Lapsi olisi voinut kuolla tänään. Tekisitkö valituksen lääkäristä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ToDieFor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ToDieFor

Jäsen
18.11.2012
331
0
16
Menimme neli- vuotiaan kanssa neuvolan lääkärin lähetteellä tänään lasten polille maitoallergia tutkimuksiin. Kotona olen pitänyt syksyn ajan ruokapäiväkirjaa oireineen.
Itse allergiaoireet alkoivat 7kk iässä, mutta tässä on paikkakunta ja lääkärit monesti vaihtuneet ja diagnoosi on jäänyt saamatta. En pitänyt sitä tärkeänän ennenkuin nyt kun lapsi on hoidossa ja ilman todistuksia ei saa maidotonta ruokaa ja oireilu alkoi. Kerroin neuvolalääkärille että oireina on verinen ripuli ja hengitysoireita (muiden maha-suoli kanavan ja iho-oireiden lisäksi).

Lasten polilla antaavat lapselle lasillisen maitoa rasituskoe tyyppisesti ja lapsi sai anaflylaktisenshokin ja hengitys salpautui. Saatiin virkoamaan parin adrenaliinipistoksen jälkeen ja oli seurannassa tunnin polilla ennen kotiin lähtöä. Oksenteli,ripuloi ja maha kipeä vieläkin (lääkittykin on allergialääkkeillä ja särkylääkkein, vatsansuojaakin saanut).. Lastenpolin lääkäri tunnusti antaneensa rasitukseen liian suuren määrän maitoa koska neuvolan lähetteessä lukenut "äiti liiooittelee oireita"..

Kysyivät halutaanko tehdä valitus. Mies käytti lasta ja hädissään sanoi ettei tarvitse mutta oli neuvolassa käynyt ja kertonut että näin käy kun vähättelee vanhempia. Itse haluasin tehdä valituksen neuvolan lääkäristä, mutta en polin lääkäristä. Vaikka en tiedä, virheenhän hänkin teki kun ei minulta varmistanut miten lapsi oireillut.. Miten toimisit vai antaisitko hoitovirheen olla ja olisit tyytyväinen ettei lapsi kuollut sairaalaan.. Vähän sekavin ajatuksin kirjoittelen, joten forgive me sekava sepustus. Oli järkyttävä päivä vaikken paikalla itse ollut.

Neuvolan lääkäristä virallinen valitus. Ei todellakaan voida lähetteeseen kirjoittaa "äiti liioittelee oireita" Tuohan tarkoittaa sitä, että lääkäri ei ole ottanut äidin kertomusta todeksi, vaan on sitä mieltä, että äiti on valehdellut. Tuollaista ei voi lähetteeseen kirjoittaa.

[QUOTE="hop";27692165]Mä luulen, että se varsinainen lääkäri sai kyllä opetuksen jo, neuvolaan ottaisin äkäisemmin yhteyttä.[/QUOTE]

Ei neuvolaan yhteyttä, vaan virallinen valitus

Ei prkl! Ja näitä tarinoitahan on kasapäin. Lapsen allergiaa ei oteta todesta, koska allergiat on niin hurjasti lisääntyneet. Monen lääkärin mielestä kyse ei ole siitä, että allergiat on oikeesti lisääntyneet, vaan äidit ovat tulleet hysteerisiksi ja kyttäävät lapsia suurennuslasilla ja tulkitsevat kaiken allergiaksi. Mikähän helvetti tässä on vielä edessä. T: 9kk pojan äiti, joka on allerginen KAIKELLE :(

Valitus, ei tuollaisia lähetteeseen kirjoitella. Ja ehkö sinä et hyödy mutta seuraavaa hyötyy, jospa lääkäri(t) saa näpäytyksen ja suhtautuvat työhönsä jatkossa sen edellyttämällä vakavuudella.

Hyvä aloittaja. Lapsi EI ole saanut anafylakstistashokkia. Jos näin olisi, niin lapsi EI olisi nyt kotona, vaan häntä seurattaisiin lastenosastolla yön yli. Olen itse vastaavassa yksikössä työssä ja jokainen anafylaktisen shokin saanut lapsipotilas todellakin ON sairalassa osastoseurannassa mahdollisten jälkioireiden vuoksi.

Lisäksi maitoaltistus aloitetaan AINA limakalvosivelyllä tai 1ml maitoa suun limakalvoille. Yhden annoksen välillä odotetaan paikasta riippuen 30min-1h ja annosta lisätään 1ml.

Kun altistus lopetetaan, niin lapsi on poliseurannassa vähintään KAKSI tuntia. missään nimessä yhden tunnin kuluttua ei pääse anafylaktisen shokin saanut lapsi kotiin.

