Lapsi päiväkotiin kun äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja äittä
  • Ensimmäinen viesti
hmm
Nii, tämä asia aina puhuttaa ja kiukuttaa.. Meillä esikoinen ei päiväkotiin ennen kakkosen syntymää ehtinyt, jos olis ehtinyt olisin saattanut pitää hänet siellä aamupäivät tai sitten en, riippuen minkä ikäinen lapsi olisi.

Meillä ikäeroa oli vaa sen 1v2kk eli hyvä että edellinen äitiysloma ehti loppua ku seuraava alkoi eikä käynyt mielessäkään, että esikoisen olisin hoitoon vienyt vain sen takia että saisin vauvan kanssa olla kaksin.. Vastasyntynyt kuitenkin nukkuu enimmäkseen ja meillä esikoinenkin oli vielä melkein vauva, niin mielelläni pidin hänet kotona ja vauvan seurana.
Seuraa hänestä todella oli vauvalle, minun ei siis tarvinnut olla se joka vauvan kanssa makaa lattialla tai häntä ympäriinsä kantelee, koska isoveli tykkäsi vauvalle höpöttää ja vauva viityi hänen kanssaan..

En todellakaan ymmärrä miksi joku hakee lapselle hoitopaikkaa vain KOSKA vauva syntyy! On väärin isompaa kohtaan että hänet syrjäytetään kotoa sen takia että äiti ei "jaksa" viihdyttää.. Ei alle 3v tarvitse oikeastaan muuta virikettä ku kivat lelut ja ulkoilua, äidin ja isän seuraa. Siis ei tarvitse mitään laulu-leikkejä käydä päivittäin vetämään tai retkille viedä, vauvan hoito ja äidin auttelu riittää hyvin, kavereita jos on hyvä, jos ei, äiti ja vauva riittää kyllä. Hiekkalaatikolla tai puistossa saa kontakteja muihin lapsiin ihan riittämiin.
Lisäksi monissa kaupungeissa on avoimia päiväkoteja, kerhoja, perhekerhoja ym joissa lapselle on seuraa ja virikettä tarjolla, ei se pelkästään ole syy hakea hoitopaikkaa ja "viedä" sitä paikkaa oikeasti tarvitsevalta..

vieras

hänhän oli meidän kanssamme vuoden! Kävi kahtena päivänä viikossa kolme tuntia päivässä leikkimässä kavereiden kanssa. Kyllä 2 vuotiaskin kaipaa ikäistään seuraa joskus. Kuten kirjoitin, hänellä oli jo tuttuja päiväkodissa ja mielellään meni leikkimään.

[/quote]

siis uuden vauvan syntymähän ei tarkoita sitä, et sen jälkeen et mene enää kauppaan, puistoon .... kyl se elämä rullaa senkin jälkeen. ei ihme jos te kaikki masennutte ja väsytte synnytyksen jälkeen jos te jäättä neljän seinän sisälle!!!!![/quote]

en nyt ymmärrä miten tämä viesti liittyy kirjoitukseeni? En mielstäni sanonut että emme käyneet missään. Kirjoitukseni pointti oli, että lapsella säilyy siteet päiväkotiin, kun jatkaa siellä taas täysipäiväsenä vuoden kuluttua. Voitko tarkentaa?
[/quote]

Siis minä? Sitä vaan, että kyllä se pieni tapaa niitä muita lapsia muuallakin kuin järjestetysti päivähoidossa, jos vain liikut kotiseinien ulkopuolelle. enkä ymmärrä henk.koht. noita siteiden säilyttämisjuttuja. Mut jokainen tyylillään. Olen myös sitä mieltä, et virikkeitä on kotona paljon, hoidossa on sääntöjä enemmän. Itse koin et oma -03 syntynyt lapseni on enemmän sinut veljensä -04 kanssa kun eli sitä arkea koko ajan meidän kanssa.

äittä
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Nii, tämä asia aina puhuttaa ja kiukuttaa.. Meillä esikoinen ei päiväkotiin ennen kakkosen syntymää ehtinyt, jos olis ehtinyt olisin saattanut pitää hänet siellä aamupäivät tai sitten en, riippuen minkä ikäinen lapsi olisi.

