Lapsi pissasi tahallaan housuihinsa-annoin sitten ulkoilla märissä vaatteissa

  • Viestiketjun aloittaja liian tyly?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minäkään en oikein ymmärrä tätä, kun ap:ta haukutaan jopa sairaaksi. Kyllähän lapset pissaavat housuun vahingossakin, eikä siitäkään varmasti tule traumoja jos äiti ei huomaa vahingon tapahtuneen tai lapsi joutuu olemaan pitkänkin kotimatkan märissä housuissa. Ja sitten jos vedotaan siihen, että äiti tahallaan antoi lapsen olla märissä housuissa, niinhän se lapsikin pissasi tahallaan housuihinsa. Eli missä se kauheus ja traumaattisuus on? Eihän tässä ollut kyse mistään kuivaksi opettelevasta lapsesta, johon pätee nuo "ei saa nolata"-säännöt.
 
"sondersson"
en minäkään ap:ta sairaaksi sano, enkä edes huonoksi vanhemmaksi, mutta keskusteluyhteyden sanoisin olevan huono hänen ja lapsensa välillä ja rangaistuksena kirvelevän pissan pitäminen housuissa on huono ja väärä.
 
"vieras"
[QUOTE="sondersson";22042312]kun lapsi on oppinut siihen, että asioista sovitaan niin, että kaikille käy, niin kyllä se noin toimii. Ei ala kiukku et pitää päästä heti sisälle, vaan jaksaa odottaa hetken että pikkuveli/sisko saa myös mitä haluaa. Sä et taida ymmärtää mitä sopiminen on. Pahahan sitä sillon on lapselle opettaa :([/QUOTE]

Kyllä minä ymmärrän mitä sopiminen on, mutta en odota, että lapseni ymmärtäisi milloin jostain asiasta voi sopia ja milloin ei. Jos tällä kerralla sovin lapsen kanssa, että menemme sisälle, miten selitän seuraavalla kerralla lapselle, että nyt emme voikaan sopia sillä tavalla kuin lapsi haluaisi? Tietysti pyynnöt voi ottaa huomioon ja sopia monistakin asioista, mutta esimerkiksi päivän rutiinit ja perheen yhteiset touhut eivät ole sovittavissa lapsen oikkujen mukaan.
 
Me
Meillä käytettiin kesällä tälläistä, kun 3-vuotias ei suostunut menemään nukkamaan ja herätti muut tahalleen. Otettiin se mökin kuistille seisomaan ja valvomaan. Oltiin hiljaa ja käytiin lisää puita saunaan. Piti seisoa niin kauan hiljaa ennenkuin suostuu kertomaan että ei saa herättää toisia. Yritti kaikkensa siinä ja vetkuili ja ns. Joutui valvomaan. Ei ole sen jälkeen yrittänyy herättää muita :) voin kertoa että sitkeä oli...
 
"sondersson"
[QUOTE="vieras";22042335]Kyllä minä ymmärrän mitä sopiminen on, mutta en odota, että lapseni ymmärtäisi milloin jostain asiasta voi sopia ja milloin ei. Jos tällä kerralla sovin lapsen kanssa, että menemme sisälle, miten selitän seuraavalla kerralla lapselle, että nyt emme voikaan sopia sillä tavalla kuin lapsi haluaisi? Tietysti pyynnöt voi ottaa huomioon ja sopia monistakin asioista, mutta esimerkiksi päivän rutiinit ja perheen yhteiset touhut eivät ole sovittavissa lapsen oikkujen mukaan.[/QUOTE]

Täh? Miksei seuraavalla kerralla voisi olla eri tilanne? Sähän voit sanoa silloin vaikka että "muistatko kun viimeksi tehtiin niinku sinä halusit, nyt tehdään niinku äiti haluaa, se on reilua." Eikä lapsen tarvii ymmärtää millon asioista sovitaan ja millon ei kun niistä sovitaan aina. Sopiminen ei tarkota sitä että kaikki lapsen ehdottama pitäs toteutua. Mitä tulee rutiineihin, niin tarviiko esim. ulkoilun tapahtua just tiettyyn aikaa päivästä? Ruoka-ajat on monilla, mut nehän tulee luonnostaankin kun yleensä nälkä tulee tietyin väliajoin. Tiettyjä asioita pitää tehdä, kuten siivota ja käydä kaupassa, se on helppo lapselle selittää. Ja on helppo sanoa, että nyt tehdään tämä ja sitten se mitä sinä haluat. Tai toisinpäin.
 
