lapsi päiväkotiin ja huolestuttaa

  • Viestiketjun aloittaja turhaanko
  • Ensimmäinen viesti
turhaanko
Lapsi täyttää 3 v ja aloittaa päiväkodissa. Reipas ja touhukas ja sosiaalinen on, ja puhuu jo paljon ja ilmaisee itsensä hyvin.
Kävin tänään ensimmäistä kertaa tutustumassa päiväkotiin ja olen huolissani. En ole yhtään vakuuttunut että päiväkodissa olisi ns hyvää hoitoa.

Lapsi on täysin kuiva, ei tarvitse vaippaa edes nukkuessaan ja osaa sanoa milloin on hätä ja osaa pideätelläkin. Mutta kakan hän tekee housuun. Ei suostu tekemään sitä pottaan eikä pyttyyn eikä ole säännöllinen vatsa, en siis voi ennakoida että nyt se tekee. Jossain piilossa kotonakin on ja tekee housuunsa, tulee sitten kertomaan että "kakka".
En ole siitä tehnyt numeroa, olen ajatellut että ajan myötä suostuu tekemään sen pottaan.

Päiväkodissa lastentarhanopettaja sanoi, että sitten laitetaan vaippa. !! !!! Sehän olisi mielettömän noloa!! Ja täysin turhaa! Että lapsi olisi koko päivän vaipan kanssa vain siksi, että tekisi sen kakan sinne! Sama paskapyllyn pesuhan se olisi vaikka siellä olisi vaippakin.
Eivät kuulemma voi ulkoa mennä sisälle vaihtamaan jos tekee ulkoillessa housuun, kun henkilökuntaa on niin vähän.

Tutustuimme sisätiloihin.
Olisi pitänyt käydä tässä päiväkodissa etukäteen aikaisemmin, olin pettynyt. Siis ennenkuin ykköstoiveeksi tämän laitoin. Ykköstoiveeksi siksi, että se on lähellä kotia eikä tarvitse autolla mennä.

Tämä eka hoitaja joutui yhtäkkiä lähtemään johonkin kokoukseen, ja huuteli paikalle toisen hoitajan, syöksyi pois.

Juttelin sitten samat asiat toisen hoitajan kanssa, ja hän mm.kertoi päiväuni- ja päivälepo-asioista. Sanoin sitten, että meidän lapsi (tällä hetkellä 2,5 v, päiväkodin aloittaa 3 vuotta täytettyään) nukkuu päiväunet ja tarvitseekin päiväunet, etenkin kun hoidossa aloittaa koska se on niin rankkaa. Vasta sitten täti esitteli nukkumahuoneen ja kerrossängyt.
Siis odottiko se hoitaja, että kerron, että joo, meidän mirojessica, 3 wee, kokopäivähoidossa, ei sitten nuku päiväunia vaan menee 5 vuotiaiden kanssa lepohuoneeseen!?!?!

Koko käynnistä jäi kovin iloton ja totinen kuva. Koko päiväkodin ilmapiiri oli iloton, totinen, kaikki paskajäykkiä ja tuli olo että kovin hyvää hoitoa ei tässä talossa lapset saa, eikä ilmapiiri ole mitenkään hyvä.

Tädit eivät juurikaan lasta huomioineet tai lapselle mitään jutelleet. Nimen kysyi tämä eka hoitaja, mutta ei hän saanut selvää, kun lapsi ujosti sen kuiskasi.

Ruokailua varten oli pöytää katettu, siinä oli ISOT ruokalusikat. Siis ISOT.
Meillä tuo lapsi ei suostu syömään aina edes jäkiruokalusikalla, vaan pitää olla pienempi.
Miten joku 3 v saa suuhunsa sopimaan sellaisen ison ruokalusikan, saatikka että siihen tuleva ruokamäärä olisi sellainen että sopii suuhun eikä siis liian paljon? Lapsi on myös tarkka, ettei tule tahroja vaatteisiin eikä kädet likaannu, ei voi jatkaa syöntiä jos on puuromurua sormissa tai tahra puserossa.

Ja se maistamispakkohan siellä on. Niinkuin kaikkialla. Vanhempi lapseni urhoollisesti aina maistoi hernekeittoa, mutta tädit sitten sanoivat (eri päiväkoti) että lapsi melkein oksentaa hernekeiton jo sen yhdenkin lusikallisen jälkeen. On saanut syödä sitten ihan vaan näkkäriä ja jälkiruuan on saanut sentään. En tiedä miten tuolla on.
 
