Lapsi sai aamulla päättää meneekö hoitoon ja halusi mennä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ikää jäpikällä 2,5v. Pidettiin hyvä hoitopaikka kun jäin äitiyslomalle, lapsi oli reilun 2kk meidän kanssa kotona ja nyt on ollut siellä 1-2pv/vko, viime viikolla lentsun takia kokonaan kotona. Tänä aamuna kyselin, haluaako mennä hoitoon niin tuli vastaus isolla hymyllä, että "joo"! Ilmeisesti olo täällä äitin ja 2kk-ikäisen pikkuveljen kanssa ei kovin auvoista ole... :D

Onneksi on olemassa niitä hyviäkin päikkypaikkoja. :)

• Tykkää
Reactions: aroon
Meilläkin menee poika hoitoon, koska siellä on kivaa. Kavereita ja paljon erilaista puuhaa. 4 päivää kotona ja 3 hoidossa on meillä toiminut erittäin hyvin :)

Ja olemme molemmat vanhemmat töissä, ei tartte itkee että viedään jonkun hoitopaikka.

[QUOTE="hep";28495826]Meilläkin menee poika hoitoon, koska siellä on kivaa. Kavereita ja paljon erilaista puuhaa. 4 päivää kotona ja 3 hoidossa on meillä toiminut erittäin hyvin :)

Ja olemme molemmat vanhemmat töissä, ei tartte itkee että viedään jonkun hoitopaikka.[/QUOTE]

Kiva kuulla että toi systeemi toimii. Minkä ikäinen lapsi? Meillä täsmälleen samat suunnitelmat, 4 ja 3.

[QUOTE="vieras";28495852]Kiva kuulla että toi systeemi toimii. Minkä ikäinen lapsi? Meillä täsmälleen samat suunnitelmat, 4 ja 3.[/QUOTE]

Nyt poika on jo 5, mutta ollut samalla systeemillä hoidosta 2 v. 2 kk iästä. Sosiaalinen lapsi, leikkii kaikkien kanssa ja tykkää höpöttää tätien kanssa :)

Mitenhän vanhemmat pärjäisi jos ei olisi subjektiivista päivähoito-oikeutta? Ennakoivana lastensuojelutyönä esim. hyvä, ja kuntouttavana, mutta muuten ei mene jakeluun.

Meillä on sama juttu tuon 2 v:n ja 4 v:n kanssa, varsinkin isomman. Isommalle on suorastaan rangaistus, jos joku päivä jääkin väliin ja 2 v:kin huutaa parin kotonaolopäivän jälkeen JIPPII hoitoon päästessään.

...asia, jota tällä palstalla ei sitten millään voida käsittää. Täällä, kun pidetään ainoana totuutena sitä, että lapset inhoaa hoidossa oloa ja haluavat mieluiten olla kotona ja piste. :D:D

[QUOTE="hei";28496220]Meillä on sama juttu tuon 2 v:n ja 4 v:n kanssa, varsinkin isomman. Isommalle on suorastaan rangaistus, jos joku päivä jääkin väliin ja 2 v:kin huutaa parin kotonaolopäivän jälkeen JIPPII hoitoon päästessään.

...asia, jota tällä palstalla ei sitten millään voida käsittää. Täällä, kun pidetään ainoana totuutena sitä, että lapset inhoaa hoidossa oloa ja haluavat mieluiten olla kotona ja piste. :D:D[/QUOTE]No joku mättää jos se vanhempi lapsi pitää viedä hoitoon pois jaloista, ja työssäkäyville on kiven alla hoitopaikat. Laiskuutta!

[QUOTE="hei";28496220]Meillä on sama juttu tuon 2 v:n ja 4 v:n kanssa, varsinkin isomman. Isommalle on suorastaan rangaistus, jos joku päivä jääkin väliin ja 2 v:kin huutaa parin kotonaolopäivän jälkeen JIPPII hoitoon päästessään.

...asia, jota tällä palstalla ei sitten millään voida käsittää. Täällä, kun pidetään ainoana totuutena sitä, että lapset inhoaa hoidossa oloa ja haluavat mieluiten olla kotona ja piste. :D:D[/QUOTE]Ja lapsiko päättää tämänkin asian? Eiköhän ne mukavuudenhaluiset vanhemmat.

[QUOTE="vieras";28496241]No joku mättää jos se vanhempi lapsi pitää viedä hoitoon pois jaloista, ja työssäkäyville on kiven alla hoitopaikat. Laiskuutta![/QUOTE]

Mä olen eri mieltä. Mun mielestä jokaisella perheellä tulee olla oikeus viedä lapset hoitoon. Ei työssäkäynti ole ainoa peruste sille, että voidaan tarvita hoitopaikkaa. Ihmiset ja elämäntilanteet on erilaisia. Jos se jotakin perhettä auttaa, että saavat viedä lapset hoitoon ja sen vuoksi koko perhe jaksaa paremmin, niin siitä vain. On se kumma, kun tässä yhteiskunnassa holhotaan vaikka millä tavalla, mutta jostain tällasesta jaksetaan napista. Kunnan tehtävä hoitaa niitä paikkoja sinne niin paljon, että kaikille on tilaa.

