Lapsi sairaalaan osastolle - mitä teen?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja, kiitos!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja, kiitos!!!!

Vieras
Meidän 7 vuotias tyttö on oksentanut kolme vuorokautta enemmän tai vähemmän kaiken mitä on suuhunsa laittanut.

Tänään käytiin ekaa kertaa lääkärissa, arvot oli siinä rajalla, että eivät ottaneet vielä osastolle, mutta koska oksentelu vaan jatkuu ja mikään kiinteä ei pysy sisällä niin tyttö joutuu sinne osastolle huomenna.

Nyt on ongelmana se, että meillä on 1,5kk vanha vauva, joka on täysi-imetyksellä. Pitääkö mun jäädä esim. yöksi sairaalaan? Vai pärjääkö tyttö yksin yöt, kun nukkuu kuitenkin..?! Mä en ihan välttämättä haluais vauvaa ottaa yöksi sairaalaan, koska hän itkee öisin ja tyttö sekä mahdollinen huonekaveri (+ hänen vanhemmat) eivät saisi nukuttua enkä haluais vauvalle kaikkia pöpöjä sieltä...

Mitä siis teen? Mies on työmatkalla ulkomailla vielä ensviikon eli hänestä ei nyt apua ole.

Minä olisin kotona vauvan kanssa. Tuskin edes saat ottaa vauvaa infektio-osastolle mukaasi.

Oman esikoiseni jätin yöksi sairaalaan hieman alle 4 v iässä, koska kotona oli imetettävä & kipeä kuopus...ei se ollut kivaa, mutta pakko mikä pakko. Ihan hyvin meni.

Eiköhän 7v pärjää siellä. Onhan siellä kuitenki hoitajat ja ton ikäinen osaa jo soitaa kelloa =) huoli pois, siellä on henkilökunta 24/7 paikalla.
Pienemmän kanssa on eri juttu, mut kyllä ton ikäinen jo pärjää.

En veisi vauvaa sairaalaan, olisi liian hankalaa. Yöllä nyt pitäisi kuitenkin olla nukkumisrauha siellä osastollakin, kyllä se riittää että pääset sitten aamusta tytön luokse. Tsemppiä! Paranemisia tytöllesi!

Mun poika oli 5-vuotiaana leikkauksessa, eikä sinne sairaalaan olis ees saanut jäädä. Vierailuaikoina saatiin käydä katsomassa, mut hoitsut sanoi, ettei ole toivottavaa tuoda osastolle muita lapsia ( 1 ja 3-vuotiaat sisarukset meidän 5-vuotiaalla).

Itte olin 6-vuotiaana monta viikkoa sairaalassa, eikä mun perhe saanut kuin käydä katsomassa vierailuaikoina.

Todella kurja tilanne, voimia. Molemmat tarvii sua nyt, mut vauva on varmaan etusijalla, koska tyttösi siis esikoinen kuitenkin hyvässä hoidossa varmasti. Hän on sen verran iso, että ymmärtää. Voimia nimierkillä kokemusta noin hurjasta vatsiksesta! halaus

En oikein voi vauvaa jättää kenellekään hoitoon, koska hän on vasta 6 viikkoa ja on tosiaan ihan täysin imetyksellä eli en voi olla yli 3 tuntia pois, jos sitäkään.

Enkä oikein usko, että mun äiti tytön kanssa yöksi sairaalaan menisi... hän ei oikein ole sitä tyyppiä oleva mummo, että näin isoja uhrauksia tekisi.

Mies ei pääse ennen perjantaita kotiin millään, ei ainakaan tähän hätään, koska on kaukana ja lisäksi vastuussa siellä tehtävästä työstä. Se on jännä miten nää sairastelut osuu aina näiden matkojen ajaksi... AINA!!

Itku!!

Kyllä tyttösi ymmärtää ja pärjää siellä hoitajienkin kanssa. Isompi pala se on sinulle äidille, kun haluaisit niin kovasti olla siellä muttet voi. Kokemuksella sanon, koska viime syksynä silloin 2,5v. poikani vietti osastolla pari päivää enkä voinut olla siellä hänen kanssaan kun pikkuveljeään ei voinut jättää yksin. Poika ei ollut moksiskaan. :)

ET voi ottaa vauvaa yöksi sinne. Sairaalan säännöt ja käytännöt estävät sen täysin yksiselitteisesti.

7-vuotias pärjää yksinään. Joskus on pienempienkin pärjättävät. Itse olin 7-vuotiaana kuukauden sairaalassa ja hyvin nukuin siellä yöni, vanhemmat olivat tietysti normaalisti päivisin töissä.

Päästäisikö ne todella vanhemman yöksi 7-vuotiaan kanssa? Itse olen ollut 5-viikkoisen kanssa osastolla, ja silloin sanottiin, että imeväisikäiset ovat poikkeus, muuten vanhemmatkaan ei voi yöpyä osastolla. Ei sairaaloissa ole välttämättä edes ylimääräisiä sänkyjä/patjoja vanhemmalle.

