Lapsi pissasi tahallaan housuihinsa-annoin sitten ulkoilla märissä vaatteissa

  • Viestiketjun aloittaja liian tyly?
  • Ensimmäinen viesti
peesaus
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vuodesta -89;22045685:
En hyväksy todellakaan ap.n toimia. Mielestäni hänen on syytä katsoa peiliin jos lapsi tahallaan pissailee housuihin. Meillä on lapset opetettu pienestä pitäen sisä-siisteiksi joten seinille kuseskeluakaan en ymmärrä sitten millään :( Eikö tuollainen kerro lapsen pahasta olosta???
Peesi tälle!
Mielestäni tämä ei ole normaalia ja ihmettelen että voiko palstamammat hyväksyä moisen. Itse tekisin lastensuojeluilmoituksen!
 
Huom harmaana
Voi elämä näitä joitain vastauksia.

Palstamammojen mielestä on siis ihan ok että lapsi päästää tahallaan allensa saadakseen tahtonsa läpi, ja tuollainen käytös pitäisi vielä palkita sillä että lapsi saa tahtonsa läpi?

Varsinaisia isänmaan toivoja kasvatatte, ihmisiä jotka eivät tule kenenkään kanssa toimeen kun ei kaikki menekkään oikeassa maailmassa niin kuin itse tahtoo.
Rajatkin ovat rakkautta, ei niitä lapsia koko ajan tarvitse päästä silittää.
Ei kun minä yritän ihan aidosti miettiä, että miksi lapsi käyttää tahtonsa läpi saadakseen keinoa, joka tuntuu erittäin epämukavalta (tietää varmasti tämän jo aiemmilta kerroilta) ja joka suurimman osan mielestä lapsia on erittäin nolo juttu, jota vältellään kaikin voimin. Siis se, että housut on pissassa.
Mikä voi olla syynä tällaisen asian käyttämiseen tahtonsa läpi saamisessa? Jotain edeltävää tässä täytyy olla takana.
Ja nyt on turha kommentoida, että "lapset nyt vaan on erilaisia".
 
"vieras"
Ei kun minä yritän ihan aidosti miettiä, että miksi lapsi käyttää tahtonsa läpi saadakseen keinoa, joka tuntuu erittäin epämukavalta (tietää varmasti tämän jo aiemmilta kerroilta) ja joka suurimman osan mielestä lapsia on erittäin nolo juttu, jota vältellään kaikin voimin. Siis se, että housut on pissassa.
Mikä voi olla syynä tällaisen asian käyttämiseen tahtonsa läpi saamisessa? Jotain edeltävää tässä täytyy olla takana.
Ja nyt on turha kommentoida, että "lapset nyt vaan on erilaisia".
No noista aiemmista kommenteistasi ei kyllä tule ilmi tuollaisen näkökulman pohdinta ja monet muutkin kritisoijat ovat kommentoineet vain äidin toimintaa tässä tietyssä tapauksessa. Pari kommenttia on koko ketjussa, jossa tahallaan pissaamisen ongelmaa pohditaan syvällisemmin.
 
kyssäri
Ei kun minä yritän ihan aidosti miettiä, että miksi lapsi käyttää tahtonsa läpi saadakseen keinoa, joka tuntuu erittäin epämukavalta (tietää varmasti tämän jo aiemmilta kerroilta) ja joka suurimman osan mielestä lapsia on erittäin nolo juttu, jota vältellään kaikin voimin. Siis se, että housut on pissassa.
Mikä voi olla syynä tällaisen asian käyttämiseen tahtonsa läpi saamisessa? Jotain edeltävää tässä täytyy olla takana.
Ja nyt on turha kommentoida, että "lapset nyt vaan on erilaisia".
Miksei se syy voi olla se, että lapsi tietää, että kun pissaa housuun, mennään sisälle ja vaihdetaan vaatteet--> ts. saa tahtonsa läpi? Kun mitään ongelmia tuon pissaamisen kanssa ei ole, ei ole nolona tai pelästyneenä tms.

Miksi kehittää mitään suurempaa ongelmaa ja syvällisiä supertulkintoja väkisin?
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22045936]No noista aiemmista kommenteistasi ei kyllä tule ilmi tuollaisen näkökulman pohdinta ja monet muutkin kritisoijat ovat kommentoineet vain äidin toimintaa tässä tietyssä tapauksessa. Pari kommenttia on koko ketjussa, jossa tahallaan pissaamisen ongelmaa pohditaan syvällisemmin.[/QUOTE]

Mistähän kommenteistani ei tule tuollainen vaikutelma...?
Minä en tietääkseni ainakaan ole haukkunut äitiä huonoksi äidiksi tai sairaaksi tai ylipäänsä miksikään muuksikaan.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri;22045962:
Miksei se syy voi olla se, että lapsi tietää, että kun pissaa housuun, mennään sisälle ja vaihdetaan vaatteet--> ts. saa tahtonsa läpi? Kun mitään ongelmia tuon pissaamisen kanssa ei ole, ei ole nolona tai pelästyneenä tms.

