lapsi mukana synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äityli

Aktiivinen jäsen
17.05.2004
1 248
0
36
odotan toista lastani ja synnytykseni lähenee... Laskettuaika sunnuntaina (21.1). Ensimmäinen lapseni on 1v 3kk. Meillä ei asu sukulaisia lähellä ja eikä sellaisia tuttuja jotka voisivat hoitaa ensimmäistä lasta synnytyksen ajan. Niinpä kyselen, että onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? kuka hoitanut lapsia äidin synnytksen aikana? Vai onko lapsi/lapset ollut mukana synnytyksessä tai onko ollut mahdollisuus viedä lastenosastolle synnytyksen ajaksi? Pitääkö sopia etukäteen? Ensimmäinen synnytykseni kesti 4,5h niin jospa tämä toinen tulisi vielä nopeammin ja sairaalassa olisi joku hoitaja joka katsoisi lastamme edes ponnistusvaiheen ajan. Haluaisin kuitenkin, että isä olisi mukana synnytyksessä

Tuosta kannattaa keskustella neuvolassa. Me kans pähkäillään kelle poika ja koira viedään siksi aikaa, täälläkin toista odotetaan rv:lla 26+1. Onneksi muutama serkku asuu tässä aika lähellä.

minä kyselisin esim Mll:lta sellaista hoitajaa jonka voisi hälyyttää hätiin vaikka yöllä. Isä ja lapsi mukaan sairaalaan ja hoitaja hakemaan lapsi sieltä he taksilla kotiin
En lasta ottaisi synnärille "jalkoihin" ja tuskin siellä kukaan ehtisi lasta hoitamaan. Enkä lasta synnytyssaliin vaikka kuinka hieno perhettä yhdistävä juttu se olisi, kun synnytys voikin kääntyä äkkiä pois turvallisisista peruskuvioista.
ja eihän se loppujen lopuksi kai maailmanloppu olisi vaikkei isä h-hetkellä olisikaan vaan vaikka tulisi isomman kanssa katsomaan sitten heti vauvaa

Synnyssaliin ei sa viedä lapsia, saatikka johonkin lastenosastolle jossa on sairaita lapsia. Kenellä luulet hoitohenkilökunnasta olevan aikaa olla lapsenlikkana? Kyllä se on isän homma hoitaa lapset.

Meillä on sukulaiset kaukana ja työ elämässä jokainen joten vain osalle ajasta olen saanut lapsen katsojaa..
Sairaalaan ei lasta meilläkään saa viedä ja nyt ei auta kuin jännätä käynnistyykö synnytys silloin kuin on mahdollista saada lapsen vahti vai menekö yksi ja isä jää kotiin...
Minulle neuvolassa sanoivat että on sitä ajateltava vanhemman lapsen parasta ja jos hoitajaa lapselle ei ole niin sitten on mentävä yksin.. Parempi se on olla yksin synnyttämässä kuin lapsi yksin jossain ja minä itse en haluais antaa lastani edes kellekkään vieraalle synnytyksen ajaksi vaan enenmmin menen yksin ja jätän lapsen isän kanssa sillä onhan se lapselle niin outo tilanne kun äiti lähtee että jos ei siinä ole ketään tuttua ja turvallista niin voi tulla hätä käteen

itse ottaisin yhteyttä johonkin yksityiseen kotiapufirmaan. pyytäisin saada jonkun työntekijän päivystämään niin, että hänelle voisi tarvittaessa soittaa mihin aikaan vain. hoitaja voisi olla lapsen kanssa sairaalassa, vaikka isille tarkoitetussa lepotilassa ja ehkä käydä jopa lapsen kanssa synnytyssalissa. isä voisi käydä välillä tervehtimässä lasta. ikävää kyllä, ellei lapsi tuntisi hoitajaa entuudestaan. voisin maksaa hoitajalle lapsen leikittämisestä jo ennen synnytystäkin kotona, että olisivat pikkuisen tutuja toisilleen. maksaisin kyllä, jos näin saisin isän mukaan synnytykseen.

itse olen ollut samassa tilnteessa. sukulaisia ei lähellä. äitini tuli viikkoa ennen laskettua aikaa meille hoitamaan isompaa. onneksi synnytys ei käynistynyt aikaisemmin. silloin ei olisi ollut sukulaista lähellä.