"sondersson"
Meillä käytettiin kesällä tälläistä, kun 3-vuotias ei suostunut menemään nukkamaan ja herätti muut tahalleen. Otettiin se mökin kuistille seisomaan ja valvomaan. Oltiin hiljaa ja käytiin lisää puita saunaan. Piti seisoa niin kauan hiljaa ennenkuin suostuu kertomaan että ei saa herättää toisia. Yritti kaikkensa siinä ja vetkuili ja ns. Joutui valvomaan. Ei ole sen jälkeen yrittänyy herättää muita :) voin kertoa että sitkeä oli...
miksi hän oli siinä hiljaa mutta ei muualla? Tai siis miksi totteli siinä muttei muualla?
 
oi voi
Voi elämä näitä joitain vastauksia.

Palstamammojen mielestä on siis ihan ok että lapsi päästää tahallaan allensa saadakseen tahtonsa läpi, ja tuollainen käytös pitäisi vielä palkita sillä että lapsi saa tahtonsa läpi?

Varsinaisia isänmaan toivoja kasvatatte, ihmisiä jotka eivät tule kenenkään kanssa toimeen kun ei kaikki menekkään oikeassa maailmassa niin kuin itse tahtoo.
Rajatkin ovat rakkautta, ei niitä lapsia koko ajan tarvitse päästä silittää.
 
Mielestäni huono rangaistus, jos ulkoilua olisi välttämättä halunnut jatkaa olisin käynyt pikaisesti vaihtamassa märät vaatteet. Meillä sen jälkeen kun lapsi on oppinut kuivaksi ja vaippa on ollut vasta muutaman päivän pois on "rangaistukseksi" riittänyt jo vaippa tässä tapauksessa esim. sen loppu ulkoilun ajan.
 
Moni tuntuu nyt olevan ihan järkyttynyt, kuinka kehtaan lasta ulkoiluttaa 15 min. märissä vaatteissa. Entäpä jos olisimmekin olleet lähimmässä leikkipuistossa, jonne kävelymatkaa vähintään 20min, ja lapsi olisi vaikka ihan vahingossakin pissannut housuun. Joutuisi se lapsi sieltä puistostakin kävelemään märissä vaatteissa ja vieläpä pidemmän ajan. Eri asia, jos olisin pitänyt lasta rangaistukseksi 2 tuntia pihalla pissavaatteissa. Tuo vartti oli sopiva aika sinänsä, että siinä ehdittiin keräämään lelut ja tekemään muut normaalit sisäänmenorutiinit ja lapsi joutui hetken tunnustelemaan olotilaa märissä vaatteissa.

Entä miten te täydelliset äidit tekisitte siinä tapauksessa, että lapsi yhä uudestaan ja uudestaan käyttäisi uhmatessaan samaa kikkaa, pissan housuun-saan tahtoni läpi? Aina vaan jaksaisitte selittää ja käydä vaihtamassa kuivat päälle. Kaupunkireissulla joutuisitte miettimään, pissaako taas pian housuunsa kun ei saanutkaan jäätelöä...Tai ryhtyykö kerhossakin pissailemaan jos ei siellä saa tahtoaan läpi?
luultavasti en rankasis edelleen tolla pissavaatteella,mutta tapansa kullakin.en olis alunperinkään lahjonut millään muumi leffalla.meillä vaan menään ulos vaikka uhma iskis,sit keksitään jotain kivaa leikkii ulkona.opetetaan pienestä pitäen että ulkona on hauskaa eikä vaan jokapäivästä hiekkiksel istumista.mutta kun teillä on toi lahjonta/leffa tilanne ni pistäisin rangaistukseks leffat pois piiitkäksi aikaa.
 
liian tyly?
Alkuperäinen kirjoittaja MINÄMÖRKÖ;22042735:
luultavasti en rankasis edelleen tolla pissavaatteella,mutta tapansa kullakin.en olis alunperinkään lahjonut millään muumi leffalla.meillä vaan menään ulos vaikka uhma iskis,sit keksitään jotain kivaa leikkii ulkona.opetetaan pienestä pitäen että ulkona on hauskaa eikä vaan jokapäivästä hiekkiksel istumista.mutta kun teillä on toi lahjonta/leffa tilanne ni pistäisin rangaistukseks leffat pois piiitkäksi aikaa.

