Lapsi oppi lukemaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
Meidän nuorempi lapsi on viime päivinä oppinut lukemaan muutamia sanoja. Ei siis ulkoa opeteltuja tyyliin lego tai joku kaupunki, vaan ihan uudesta (kirjaston) kirjasta on kertonut sanoja joita ei voinut tietää ennestään.

Lapsi ei kuitenkaan osaa lukea mitään lausetta tai mitä tahansa sanoja, vaan esim. lyhyitä ja sellaisia joissa on tuplavokaaleja.

Tämä on tosi jännittävää seurata miten taito kehittyy :)
Vanhempi lapsi oppi aikoinaan lukemaan itsestään, luki minulle vaan kerran tv:stä tekstejä, ei ollut aiemmin tuonut esiin että osaa lukea.

Jännää on joo =) Sama vaihe meillä menossa: koko syksyn tyttö kyseli kirjaimia, joulukortit tahtoi itse kirjoittaa ja valmistikin niitä useamman kaikille kavereilleen. Sitten heti joulun jälkeen alkoi lukemaan, ensin tikkukirjaimia, ja nopeasti oppi pienaakkosetkin. Nyt lueskelee esim kauppojen nimiä, kylttejä, ja kirjoista sanoja ja mielenkiintoisia lauseita sieltä täältä, mutta ei vielä kirjoja jaksa lukea :)

[QUOTE="wieras";29441574]Jännää on joo =) Sama vaihe meillä menossa: koko syksyn tyttö kyseli kirjaimia, joulukortit tahtoi itse kirjoittaa ja valmistikin niitä useamman kaikille kavereilleen. Sitten heti joulun jälkeen alkoi lukemaan, ensin tikkukirjaimia, ja nopeasti oppi pienaakkosetkin. Nyt lueskelee esim kauppojen nimiä, kylttejä, ja kirjoista sanoja ja mielenkiintoisia lauseita sieltä täältä, mutta ei vielä kirjoja jaksa lukea :)[/QUOTE]

Tää meidän on 5v.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29441553:
Meidän nuorempi lapsi on viime päivinä oppinut lukemaan muutamia sanoja. Ei siis ulkoa opeteltuja tyyliin lego tai joku kaupunki, vaan ihan uudesta (kirjaston) kirjasta on kertonut sanoja joita ei voinut tietää ennestään.

Lapsi ei kuitenkaan osaa lukea mitään lausetta tai mitä tahansa sanoja, vaan esim. lyhyitä ja sellaisia joissa on tuplavokaaleja.

Tämä on tosi jännittävää seurata miten taito kehittyy :)
Vanhempi lapsi oppi aikoinaan lukemaan itsestään, luki minulle vaan kerran tv:stä tekstejä, ei ollut aiemmin tuonut esiin että osaa lukea.

Meillä oli aikanaan sama homma, kun esikoinen oli 5. Istuttiin junassa, ja ykskaks hän luki seinältä, että 1 luokka, klass! Mä olin ihan huuli pyöreenä, että häh, luitko sä? Sitten naapuripenkin mummo kysy, että koska poika on oppinut lukemaan? Olin nolona, "etten tiedä"...

[QUOTE="alkup.";29441601]:)
Meillä myös lapsi innokkaasti kirjoittaa sanoja joita osaa ulkoa, sekä pyytää toisinaan sanelemaan kirjaimia sanoihiin.[/QUOTE]

Anna lapsen itse hoksata, mikä kirjain tulee aina seuraavaksi. Siis sanot sen äänteen. Näin lapsi oppii nopeammin lukemaankin.

Meillä eka lapsi oppi 7v lukemaan, ja todella hidasta oli oppiminen.Kakkonen taas oppi lukemaan ihan itsekseen 5v. Kolmonen oli juuri täyttänyt 4 kun luki ekat sanat, nyt lukee jo aika hyvin. Niin ne on lapset yksilöitä tässäkin asiassa :)

Yhteistyössä