Hankala tilanne, mutta mä epäilen, ettei sulla ole vaihtoehtoja. En usko, että antavat edes tuoda noin pientä vauvaa infektio-osastolle tai ainakaan oleilla siellä. Kun et voi vauvaa jättää yksin kotiinkaan, käytännön pakko taitaa ratkaista ongelman puolestasi.

Saisitko jotakuta mummoa, kummia, kaveria tai jotakin katsomaan vauvaa välillä, että pystyisit vierailemaan 7-vuotiaan luona? Ja he myös olemaan lapsella seurana edes päivisin? Kyllä siellä hoitajatkin hyvin pitävät huolta ja tuon ikäinen onneksi jo ymmärtää tilanteen ja osaa pyytää tarvittaessa apua. Ja puhelin tietty lapselle mukaan, jos sitä saa pitää (yleensä saa), niin voitte edes puhelimitse jutella.

Alkuperäinen kirjoittaja fddfdfgd:
Päästäisikö ne todella vanhemman yöksi 7-vuotiaan kanssa? Itse olen ollut 5-viikkoisen kanssa osastolla, ja silloin sanottiin, että imeväisikäiset ovat poikkeus, muuten vanhemmatkaan ei voi yöpyä osastolla. Ei sairaaloissa ole välttämättä edes ylimääräisiä sänkyjä/patjoja vanhemmalle.

Kyllä Tyks ainakin päästää. Tai ei oo kokemusta 7-vuotiaasta, mutta imeväisiän jo reilusti ohittaneesta kyllä. On retkisänkyjä ja nojatuolit jotka saa makuulle.

Minä olen ollu lapsen kanssa lastenosastolla kahdessaki eri kaupungissa sairaalassa yötä =) että ei oo poikkeus vaan nykyään iha yleinen käytäntö sairaaloissa. Ja kun tässä taannoin kävin tutustumassa lasten osastoon työnmerkeissä kerto koordinoiva oh että vanhemmat hoitaa lapset huoneissa nykyään melkein aina, kun lapsi on sairaalassa =)

Ainakin TAYSissa oli jollakin taaperolla äiti infektio-osastolla yölläkin. (Eikä siis imetyksellä.) En tiedä missä siellä menee ikäraja. Ei sielläkään ole vanhemmille sänkyjä, mutta lattialle mahtuu patja.

Jos viet vauvan sinne päivällä, niin sama sen on olla sillon siellä yötäkin. Imetys suojaa vauvaa. Jos huoneessa ei ole kaveria (usein niin voidaan järkätä), niin ootte samalla porukalla siellä kuin kotonakin, eli kolmestaan. Minä en jättäis kumpaakaan lasta.

Ja ennenkuin joku ehtii tulla tyrmäämään kantani, niin voinen kertoa, että olen ollut 2-vuotiaan ja vastasyntyneen-4kk vanhan lapsen kanssa useina öitä sairaalassa. Esikoinen on pitkäaikaissairas ja kuopus myös. Joten porukalla aina pikkupikkusissa huoneissa. Seuraavaa osastojaksoa odotellessa...

Voimia ap! Tilanne on liian tuttu, paitsi lapseni on tosi pieniä ja molemmat tarvii minua kovin.

Hei oikeesti 7 vuotiaat käy jo viikon leireillä ihan ilman vanhempia, että kyllä pärjää ja siellä on HOITAJAT siellä sairaalassa =) ei se ressukka siellä yksin ole.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Hei oikeesti 7 vuotiaat käy jo viikon leireillä ihan ilman vanhempia, että kyllä pärjää ja siellä on HOITAJAT siellä sairaalassa =) ei se ressukka siellä yksin ole.

7 v ei vaan ole leirillä todella kipeänä, ilman ystäviä ja apealla mielellä, eli siinä mielessä ymmärrän todella hyvin että vanhempi haluaa olla lapsensa seurana.

Alkuperäinen kirjoittaja selma-rouva:
Jos viet vauvan sinne päivällä, niin sama sen on olla sillon siellä yötäkin. Imetys suojaa vauvaa. Jos huoneessa ei ole kaveria (usein niin voidaan järkätä), niin ootte samalla porukalla siellä kuin kotonakin, eli kolmestaan. Minä en jättäis kumpaakaan lasta.

Ja ennenkuin joku ehtii tulla tyrmäämään kantani, niin voinen kertoa, että olen ollut 2-vuotiaan ja vastasyntyneen-4kk vanhan lapsen kanssa useina öitä sairaalassa. Esikoinen on pitkäaikaissairas ja kuopus myös. Joten porukalla aina pikkupikkusissa huoneissa. Seuraavaa osastojaksoa odotellessa...

Voimia ap! Tilanne on liian tuttu, paitsi lapseni on tosi pieniä ja molemmat tarvii minua kovin.

Ei niihin sairaaloihin oteta koko perhettä =) ja koska on 7v niin miksi ihmeessä edes tarvis lähteä vauvaa altistamaan taudeille.