Lapsi päiväkotiin kun äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äittä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja äittä:
lueppa toi sun aloitus uudestaan ja tule sitten kertomaan ihmisten erittelystä. ja edelleenkään kaikkien lasten etu ei ole olla kotona vaik äiti nuoremman kanssa olisikin. se mikä sopii sinulle ei yksinkertaisesti sovi kaikille.

Niin onhan näitä ongelmaäitejä siinä kuin ongelmalapsiakin joten ehdottomasti ongelmatapauksissa paras vaihtoehto on se että lapsi ei joudu sen ongelman kanssa elämään ainakaan kokopäiväisesti

eikä tarvitse olla edes ongelma äiti, joskus hoitopaikka takaa sen ettei äiti väsy liikaa ja siten tilanne ajautuisi pahempaan. tai lapsen kanssa on ongelmia, tai halutaan tarjota lapselle virikkeitä.. syitä on varmasti tosi monia. jokainen asianomainen tietää kuitenkin omat syynsä ja se on tärkeintä. ei se miten muut olettaa asian olevan vaan se että itse tietää miten asioiden oikea laita on.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei oo montaa vuotta siitä kun päiväkotipaikkoja ei ollut jos vanhempi oli kotona, nyt kun jokaiselle lapselle pitää löytyä paikka niin kummasti näitä masennuksia jne on alakanut äideille tulee, tai siis muita "hyviä" syitä laittaa lapsensa päiväkotiin.

Päiväkodeissa kulkee AINA kaikkia epidemioita vatsataudista - rokkoihin - flunssia jne EI OO kellekkään tullu mieleen että ne lapset tuo ne kaikki kotiin ja sen vauvan sairastettavaksi. OK voihan tartunnan saada kauppareissullakin, mutta siltikin suurempi todennäköisyys on päiväkoti

just neuvolassa puhuttiin näistä sairastamisista. hoidossa olevat lapset sairastavat keskimäärin kerran vuodessa enemmän kuin kotona olevat. niitä tauteja kun saa ihan kaupasta, kerhoista ym paikoista.

Olen vahvasti eri mieltä.Päivähoidossa olevat lapset sairastavat PALJON enemmän kuin kotihoidossa olevat.

no minä tiedän vain sen mitä neuvolassa neuvolatädin ja lastenlääkärin kanssa puhuttiin. tosin minä en ole tavannut yhtään hoidossa olevaa lasta jooka sairastaisi enemmän kuin omani, ihan samat flunssat ja mahataudit saavat kuin muutkin.

Mä en tiedä tuosta muuta kuin että meidän infektioherkälle lapselle ei lääkärit yleisesti ottaen suosittele päivähoitoa siksi että todennäköisyys sairastua on huomattavasti suurempi kuin kotihoidossa.
Tietysti kotona hoidettu lapsikin voi saada jonkun taudin puistosta mikäli sellaisissa käy jne mutta puistosta voi poistua jos joku sinne tulee kipeänä, töistä ei voi jäädä pois siksi että lapsen päivähoitoryhmässä muutamalla lapsella on ripuli. Eli siis kotona hoidettavan lapsen kanssa on helpompi välttää noita tartuntoja.

no mut teillä onkin erilainen tilanne. kotona niitä on tosiaan helpompi välttää kun välttää vaan liikkumista ja kipeiden ihmisten läheisyyttä (mikäli sellaiset erottaa)

Aivan uusavuttomien itsekkäiden mammojen ajattelutapa.

Noin niinkuin lyhyesti ja ytimekkäästi kärjistettynä.

Onhan se kumma kun ei omia lapsia haluta/jakseta hoitaa,merkillistä hommaa.

Juuri yks päivä ulkoilualueella eräs äiti sanoi et on hakenu hoitopaikkaa alle 2-vuotiaalle lapselleen kun se on niin villi et sille tekis hyvää olla hoidossa vaikka puol päivää.Ja äiti ois puolvuotiaan kanssa kotona.

