illoin. Niinköhän nuo oletti että se sairas lapsi otetaan sinne navetalle mukaan.

Ainakin KVTES:n (kunnat) mukaan on näin.

Yhteistyössä