Lapsi saatu hedelmöityshoidoilla, seuraava luomuna?

Toivottavasti kukaan ei loukkaannu :) Uskon että stressaamatta jättäminen on varmaan mahdotonta kun lasta yritetään..

Mutta tiedättekö tapauksia joissa pariskunta on saanut lapsen hoidoilla, ja sitten seuraava(t) on tullut luomuna? Ja uskotteko että syynä voisi olla nimenomaan se että sitä lapsen saantia ei enää niin stressaa?

Itse tunnen yhden tällaisen pariskunnan, heillä on kolme lasta joista eka tuli lapsettomuushoidoilla.

Hmm ja oikeastaan muista tuttavista en tiedä miten lapset ovat alkunsa saaneet.
 
"TMV"
En usko, että stressaamattomuus on tällaisiin tärppeihin syynä. (En siis tiedä, onko, mutta en itse siihen usko.) Joskus lapsettomuus voi johtua hormonitasapainon häiriöistä, endometrioosista tms. mihin raskaus vaikuttaa suotuisasti, niin että myöhemmin on helpompi tulla uudestaan raskaaksi.
 
[QUOTE="TMV";28632020]Joskus lapsettomuus voi johtua hormonitasapainon häiriöistä, endometrioosista tms. mihin raskaus vaikuttaa suotuisasti, niin että myöhemmin on helpompi tulla uudestaan raskaaksi.[/QUOTE]

Niinno, totta :) Itse en osannut tuota ajatellakaan.
 
[QUOTE="TMV";28632020]En usko, että stressaamattomuus on tällaisiin tärppeihin syynä. (En siis tiedä, onko, mutta en itse siihen usko.) Joskus lapsettomuus voi johtua hormonitasapainon häiriöistä, endometrioosista tms. mihin raskaus vaikuttaa suotuisasti, niin että myöhemmin on helpompi tulla uudestaan raskaaksi.[/QUOTE]

Mäkin näkisin tilanteen ennemmin tällaisena. Siis että raskaus olisi muuttanut kropan hormonitasapainoa tms. niin, että jatkossa raskaus olisi mahdollinen ilman apua.
 
"pippa"
En usko minäkään että stressaamattomuus olisi se syy, vaikka toki voi sillä olla osansa! Itse kuulun näihin "eka hoidoilla, toka luomuyllärinä". Kuulin lääkäriltä, että n. 2vuotta edellisestä synnytyksestä kroppa on jotenkin hedelmällisempää maaperää uutta raskautta ajatellen...
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
"julia"
meillä esikoinen hoidoilla(clomifen)ja kakkonen heti seuraavasta kierrosta(raskauden ja imetyksen jälkeen).En usko että nistään stressistä johtui,elimistö vain tarvisti pienen sysäyksen ja sitten hanat aukesi!Kolmas saatiin keinohedelmöityksellä,tärppäsi heti.Keino hed.tehtiin muista syistä(alkio diagnosoitiin).
 
"vieras"
Meillä oli toisinpäin, että ensimmäinen sai alkunsa suht helposti luomusti, mutta toka tarvitse pientä avustusta. Mitään syytä ei löydetty sekundääriseen lapsettomuuteen. Nämä ovat joskus mystisiä juttuja.
 
"vieras"
Meillä kaksi ekaa on tullut hoidoilla ja hoikokertoja tarvittiin todellakin useita. Kolme seuraavaa on tärpänneet sitten luomuna ja heti ekasta kierrosta. Mulla on ollut siis häikkää omassa hormonitasapainossa ja kuukautiskierrossa, mutta raskauksien ja ehkä myös iän myötä tilanne on normalisoitunut.
 
Blue
Mitenhän sitten nämä joilla lapsettomuus on ollut selittämätöntä.. Ja jos miehen spermassa vika niin ei varmaan luomuylläreitä tule.
Itseasiassa tulee silloinkin. Mun kaveripariskunnalla on pahaa vikaa molemmissa ja ekan isosti autetun lapsen jälkeen eivät lähteneet enää hoitoihin ja heille sanottiin että on täysin varmaa että lapsia ei luomusti tule. No kuinka ollakaan, seitsemän vuotta ekan lapsen jälkeen jonkin sortin ihme oli tapahtunut. Sekin ihme on jo iso ihana tyttö.
 
minjaana
Meillä ensimmäinen sai alkunsa luomusti 7kk yrittämisen jälkeen.
Toinen sai alkunsa luomusti 23kk yrittämisen jälkeen.
Kolmas sai alkunsa luomusti 6kk yrittämisen jälkeen.
Nyt neljättä ei ole kuulunut, yritystä takana 2 vuotta luomuna ( terolut myös apuna ) ja aloitetaan clomifen. Katsotaan olisiko siitä apua.

Ei ole stressaamattomuus auttanut. Ajattelin että kotiäitiydestä työelämään palaaminen auttaisi kun ei ole aikaa miettiä raskautumista ja vauvaa koko ajan mutta eipä ollut apua siitäkään.
 
"vieras"
Mulla on työkaveri joka vuosia yritti miehensä kanssa lasta. Sitten alkoi hoidot.

Keinohedelmöitys epäonnistui 3 kertaa, olivat jo luovuttaa mutta päättivät että kerran vielä.
Sitten pieni onni syntyikin. Ja kas, likipitäen ensimmäisestä kerran kun synnytyksen jälkeen olivat sänkyhommista alkoikin raskaus luomusti.

duunikaveri totesi että olisi vähän isompi ikäero kyllä lapsilla olla...
 
"vieras"
Meillä eka saatiin hoidoilla. Mulla siis vaikea PCO. Yksityinen gyne kertoikin, että raskaus on yleensä hyvä hoitokeino näihin vaivoihin eli raskaus muuttaa elimistöä sen verran et luomuna onnistuu seuraavat. Ja näin kävi meillä. Tokaa yritettiin 3kk ja ehdin jo käydä gynellä joka sanoi että PCO:sta ei näy enää merkkejä ja sitten olinkin jo raskaana :) Ja kolmas tuli jo vähän yllätyksenä yhdestä kerrasta. Sen olen tässä huomannut, että kroppa toimii raskauden jälkeen noin 2-3 vuotta. Sen jälkeen alkaa taas kierrot venyä, vuoto niukkenee, oireet palaa. Eli ehkä raskauden parantava vaikutus ei kestä kauaa, muutaman vuoden vaan?
 
"vieras"
Joo meillä kävi niin eli eka hoidoilla, toinen luomuna. Olisihan tuo ekakin saattanut tulla luomusti, mutta ei vaan enää jaksanut stressata asiaa ja yksityisellä klinikalla saatiin sitten apua asiaan :D. Minä uskon kyllä että tuolla stressaamisella on myös osansa asiaan, kun kaikki elämä ja ajatukset pyörii vaan tuon yhden asian tiimoilla. Ei auta vaikka kuinka selittää että älä stressaa.
 
5+2+lemmikit
Tiedän montakin. Yksi pari yritti ekaa lasta noin 3 vuotta ja hoidoilla saivat, seuraava tuli ihan itsekseen alle 2 vuotta tuosta.
Toisessa perheessä oli hoidoilla saatu kaikki kolme ja laitettu sitten kierukka, niin neljäspä tuli siitä huolimatta...
 

Yhteistyössä