Täällä ei sitä paitsi ole pulaa hoitopaikoista, tänäkin vuonna moni pph-jäi ilman hoitolapsia (tiedän, koska omani vaihtoi pph:lta tänä vuonna päiväkotiin ja tämän pph:n kanssa juttelin. Hälle ei tullut ketään tilalle ja sanoi, että monella muulla on sama juttu).

Ja mitä mun omiin tulee, älä huoli. :D En mä ole missään vaiheessa sanonut, ettenkö mä ja mun mies olisi töissä. ;) Olen (samoin kuin mieheni), tienaan ja maksan kyllä verorahoja melko varmasti enemmän vielä kuin sinä.

Tässä nähtiin taas tämä palstan kuuluisa sisälukutaito...

• Tykkää
Reactions: Pinki
[QUOTE="hei";28496280]Mä olen eri mieltä. Mun mielestä jokaisella perheellä tulee olla oikeus viedä lapset hoitoon. Ei työssäkäynti ole ainoa peruste sille, että voidaan tarvita hoitopaikkaa. Ihmiset ja elämäntilanteet on erilaisia. Jos se jotakin perhettä auttaa, että saavat viedä lapset hoitoon ja sen vuoksi koko perhe jaksaa paremmin, niin siitä vain. On se kumma, kun tässä yhteiskunnassa holhotaan vaikka millä tavalla, mutta jostain tällasesta jaksetaan napista. Kunnan tehtävä hoitaa niitä paikkoja sinne niin paljon, että kaikille on tilaa.

Täällä ei sitä paitsi ole pulaa hoitopaikoista, tänäkin vuonna moni pph-jäi ilman hoitolapsia (tiedän, koska omani vaihtoi pph:lta tänä vuonna päiväkotiin ja tämän pph:n kanssa juttelin. Hälle ei tullut ketään tilalle ja sanoi, että monella muulla on sama juttu).

Ja mitä mun omiin tulee, älä huoli. :D En mä ole missään vaiheessa sanonut, ettenkö mä ja mun mies olisi töissä. ;) Olen (samoin kuin mieheni), tienaan ja maksan kyllä verorahoja melko varmasti enemmän vielä kuin sinä.

Tässä nähtiin taas tämä palstan kuuluisa sisälukutaito...[/QUOTE]Niin nähtiin sunkin sisälukutaito. Kirjoitin aikaisemmin, että ennakoivana lastensuojelutyönä ja kuntouttavana tukitoimena ok. Mutta jos viedään vaan huvin vuoksi, niin ei riitä ymmärrys.

Voi kun meilläkin olisi noin, että lapsi haluisi mennä. Niin syndäntäraastavaa oli taas 2-vuotiaan itku "haluun leikkiä kotona" "äiti tuu mukaan", kun isä lähti sitä viemään päiväkotiin. :(

[QUOTE="vieras";28496300]Niin nähtiin sunkin sisälukutaito. Kirjoitin aikaisemmin, että ennakoivana lastensuojelutyönä ja kuntouttavana tukitoimena ok. Mutta jos viedään vaan huvin vuoksi, niin ei riitä ymmärrys.[/QUOTE]

Mistä sä tiedät kenenkään perimmäisiä syitä tehdä mitäkin ratkaisuja? VAIKKA joku sanoisikin, että ihan vain huvikseen, oletko varma, että se on se perimmäinen, todellinen syy? Voidaanhan niin sanoa, mutta se ei silti tarkota, että se ois se ainoa syy.

Ihan liian usein ihmiset katsoo tilannetta päältä päin ja luulevat jo tietävänsä, missä mennään. Hei noilla on äiti kotona ja lapset hoidossa. BAD BAD ja fiksuina ollaan jo tuomittu, vaikka totuudessa ei edes tiedetä, mikä tilanne on. Voihan se olla, että äiti on joo kotona, mutta tekee töitä vaikka kotoa käsin (tämä onnistuu, jos kotona on vauva, mutta ei, jos kotona on isompia. Kokemusta on tästäkin). Voi myös olla, että äidin jaksaminen on kovilla (eikä hän silloin kaipaa sun tuomitsemisiasi lainkaan). Tilanteita on monia eikä niitä päälle päin näe.

Ja myönnä pois, oletit automaattisesti tietäväsi myös, että mun muksut on hoidossa ihan vain "huvikseen".

