Lapsi päiväkotiin kun äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja äittä
  • Ensimmäinen viesti
äittä
Aivan uusavuttomien itsekkäiden mammojen ajattelutapa.

Noin niinkuin lyhyesti ja ytimekkäästi kärjistettynä.

Onhan se kumma kun ei omia lapsia haluta/jakseta hoitaa,merkillistä hommaa.

Juuri yks päivä ulkoilualueella eräs äiti sanoi et on hakenu hoitopaikkaa alle 2-vuotiaalle lapselleen kun se on niin villi et sille tekis hyvää olla hoidossa vaikka puol päivää.Ja äiti ois puolvuotiaan kanssa kotona.

Kyllä sääälitti se lapsi.Äiti ei sii suomeksi sanottuna saa ite aikaseks ulkoilla,lapsi kovin liikunnallinen.Ja vaikka kuin on pieni vauva niin ulos ehtii kun rytmittää asiat ja elämän siihen malliin.

Miltähän mahtaa siitä pienestä tuntua kun hoitoon pusketaan ja äiti keskittyy vauvaan.

Parivuotiaan voi niin nätisti ottaa vauvan hoito puuhiin mukaan ja kehitellä pientä tekemistä.

Voi voi tätä suuntausta kun ihminen muuttuu niin saamattomaksi.

polka harmaana
No itse otan kyllä isommat pois hoidosta/iltiksestä kun vauva syntyy, mutta ihmisillä on niin monenlaisia tilanteita, että en mene suoraan arvostelemaan. Parempi esim. hoidattaa lastaan muuallakin kuin kotona, jos takana vaikka vakavampaa masennusta tms. Voidaan välttyä vaikka jonkun lapsen tappamiselta, kun on erilaisia mahdollisuuksia.

vieras
taasko tää alkaa? Päiväkotiin vieminen ei välttämättä tarkoita, ettei halua hoitaa lastaan kotona. Meillä esikoinen oli 2 v kun kuopus syntyi. Esikoinen oli ollut jo vuoden päiväkodissa. On luonteeltaan hieman ujo ja varautunut. Tykkäsi kuitenkin olla päiväkodissa kun oli tutustunut hoitajiin ja muihin lapsiin. Kun jäin äitiyslomalle, sovittiin, että tyttö jatkaa päiväkodissa kahtena päivänä viikossa kolme tuntia päivässä. Tämä siksi, koska vuoden kuluttua hän ja pikkusiskona menivät kuitenkin samaan hoitopaikkaan minun lähtiessäni töihin. Mielestäni oli järkevää pitää tytön mielessä päiväkodin, hoitajat ja kaverit.

äittä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
taasko tää alkaa? Päiväkotiin vieminen ei välttämättä tarkoita, ettei halua hoitaa lastaan kotona. Meillä esikoinen oli 2 v kun kuopus syntyi. Esikoinen oli ollut jo vuoden päiväkodissa. On luonteeltaan hieman ujo ja varautunut. Tykkäsi kuitenkin olla päiväkodissa kun oli tutustunut hoitajiin ja muihin lapsiin. Kun jäin äitiyslomalle, sovittiin, että tyttö jatkaa päiväkodissa kahtena päivänä viikossa kolme tuntia päivässä. Tämä siksi, koska vuoden kuluttua hän ja pikkusiskona menivät kuitenkin samaan hoitopaikkaan minun lähtiessäni töihin. Mielestäni oli järkevää pitää tytön mielessä päiväkodin, hoitajat ja kaverit.
En voi käsittää moista tyyliä.Eikö mielessäsi käynyt että tämä esikoisesi olisi vuoden ollut sinun ja vauvan kanssa kotona.Miksi ihmeessä raahasit toisen hoitoon?

mutsi -87
Mä ootan nyt toista ja todellaki jatkaa esikoinen hoidossa. Se on kuitenki jo 1v9kk kun vauva syntyy ja oikeesti tarttee niitä virikkeitä. Ja ite saattaa kuitenkin olla synnytyksen jälkeen niin väsynyt, että ei vaan jaksa.

se riippuu tilanteesta.. Maitsemassasi tilanteessa olen kanssasi samaa mieltä että tuo on hyvin itsekästä. Mutta jos lapsi on ollut jo hoidossa ennen vauvan syntymää niin mielestäni on ihan ok että lapsi jatkaa hoidossa vaikka sitten puolipäiväisenä...

ja sitten tuosta päivän rytmittämisestä, ei se aina niin helppoa ole! se riippu paljon vauvasta, meidän kuopus nukkui koko vauva aikansa max. 15min kerrallaan eikä viihtynyt vaunuissa sekunttiakaan hereillä...

polka harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja äittä:
Nämä masennusjutut on tosi harvinaisia,siis oikeet masennukset.
Suurin osa on vaan laiskoja ja saamattomia sekä uusavuttomia.
No voi olla sitten. Itse en tunne kyllä yhtään tuollaista laiskaa tapausta.

