Kertokaas, kun olin sairaita lapsia hoitamassa kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

auryn

Aktiivinen jäsen
03.05.2004
11 713
0
36
...eli siis tavallaan saikulla koko viime viikon ja lähes sitäkin edeltävän viikon. Possunuhassa olivat pojat vuoronperään.
Nyt työkaveri sanoo, että mä tuun saamaan palkkaa vaan kolmelta päivältä (per lapsi???), että loput ois pitänyt eksän hoitaa. Onko näin? Kun ikinä ennen ei oo tarvinnu olla muksujen takia pois töistä ni ei tiiä... :/

Mikä siinä on peruste?
Lääkärikin ihmetteli että miksei possunuhan takia saa olla kotona ilman lääkärintodistusta.

No joo, eipä nuo muutaman päivän tulonmenetykset enää tässä konkurssissa tunnu |O

Ja siis myyjä olen, eli kaupan alan tessiä pitäis alkaa selaamaan...

mä tulen saamaan viime viikosta kolmelta päivältä. Meille tuli vaan kinaa ta:n kanssa, kun oikeasti meidän sopimus antaa luvan olla kotona hoitamassa myös yli 10-v lasta...

Mutta lääkärintodistus pitää olla, muuten se olis luvaton poissaolo.

Riippuu liitosta, Pam ainakin suosittaa että työnantaja hyväksyy puhelimen kautta annetun sairaanhoitajan todistuksen. Ja kun olet kaupan alalla niin se on se 3 pv ellei työnantaja muuhun suostu.

Joo, niin se menee. Mä olin kans just kotona sairasta lasta hoitamassa viikon, kolme päivää palkallisena ja loput palkattomana..

Kyselin asiasta työnantajalta joka on siis Seure niin selosti mulle systeemin ja sano tosi raivostuttavalla äänensävyllä että "Meillä täällä Suomessa on onneksi palkattomanaki mahdollisuus hoitaa sairasta lasta kotona" :o |O |O Tokasin tädille et jos ei sairasta lasta sais edes palkattomana hoitaa kotona niin sitte saisivat kyllä ettiä uutta työntekijää..

Ekalta viikolta mulla on terkkarin todistus, tokalta lääkärin kun kuopus oli sairaampi.

Onkos siinä joku raja sitten että Kelalta saa rahaa palkattomista päivistä?

Periaatteessa työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa ollenkaan jos olet sairaita lapsia hoitamassa kotona, mikään laki ei sitä vaadi. Käytännössä kuitenkin suurin osa saa palkan 3 ensimmäiseltä päivältä. Itsellä on suoraan heti palkatonta. :/

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Ekalta viikolta mulla on terkkarin todistus, tokalta lääkärin kun kuopus oli sairaampi.

Ei varmaankaan lapsen sairastelusta, omasta saa 9 omavastuupäivän jälkeen.

Aikanaan olin työpaikalla, jossa sai olla esimiehen luvalla hoitamassa lasta 3pv palkallisesti, ei mennyt montaa kk, kun alkoivat vaatimaan kaikilta työntekijöiltä lapsen sairaudesta todistuksen, oli niin paljon väärinkäyttöä.
Sittemmin jokaisessa työpaikassa sama käytäntö, 3pv palkallista poissaoloa todistuksella ja sekin 3pv on käytännössä tarkoitettu hoidon järjestämistä varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Totta työkaveri puhui sikäli, että yli 3 pv poissaolot ovat palkattomia. Nyt vaan kalenteria kaivamaan ja laskemaan minä päivänä kenenkin lapsen sairaus alkoi. En suosittelele valehtelemista, siinä menee pomon luottamus ja saat toimittaa paperin joka poissaolosta. Mutta kun täytät papereita, katso niistä muistiinpanoistasi miten tuo sairastuminen meni. Esim lapsi A : 3 pv palkallista ja 2 palkatonta
lapsi B: 3 palkallista ja 3 palkatonta........

Sinun eit tarvitse tietää noita palkattomuuksia, palkanlaskija ne kyllä laskee sillä perusteella kuka on minäkin päivänä sairastunut.

Olin pois esikoisen takia ti-pe ja kuopuksesta todistus on la-seuraavan viikon sunnuntaihin. Mä teen vaan arkisin töitä, eli laskettaneen että kolme päivää jää palkkaa saamatta?

Kannattipa tosiaan olla kotona :|

Oliko kyseessä sama vai eri lapsi?

Eri. Ekan viikon sairasti esikoinen ja toisen kuopus.

Totta työkaveri puhui sikäli, että yli 3 pv poissaolot ovat palkattomia. Nyt vaan kalenteria kaivamaan ja laskemaan minä päivänä kenenkin lapsen sairaus alkoi. En suosittelele valehtelemista, siinä menee pomon luottamus ja saat toimittaa paperin joka poissaolosta. Mutta kun täytät papereita, katso niistä muistiinpanoistasi miten tuo sairastuminen meni. Esim lapsi A : 3 pv palkallista ja 2 palkatonta
lapsi B: 3 palkallista ja 3 palkatonta........

Sinun eit tarvitse tietää noita palkattomuuksia, palkanlaskija ne kyllä laskee sillä perusteella kuka on minäkin päivänä sairastunut.

Olin pois esikoisen takia ti-pe ja kuopuksesta todistus on la-seuraavan viikon sunnuntaihin. Mä teen vaan arkisin töitä, eli laskettaneen että kolme päivää jää palkkaa saamatta?

Kannattipa tosiaan olla kotona :|

Jep, joskus kannattaisi hakea se sairausloma itselle, eli niin että olisi itse kipeänä... :|

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Aikanaan olin työpaikalla, jossa sai olla esimiehen luvalla hoitamassa lasta 3pv palkallisesti, ei mennyt montaa kk, kun alkoivat vaatimaan kaikilta työntekijöiltä lapsen sairaudesta todistuksen, oli niin paljon väärinkäyttöä.
Sittemmin jokaisessa työpaikassa sama käytäntö, 3pv palkallista poissaoloa todistuksella ja sekin 3pv on käytännössä tarkoitettu hoidon järjestämistä varten.

Joo niin se on mullakin, 3 pvä hoidon järjestämistä varten. Onpas tullu vaan mieleen että minkä hemmetin hoidon järjestämistä varten? Mihin muka saa sairaan lapsen hoitoon? Mullakaan ku ei oo pahemmin niitä immeisiä jotka lasta hoitais..

Yhteistyössä