Tottakai pk:ssa laitetaan vaippa, eikä anneta lapsen kakata housuun! :eek:

Jos vaippa on nolo, niin mietipä miten noloa on kakata housuun kavereiden nähden?

Me saatiin hernekeittovapautus esikoiselle aikoinaan, piti vain ihan olematon nokare maistaa, koska tyttöä oksetti kamalasti jos piti maistaa enemmän. Nyt hernekeitto on jo kauan ollut esikoisen lempiruokia :)

Eiköhän teidän lapsi opi talon tavoille ennen pitkää. On ne muutkin oppineet mm. "liian isolla" lusikalla syömään.
 
bud
Kurjaa. Meillä onneksi ihan päinvastaiset kokemukset. Lapset aloittaa päikyssä elokuussa. Mieleen tuli, että katsoithan tilannetta ikään kuin ulkopuolisen silmin? Asiat saattavat vaikuttaa vääristyneiltä, jos niitä katsoo jännittyneen äidin silmin. Ymmärräthän? En tarkoita pahalla ja tiedän, että kyllä joissain päikyissä on vikaa oikeasti.
 
mea
Sellainen vinkki, että koita olla tartuttamatta omaa huonoa fiilistäsi lapseen. Hän aistii kyllä nopeasti, jos susta koko pk on huono juttu. Lapsesi menee sinne kuitenkin avoimin mielin. Yritä sinäkin :)

Hyvin se varmasti lähtee rullaamaan!!
 
turhaanko
Alkuperäinen kirjoittaja Bindi:
Kyllä lapsi tottuu päiväkodin tapoihin nopeasti. myös syömään isolla lusikalla.
Söisitkö sinä kauhalla? Sellaisella pikkukauhalla? Sehän on sama asia. 3 vuotiaan suu ja pikkulusikka - aikuisen suu ja ruokalusikka.

Olen jotenkin kuvitellut että päiväkodeissa olisi lapsen kokoisia ruokailuvälineitä eikä aikuiselle mitoitettuja.
 
..
Kyllä kuule sun lapsesi oppii paljon ja äkkiä asioita, kun pk:ssa aloittaa :) Minä luulin pitkään, ettei meidän poika osaa syödä haarukalla tai pukea kunnolla itse, koska kotona oli aina näiden hommien kanssa vaikeuksia. Pk:ssa ei ikinä mainittu asiasta, sitten kerran kysyin, miten nuo asiat pojalta siellä sujuu ja ei kuulemma mitään ongelmia. Muut lapset on aina parhaita opettajia. Vanhempia on helppo vedättää :D
 
mikä sulla on tuossa ongelma? ainoa asia mitä ihmettelen, on se ettei lähdetä ulkoa kakkavaippaa vaihtamaan.

lapsi oppii syömään isolla lusikalla, jos se on alkuun hankalaa niin hoitaja auttaa.

ja jos yhdellä lto:lla on kokous, hän menee sinne, ja silloin lastenhoitaja tulee paikkaamaan häntä, koska se kuuluu hänen työhönsä.

päiväuniasiaa en ymmärtäny ollenkaan, ehkä hoitaja vaan halusi kertoa paikan systeemit ja näyttää sitten tilat?
 
elli
Olivatko ne ketkä päiväkodin esittelivät lapsesi ryhmän aikuiset? Jos eivät niin into tutustua teihin ei ole kovin suuri.

Luulisin, että lapsesi sillä lusikalla siellä kykenee syömään.

Ja kyllä se vaan on valitettavaa, että jos lapsi ei ole oppinut käymään vessassa niin pidetään vaippaa.
Tosin luulisin, että ensiksi kokeilevat ilman vaippaa, josko lapsi oppisi.
 
turhaanko
Niin, siis lapsi on kuiva. Osaa pideätellä ja osaa tehdä pyttyyn ja pottaan. Mutta kakkaa ei tee sinne.

Täällä tai sitten vauva-lehden palstalla oli aiheesta kommentointia, monissa muissakin perheissä jopa yli 4 v lapsi tekee housuun eikä suostu tekemään pyttyyn eikä pottaan ja siihen on vain kärsivällisyys ja aika auttaneet. Jotkut lapset ovat pyytäneet vaipan, mihin ovat kakkansa tehneet. No, meilä ei pyydä vaippaa. Aikaisemmin tein niin, että jätin vaipan sen kakan takia, mutta lapsi teki sinne sitten pissankin.