Miehesi on ymmärtänyt asian nyt todella väärin.

[QUOTE="plääh";27692207]mitä sä siitä valituksesta hyötyisit?[/QUOTE]

Jospa sama lääkäri on mokannut samoin myös muidenkin lasten kanssa eikä kukaan ole valittanut. Kyllä tuollaisesta törkeästä valehtelusta ja lääkärin omasta oletuksesta virallisessa lähetteessä pitää tehdä valitus.

[QUOTE="vieras";27692195]Neuvolan lääkäristä virallinen valitus. Ei todellakaan voida lähetteeseen kirjoittaa "äiti liioittelee oireita" Tuohan tarkoittaa sitä, että lääkäri ei ole ottanut äidin kertomusta todeksi, vaan on sitä mieltä, että äiti on valehdellut. Tuollaista ei voi lähetteeseen kirjoittaa.[/QUOTE]

Näin mäkin tekisin. Olisin tosi närkästynyt, jos lääkäri itse arvioisi tilannetta tollain. Ei se lääkäri ole nähnyt mitä lapselle käy kun maitoa juo, vaan lääkärin on ainoa luottamus vanhemman sanaan.

Meillä oli vastaava tilanne pari vuotta sitten, kun pojan solisluu murtui. Leikin tiimellyksessä kävi tapaturma ja kun lääkärille kerrottiin mitä sattui, ja että epäilemme kädessä olevan jotain vikaa + aivotärähdystä, niin lääkäri sanoi meille, että emme ole vain ruokkineet lasta tarpeeksi ja siksi on apaattinen. Eikä kädessäkään mitään vikaa ole, kunhan liioittelemme.
Totuus selvisi viikon päästä kun käsi ei ollut parantunut ollenkaan ja käytiin yksityisellä röntgenissä. Siellä paljastuikin solisluun murtuma, mitä epäilimmekin.
Ja valitus ensimmäisestä lääkäristä lähti, tottakai.

[QUOTE="plääh";27692207]mitä sä siitä valituksesta hyötyisit?[/QUOTE]

miksi kaikesta pitää aina itse hyötyä jotenkin? Valittaa pitää jo vaikka siksi että seuraava lapsi säästyisi samanlaiselta.
Eli ap: Tee ehdottomasti VIRALLINEN valitus tuosta neuvola lääkäristä! Et ota yhteyttä neuvolaan, koska sielä ne puhuu sut ympäri vaan suoraan virallinen valitus.

Hyvä aloittaja. Lapsi EI ole saanut anafylakstistashokkia. Jos näin olisi, niin lapsi EI olisi nyt kotona, vaan häntä seurattaisiin lastenosastolla yön yli. Olen itse vastaavassa yksikössä työssä ja jokainen anafylaktisen shokin saanut lapsipotilas todellakin ON sairalassa osastoseurannassa mahdollisten jälkioireiden vuoksi.

Lisäksi maitoaltistus aloitetaan AINA limakalvosivelyllä tai 1ml maitoa suun limakalvoille. Yhden annoksen välillä odotetaan paikasta riippuen 30min-1h ja annosta lisätään 1ml.

Kun altistus lopetetaan, niin lapsi on poliseurannassa vähintään KAKSI tuntia. missään nimessä yhden tunnin kuluttua ei pääse anafylaktisen shokin saanut lapsi kotiin.

Meidät on ainakin passitettu kotiin päivystyksestä lääkeaineallergiasta johtuneen anafylaktisen shokin jälkeen. Päivystyksessä oltiin vähän alle neljä tuntia.

Mutta maitoaltistus on kyllä mun lapsille tehty myös noin, että ensin maitoa sivellään limakalvoille.

Jos altistus hoidetaan näin, niin lääkärihän on tehnyt monta virhettä.
Kuitenkin lääkäri taisi itse myöntää virheensä, koska kysyi haluavatko tehdä valituksen. Vai miksi epäilet miehen heti ymmärtäneen asian väärin? Miten tuossa voi mitään väärin ymmärtää, jos maitoa annetaan lasillinen altistuksen mielessä - lapsi reagoi voimakkaasti - lääkäri kysyy valituksesta. Virhehän siinä on tapahtunut.

Voivoi, mäkin tiedän kyllä monia tapauksia jossa olis PITÄNYT toimia vähn toisin.. tiedättekö kuinka paljon hoitovirheitä tehdään suomessakin vuosittain.. siis sellaisiakin mihin KUOLEE ihmisiä.

Yhteistyössä