Kyllä sääälitti se lapsi.Äiti ei sii suomeksi sanottuna saa ite aikaseks ulkoilla,lapsi kovin liikunnallinen.Ja vaikka kuin on pieni vauva niin ulos ehtii kun rytmittää asiat ja elämän siihen malliin.

Miltähän mahtaa siitä pienestä tuntua kun hoitoon pusketaan ja äiti keskittyy vauvaan.

Parivuotiaan voi niin nätisti ottaa vauvan hoito puuhiin mukaan ja kehitellä pientä tekemistä.

Voi voi tätä suuntausta kun ihminen muuttuu niin saamattomaksi.

Luulet olevasi itse niiin täydellinen ja epäitsekäs äiti..vai liekkö sinulla oikeasti lapsiakaan? Ei ole äidin saamattomuutta tai itsekkyyttä.jos lapsi viedään hoitoon,et voi yleistää asioita,ääliö. Minä vien 2-vuotiaani hoitoon (vauva kotona) sen takia,jotta lapseni saisi juuri ikäistään seuraa ja muutenkin "reipastuisi", ja ajattelen tässä JUURI hänen parastaan.Ei ole kyse siitä,ettenkö jaksa järjestää hänelle virikkeitä kotona...joten en ole myöskään UUSAVUTON. Suosittelen,että reppana elät tätä elämää enemmän ja tulet sitten vasta puhumaan näistä asioista ja huom.hieman laajemmasta näkökulmasta.Elämä kun ei aina mene niinkuin sinä ajattelet ja jokainen tekee asiat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tässä on muutama puolustellut sitä että pitää lapsen hoidossa jotta seuraavan kerran kun äiti menee töihin pysyy sama paikka ja side ja jotain muuta.
Kuitenkin tälläinen virikepaikalla oleva vie kenties juuri sen yllättäen töitä saaneen työttömän, opiskelu paikan saaneet tms sisaruksilta mahdollisuuden saada nopeasti samasta paikasta hoitopaikka. Sitten nämä jotka "oikeasti" hoitopaikka tarvitsevat joutuvat kulkemaan pitkiä ylimääräisiä matkoja saadakseen lapset hoitoon ennen kuin itsellä alkaa työt.
Joo virikepaikat kunniaan ja kaikille mahdollisuus hoidattaa lapsensa missä tykkäävät, mutta jos jompikumpi vanhemista on kotona niin paikka voi olla missä vain tai vaikka vaihdettavissa tarvitsijoiden tieltä.

Kiitos kaikille teille, jotka viette lapsenne hoitoon vaikka olette kotona. meillä kaksi lasta (alle 3v molemmat) kotona koska hoitopaikkoja ei ole tarjolla ja me molemmat miehen kanssa käymme töissä.. nyt sitten odotamme ja poltamme itsemme siinä ajassa loppuun venyttäen ja joustaen..
Toivottavasti edes maksatte saamastanne hoidosta PALJON!!

No, lusikka soppaan. :D
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos vanhempi/vanhemmat kokee, että lapsi pitää laittaa hoitoon, on lapsen luultavasti parempi olla siellä hoidossa. Syitä voi olla monenlaisia, toiselle voi väsymys tulla kovempana kuin toiselle, joku ei vain kykene organisoimaan arkeaan vauvan tultua taloon, jne.
Itse en laittaisi isompia hoitoon ollessani vauvan kanssa kotona. Se on minun valintani, muut tehkööt parhaaksi näkemällään tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:

Juuri yks päivä ulkoilualueella eräs äiti sanoi et on hakenu hoitopaikkaa alle 2-vuotiaalle lapselleen kun se on niin villi et sille tekis hyvää olla hoidossa vaikka puol päivää.Ja äiti ois puolvuotiaan kanssa kotona.

Kyllä sääälitti se lapsi.Äiti ei sii suomeksi sanottuna saa ite aikaseks ulkoilla,lapsi kovin liikunnallinen.Ja vaikka kuin on pieni vauva niin ulos ehtii kun rytmittää asiat ja elämän siihen malliin.

Miltähän mahtaa siitä pienestä tuntua kun hoitoon pusketaan ja äiti keskittyy vauvaan.