Samaa pähkäilen täällä jos todella kiire lähtö. Isä ei välttämättä ehdi kesken työpäivän jos yllättäen alkaa syntyä. Neuvolassa on perhetyöntekijä, joka kuulemma voi tulla kotiin JOS on vapaana...hirvittää kyllä tilanne. Kaks kaveria varalla, jotka tarvittaessa tulevat hakemaan lapsen vaikka synnäriltä, mutta koskaanhan ei tiedä mikä tilanne.

Ei todellakaan voi ottaa noin pientä lasta synnytykseen mukaan ajattele millainen olo on lapsella kun näkee äidin tuskissaan ja siinä sitten pelkää äidin puolesta.

Jos ei lapsella ole isää joka hoitais, ajoissa järjestelemällä voi hoitajan varmaan saada joko kotiin tai kunnalliseen ympärivuorokauden auki olevaan päiväkotiinkin kannattaa olla yhteydessä. Myös sosiaalihuollosta voi kysyä apua tilanteeseen varsinkin jos hoidontarve on useampia vuorokausia voi kyseeseen tulla myös lastenkoti.

Minä olen juuri samasta syystä menossa synnyttämään kakkosta ihan yksin. On sitä ennenkin pärjätty ilman sitä iskää ja saahan sitä sitten heti tulla katsomaan kun osastolle siirtyy.
Ei siittä kuitenkaan loppujen lopuksi niin paljoa ole aikaa kun isiä ei edes päästetty synnytykseen mukaan.
Toki kaikki toimivat omien tuntemusten mukaan, kaikille ei sovi ajatus "yksin" synnyttämisestä.
Voisiko joku esim. äitisi tulla teille ennen la seuraksi ja sitten hoitamaan esikkoasi kun lähdet synnärille?
Täytyisi siis olla joku sellainen ihminen joka ei ole töissä tms...
Toivottavasti keksitte teille sopivan ratkaisun =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 14:38 äityli kirjoitti:
odotan toista lastani ja synnytykseni lähenee... Laskettuaika sunnuntaina (21.1). Ensimmäinen lapseni on 1v 3kk. Meillä ei asu sukulaisia lähellä ja eikä sellaisia tuttuja jotka voisivat hoitaa ensimmäistä lasta synnytyksen ajan. Niinpä kyselen, että onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? kuka hoitanut lapsia äidin synnytksen aikana? Vai onko lapsi/lapset ollut mukana synnytyksessä tai onko ollut mahdollisuus viedä lastenosastolle synnytyksen ajaksi? Pitääkö sopia etukäteen? Ensimmäinen synnytykseni kesti 4,5h niin jospa tämä toinen tulisi vielä nopeammin ja sairaalassa olisi joku hoitaja joka katsoisi lastamme edes ponnistusvaiheen ajan. Haluaisin kuitenkin, että isä olisi mukana synnytyksessä

Täh! Et kai tosissas kysy, että voiko lapsi olla mukana synnytyksessä. No, ei todellakaan voi olla, se ei ole lapsen paikka. Ei ole koskaan ollut eikä tule olemaan. Kysy asiaa todellakin vaikka neuvolasta. Mll:n kautta voit tutustua kivaan lastenhoitajaan, joka varmaan suostuisi tässä tapauksessa tulemaan hoitoapuun kun synnytyksesi käynnistyy. Mutta huh huh todellakin:säästä lapsesi synnytykseltä!

joo et missään tapauksessa voi ottaa lasta synnytykseen mukaan, joko ulkopuolelta hoitaja tai isä jää lapsen kanssa kotiin. Sulla aika käy vähiin, suunnittele nyt äkkiä hoitopaikka valmiiksi, ni ei kesken synnytyksen tuu paniikki, et mihin viedä..