Meillä ikäeroa oli vaa sen 1v2kk eli hyvä että edellinen äitiysloma ehti loppua ku seuraava alkoi eikä käynyt mielessäkään, että esikoisen olisin hoitoon vienyt vain sen takia että saisin vauvan kanssa olla kaksin.. Vastasyntynyt kuitenkin nukkuu enimmäkseen ja meillä esikoinenkin oli vielä melkein vauva, niin mielelläni pidin hänet kotona ja vauvan seurana.
Seuraa hänestä todella oli vauvalle, minun ei siis tarvinnut olla se joka vauvan kanssa makaa lattialla tai häntä ympäriinsä kantelee, koska isoveli tykkäsi vauvalle höpöttää ja vauva viityi hänen kanssaan..

En todellakaan ymmärrä miksi joku hakee lapselle hoitopaikkaa vain KOSKA vauva syntyy! On väärin isompaa kohtaan että hänet syrjäytetään kotoa sen takia että äiti ei "jaksa" viihdyttää.. Ei alle 3v tarvitse oikeastaan muuta virikettä ku kivat lelut ja ulkoilua, äidin ja isän seuraa. Siis ei tarvitse mitään laulu-leikkejä käydä päivittäin vetämään tai retkille viedä, vauvan hoito ja äidin auttelu riittää hyvin, kavereita jos on hyvä, jos ei, äiti ja vauva riittää kyllä. Hiekkalaatikolla tai puistossa saa kontakteja muihin lapsiin ihan riittämiin.
Lisäksi monissa kaupungeissa on avoimia päiväkoteja, kerhoja, perhekerhoja ym joissa lapselle on seuraa ja virikettä tarjolla, ei se pelkästään ole syy hakea hoitopaikkaa ja "viedä" sitä paikkaa oikeasti tarvitsevalta..
Osasitpa sen niin hyvin kirjoitella!

Fiksun ja kypsän ihmisen puhetta!

vieras
tää on ikuisuus aihe vaik mikä olis ni näistä ketjuista tulee riita! Mustavalkoisesti täydelliset äidit painottaa kärsikää äidit kun teette lapsia ja hoitakaa ne myös itse oli mikä oli!

Mun lapseni käy 3 kertaa viikossa 4 tuntia kerrallaan ¨päiväkodissa. Ja on kuopus!!!!!!

Lardis
Siis tän äitän on pakko olla vähän hurahtanut...Mielestäni Polkan perusteet oli täysin maalaisjärkeen sopivat ja ajallisestikin niin vähäistä tuo hoitajalla oleminen ettei oikeen päivähoidosta voi edes puhua.

Ihan mustana voin sanoa mielipiteeni :D En ymmärrä, miksi toinen lapsi pitäisi viedä hoitoon kun toisen kanssa on kotona :/ jollain tavalla koen sen syrjintänä. Ei 2-vuotias tarvitse virikkeitä niin paljon, ettei äiti niitä vauvan kanssa ehtisi antaa. Järjestelykysymys... Vanhemmille lapsille taas on kerhoja ym.

Alkuperäinen kirjoittaja äittä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
KUINKA TE JAKSATTE EDES VASTATA TÄLLAISELLE IDIOOTILLE JOKA EI TAJUA ETTÄ IHMISIÄ JA LAPSIA ON ERILAISIA????? :eek:
Ole ystävällinen ja jätä nämä lukematta vai sattuuko sinuun joku niin osuvasti.
Lapsen edun puolesta on aina oikein puhua ja tulen aina niin tekemään.

Tajuan ehkä paremmin kuin sinä mutta ei siitä sen enempää.
mutta kun aina lapsen etu ei ole se mitä sinä pidät oikeana ratkaisuna.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tää on ikuisuus aihe vaik mikä olis ni näistä ketjuista tulee riita! Mustavalkoisesti täydelliset äidit painottaa kärsikää äidit kun teette lapsia ja hoitakaa ne myös itse oli mikä oli!