Parivuotiaan voi niin nätisti ottaa vauvan hoito puuhiin mukaan ja kehitellä pientä tekemistä.

Luulet olevasi itse niiin täydellinen ja epäitsekäs äiti..vai liekkö sinulla oikeasti lapsiakaan? Ei ole äidin saamattomuutta tai itsekkyyttä.jos lapsi viedään hoitoon,et voi yleistää asioita,ääliö. Minä vien 2-vuotiaani hoitoon (vauva kotona) sen takia,jotta lapseni saisi juuri ikäistään seuraa ja muutenkin "reipastuisi", ja ajattelen tässä JUURI hänen parastaan.Ei ole kyse siitä,ettenkö jaksa järjestää hänelle virikkeitä kotona...joten en ole myöskään UUSAVUTON. Suosittelen,että reppana elät tätä elämää enemmän ja tulet sitten vasta puhumaan näistä asioista ja huom.hieman laajemmasta näkökulmasta.Elämä kun ei aina mene niinkuin sinä ajattelet ja jokainen tekee asiat parhaaksi katsomallaan tavalla.

Suotta siellä hikeennyt.HUOM!Tiedän että pystyn puhumaan tällä hetkellä näistä asioista niin laajalta ajalta ja alueelta sekä monin kokemuksin että siinä sinä kalpenet mutta eihän siitä nyt ole kysymys.
Onko sinulla jotenkin huono olo kuitenkin kun viet toisen lapsesi hoitoon?
Sulla on lipsahtanut muutamia ylimääräisiä adjektiiveja tuonne tekstisi sekaan.

Tässä on muutama puolustellut sitä että pitää lapsen hoidossa jotta seuraavan kerran kun äiti menee töihin pysyy sama paikka ja side ja jotain muuta.
Kuitenkin tälläinen virikepaikalla oleva vie kenties juuri sen yllättäen töitä saaneen työttömän, opiskelu paikan saaneet tms sisaruksilta mahdollisuuden saada nopeasti samasta paikasta hoitopaikka. Sitten nämä jotka "oikeasti" hoitopaikka tarvitsevat joutuvat kulkemaan pitkiä ylimääräisiä matkoja saadakseen lapset hoitoon ennen kuin itsellä alkaa työt.
Joo virikepaikat kunniaan ja kaikille mahdollisuus hoidattaa lapsensa missä tykkäävät, mutta jos jompikumpi vanhemista on kotona niin paikka voi olla missä vain tai vaikka vaihdettavissa tarvitsijoiden tieltä.

No meillä lapseni oli ns. ylimääräisellä paikalla. Päiväkodissa on paljon vuorolapsia, jotka ovat vain osan viikkoa hoidossa. Sovimme hoitopäiviksi ne päivät, jolloin hoidossa on vähiten lapsia. Eli emme vieneet kenekään paikkaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja =(:
Kiitos kaikille teille, jotka viette lapsenne hoitoon vaikka olette kotona. meillä kaksi lasta (alle 3v molemmat) kotona koska hoitopaikkoja ei ole tarjolla ja me molemmat miehen kanssa käymme töissä.. nyt sitten odotamme ja poltamme itsemme siinä ajassa loppuun venyttäen ja joustaen..

Mä en maksa siitä hoidosta yhtään mitään! :p

Ja sekö on sitten niiden "virikehoidossa" olevien lapsten etu?
Ei kai lapsia pidä laittaa kärsimään siitä että näiden lasten vanhemmat ovat laittaneet lapsensa (jonkun mielestä) turhaan hoitoon?
Lasten edustahan tässkin ketjussa monet ovat puhuneet silloin kun näitä "virikehoitoja" on vastustettu...