Mll voi olla yksi vaihtoehto. Kannattaa nyt soitella ja kysellä sieltä.
Meillä oli sama tilanne ja myöskään mll-hoitaja ei tietenkään voinut 100% varmaksi luvata mitään (täällä vain yksi mll-hoitaja koko paikkakunnalla). En mäkään tiennyt mihin lapsen laitan jos synnytys olisi lähtenyt nopeasti käyntiin. Neuvolassa ei otettu mitään kantaa!
Mulla tosiaan ei olisi ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se lapsi sinne mukaan jos kiire olisi tullut (edellinen synnytys tosi nopea), mutta onneksi niin ei käynyt! En mä tiedä mihin se lapsi oltaisiin laitettu siihen asti kun isä olisi tullut paikalle.
Jälkeenpäin olen kuullut, että esim. päiväkodit voivat ottaa hoitoon? Kannattaa soitella lähipäiväkoteihin jos sinne voisi viedä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2007 klo 13:27 Vieras kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne ja myöskään mll-hoitaja ei tietenkään voinut 100% varmaksi luvata mitään (täällä vain yksi mll-hoitaja koko paikkakunnalla). En mäkään tiennyt mihin lapsen laitan jos synnytys olisi lähtenyt nopeasti käyntiin. Neuvolassa ei otettu mitään kantaa!
Mulla tosiaan ei olisi ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se lapsi sinne mukaan jos kiire olisi tullut (edellinen synnytys tosi nopea), mutta onneksi niin ei käynyt! En mä tiedä mihin se lapsi oltaisiin laitettu siihen asti kun isä olisi tullut paikalle.
Jälkeenpäin olen kuullut, että esim. päiväkodit voivat ottaa hoitoon? Kannattaa soitella lähipäiväkoteihin jos sinne voisi viedä.

anteeksi raaka totuus mutta vauva syntyy myös ilman että isä on paikalla mutta parivuotiasta ei voi yksin jättää. Toisaalta ei sinne synnärille tarvita lapsia jalkoihin pyörimään.
Jos ei naapurin tätiä tms löydy avuksi niin yksin synnyttämään, onnistuu sekin eikä se vaikeuta lapsen ja isän kontaktin syntymistä, en minäkään meidän nuorinta nähnyt kuin vasta muutaman tunnin kuluttua mutta äitinäänhän tuo on minua aina pitänyt :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2007 klo 14:41 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2007 klo 13:27 Vieras kirjoitti:

anteeksi raaka totuus mutta vauva syntyy myös ilman että isä on paikalla mutta parivuotiasta ei voi yksin jättää. Toisaalta ei sinne synnärille tarvita lapsia jalkoihin pyörimään.
Jos ei naapurin tätiä tms löydy avuksi niin yksin synnyttämään, onnistuu sekin eikä se vaikeuta lapsen ja isän kontaktin syntymistä, en minäkään meidän nuorinta nähnyt kuin vasta muutaman tunnin kuluttua mutta äitinäänhän tuo on minua aina pitänyt :)

Et ilmeisesti ymmärtänyt mitä tarkoitin, vai miksi lainasit tekstiäni tuohon?
Kyse ei ollut siitä, että lapsi olisi tullut mukaan siksi, että isäkin pääsee. Kyse oli tilanteesta missä synnytys käynnistyy yllättäen ja nopeasti (ensisynnytys kesti pari tuntia...) ja isällä kestää paikalle saapuminen noin tunti ja siitä vielä matka sairaalaan toinen tunti. Eli voi tulla tilanne, että ei ole aikaa jäädä odottelemaan sen isän (tai kenenkään) saapumista paikalle. Mitäs sitten? Mikään naapurin täti ei myöskään ollut vaihtoehto.
En mä tosiaan tiedä miten tuossa tilanteessa toimitaan? Vastaavahan voi tulla eteen koska vaan muutenkin jos jotain sattuu kotiäidille. Mihin lapset hätätilanteessa "lykätään"? Ehkä joku sosiaaliviranomainen auttaa sitten?
Noh, mutta kuten sanottu ei ole enää onneksi (!) ajankohtainen tämä, mutta kyllä sitä silloin raskaana tuli mietittyä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 18:27 HeMa05 kirjoitti:
ei lasta todellakaan saa ottaa synnytykseen mukaan.kaamee kokemushan se olis lapselle.mä kans suosittelen ulkopuolista lapsen likkaa.