Siihenkö pitäisi mennä? että kuivaksi oppinut lapsi alkaa pissaamaan vaippaan kakka-.asian takia?
Minä kun jotenkin olen aikaisemmista kokemusista (tämä on nuorin lapsi) saanut vaikutelman että lasten suhteen mennään lapsen ehdoilla päiväkodissakin, ymmärryksellä, ajan kanssa yksilö huomioiden, eikä pakottamalla. Ja siten on toivottu tilanne saatu aikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
sellasta se on päiväkotimaailma, mahdollisimman äkkiä "isoksi"....kyyti on kylmää
mitä itse olen pkmaailmaan tutustunut, olen sitä mieltä että lapsia ohjataan siellä omatoimisuuteen juuri sen verran kuin ikätaso ja lapsen kehitys sallii. Ei niinkään laiteta kasvamaan isoksi, vaan annetaan mahdollisuus oppia niitä asioita, joita lapsella on edellytykset oppia.

Kotona niitä asioita ei aina näe. Se on oikeasti aika uskomatonta, kuinka fiksuja ja osaavia jo vaikkapa 4v:t on.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
sellasta se on päiväkotimaailma, mahdollisimman äkkiä "isoksi"....kyyti on kylmää
mitä itse olen pkmaailmaan tutustunut, olen sitä mieltä että lapsia ohjataan siellä omatoimisuuteen juuri sen verran kuin ikätaso ja lapsen kehitys sallii. Ei niinkään laiteta kasvamaan isoksi, vaan annetaan mahdollisuus oppia niitä asioita, joita lapsella on edellytykset oppia.

Kotona niitä asioita ei aina näe. Se on oikeasti aika uskomatonta, kuinka fiksuja ja osaavia jo vaikkapa 4v:t on.
minäkin olen tustustunut päiväkotimaailmaan perin pohjin....tunnen sen maailman kuin omat taskuni
 
Oliko tosiaan omahoitaja paikalla kun kävitte? Lomat on jo alkaneet ja kesähössötykset sen myötä. Jos siellä oli sijaisia tms niin voi vähän oudolta tuntua. Mikä on oma fiiliksesi yleisesti hoidon aloittamisesta? Negatiiviset tunteen voi vaikuttaa kovasti, ihan tiedostamattakin siihen miten päiväkotiin suhtautuu. Just tommoset pikkuasiat, kuten että hoitajan täytyy lähteä kesken kokoukseen, voi saada ihan suhteettoman suuren merkityksen.

Uskon että lapsesi pärjää ihan kivasti hoidossa ja siellä on mukavaa kun vähän tutustuu. Ellei niin laita vaihtoanomus vetämään.
 
nn
Äkkiseltään tuli mieleen että sinulla on puoli vuotta aikaa opettaa lapsesi kakkaamaan pottaan / pöntölle, ja syömään tarvittaessa isommalla lusillla. :)
Jos siis nyt 2,5 -vuotias ja menee hoitoon 3 -vuotiaana.

Jos vaikka ummetus on syynä ettei halua istua potalle kun sattuu ja siksi seisten helpompaa, eli kokeile jotain pehmentävää esim. Levolaccia.
Jollei tästä kyse, mieti mikä muu voisi olla syynä ja yritä korjata tilanne ennen kuin aloittaa hoidon, varmasti kaikille paras niin.
 
elli
Kun viet lapsen päiväkotiin ei sinun tarvitse tuosta kakkaamisesta enää tehdä asiaa. Monet lapset panttaavat kakan kotiin. Jos lapsesi tekee näin niin kakkaaminen ei muodostu ongelmaksi päiväkodissa.
Mutta jos lapsi alkaa joka toinen päivä tekemään housuunsa niin eihän oikein ole muuta mahdollisuutta kuin laittaa se vaippa ja pitää sitä niin kauan kunnes lapsi on oppinut tekemään tarpeensa pönttöön päiväkodissa.
 
turhaanko
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Kyllä se vaippa laitetaan niin kauan kuin tarve vaatii eli osaa tehdä asiansa pottaan.
Kun LTO ilmoitti, että sitten laitetaan vaippa, vastasin takaisin napakasti että ei laiteta.
Eikä laiteta.
Jos tästä tulee pk:ssa kynnyskysymys, ilmotan että lapselle etsitään kaupungista sellainen päiväkoti, että siellä ollaan valmiita opastamaan ja ohjaamaan lapsi potalle ja pytylle tarpeilleen. Ilman pelkoa, ahdistusta, pakkoa.

