Lapsi reiluksi tunniksi päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Äitiyslomani loppuu helmikuussa, mulla on työ jossa joka toinen viikko on iltavuoroa. Iltavuoroviikkoina lapsen täytyy olla 1.5 tuntia hoidossa, niin että minä vien töihin lähtiessä ja mies hakee kun pääsee töistä. Kai tällainen onnistuu, kun joskus olen kuullut ettei esimerkiksi päikkäriaikaan saa viedä hoitoon tai hakea ym.? Mun täytyy viedä lapsi 14:30 ja mies hakee 16:00.

Kun lapsemme oli pienten ryhmässä niin sinne ei saanut viedä klo 11.30- 14 välillä kun oli päiväuniaika. Oli kyllä tyhmää kun minulla sekä miehellä paljon iltavuoroja joten lapsi oli pakko viedä jo noin 10.30 vaikka tarve olisi ollut vasta 13.30. Sitten kun lapsi oli saanut aamulla nukkua pitkään niin ei nukkunut päiväunia ja se oli ongelma. Lisäksi oli tyhmää joko mennä edestakaisin kun päiväkoti oli 500 m päässä työpaikasta tai sitten kuluttaa aikaa töissä ennen työvuoron alkua kun ei ole liukuva työaika. Lapsi on onneksi nyt isojen ryhmässä ja sinne voi viedä päiväuniaikaankin kun on enemmän hoitajia.

Tämä taitaa olla niitä kysymyksiä, että oikeutta ei välttämättä saa ennen kuin vetoaa tarpeeksi isoon pomoon, eli jos päiväkodinjohtajakin sanoo ei niin sitten vedotaan kunnan päivähoitotoimen johtajaan tms.

Tottakai hoito järjestetään hoidon tarpeen mukaan, ja tietenkään ei ole velvollisuutta viedä lasta sinne hengaamaan etuajassa jos ei halua. Ainoat tilanteet joissa päiväkoti voi puuttua hoitoaikoihin on jos 1) ne eivät perustu hoidon tarpeeseen, 2) ne ovat selvästi lapsen edun vastaisia tai 3) vuorohoidossa on sääntönsä siitä että yölepo mahdollistetaan kaikille.

Hae lapselle paikkaa vuorohoitoryhmästä. Siellä lapsia tulee ja menee pitkin päivää vanhempien työvuorojen mukaan, ja ryhmätoiminta on paljon joustavampaa.

Ehkä parempikin, että lapsi on siellä vähän pidempääkin, eli vie reilusti ennen päiväuniaikaa, että tottuu hoitajiin. Jos vain tunnin per pv joka toinen viikko on, on pienelle lapselle vaikea sopeutua.

Jos ei ole tuntilaskutusta käytössä eli maksu menee pidemmästä ajasta vaikka olisi vain reilun tunnin päivässä hoidossa ja lisäksi jos lapsi samaan aikaan viihtyy päiväkodissa, niin minä kyllä antaisin sen olla siellä virikkeitä saamassa ja kavereita tapaamassa vähän pidemmänkin ajan.

Kalliita tunteja tulee noista iltapäivän tunneista, verrattuna siihen, että lapsi voisi nuo viikot olla kokonaan kotona. Silloin päivähoitomaksu on merkittävästi pienempi, koska lapsi on hoidossa vain 10 päivää kuussa. Onko miehen työajasta katsottu kaikki joustot, että hän pääsisi työstään aiemmin? Laskekaa, paljonko tulee takkiin, jos esimerkiksi mies on osittaisella hoitovapaalla (eli lyhentää päiväänsä), saatte KELAn tuet ja säästätte päivähoitomaksuissa. Voi olla, että sekin on hyvä vaihtoehto.

Kalliita tunteja tulee noista iltapäivän tunneista, verrattuna siihen, että lapsi voisi nuo viikot olla kokonaan kotona. Silloin päivähoitomaksu on merkittävästi pienempi, koska lapsi on hoidossa vain 10 päivää kuussa. Onko miehen työajasta katsottu kaikki joustot, että hän pääsisi työstään aiemmin? Laskekaa, paljonko tulee takkiin, jos esimerkiksi mies on osittaisella hoitovapaalla (eli lyhentää päiväänsä), saatte KELAn tuet ja säästätte päivähoitomaksuissa. Voi olla, että sekin on hyvä vaihtoehto.
Tuohan riippuu ihan paikasta. Voi olla, että ap:n tapauksessa päiväkoti laskuttaa hoidosta puhtaasti toteutuneiden minuuttien perusteella. Eli siis reilun tunnin hoito per arkipäivä ei maksa paljoakaan.

Toisaalta on myös se mahdollisuus käytössä, että palkkaa itse jonkun lapsenlikan kotiinsa vaikka 10 eurolla per päivä.

Yhteistyössä