Mun lapseni käy 3 kertaa viikossa 4 tuntia kerrallaan ¨päiväkodissa. Ja on kuopus!!!!!!
No jos kerta on kuopus, ilmeisesti et sitten ole vauvan kanssa kotona ja pointti oli? Ainakin teillä rahaa piisaa, jos kotona olet ja lapsi hoidossa.

vieras

No jos kerta on kuopus, ilmeisesti et sitten ole vauvan kanssa kotona ja pointti oli? Ainakin teillä rahaa piisaa, jos kotona olet ja lapsi hoidossa.

vieras too
Alkuperäinen kirjoittaja suvi-tuuli:
just, olen sitten itsekäs äiti...itse raskaana ja esikoinen vuoden vanha vauhtiviikari jonka perässä pitäisi koko ajan pysyä mutta prkele kun supistaa ihan kamalasti koko ajan ja lääkäri uhkaa laittaa sairaalaan vuodelepoon jos ei pysty kotona lepäämään! lepää siinä sitten kun on pikkuinen touhukas taapero juuri oppinut kävelemään, kiipeilee vauhdilla joka paikkaan jne. vaipatkin pitäisi vaihtaa, kaikesta kantamisesta puhumattakaan.

pitäisin toki mieluummin lapsukaiseni kotona kuin laittaisin hoitoon (meillä aloitetaan pph) mutta parempi mielestäni vaikka osapäiväisesti hoidossa ja loppuaika kotona kuin että joudun itse makaamaan osastolle ja jää pian kumpikin lapsi hoitamatta:(

kiva kun ihmiset jotka toki tietävät kaikesta kaiken voivat arvostella kaikkien muiden tilanteita.voitte toki olla ylpeitä itsestänne, tehän olette huippuäitejä, ainakin mukamas?!

Sorry mut tuossa sinun vuodatuksessasi ei ollut mitään mikä liittyisi ap:n kirjoitukseen. Sulla on huono omatunto oman tilantees vuoksi, mutta sulla on terveydelliset seikat nyt ja ajattelisit niitä! Kyllä mullakin supisteli ja olin auki jo pitkälti ennen loppusuoraa. tukivyötä vaan paikalleen ja töihin. Siellä kyykkysillään puin mummoille sukkahousuja ja mietin et kenenköhän on vastuu kun en sairaslomaakaan saanut. Mut loppu hyvin kaikki hyvin.

eräs
Eiköhän jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee!?
Osataan vaan arvostella ihmisiä tietämättä heidän elämäntilanteesta.
Ei aina voi arvata miten raskaus, synnytys menee. Miten paljon vauva vaatii omaa aikaa. Vauva ei ole 2v:lle leikkikaveri. En näe mitään pahaa, jos se 2 tai 3 v lapsi saa leikkikaverin.

Luojan kiitos, sä ap teet aina kaiken oikein!!! Jippiiiiiiiiiiiiiiiii....
Hanki omaa elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Lauriinas:
Ihan mustana voin sanoa mielipiteeni :D En ymmärrä, miksi toinen lapsi pitäisi viedä hoitoon kun toisen kanssa on kotona :/ jollain tavalla koen sen syrjintänä. Ei 2-vuotias tarvitse virikkeitä niin paljon, ettei äiti niitä vauvan kanssa ehtisi antaa. Järjestelykysymys... Vanhemmille lapsille taas on kerhoja ym.
Mä voisin peesata tätä..
:wave:
ja on niitä kerhoja mihin voi mennä vauvan ja 2veen kanssakin!!

äittä
Alkuperäinen kirjoittaja Lardis:
Siis tän äitän on pakko olla vähän hurahtanut...Mielestäni Polkan perusteet oli täysin maalaisjärkeen sopivat ja ajallisestikin niin vähäistä tuo hoitajalla oleminen ettei oikeen päivähoidosta voi edes puhua.
Olen mä joo hurahtanu niin et pidän ääntä lasten puolesta!
Se on vanhempien tehtävä.

vieras

Olen siis yh ja kuopuksen isä ei ole ollenkaan kuvioissa. On tukitoimena siellä. Sukulaisia ei oo mua auttamassa. Nyt on käynyt noin nelja kertaa yhteensä. Sitä ennen oltiin koko ajan 24 tuntia 7 päivää viikossa yhdessä. Esikoinen on erityislapsi joka käy jo koulua!

myy
Niin... onhan se mukava herättää lapsi aamuisin hoitoon ja viedä sinne ei minkään ajan vuoksi ja vielä maksaa siitä. Itse kääntäisin kylkeä lapset kainalossa jos voisin.

äittä
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Eiköhän jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee!?
Osataan vaan arvostella ihmisiä tietämättä heidän elämäntilanteesta.
Ei aina voi arvata miten raskaus, synnytys menee. Miten paljon vauva vaatii omaa aikaa. Vauva ei ole 2v:lle leikkikaveri. En näe mitään pahaa, jos se 2 tai 3 v lapsi saa leikkikaverin.