Koksissa sanoivat perhevalmennuksen vierailukäynnillä että eivät suosittele missään nimessä lasten mukaantuloa mutta että eivät voi sitä kieltääkään...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2007 klo 08:14 RvHH kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 18:27 HeMa05 kirjoitti:
ei lasta todellakaan saa ottaa synnytykseen mukaan.kaamee kokemushan se olis lapselle.mä kans suosittelen ulkopuolista lapsen likkaa.

Koksissa sanoivat perhevalmennuksen vierailukäynnillä että eivät suosittele missään nimessä lasten mukaantuloa mutta että eivät voi sitä kieltääkään...
Ei ehkä voi kieltää, mutta ei kukaan vastuuntuntoinen vanhempi kyllä vie lastaan mukana synnytykseen :o Ei ole lasten paikka, kun ei sitä kaikkia aikuisetkaan kestä.

Ap:n tilanteessa pakkohan sen isän on kotiin jäädä hoitamaan lasta, jos ei muuta hoitajaa löydy.

Ja jos jollain tilanne ettei hoitajaa saatavilla (ei edes sitä isää) niin pakkohan se lapsi on mukaan ottaa eihän sitä yksin voi kotiin jättää. Ei tietenkään mukaan sinne synnytyssaliin, mutta pakkohan niitten sairaalassa on jotain hoitoa järjestää. Ei ne ovelta takasin kotiin käännytä, jos lapsi mukana ja synnytys käynnissä. Asiat kyllä varmasti järjestellään sitte sairaalassa. Mutta jos mukana sekä lapsi että isä niin luulen kyllä, että siinä tapauksessa isä ja lapsi käännytetään kotiin ja äiti menee yksin synnyttämään.
Tiedän tapauksen, jossa äiti jouduttiin viemään sairaalaan ambulanssilla ja lapsi otettiin mukaan ambulanssiin, kun ei ketään, joka olis voinu tulla hoitamaan lasta.

Niin tosiaankin selvennän hiukan meidän tilannettamme... Isällä menee töistä ajaessa 1,5 h aikaa kotiin sekä sairaalaan. Edellinen synnytykseni kesti hieman yli 4 tuntia. Jos tämä vauva tulee yhtään nopeammin niin voi olla ettei isä ehdi tulla edes sairaalaan. Näillä pakkasilla lisäaikaa tuo auton lämmittäminen. Olemme asuneet nykyisellä paikkakunnalla vasta niin vähän aikaa ettei mitään tuttuja naapurin tätejä ole jne. Päivähoitoihin ei oteta. Ja entäs jos sattuu syntymään yöaikaan?

Olen kyllä keskustellut neuvolassa asiasta ja hän oli sitä mieltä, että lapsi mukaan sairaalaan. Minun tapauksessa ei ole aikaa jäädä odottamaan lastenhoitajia, saati lähteä lasta viemään mihinkään hoitoon! ETTEI VAUVA SYNTYISI KOTIIN. Siinäpä vasta kokemus olisikin vanhemmalle lapselle. Terveydenhoitaja oli myös sitä mieltä, että sairaalassa on kyllä hoitajia jotka katsovat vanhempaa lasta sen aikaa. Eikä hän asiasta mitään traumoja saa, jos jokin vieras ihminen katsoo häntä muutaman tunnin. EI TODELLAKAAN! Samanlainen tilanne voisi tulla jonkin muun asian yhteydessä.