äittä
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi -87:
Mä ootan nyt toista ja todellaki jatkaa esikoinen hoidossa. Se on kuitenki jo 1v9kk kun vauva syntyy ja oikeesti tarttee niitä virikkeitä. Ja ite saattaa kuitenkin olla synnytyksen jälkeen niin väsynyt, että ei vaan jaksa.
Voi hyssykät!Mitä luulet tuon virike sanan tarkoittavan alle kaksivuotiaan maailmassa?
Sinä äitinä pystyt antamaan lapsellesi ne virikkeet ja olet korvaamaton hänen elämässään.
Eihän vauva vie sinua koko ajaksi.

vieras
En voi käsittää moista tyyliä.Eikö mielessäsi käynyt että tämä esikoisesi olisi vuoden ollut sinun ja vauvan kanssa kotona.Miksi ihmeessä raahasit toisen hoitoon?
hänhän oli meidän kanssamme vuoden! Kävi kahtena päivänä viikossa kolme tuntia päivässä leikkimässä kavereiden kanssa. Kyllä 2 vuotiaskin kaipaa ikäistään seuraa joskus. Kuten kirjoitin, hänellä oli jo tuttuja päiväkodissa ja mielellään meni leikkimään.

vieras
Onneks susta on tullut noin idea rikas!!!! ihan virikkeitä...? eiköhän niitä virikkeitä tuon ikäiselle ole siinä tarpeeks et se jää kakkoseks kun tulee sisarus? Ja sitähän vois loiventaa kun se sais olla osallinen sen hoitoa yms teidän elämää. Ja kuinka sä voit tietää olevas väsynyt etukäteen? Mulla ainakin toisen lapsen jälkeen on tahti ollut ihan toinen kuin ekan!

polka harmaana
Tähän sen verran, että teet tietenkin kuten haluat, mutta alle 2v. ei kyllä tarvitse mitään kotiaskareita kummempia virikkeitä.

mutsi -87
Voi hyssykät!Mitä luulet tuon virike sanan tarkoittavan alle kaksivuotiaan maailmassa?
Sinä äitinä pystyt antamaan lapsellesi ne virikkeet ja olet korvaamaton hänen elämässään.
No kaikkea muovailua, maalaamista ja semmosta ja kaikkia retkiä ja sellasia. En mä sitte enää pääse mihinkään lähtemään, kun on jo kaksi lasta! Et hyssykät vaan itselles.

vieras minäkin
hänhän oli meidän kanssamme vuoden! Kävi kahtena päivänä viikossa kolme tuntia päivässä leikkimässä kavereiden kanssa. Kyllä 2 vuotiaskin kaipaa ikäistään seuraa joskus. Kuten kirjoitin, hänellä oli jo tuttuja päiväkodissa ja mielellään meni leikkimään.
siis uuden vauvan syntymähän ei tarkoita sitä, et sen jälkeen et mene enää kauppaan, puistoon .... kyl se elämä rullaa senkin jälkeen. ei ihme jos te kaikki masennutte ja väsytte synnytyksen jälkeen jos te jäättä neljän seinän sisälle!!!!!

hohohoh
No kaikkea muovailua, maalaamista ja semmosta ja kaikkia retkiä ja sellasia. En mä sitte enää pääse mihinkään lähtemään, kun on jo kaksi lasta! Et hyssykät vaan itselles.
Mikä estää lähtemästä? ei ne lapset mitään esteitä ole jos et niin halua. Nälkään olisin jo kuollut tuolla ajatuksen juoksulla kun lähimpään kauppaan on meiltä matkaa 51km ja mies 3 vuorotyössä. älä enää tee lapsia jos niistä on on noin paljon ongelmia ja joutuu järjestelemään.. ainahan voi muovailla omassa kotonakin..

vieras
Meillä tyttö jatkaa hoidossa jouluun saakka kun toinen syntyy marraskuun alussa, on tammikuulla 3v. Mielestäni monet ovat sitä mieltä että tuon ikäinen tarvii sen hoitonsa kun on tottunut kavereishin ja touhuihin, mutta kyllä niitä löytyy muutenkin kuin olemalla hoidossa. Esim. hoitopaikassa voidaan käydä vaikka kylässä leikkimässä jos siltä tuntuu ja täällä on kerhoja kyllä eli tyttö alottaa nyt muskarin, avoimen seurakunnan kerhon ja mll perhekahvilan joten tekemistä on lähes joka päivälle, ite menen vielä pätkäksi töihin ennen vauvan syntymää, jolloin tyttö on vielä normaalisti hoidossa ja sitten se 2 pv viikko joullun saakka.