Luojan kiitos, sä ap teet aina kaiken oikein!!! Jippiiiiiiiiiiiiiiiii....
Hanki omaa elämää.
en minäkään näe siinä mitään pahaa jos lapsella on leikkikaveri,päinvastoin,todella tärkee asia mut ne kaverit voi olla pihalla,puistossa,kerhoissa jne.
Semmosissa paikoissa missä kotiäidit kokoontuu.

taasko tää alkaa? Päiväkotiin vieminen ei välttämättä tarkoita, ettei halua hoitaa lastaan kotona. Meillä esikoinen oli 2 v kun kuopus syntyi. Esikoinen oli ollut jo vuoden päiväkodissa. On luonteeltaan hieman ujo ja varautunut. Tykkäsi kuitenkin olla päiväkodissa kun oli tutustunut hoitajiin ja muihin lapsiin. Kun jäin äitiyslomalle, sovittiin, että tyttö jatkaa päiväkodissa kahtena päivänä viikossa kolme tuntia päivässä. Tämä siksi, koska vuoden kuluttua hän ja pikkusiskona menivät kuitenkin samaan hoitopaikkaan minun lähtiessäni töihin. Mielestäni oli järkevää pitää tytön mielessä päiväkodin, hoitajat ja kaverit.
Mä ymmärrän sua ihan hyvin. Meillä sama tilanne edessä ja lapsi jatkaa hoidossa 2kertaa viikossa. Hyvä kun nyt keksin sille tarpeeksi tekemistä kun on hoidossa, niin mites sitten kun vauvakin syntyy. tytön pitäis mennä koko päivä sata lasissa et sais kaikki meno halunsa päästellä pois päivän aikana, ei kai koko päivää voida sitten ulkona juosta. Ja tyttö 2,5 vee.

Alkuperäinen kirjoittaja Lauriinas:

Veit sanat suustani!! Olin juuri samaa kirjoittamassa ;) ;)

vieras
hänhän oli meidän kanssamme vuoden! Kävi kahtena päivänä viikossa kolme tuntia päivässä leikkimässä kavereiden kanssa. Kyllä 2 vuotiaskin kaipaa ikäistään seuraa joskus. Kuten kirjoitin, hänellä oli jo tuttuja päiväkodissa ja mielellään meni leikkimään.
siis uuden vauvan syntymähän ei tarkoita sitä, et sen jälkeen et mene enää kauppaan, puistoon .... kyl se elämä rullaa senkin jälkeen. ei ihme jos te kaikki masennutte ja väsytte synnytyksen jälkeen jos te jäättä neljän seinän sisälle!!!!![/quote]

en nyt ymmärrä miten tämä viesti liittyy kirjoitukseeni? En mielstäni sanonut että emme käyneet missään. Kirjoitukseni pointti oli, että lapsella säilyy siteet päiväkotiin, kun jatkaa siellä taas täysipäiväsenä vuoden kuluttua. Voitko tarkentaa?
[/quote]

Siis minä? Sitä vaan, että kyllä se pieni tapaa niitä muita lapsia muuallakin kuin järjestetysti päivähoidossa, jos vain liikut kotiseinien ulkopuolelle. enkä ymmärrä henk.koht. noita siteiden säilyttämisjuttuja. Mut jokainen tyylillään. Olen myös sitä mieltä, et virikkeitä on kotona paljon, hoidossa on sääntöjä enemmän. Itse koin et oma -03 syntynyt lapseni on enemmän sinut veljensä -04 kanssa kun eli sitä arkea koko ajan meidän kanssa.[/quote]

Ok! Et pidä siteiden ylläpitoa tärkeäksi, minä pidin. Enkä todellakaan koe, etteikö esikoinen olisi elänyt arkea kanssamme (hei, 6h/vko). Virikkeitä en todellakaan lähtenyt lapselleni päiväkodista hakemaan, mutta yritimme tehdä kokopäivähoidon aloituksesta niin pehmeää kuin mahdollista.

Lardis
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Niin... onhan se mukava herättää lapsi aamuisin hoitoon ja viedä sinne ei minkään ajan vuoksi ja vielä maksaa siitä. Itse kääntäisin kylkeä lapset kainalossa jos voisin.
Onkos laissa määrätty,et pitää AAMULLA viedä?

Yhteistyössä