Miksi kehittää mitään suurempaa ongelmaa ja syvällisiä supertulkintoja väkisin?
Ei kai siinä mitään pissaamiseen liittyviä ongelmia tarvitse ollakaan, että housuun pissaaminen on lapsen mielestä nolo juttu? Tai sitten kaikilla tuntemillani lapsilla on "ongelmia pissaamisen kanssa".

Supertulkintoja? Mietin tätä lähinnä siksi, että en ole koskaan kuullut lapsesta, joka käyttäisi housuun pissaamista tahtonsa läpi saamiseen. Omalla lapsella on käytössä varmaan tuhat muuta konstia (ei ole ollut mikään helppo tapaus, ei todellakaan), mutta housuihin pissaamista tuskin on koskaan edes harkinnut vaihtoehtona.
 
haloota hei
Ei kun minä yritän ihan aidosti miettiä, että miksi lapsi käyttää tahtonsa läpi saadakseen keinoa, joka tuntuu erittäin epämukavalta (tietää varmasti tämän jo aiemmilta kerroilta) ja joka suurimman osan mielestä lapsia on erittäin nolo juttu, jota vältellään kaikin voimin. Siis se, että housut on pissassa.
Mikä voi olla syynä tällaisen asian käyttämiseen tahtonsa läpi saamisessa? Jotain edeltävää tässä täytyy olla takana.
Ja nyt on turha kommentoida, että "lapset nyt vaan on erilaisia".
Samoin!
Oiskohan perheneuvolan paikka. Minä en saa omiani edes lahjomalla (3,5 ja 7vuotiaat) pissaamaan housuihinsa vaikka juuri kokeilin. Housuihin pissaaminen on niin inhottavan tuntuista heidän mielestään.
Ja tottatosiaan tekisin heti lasteni hoitajasta valituksen jos hoidossa pidettäisiin märissä housuissa :C
 
kyssäri
Ei kai siinä mitään pissaamiseen liittyviä ongelmia tarvitse ollakaan, että housuun pissaaminen on lapsen mielestä nolo juttu? Tai sitten kaikilla tuntemillani lapsilla on "ongelmia pissaamisen kanssa".

Supertulkintoja? Mietin tätä lähinnä siksi, että en ole koskaan kuullut lapsesta, joka käyttäisi housuun pissaamista tahtonsa läpi saamiseen. Omalla lapsella on käytössä varmaan tuhat muuta konstia (ei ole ollut mikään helppo tapaus, ei todellakaan), mutta housuihin pissaamista tuskin on koskaan edes harkinnut vaihtoehtona.
Musta toi pissaaminen kuulostaa vaan valtataistelulta-- huomiota, valtaa. Jos ilmoittaa ennen kuin pissaa, naureskelee ja irvistelee, näen sen keinona yrittää hallita tilannetta. Miksi-ja miksi juuri tällä keinolla voi tietysti kysyä, mutta en nyt edelleenkään koe että lapsessa olisi joku vika tai kehityshäiriö.
Ja minä olen kyllä kuullut vastaavista tapauksista.
Yksi syy voi olla siirtymävaihe. Jos lapsi on vasta hetki sitten oppinut kuivaksi eikä käytä vielä "ison lapsen pöksyjä", voi esim uusi tulokas laukaista tällaisen tavan kerätä huomiota.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri;22046057:
Musta toi pissaaminen kuulostaa vaan valtataistelulta-- huomiota, valtaa. Jos ilmoittaa ennen kuin pissaa, naureskelee ja irvistelee, näen sen keinona yrittää hallita tilannetta. Miksi-ja miksi juuri tällä keinolla voi tietysti kysyä, mutta en nyt edelleenkään koe että lapsessa olisi joku vika tai kehityshäiriö.
Ja minä olen kyllä kuullut vastaavista tapauksista.
Yksi syy voi olla siirtymävaihe. Jos lapsi on vasta hetki sitten oppinut kuivaksi eikä käytä vielä "ison lapsen pöksyjä", voi esim uusi tulokas laukaista tällaisen tavan kerätä huomiota.
Vika tai kehityshäiriö on nyt sinun ihan omaa ajatteluasi. Sellaista en ole missään vaiheessa tuonut esille että olisi.
 
niino
Onkohan pojalla tosi paha olla, jos ihan oikeasti tahalleen pissaa housuihinsa ulkona ja sisällä sotkee kylppäriä pissillään. Kuulostaisi siltä kyllä.

