Lapsi menossa uimakouluun, miten kannattaisi toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lumi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lumi

Vieras
4 v ei haluaisi mennä yksin (eli ilman mua) sinne altaaseen, mutta nyt olen saanut puhuttua, että se on ok (jää nähtäväksi). Hän jää kyllä muualle ihan ok sen kummemmin kitinöittä (pienempänä kerhoon, nyt päiväkotiin, mummolaan, muskariin), joten luulen että menee nytkin aivan hyvin siihen ryhmään.

Luin kuitenkin nyt esitteestä, että uimaopettaja ottaa jo aulasta lapset mukaansa. Luulin että vien altaalle asti. Se on ok, voi olla helpompikin jäädä ryhmään siinä.

Mutta samassa esitteessä lukee, että myös palauttaa aulaan ja sinne ei kannata laittaa pesuaineita mukaan, siellä ei pestä hiuksia (osaa kyllä itse pestä että kenenkään ei tarvisi siinä auttaa tai häseltää) jne. Haluaisin kuitenkin, että käytäisiin lopussa ihan rauhassa saunassa (hän tykkää käydä) ja pestään hiukset jne. Ja oon itse siis menossa uimaan siksi aikaa, kun uimakoulu on eli oon uimakamppeissa siinä hollilla kyllä.

Onko ok napata lapsi uimakoulun päätyttyä altaalta tai pesuhuoneesta, ja hakea hänen kamppeet sieltä jostain ryhmähuoneesta omaan kaappiini (tietenkin pyytää että uimaope avaa oven jne.)? Vai miten tekisitte?

Anna lapsen mennä opettajan toiveiden mukaan. Hänellä on varmasti oma metodinsa ryhmän hallintaan ja opetukseen. Sehän ei ole sinun toiveidesi mukainen uimahallireissu, vaan uimakoulu :)

Meillä ryhmä palautetaan vanhemmille pukuhuoneeseen. En lähtis sekoittamaan tuota heidän systeemiään haluamalla pestä lapsia itse. Lapsellekin voi tulla ihmeellinen olo, että muut tekee noin ja me näin. Ei se välttämättä ole huono juttu, mutta outoa minusta, että ei käy se, mikä käy muille.

Meillä ei tosin aikuiset pääse uimaan uimakoulujen pyöriessä. Uimakoulut valtaa kaikki altaat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anna lapsen mennä opettajan toiveiden mukaan. Hänellä on varmasti oma metodinsa ryhmän hallintaan ja opetukseen. Sehän ei ole sinun toiveidesi mukainen uimahallireissu, vaan uimakoulu :)

Juuri näin. Äidit pois sieltä, kiitos. Terveisin uimaope. Oikein arka lapsikin tulee paremmin veteen ja leikkeihin, kun äiti ei ole vieressä säestämässä ja säätämässä.

Juuri näin. Äidit pois sieltä, kiitos. Terveisin uimaope. Oikein arka lapsikin tulee paremmin veteen ja leikkeihin, kun äiti ei ole vieressä säestämässä ja säätämässä.

:D

En oo altaaseen todellakaan tulossa mukaan altaaseen tai edes reunalle ja itsekin mietin, että parempi ehkä onkin, että lähtee ryhmän matkaan jo aulasta. Lähinnä tätä poistuloa siis mietin, kun uimakoulu loppuu.

Jos palautettaisiin pukuhuoneeseen, niin ongelmaahan ei olisi. Mutta palautetaan aulaan. Aula on se sisääntulosta seuraava tila, missä maksetaan, eli siinä vaiheessa on pesut tehty, haalarit päällä jne. Musta se jos lapsi on mun kanssa saunassa ja pesulla ei voi haitata enää siinä vaiheessa mukaan uskaltautumista, koska uimakouluhan on jo ohi silloin.

Ja uimakoulu alkaa jo tänään eli en voi viikkoa ennen sopia. Ryhmä on 4-6-vuotiaiden ja oma lapseni siis 4 v.

Meillä uimakoulussa lapset haetaan/palautetaan pukuhuoneesta, joten siitä on helppo halutessaan viedä takaisin suihkuun kunnon pesulle. Mitä jos tällä kertaa peset lapsen jälkikäteen kotona ja kysyt uimaopettajalta onko ok jos jatkossa otat lapsen vaikka pukuhuoneesta?

Usein uimakouluissa on monta ryhmää peräkkäin, on ymmärrettävää, että opettajat haluavat ryhmät kokonaisina sisään ja ulos, ettei tarvi tuumia, että jokos tuon lapsen piti olla lähtenyt ja mihinkäs tämä lapsukainen kuuluu. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En oo altaaseen todellakaan tulossa mukaan altaaseen tai edes reunalle ja itsekin mietin, että parempi ehkä onkin, että lähtee ryhmän matkaan jo aulasta. Lähinnä tätä poistuloa siis mietin, kun uimakoulu loppuu.