(toivon että tekisi sitten kotona kakkansa!)

Kerropa minulle, onko sen kakan vaihtaminen ja kakkapyllyn puhdistaminen vaipasta jotenkin parempi tai siistimpi juttu kuin sen vaihtaminen ja putsaaminen housuista?
Haisee vähemmän, kädet ei likaannu niin paljon? Kerro, miten nostat lavuaarin reunalla pyllypyykille isokokoisen 3 vuotiaan?

Minä riisun housut varovasti, pudotan kakan pyttyyn ja käsken pyllistää ja pesen pyllyn kostealla paperilla, ja pyyhin. Ja sitten pesen käteni.

Vaatepyykin kun hoidan minä kuitenkin, pk.ssa laittavat vain pyykit pussiin.
 
vai lasten ehdoilla...
"Minä kun jotenkin olen aikaisemmista kokemusista (tämä on nuorin lapsi) saanut vaikutelman että lasten suhteen mennään lapsen ehdoilla päiväkodissakin, ymmärryksellä, ajan kanssa yksilö huomioiden, eikä pakottamalla. Ja siten on toivottu tilanne saatu aikaan."

Buahhaahhaahaahhaa!!
suomalaisessa tarhassako?
koittakaa nyt jo ymmärtää, että se on virikkeetön lasten säilyttämö, jossa mitään yksilöllisyyttä ei saa olla. mitä hiljaisempi lapsi, sitä parempi.
tasapäistämistä ja pakottamista yhteen muottiin liian pienellä henkilökunnalla.
 
vai lasten ehdoilla...
"Minä kun jotenkin olen aikaisemmista kokemusista (tämä on nuorin lapsi) saanut vaikutelman että lasten suhteen mennään lapsen ehdoilla päiväkodissakin, ymmärryksellä, ajan kanssa yksilö huomioiden, eikä pakottamalla. Ja siten on toivottu tilanne saatu aikaan."

Buahhaahhaahaahhaa!!
suomalaisessa tarhassako?
koittakaa nyt jo ymmärtää, että se on virikkeetön lasten säilyttämö, jossa mitään yksilöllisyyttä ei saa olla. mitä hiljaisempi lapsi, sitä parempi.
tasapäistämistä ja pakottamista yhteen muottiin liian pienellä henkilökunnalla.
 
vai lasten ehdoilla...
"Minä kun jotenkin olen aikaisemmista kokemusista (tämä on nuorin lapsi) saanut vaikutelman että lasten suhteen mennään lapsen ehdoilla päiväkodissakin, ymmärryksellä, ajan kanssa yksilö huomioiden, eikä pakottamalla. Ja siten on toivottu tilanne saatu aikaan."

Buahhaahhaahaahhaa!!
suomalaisessa tarhassako?
koittakaa nyt jo ymmärtää, että se on virikkeetön lasten säilyttämö, jossa mitään yksilöllisyyttä ei saa olla. mitä hiljaisempi lapsi, sitä parempi.
tasapäistämistä ja pakottamista yhteen muottiin liian pienellä henkilökunnalla.
 
no anteeksi mutta
Eihän vaippaan kakkaava lapsi ole kirjaimellisesti kuiva. Vähän vääränlaista hehkutusta asiasta, joka on vain puoliksi hallussa.

Housuvaippa on aiheellinen ja kätevä tuossa vaiheessa.
 
minä
Oma vajaa kolme vuotias aloitti päivähoidon keväällä. Kokemukset pelkästään positiivisia. Esim. laspeni oli vaipoissa, niin päiväkodista pyydettiin, että laittakaa pikkuhousut, niin oppii kuivaksi. Eli siellä kuivasivat sitten pissaisia lattioita, kun niitä vahinkoja alussa sattui. Mutta oppi kyllä pian kuivaksi. Ja syömään olivat houkutelleet, tarjoamalla ekana leipää jne. alussa, kun lasta oli ujostuttanut tulla pöytään. Siinä oli sitten mennyt muukin ruoka sivussa. Olen todella tyytyväinen, vaikka alkuun jännittikin.
 

Yhteistyössä