Toisaalta pitäisi muistaa, että vaikka lapsi olisikin joskus pissinyt jonnekin tahallaan, se ei tarkoita, etteikö voisi uhmakohtauksen tullen pissiä myös vahingossa housuun!!!
 
liian tyly?
Huh, tännehän oli tullut sangen syväluotaavia tulkintoja meidän perheen ongelmista ja lapsemme häiriintyneisyydestä...

Joo, ehkä tämä keskustelu ei johda enää mihinkään järkevään, mutta oikaisempa nyt huvikseno pari asiaa.

Lapsi ei siis ole koskaan aiemmin pissannut tahallaan housuihinsa (kuivaksiopetteluvaiheessakin ehkä pari kertaa tuli vahingossa housuun) ja kokeili tätä sorttia nyt ensimmäistä kertaa. Siksi halusin heti alkuun täräyttää kunnon seuraamukset, ettei ota tavaksi. Hän on hyvin hoksaavainen lapsi ja jos olisin nyt antanut periksi lapsen halulle lähteä sisään, hän olisi 100% varmuudella tehnyt saman tempun toistekin tiukassa tilanteessa.

Ja joku epäili, että meidän perheessä ei ole keskusteluyhteydet kunnossa ja on ongelmia ennakoida lapsen uhmakohtauksia. No jaa... Vaikka lapsi on kuin tulta ja tappuraa kiukustuessaan, keskustelemalla, selittämällä ja huomion kääntämisellä toisiin asioihin pärjäilemme lapsen kanssa niin, että hän saa itkupotkuraivarit ehkä kerran viikossa. Mielestäni ei ollenkaan huonompi suoritus ottaen huomioon, että lapsi suhtautuu tällä hetkellä ihan kaikkeen " ei, en halua" " ei, en tee", "ei, en tule". Eli aamusta iltaan vakiovastaus asiaan kuin asiaan on "ei". Tästä vinkkelistä katsottuna olemme pärjänneet ihan kivasti kun raivareita tulee kuitenkin noin harvakseltaan.

Ja kyllä, kyse oli varmasti valtataistelusta tuossa pissaamisepisodissa. Ja sen valtataistelun voitin minä! Oikeastiko joku on sitä mieltä, että lapsen olisi pitänyt saada tässä voitto??
 
Siis mun mielestä selkeesti on joku kommunikointi tms ongelma.
Onko tuo kiukku ainoa keino, jolla lapsi saa huomion?
Ihmetyttää myös ap:n epäloogisuus jutuissa.
Lapsi ei kuulema muista enää kiukuttelun jälkeen asiaa, joten siitä on turha keskustella, tai muilla keinoin rankaista. Mutta sitten on kuitenkin hoksaavainen lapsi, joka varmasti jatkossa tulee muistamaan, ettei housuihin kannsata pissata? En oikein käsitä miksi muistaa sen, muttei keskustelua, tai jotain toista rangaistusta (esim ettei saa katsoa sitä muumiaan ).
Itse en ikipäivänä olisi pitänyt lasta tahallaan pissasissa housuissa.
Olisin käynyt vaihtamassa kuivat, ja tullut takas ulos. Ja näin tekisin vaikka kuinka monta kertaa, ilman sen suurempaa showta asiasta. Kai se fiksu lapsi siitäkin oppis, ettei saanut tahtoaan läpi.
 
"muumio"
[QUOTE="sondersson";22038525]miksei ulos voi mennä sillon kun se sopii kaikille?[/QUOTE]

Hmm..sellaista hetkeä voisi meillä ainakin 5 lapsen kanssa olla melko haasteellista etsiä. Aina on jollakin sellainen hetki ettei huvita lähteä. Jollakin päiväuniaika, vauvalla ruoka-aika. Joskus on vaan todettava että sinne ulos mennään NYT. Muuten sinne ei mennä ehkä ollenkaan, jos odotetaan jokaiselle sopivaa hetkeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pö;22049632:
Siis mun mielestä selkeesti on joku kommunikointi tms ongelma.
Onko tuo kiukku ainoa keino, jolla lapsi saa huomion?
Ihmetyttää myös ap:n epäloogisuus jutuissa.
Lapsi ei kuulema muista enää kiukuttelun jälkeen asiaa, joten siitä on turha keskustella, tai muilla keinoin rankaista. Mutta sitten on kuitenkin hoksaavainen lapsi, joka varmasti jatkossa tulee muistamaan, ettei housuihin kannsata pissata? En oikein käsitä miksi muistaa sen, muttei keskustelua, tai jotain toista rangaistusta (esim ettei saa katsoa sitä muumiaan ).
Itse en ikipäivänä olisi pitänyt lasta tahallaan pissasissa housuissa.
Olisin käynyt vaihtamassa kuivat, ja tullut takas ulos. Ja näin tekisin vaikka kuinka monta kertaa, ilman sen suurempaa showta asiasta. Kai se fiksu lapsi siitäkin oppis, ettei saanut tahtoaan läpi.
samaa mieltä !
 

Yhteistyössä