Jos palautettaisiin pukuhuoneeseen, niin ongelmaahan ei olisi. Mutta palautetaan aulaan. Aula on se sisääntulosta seuraava tila, missä maksetaan, eli siinä vaiheessa on pesut tehty, haalarit päällä jne. Musta se jos lapsi on mun kanssa saunassa ja pesulla ei voi haitata enää siinä vaiheessa mukaan uskaltautumista, koska uimakouluhan on jo ohi silloin.

Ja uimakoulu alkaa jo tänään eli en voi viikkoa ennen sopia. Ryhmä on 4-6-vuotiaiden ja oma lapseni siis 4 v.

Kerrotko vielä, miksi sinun pitää saada pestä lapsi juuri tuon uimakoulun jälkeen?

Hävisi viesti, mutta siis:

Mä en pese häntä, hän pesee itse :-).

Hänellä on todella pitkät hiukset, ja jos niillä lillutaan siellä uima-altaassa eka (hiukset kiinni, toki) ja vain suihkutellaan, ne ovat turkasen takussa sen jälkeen. Pitäisi siis laittaa ainakin hipaisut hoitoainetta että saa kammattua.

Hän tykkää saunoa ja ilmeisesti myös uimakoulussa saunotaan vähän, koska tavaralistassa luki laudeliina. Musta on hyvä pestä saunan jälkeen hiet pois.

Me tullaan ja lähdetään bussilla pois, bussimatka on noin 30 min ja kävelyt + odottelut päälle eli musta on helpompi että pesut on tehty tuossa vaiheessa, eikä enää kotona sitten uudestaan. Tukka kerkeää tuollakin välillä mennä takkuun.

Jos sanon selvästi että tämä lapsi lähtee aina mun kanssa pesulle ja saunaan (ja uimakoulua ei oo mitenkään montaa kymmentä kertaa, 5 kertaa vain nyt alkuunsa), niin luulisi, että ohjaaja merkkaa listaan sen eikä hätäänny, että missä hän on.

Täytyy soittaa sinne 12-13 välillä ja kysyä, onko se ok vai ei.

Hanki niiskuneidin selvityssuihketta - toimii myös jo kuivuneisiin hiuksiin ja sitä löytyy ihan prismoista ym.
Ja todellakin kyseessä on uimakoulu, joten ehkä olisi parempi ettet mene sinne itse säätämään väliin, onnistuu opetuskin paremmin.

uinnin jälkeinen itsenäinen peseytyminen ja pukeminen kuuluu uimakoulun ohjelmaan. opetellaan tapoja ja uimahallissa käyttäytymistä itsenäiseksi uimariksi.
lapsi oppii käymään uimassa koulun tai vaikka isin/vaarin kanssa.

Minä menin samalla uimaan ,kun lapsi uimakouluun. Pukuhuoneessa odotettiin tai uima-altaan luona opettajaa. Riippuen siitä oliko mies vai nais opettaja. Kun uimakoulu loppui jäätiin vielä uimaan ja sitten pesydyttiin omassa aikataulussa. Silloin kun en itse mennyt uimaan niin saatoin uima-altaalle ja hain sieltä.

soitin ja käy että jää pesemään mun kanssa, ja saan ne vaatteet sitten kun uimaope aukaisee ryhmäpukuhuonetta. Ja kuulemma parempi jos yhtään aristelee, että lähtee aulasta, niin kuin itsekin arvelin. Katsotaan sitten miten tämä alku menee, voiko jatkossa tehdä niin, että tuon suihkuun/altaalle opettajalle.

Itse opetukseen en ole aikonut puuttua, tai roikkua siinä, enkä mene sen altaan lähellekään ennen kuin heidän vuoronsa loppuu.

Me ollaan ko. uimahallissa käyty useinkin ja hän osaa siellä rutiinit, tietää, missä on kaapit, suihkut, saunat, vessat, miten pestään siellä jne.. Nyt on vain eka kerta ilman ketään tuttua aikuista. Kun on 5-6-v ja uimakoulut jatkuvat, niin tilanne on jo hänelle tuttu ja lapsikin on isompi.

Oon vetäny kymmen vuotta uimakouluja ja se, että vanhemmat jäävät lastensa kanssa uimaan tai saunomaan ei ole mielestäni mikään ongelma. Ainoa ongelma on, että vanhemmat katselevat ikkunan takaa uimakoulua (ikkuna lasten altaan vieressä) tai katsomosta lähellä lasten allasta, jolloin lasten keskittyminen menee vanhemmille vilkutteluun jne.

Yhteistyössä