äittä
No jos sun asenne on valmiiksi tommone et kahen lapsen kanssa ei liikuta niin et kyl sit pääse kotoolta pois.
Kotona voi piirtää,maalta,muovailla jne.
Ja mitä retkiä kaipaa noin pieni.Sä voit olla vaikka sisällä retkellä lapsen kanssa.

Käyttäkääpä äidit mielikuvitusta ja NAUTTIKAA niistä lapsista.Eniten ne tarvii äitiä eikä vieraita tätejä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:
siis uuden vauvan syntymähän ei tarkoita sitä, et sen jälkeen et mene enää kauppaan, puistoon .... kyl se elämä rullaa senkin jälkeen. ei ihme jos te kaikki masennutte ja väsytte synnytyksen jälkeen jos te jäättä neljän seinän sisälle!!!!!

en nyt ymmärrä miten tämä viesti liittyy kirjoitukseeni? En mielstäni sanonut että emme käyneet missään. Kirjoitukseni pointti oli, että lapsella säilyy siteet päiväkotiin, kun jatkaa siellä taas täysipäiväsenä vuoden kuluttua. Voitko tarkentaa?

mmmmm
Miten tästä jaksetaan aina taistella... hui... Meille kun syntyy vauva, ovat vanhemmat lapset 4 ja 5 vuotiaita. Molemmat jatkavat hoidossa, tosin siirtyvät osapäivähoitoon. Heitä hoidin ensimmäiset 3,5v kotona ja olen huomannut, että kun ikää on tullut lisää kaipaavat he todella sitä leikkikaveriseuraa. Kaksi vuotias ei minun mielestäni vielä tarvitse virikkeitä kodin ulkopuolisesta hoidosta, mutta kaikilla on omat mielipiteensä ja se heille sallittakoon. En ymmärrä, miten äidit aina jaksavat paheksua toisiaan heidän tekemistään ratkaisuista. Me äidit olemme ja meidän lapsemme ovat kuitenkin kaikki yksilöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja mmmmm:
Miten tästä jaksetaan aina taistella... hui... Meille kun syntyy vauva, ovat vanhemmat lapset 4 ja 5 vuotiaita. Molemmat jatkavat hoidossa, tosin siirtyvät osapäivähoitoon. Heitä hoidin ensimmäiset 3,5v kotona ja olen huomannut, että kun ikää on tullut lisää kaipaavat he todella sitä leikkikaveriseuraa. Kaksi vuotias ei minun mielestäni vielä tarvitse virikkeitä kodin ulkopuolisesta hoidosta, mutta kaikilla on omat mielipiteensä ja se heille sallittakoon. En ymmärrä, miten äidit aina jaksavat paheksua toisiaan heidän tekemistään ratkaisuista. Me äidit olemme ja meidän lapsemme ovat kuitenkin kaikki yksilöitä.
no niimpä! kaikki tekee kuten itse parhaaksi näkee.

suvi-tuuli
just, olen sitten itsekäs äiti...itse raskaana ja esikoinen vuoden vanha vauhtiviikari jonka perässä pitäisi koko ajan pysyä mutta prkele kun supistaa ihan kamalasti koko ajan ja lääkäri uhkaa laittaa sairaalaan vuodelepoon jos ei pysty kotona lepäämään! lepää siinä sitten kun on pikkuinen touhukas taapero juuri oppinut kävelemään, kiipeilee vauhdilla joka paikkaan jne. vaipatkin pitäisi vaihtaa, kaikesta kantamisesta puhumattakaan.

pitäisin toki mieluummin lapsukaiseni kotona kuin laittaisin hoitoon (meillä aloitetaan pph) mutta parempi mielestäni vaikka osapäiväisesti hoidossa ja loppuaika kotona kuin että joudun itse makaamaan osastolle ja jää pian kumpikin lapsi hoitamatta:(

kiva kun ihmiset jotka toki tietävät kaikesta kaiken voivat arvostella kaikkien muiden tilanteita.voitte toki olla ylpeitä itsestänne, tehän olette huippuäitejä, ainakin mukamas?!

äittä
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
KUINKA TE JAKSATTE EDES VASTATA TÄLLAISELLE IDIOOTILLE JOKA EI TAJUA ETTÄ IHMISIÄ JA LAPSIA ON ERILAISIA????? :eek:
Ole ystävällinen ja jätä nämä lukematta vai sattuuko sinuun joku niin osuvasti.
Lapsen edun puolesta on aina oikein puhua ja tulen aina niin tekemään.

Tajuan ehkä paremmin kuin sinä mutta ei siitä sen enempää.

Yhteistyössä