Anteeks vaan,mutta nykyään jokaiselle lapselle on löydyttyvä hoitopaikka,ja jokaiselle on oikeus siihen.Täällä meidän paikkakunnalla oikein otettiin avosylin vastaan lapsi hoitoon (olen itse pienemmän kanssa kotona)

Kuvitelkaapa tilanne itsellenne että olette täysin yksin ei ole siis miestä auttamassa eikä ketään muutakaan sukulaista tai ystävää. Ja olette lasten kanssa siis kokoajan 24/7 päivässä kokoajan!!!!! Niin mä oon elänyt jo 2 ja puol vuotta kuopuksen kanssa nyt siis pääsi tukitoimena päiväkotiin käy 3 kertaa viikossa 4tuntia kerrallaan! Ja esikoinen joka on jo kohta 16v on erityislapsi. Ja omat on systeemit! Ja voin sanoa että lapset on erilaisia. Esim. mä voin mennä hoitaa 10kk vanhempaa lasta sinne mut ei he välttämättä tai ei oo kauheestikkaan ottanu kun lapseni on kauhee huutaja kun ei häneen saa koskea ns.vieraat. mut luulen et jotain muutakin mut ei kuulemma voi ottaa kun huutaa.

:laugh:

Mä en jaksa koko ketjua edes lukea. Mieti ap tätä: mä ulkoilenkin joka päivä ja montakin kertaa jo siinä ajassa minkä neiti päikyssä viettää (koiran kanssa vaunulenkkeillen, koiraa uimassa käyttäen jne) ja silti neiti on tarhassa ikäistensä seurassa.
Mä olen paha, julma ja kamala. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tasan ei käy onnenlahjat:

Anteeks vaan,mutta nykyään jokaiselle lapselle on löydyttyvä hoitopaikka,ja jokaiselle on oikeus siihen.Täällä meidän paikkakunnalla oikein otettiin avosylin vastaan lapsi hoitoon (olen itse pienemmän kanssa kotona)

ja sitä paitsi se ettei hoitopaikkoja ole, ole vanhempien vika vaan hoidon järjestäjien.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:

Suotta siellä hikeennyt.HUOM!Tiedän että pystyn puhumaan tällä hetkellä näistä asioista niin laajalta ajalta ja alueelta sekä monin kokemuksin että siinä sinä kalpenet mutta eihän siitä nyt ole kysymys.
Onko sinulla jotenkin huono olo kuitenkin kun viet toisen lapsesi hoitoon?
Sulla on lipsahtanut muutamia ylimääräisiä adjektiiveja tuonne tekstisi sekaan.

En todellakaan tunne minkäänlaista huonoa oloa,koska ajattelenhan tässä tapauksessa VAIN ja AINOASTAAN lapseni parasta...ai mitkä adjektiivit....käyppä katsomassa itseäsi peilistä,tekee välillä hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja tasan ei käy onnenlahjat:

Mun lapseni ei vie kenenkään "oikeasti" hoitopaikkaa tarvitsevan lapsen paikkaa. Meidän alueellamme hoitopaikkoja on ollut hyvin tarjolla, tänne tuodaan lapsia jopa toiselta puolelta kaupunkia. Eli se on niin aluekohtaista tuo, onko niistä hoitopaikoista pulaa vai ei... :headwall:

Edelleen, ne hoitopaikkojen määrät lasketaan hoidon tarpeessa olevien lasten määrän mukaan, ja vaikka kotona olevat vanhemmat ottaisivat lapsensa pois hoidota, päivähoitopaikkojen määrä hoitopaikkaa tarvitsevien lasten määrään verrattuna ei lisäännyt. Koska jos lapsimäärä syystä tai toisesta vähenee, vähennetään myös hoitopaikkoja lakkauttamalla muutama päiväkoti sillä on kallista ylläpitää montaa pientä yksikköa. Tarkoittaa siis että muutama päiväkoti lakkautetaan siirtämällä niistä lapsia muihin päiväkoteihin. Se, että ns virikelapset otettaisiin pois hoidosta, ei siis todellakaa ntakaa että sun tai kenenkään muunkaan työssäkäyvän ihmisen lapsille olisi se hoitopaikka olemassa.