[QUOTE="vieras";28495788]Ikää jäpikällä 2,5v. Pidettiin hyvä hoitopaikka kun jäin äitiyslomalle, lapsi oli reilun 2kk meidän kanssa kotona ja nyt on ollut siellä 1-2pv/vko, viime viikolla lentsun takia kokonaan kotona. Tänä aamuna kyselin, haluaako mennä hoitoon niin tuli vastaus isolla hymyllä, että "joo"! Ilmeisesti olo täällä äitin ja 2kk-ikäisen pikkuveljen kanssa ei kovin auvoista ole... :D

Onneksi on olemassa niitä hyviäkin päikkypaikkoja. :)[/QUOTE]

NO Jopas jotakin. Mites se lapsen kiintymyssuhde äitiin voi? Just luennolla jolla professoritason ihminen kertoi kylmää faktaa alle kolmivuotiaiden päivähoidosta. Kortisolitasojen (stressi) nousuista ym. ihan mitattavissa olevista asioista, joilla voi olla kauaskantoisia seurauksia.

...asia, jota tällä palstalla ei sitten millään voida käsittää. Täällä, kun pidetään ainoana totuutena sitä, että lapset inhoaa hoidossa oloa ja haluavat mieluiten olla kotona ja piste. :D:D[/QUOTE]

Kirja joka kaikkien pienten lasten vanhempien kannattais lukea. Erja Rusanen: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys - Helsingin yliopiston Avoin yliopisto

Meidän 3 v poika huusi tänään heti herättyään "ÄITI MÄ HALUUN TÄNÄÄN PÄIVÄKOTIIN!", minä sitten siihen että meillä on tänään vapaa päivä ja ollaan kotona, ja poika vaan edelleen jatkoi, hoki monta kertaa kunnes sitten luovutti. Ja mun mielestä meillä on kotona ihan kivaa.... :/

Meillä on myös lapsella kivat ajat, saa päättää meneekö hoitoon vai ei, tänään halusi mennä. Loppuviikko on pakollista hoitoa, mutta muuten on paljon saanut nyt keväällä itse päättää meneekö vai ei.

[QUOTE="hei";28496331]Mistä sä tiedät kenenkään perimmäisiä syitä tehdä mitäkin ratkaisuja? VAIKKA joku sanoisikin, että ihan vain huvikseen, oletko varma, että se on se perimmäinen, todellinen syy? Voidaanhan niin sanoa, mutta se ei silti tarkota, että se ois se ainoa syy.

Ihan liian usein ihmiset katsoo tilannetta päältä päin ja luulevat jo tietävänsä, missä mennään. Hei noilla on äiti kotona ja lapset hoidossa. BAD BAD ja fiksuina ollaan jo tuomittu, vaikka totuudessa ei edes tiedetä, mikä tilanne on. Voihan se olla, että äiti on joo kotona, mutta tekee töitä vaikka kotoa käsin (tämä onnistuu, jos kotona on vauva, mutta ei, jos kotona on isompia. Kokemusta on tästäkin). Voi myös olla, että äidin jaksaminen on kovilla (eikä hän silloin kaipaa sun tuomitsemisiasi lainkaan). Tilanteita on monia eikä niitä päälle päin näe.

Ja myönnä pois, oletit automaattisesti tietäväsi myös, että mun muksut on hoidossa ihan vain "huvikseen".[/QUOTE]Oletko siis ap, jonka viestiin olen kommentoinut?

[QUOTE="hoitaja";28496365]NO Jopas jotakin. Mites se lapsen kiintymyssuhde äitiin voi? Just luennolla jolla professoritason ihminen kertoi kylmää faktaa alle kolmivuotiaiden päivähoidosta. Kortisolitasojen (stressi) nousuista ym. ihan mitattavissa olevista asioista, joilla voi olla kauaskantoisia seurauksia.[/QUOTE]

Ihan hyvin voi, kiitos kysymästä. On aloittanut jo 1v2kk ikäisenä hoidon, ettei ole mikään uus juttu lapselle. Osa-aikaisena tein vuoden töitä tässä välissä ja nyt uudelle lomalle. Miksi olis pitänyt menettää hyvä hoitopaikka reilun vuoden takia? Saadaan pikkusisaruskin sitten samaan.

Ja sehän on hoitopaikallekin vaan hyvä kun siellä on meikäläisiä, maksetaan 15pv/kk ja pidetään max 10, jää tilaa muille temmeltää enemmän. :)

[QUOTE="vieras";28496241]No joku mättää jos se vanhempi lapsi pitää viedä hoitoon pois jaloista, ja työssäkäyville on kiven alla hoitopaikat. Laiskuutta![/QUOTE]

Ei lasta ole sinne koskaan pakotettu sen jälkeen kun jäin töistä pois. Jos joskus sanoo ettei halua mennä niin en tietenkään silloin vie! Mutta kun viihtyy, niin en näe mitään väärää. Eipähän tarvitse kerhopaikkaa.

meilläkin lapset 3v ja 5v tykkäävät olla päiväkodissa. ovat ma, ke, to ja pe 6-11 hoidossa ja tiistaisin tunnin pitempään. Jos aamu sama kysymys: "äiti oisitko tänäänkin pitempään töissä?" harmi kun ei saa ite päättää montako tuntia niitä töitä tekee. :D no nyt ne odottaa jo innolla ensi kuun alkua, kun pääsevät uuteen päiväkotiin ja sitten saavat olla siellä pitempään. :)