Meillä ei lahjottu videolla, vaan kun lapsi vinkui sisällepääsyä ja videonkatselua, totesin vaan että videota voidaan katsoa myöhemmin, nyt on ulkoilun aika. Ja en tiedä millaisia uhmiksia teillä on, mutta kun meidän lapsi saa uhmakohtauksen, siinä on ihan turha yrittää keksiä mitään kivaa ja hauskaa ulkoleikkiä tms. Siis nyt ihan alkaa tuntua, että tuo meidän esikoinen on jokin erityislapsi uhmansa kanssa, koska nämä teidän joidenkin kirjoitukset ja jutut vaan ovat aivan eri planeetalta kuin meidän arkemme. Siis kaikki nämä, että kesken uhmakohtauksen pitää pystyä lapsen kanssa sopimaan asioista jne. Siis meidän lapsi vaan huutaa ja kirkuu, pyörii maassa, heittäytyy veteläksi, saa hädintuskin henkeä huutaessaan. Mitenkään et siinä voi hänen kanssaan mistään sopia ja neuvotella.

Ja vaikka etukäteen olisi asioista sovittu ja keskusteltu, uhmakohtauksen iskiessä ne unohtuvat ja lapsi yhtäkkiä haluaakin jotain ihan muuta. Olen käsittänyt aiemmin, että tämä on ihan normaalia uhmaikäisen käytöstä, mutta nyt en ole enää niinkään varma...
 
dh
Meillä on lapsi, jonka uhmakohtaukset ovat olleet sellaisia, ettei lapseen saa yhteyttä. Ei ennen kuin rauhoittuu. Tuossa tapauksessa olisin ehkä toiminut hieman toisin. Mennyt sisälle, vaihdattanut vaatteet ja sanonut, että me menemme takaisin ulos. Kertonut myös mitä varten.

Ehkä minäkin olen kuitenkin julma ja tyly äiti, koska kaksi päivää sitten MINÄ olin se, joka toi poikansa tarhaan lyhyellä t-paidalla. Kolmannella pukukerralla sain pidettyä sisävaatteet päällä. Siihen asti repi pois ja juoksi piiloon, karjui ja huusi, potki ja kiljui. Lopulta sanoin, että tarhaan lähdetään, vaatteet päällä tai ilman jos ei nyt osaa rauhoittua. Eikä se tehonnut, joten otin lapsen kesken vaatteiden riisumisen ja vein autoon, toinen lapseni kantoi mukanaan pitkähihaisesta kenkiin kaiken autoon. Ja tarhaan meni, t-paidalla ja housuilla, mutta huuto loppui.
 
"tupuna"
Ihan oikein olet mielestäni toiminut. Samalla tavalla olisin minäkin varmaan tehnyt.

Eipä lapsi ymmärrä "rangaistusta", jos se annetaan vasta myöhemmin. Eli rangaistus heti tuoreeltaan on kaikista paras. Eilenhän oli lämmin syyspäivä, mittari plussan puolella reilusti joten ei lapsi ehdi kylmettymään vaikka vähän aikaa oli pissat housussa. Eikä se pissa kyllä kirvele ellei sitten satu alakroppa olemaan haavoilla. VTI:aan ei kyllä niin helposti tule, jos nyt puoli tuntia on märissä vaatteissa.

Täällä näyttää paljon olevan taas näitä "toisin toimijoita", mutta kuinkahan moni olisi oikeasti tilanteen "ollessa päällä" toiminut niinkuin on kirjoittanut? Jälkiviisastelu on turhaa.
 
nyt kysyn vain uteliaisuuttani...osaatko ollenkaan ennakoida lapsesi uhmaa vai tuleeko se ku isku päähän nurkan takaa? mun mielestä tilanne oli aika selvä siinä vaiheessa kun uhmislaps rupes nuorempaa kiusaamaan.mitä jos olisit jo sillon tehnyt asialle jotain? no turhaa tässä jossitella...
ja mitä muumivideoon tulee niin, niin kauan se on lahjomista kun ite sanot et saat kattoo muumin sit ku eka ollaan oltu ulkona.tai ymmärsinkö jotain väärin,sun teksteistä sain tän käsityksen.mulla on molemmat poitsut ollu totaali pässinpäitä,ja mun 6v on vielläkin.saa itkupotkuraivareita päivittäin,mutta suurimman osan tilanteista osaan jo ennakoida ja jo silloin puuttuua asiaan.ei se helppoa ole mutta empä oo ulkoiluttanu viellä tähän päivään mennessä yhtäkään kusihousuista lasta.
 
