Lapsi pelkää uskontotunteja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän ekaluokkalainen on alkanut pelätä kuolemaa, tätä on jatkunut jo monta kuukautta. Nyt pelkää kaikkea mitä uskontotunnilla on puhuttu Jeesuksesta ja sanoo, ettei halua kuulla niitä juttuja mitä opettaja kertoo.

Miten saan lapsen ymmärtämään, ettei kuolemaa tarvii pelätä? Olen koittanut puhua ja puhua ja puhua, muutama ilta menee sit ok, kunnes asia taas pomppaa lapsen mieleen.

Meillä ei ole ketään kuollut pitkään aikaan(tai on, mutta en ole kertonut sitä lapselle, koska ei osaa kaivata tätä ihmistä), ainoastaan meillä on vanha ja sairas koira joka joudutaan varmaan vuoden sisällä lopettamaan. Asiasta on siis puhuttu, et koita ei elä enää pitkään. Voisko tämä aiheuttaa kovan kuoleman pelon?

Kyllä mielestäni on. Suomessa ollaa pääasiassa evl. uskossa ja suomalaisen lapsen oikeus on opiskella uskontoa koulussa. Myöhemmässä vaiheessa saa valita oman uskontonsa ihan itse.
En myöskään ymmärrä ajatusta, et jos jostain ei tykkää(nyt siis uskonto), niin sitä ei tarvii tehdä. Kyllä tässä maailmassa pitää isonakin tehdä niin paljon asioita joista ei pidä(esim. maksaa veroja) ja ne on vaan tehtävä. Aina ei voi ajatella omahyväisesti vain itseään.

Koira voi olla se laukaiseva tekijä koska lemmikit on rakkaita lapsille. Ehkei ole viisasta puhua siitä ennen kuin on oikeasti ajankohtainen se koiran nukuttaminen.

Puhuuhan ope asiallisesti eikä pelottele? Kysy lapselta suoraan mitä se ope sanoo.

Mulla oli ekaluokalla aika tärähtänyt uskonnonope, ja se on kyllä vaikuttanut mielikuvaani uskovaisista ja kristinuskosta :| Onnekseni olin vain sen yhden vuoden uskonnossa, tokaluokalta vaihdoin ET-tunneille. (Perheeni ei kuulu kirkkoon.)

Yhteistyössä