Kuvitelkaapa tilanne itsellenne että olette täysin yksin ei ole siis miestä auttamassa eikä ketään muutakaan sukulaista tai ystävää. Ja olette lasten kanssa siis kokoajan 24/7 päivässä kokoajan!!!!! Niin mä oon elänyt jo 2 ja puol vuotta kuopuksen kanssa nyt siis pääsi tukitoimena päiväkotiin käy 3 kertaa viikossa 4tuntia kerrallaan! Ja esikoinen joka on jo kohta 16v on erityislapsi. Ja omat on systeemit! Ja voin sanoa että lapset on erilaisia. Esim. mä voin mennä hoitaa 10kk vanhempaa lasta sinne mut ei he välttämättä tai ei oo kauheestikkaan ottanu kun lapseni on kauhee huutaja kun ei häneen saa koskea ns.vieraat. mut luulen et jotain muutakin mut ei kuulemma voi ottaa kun huutaa.

Ei ole mullakaan tuota tukiverkostoa niin liiemmin. Ja mies tekee pitkiä päiviä kuusi päivää viikossa. En aio tuntea huonoa omaatuntoa siitä, jos lapseni viihtyy päiväkotiryhmässä, saa sieltä kavereita, virikkeitä ja muutenkin mielekästä tekemistä päiväänsä. Varmasti hänellekin antoisampaa kuin seurata vauvanhoitoa kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi -87:
Mä ootan nyt toista ja todellaki jatkaa esikoinen hoidossa. Se on kuitenki jo 1v9kk kun vauva syntyy ja oikeesti tarttee niitä virikkeitä. Ja ite saattaa kuitenkin olla synnytyksen jälkeen niin väsynyt, että ei vaan jaksa.

Tuo on kyl legenda - 1v9kk ei todellakaan viel niit virikkeitä kaipaa. Eri asia oma väsymys, mut silti...

Alkuperäinen kirjoittaja Eri juttu 3v-:
Mä ootan nyt toista ja todellaki jatkaa esikoinen hoidossa. Se on kuitenki jo 1v9kk kun vauva syntyy ja oikeesti tarttee niitä virikkeitä. Ja ite saattaa kuitenkin olla synnytyksen jälkeen niin väsynyt, että ei vaan jaksa.

Tuo on kyl legenda - 1v9kk ei todellakaan viel niit virikkeitä kaipaa. Eri asia oma väsymys, mut silti...

Meillä tulee noitten nuorimmaisten ikäeroksi 1v 11kk. Aion laittaa tuon toiseksi nuorimman päiväkotiin vähän yli 2-vuotiaana. Muutamaksi päiväksi viikossa. Tiedä sitten paljonko hän virikkeitä kaipaa, mutta kovin on oma-aloitteinen, reipas ja rohkea. Kun on tuossa seurannut vierestä isoasiskoaan. En ole kyllä huolissani hänen pärjäämisestään siellä. Ja tosiaan niitä hoitopäivien määrää voi sitten sopia tilanteen mukaan, samoin hoitopäivien pituutta. Täytyy tässä äidin ajatella sitä kokonaistilannetta, omaa jaksamista ja sitä, että isommatkin lapset saavat mielekästä tekemistä. Kun on tosiaan ihan pienen vauvan kanssa mentävä kuitenkin aika pitkälle vauvan tarpeiden mukaan, noin aluksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Eri juttu 3v-:

No kait täälläkin sitten yksi "laiska" äiti ilmottautuu :wave:
Meidän 2v on kyllä sen verran kova touhuamaan, että en minä yksinkertaisesti jaksa keksiä tekemistä (tuon ikäinen kun ei vielä osaa kunnolla leikkiä yksin) koko aikaa. Ihan tavan "virikkeet" kuten siivoaminen yms. kotityöt ei riitä hänelle (ihan turha kenenkään väittää muuta). Jos ja kun meille kakkonen suodaan, niin esikoinen jatkaa kyllä päiväkodissa n. 2 pv/viikko. Oma hoitaja on hänelle hyvin tärkeä samoin kuin pari poikaa siellä hoidossa. Lisäksi kävisin mielellään myös juniorin kanssa kahdestaan vauvamuskarissa, niin kuin kävin esikoisen kanssakin.
Ps. Minä lähdin töihin kun esikoinen oli 7kk, että ehkä olen sitten tosi huono äiti ;) :) Ja kaikille kauhistelijoille tiedoksi, että isä jäi kotiin lomien loppuajaksi.

Yhteistyössä