Viimeksi muokattu:
Peppari harmaana
Minä en kehtaisi ulkoiluttaa lasta, jolla on pissat housuissa. En ymmärrä, mitä järkeäkään siinä on. Kyllä ne pissat housuissa on niin inhottavan tuntuiset, että et sinä varmaan itsekään pissahousuissa ulkoilisi.
Eli sä häpeäisit sun lasta joka olisi pissannut housuun? Vaikka kaupungilla missä ei pääse heti vaihtamaan puhdasta päälle? Mä en kyllä tollaisissa tilanteissa häpeäisi lapsiani vaan kehtaisin vallan mainiosti lähteä rauhallisesti kotia kohden.

Poika muuten on kerran vahingossa paskonut treeneissä housuihinsa, pätkääkään ei hävettänyt minua, vaan onneksi sain toiselta äidiltä housut lainaan ja kosteuspyyhkeitä.
 
"vieras"
[QUOTE="sondersson";22042364]Ei, vaan tilanne pitäis ennaltaehkästä tai rangaista jotenki muuten ku ulkoiluttamalla pissat housussa.[/QUOTE]

Ai nyt oletkin sitä mieltä, että on ok rangaista? Käsittääkseni sopiminen ei ole mikään rangaistus.
 
äiti vuodesta -89
En hyväksy todellakaan ap.n toimia. Mielestäni hänen on syytä katsoa peiliin jos lapsi tahallaan pissailee housuihin. Meillä on lapset opetettu pienestä pitäen sisä-siisteiksi joten seinille kuseskeluakaan en ymmärrä sitten millään :( Eikö tuollainen kerro lapsen pahasta olosta???
 
"vieras"
[QUOTE="sondersson";22042343]Täh? Miksei seuraavalla kerralla voisi olla eri tilanne? Sähän voit sanoa silloin vaikka että "muistatko kun viimeksi tehtiin niinku sinä halusit, nyt tehdään niinku äiti haluaa, se on reilua." Eikä lapsen tarvii ymmärtää millon asioista sovitaan ja millon ei kun niistä sovitaan aina. Sopiminen ei tarkota sitä että kaikki lapsen ehdottama pitäs toteutua. Mitä tulee rutiineihin, niin tarviiko esim. ulkoilun tapahtua just tiettyyn aikaa päivästä? Ruoka-ajat on monilla, mut nehän tulee luonnostaankin kun yleensä nälkä tulee tietyin väliajoin. Tiettyjä asioita pitää tehdä, kuten siivota ja käydä kaupassa, se on helppo lapselle selittää. Ja on helppo sanoa, että nyt tehdään tämä ja sitten se mitä sinä haluat. Tai toisinpäin.[/QUOTE]

Mutta mistä ihmeestä se lapsi voisi ymmärtää, milloin tehdään hänen toiveensa mukaan ja koska ei? Jos jollakin kertaa lapsen mielen mukaan tekeminen ei kertakaikkiaan onnistu, miten lapsi voi hyväksyä sen mukisematta, jos monta kertaa ennen on tehty juuri niin kuin hän haluaa? Ei lapsi voi ymmärtää sitä, että nyt on mentävä aikaisin nukkumaan kun huomenna on aikainen herätys, jos hän saa kaikkina muina päiviä valvoa niin kauan kuin itse haluaa.
 
"mä"
Eli sä häpeäisit sun lasta joka olisi pissannut housuun? Vaikka kaupungilla missä ei pääse heti vaihtamaan puhdasta päälle? Mä en kyllä tollaisissa tilanteissa häpeäisi lapsiani vaan kehtaisin vallan mainiosti lähteä rauhallisesti kotia kohden.

Poika muuten on kerran vahingossa paskonut treeneissä housuihinsa, pätkääkään ei hävettänyt minua, vaan onneksi sain toiselta äidiltä housut lainaan ja kosteuspyyhkeitä.
tahallinen ja vahingossa housuun pissaaminen on kaksi eri asiaa
 
"peesaaja"
Voi elämä näitä joitain vastauksia.

Palstamammojen mielestä on siis ihan ok että lapsi päästää tahallaan allensa saadakseen tahtonsa läpi, ja tuollainen käytös pitäisi vielä palkita sillä että lapsi saa tahtonsa läpi?

Varsinaisia isänmaan toivoja kasvatatte, ihmisiä jotka eivät tule kenenkään kanssa toimeen kun ei kaikki menekkään oikeassa maailmassa niin kuin itse tahtoo.
Rajatkin ovat rakkautta, ei niitä lapsia koko ajan tarvitse päästä silittää.
peesi!
 

Yhteistyössä