Niin ja ei meillä ole mikään pakkomielle ottaa isää synnytykseen mukaan. Isä voi odotella lapsen kanssa muualla varsinkin loppuajan, mutta olikin kyse siitä jos isä ei ehdi mukaan. Eli onko vastaavanlaisia kokemuksia, että mitä olette tehneet siinä tilanteessa??? Minulla ei ensimmäinen synnytys ollut mikään kauhea, etteikö voisi isän kanssa olla alussa mukana jos on yhtään samanlainen synnytys! Ja he kyllä pääsevät äkkiä pois huoneesta jos jotain yllättävää tapahtuu. Menevät ainakin ponnistusvaiheessa pois jos lapsi mukana.

Mummit ja Ukit ovat töissä ihan toisella paikkakunnilla ja he eivät pääse tulemaan varalle. Terveydenhoitajani myös kertoi ettei ole ensimmäinen kerta jos lapsen joutuu ottamaan mukaan sairaalaan ja eikä varmasti viimeinen... Koska eihän lasta voi yksinkään mihinkään jättää! Tietenkin tulee yrittää, ettei lasta oteta sairaalaan mukaan, mutta tilanne on mikä on ja muita vaihtoehtoja ei ole.

Hänellä oli myös kertoa tuore kokemus jossa lapsi oli jouduttu ottamaan mukaan synnykseen. Vanhempi lapsi oli ollut pinnasängyssä äidin vieressä synnytyksen ajan ja vauvan synnyttyä lapsi oli sanonut, että vauva tuli. Ei hänelle mitään traumoja ollut siitä jäänyt ja tuskin edes muistaa isompana koko tapahtumaa koska oli niin pieni. Isompi lapsi olisi siksi aikaa viety lastenosastolle, mutta siellä oli ollut vesirokko niin sen vuoksi sitä ei ollut sinne laitettu. Toinen vaihtoehto oli ollut, että keskolan tädit katsovat. Muuten olisi käynyt mutta liian monta vauvaa kriittisessä tilassa. Joten muita vaihtoehtoja ei ollut.

En tietenkään haluaisi, että vanhempi lapsi joutuu synnytykseen mukaan. Mutta kuten sanoin lastenosaston tädit katsovat häntä sen aikaa jos isä sattuu olemaan töissä. Tietenkin he joutavat häntä hoitamaan, koska voisihan hän joutua sinne muutenkin jos tulisi sairaaksi! Enkä usko, että hän siitä saa minkäänlaisia traumoja! On varmasti moni muukin lapsi joutunut yllättäen sairaalaan ja joutunut olemaan siellä ilman vanhempiaan ainakin jonkun tunnin. Et semmosta...

;)

mitä jos soittaisit sossuun ja kysyisit sieltä neuvoa, osaavat siellä ainakin neuvoa oman paikkakunnan lastenhoitovaihtoehdot.
joillain paikkakunnilla voisi olla hyvä mahdollisuus saada vaikka perhetyöntekijä kotiin hoitamaan isompaa lasta, riippuu varmaan kyllä sitten tuosta ajastakin, et jos yöllä alkaa, niin varmaan aika hankalaa.

hyvissä ajoin olisi kannattanut alkaa asiaa hoitamaan, nyt on hiukan jo kiire!

tuo vuoropäivähoito, kuinka se sitten sinun asuinkunnassasi onkin järjestetty voisi olla vaihtoehto..... jos ne sinne suostuisivat tilapäisen vierailijan ottamaan, hyvä olisi käydä sitten kyllä tutustumassa paikassa etukäteen.

ihan noin tulevaisuuttta ajatellen olisi oikein hyvä perheen tutustua joihinkin esim. naapureihin, ihmisiin, joiden kanssa saisi aikaiseksi sen verran läheisen suhteen, että voisi hädän tullen pyytää apua, sosiaalista verkostoa, kyllä lapsiperheen arjessa tulee tilanteita, että tarvittaisiin joku hoitamaan yhtäkkiä lasta/lapsia.
eräs ystävätäreni, jolla ei ollut sukulaisia tmv. paikkakunnalla tutustui samassa talossa asuvaan keski-ikäiseen naiseen, josta tulikin sitten lapselle "mummu", jolta saattoi pyytää lastenhoitoapua ym.
tottakai täytyy jonkin verran tutustua, että voi luottaa lapsensa jonkun hoitoon, ei vieraalle ihmiselle kukaan lastansa halua tuosta vaan......

vaikka suomessa onkin hyvät "viralliset" sosiaaliavut, mielestäni perhe tarvitsee muitakin suhteita, samanikäisten lasten kuin omasi äiteihin olisi helppo tutustua noissa äiti-lapsikerhoissa.

entäs jos taksilla sairaalaan (siihen saa synnäriltä lapun sitten eli ei maksa kuin omavastuun) ja isä perässä sitten kun on saanut lapsenhoitoasiat kuntoon??
Lapsi kun syntyy ilman isän läsnäoloakin, yhä edelleen uskallan tätä mieltä olla ja vaikka vauva tulossa niin se isompi vaatii oman huomion ja lapsenvahdin.
Eiköhän kuitenkin kannata naapurin tätien kanssa keskustella sen verran että olisiko kenestä tähän hätäapua

Olen sitten varmaan ainoa jonka mielestä se isän läsnäolo ei tällaisessa tilanteessa ole mitenkään välttämätön? Mie kestäisin kyllä synnyttää yksin jos tilanne vaatisi, eli isommalle ei olisi hoitajaa. mieluummin, tuhatkertaisesti, synnytän yksin kuin otan lapsen mukaan vain siksi että isä pääsee. Taidan kuulua vähemmistöön :o

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 16:15 ainoa kirjoitti:
Taidan kuulua vähemmistöön :o

Taidat sikäli kuulua, että et vieläkään ymmärtänyt mistä on kyse. Samoin kuin ei "äiti 40plusplus" vaikka tilanne oli selitetty kolmeen kertaan, kaksi kertaa oikein rautalangasta... :whistle:

Kirjoitin tuossa aikaisemmin, että mulla oli sama tilanne kuin aloittajalla. Ja tosiaan neuvola ei ottanut muuta kantaa kuin saman sanoi, että hätätilanteessa lapsi mukaan. Mll hoitajalla oli tieto, että saatan tarvita nopeesti hoitajaa, mutta hänellä oli kuitenkin omat menot että en täysin varmaksi voinut luottaa. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 16:57 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 16:15 ainoa kirjoitti:
Taidan kuulua vähemmistöön :o

Taidat sikäli kuulua, että et vieläkään ymmärtänyt mistä on kyse. Samoin kuin ei "äiti 40plusplus" vaikka tilanne oli selitetty kolmeen kertaan, kaksi kertaa oikein rautalangasta... :whistle:

Kirjoitin tuossa aikaisemmin, että mulla oli sama tilanne kuin aloittajalla. Ja tosiaan neuvola ei ottanut muuta kantaa kuin saman sanoi, että hätätilanteessa lapsi mukaan. Mll hoitajalla oli tieto, että saatan tarvita nopeesti hoitajaa, mutta hänellä oli kuitenkin omat menot että en täysin varmaksi voinut luottaa. :/

hätätilanne on tosiaan viimeinen mahdollisuus silloin kun muita mahdollisuuksia ei ole eli pitää ensin ne muuta mahdollisuudet hakea ja käyttää. Eli ei ihan jyrkkä ei mutta melkein. Vaikka en ymmärrä niin tuon verran ymmärrän.
kannattaa nyt yrittää vähän luoda niihin naapurintäteihin suhteita jotta saa sitten hätätilassa apua niiltä ensin.
miten te oikeasti kuvittelette sen lapsenhoidon siellä synnärillä onnistuvan? Valaiskaapa tyhmää? Ei siellä liikaa väkeä ole irrotettavissa lapsenvahdiksi ja synntyshuoneeseen ei tarvita lasta jalkoihin pyörimään varsinkin silloin kun tarvitaan nopeaa toimintaa jos tuleekin oikea hätätilanne ja lapsen tai äidin henki vaarassa ja ne on ennustamattomia tilanteita.
Jokainen pääsee sinne sairaalaan myös yksin vaikka sitten ampparilla ei sinne isää tarvita vaikka hyvä tietysti on mutta asiat järkevään järjestykseen ensin.

Yhteistyössä