Lapsi meni hoitoon ja minä olen kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="uudi";27830954]Laiskuutta sanon minä, tuo etuus täysyisi ehdottomasti poistaa.[/QUOTE]

Aivan totta. Säästöä sekin olisi kun mamman hellantertut ei vie hoitopaikkoja työssäkäyvien lapsilta.

[QUOTE="vieras";27831054]Aivan totta. Säästöä sekin olisi kun mamman hellantertut ei vie hoitopaikkoja työssäkäyvien lapsilta.[/QUOTE]

Töissä olen ollut tähän asti, nyt alkoi äitiysloma :)

Siis kalliiksihan se yhteiskunnalle tulee maksaa hoitopaikasta JA äitiyspäivärahaa. Nämä kotiäidit tulevat ehdottomasti erittäin kalliiksi. Mutta ei niitä lapsia tehdä, niitä saadaan. Mutta me ei saada niitä niin tiuhaan, ettei kykene hoitamaan ensimmäisiä alle kolmevuosikkaita. Sitten on kerhoja tai niiden puutteessa pk osa-aikaisesti.

Ihan ok. huilia ennen synnytystä :)

Meillä esikoinen oli hoidossa vielä 2 viikkoa sen jälkeen, kun kotiuduin vauvan kanssa synnäriltä. Mulle tehtiin sunniteltu sektio, joten tuo hoidossa pitäminen sen 2 viikkoa oli ihan suunniteltu juttu.

Hyvä, että tällainen vaihtoehto on olemassa väsyneille vanhemmille, mutta kannattaa muistaa että se todennäköisesti lähivuosien säästöjen myötä poistetaan. Eli jokaisen kannattaisi miettiä muitakin apukeinoja.

Eli sikäli Mummeliisan kaltaiset ihmiset, joilla hoitoapu löytyy lähipiiristä, ovat jaksamisensa kannalta aika paljon turvallisemmassa asemassa kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden varaan jaksamisensa laskevat. Uskon myös, että suvun ja ystävien kanssa solmittu ihmissuhteet antavat lapsen elämälle paremman pohjan kuin "pelkät" hoitosuhteet.

Meilläkin näitä asioita mietitään, suku on kaukana ja toinen lapsi tulossa. Toistaiseksi jaksan hyvin liitoskipuja ja muita vaivoja, mutta minulla onkin mies joka kantaa yli puolet lapsenhoitovastuusta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
En oikeasti ymmärrä miten näitä äitejä voi olla näin paljon.. edelliset lapset viedään päivähoitoon, jotta ollaan itse vauvan kanssa kotona tai viedään lapsi hoitoon, että "äiti voi lepäillä kotona liitoskipujen kanssa". Voi herranjestas sentään tätä uusavuttomuuden aikaa! Toivottavasti poistavat tulevaisuudessa tällaisen mahdollisuuden. Jokainen tehköön niin monta lasta kuin ITSE jaksavat hoitaa ;) Piste.

[QUOTE="...";27831161]Hyvä, että tällainen vaihtoehto on olemassa väsyneille vanhemmille, mutta kannattaa muistaa että se todennäköisesti lähivuosien säästöjen myötä poistetaan. Eli jokaisen kannattaisi miettiä muitakin apukeinoja.

Eli sikäli Mummeliisan kaltaiset ihmiset, joilla hoitoapu löytyy lähipiiristä, ovat jaksamisensa kannalta aika paljon turvallisemmassa asemassa kuin subjektiivisen päivähoito-oikeuden varaan jaksamisensa laskevat. Uskon myös, että suvun ja ystävien kanssa solmittu ihmissuhteet antavat lapsen elämälle paremman pohjan kuin "pelkät" hoitosuhteet.

Meilläkin näitä asioita mietitään, suku on kaukana ja toinen lapsi tulossa. Toistaiseksi jaksan hyvin liitoskipuja ja muita vaivoja, mutta minulla onkin mies joka kantaa yli puolet lapsenhoitovastuusta.[/QUOTE]

En ole väsynyt vanhempi, olen raskauden loppuvaihetta elävä, liitoskipujen kanssa painiva vanhempi :) Mieheni hoitaa tällä hetkellä enemmän kuin puolet lapsenhoitovastuusta ja yhdessä jatketaan vauvan syntymän jälkeenkin, ettei senkään puoleen ole huolta. Mutta on siis päivät töissä, joten yksin minä nyt olen kun loma alkoi. Onneksi pitää kaikki isyyteen liittyvät lomat mitä pystyy, niin teki esikoisestakin :)

On meillä turvaverkotkin täällä, miehen vanhemmat lähellä ja mulla siskon perhe. Ei vaan ole ollut tarvetta käyttää lapsenhoitoapuna, kun tykätään käydä koko perheen voimin joka paikassa. Pitäis varamaan alkaa hyödyntää niitä verkkoja enemmän kun toinen lapsi syntyy, kaksinoloaikaa pitäis saada hieman enemmän kuin nyt kun sitä ei käytännössä ole kuin iltaisin tunnin verran.

Että hyviä pointteja sulla, oikaisin omasta puolestani vaan kun mistään jaksamisongelmasta ei siis ole kyse. Vaikka ethän sinä välttämättä minusta puhunutkaan :)

En oikeasti ymmärrä miten näitä äitejä voi olla näin paljon.. edelliset lapset viedään päivähoitoon, jotta ollaan itse vauvan kanssa kotona tai viedään lapsi hoitoon, että "äiti voi lepäillä kotona liitoskipujen kanssa". Voi herranjestas sentään tätä uusavuttomuuden aikaa! Toivottavasti poistavat tulevaisuudessa tällaisen mahdollisuuden. Jokainen tehköön niin monta lasta kuin ITSE jaksavat hoitaa ;) Piste.

No jää siinä sitä ITSE-hoitoaikaa kuitenkin 5 päivää viikossa ja hoitopäivätkään ei ole kuin 6-7h :) Moni vie lapsen isovanhemmille tai muualle hoitoon paljon enemmän kuin meillä tuo lapsi tulee olemaan hoidossa pk:ssa nyt kun minä jäin lomille. Ja tästäkin tunnen siis syyllisyyttä, mutta toisaalta lapselle on ihan virkistävää päästä kivuliaan äipän luota kavereiden kanssa leikkimään ja PIHALLE.

[QUOTE="aloittaja";27830940]Jos olis takuupaikka niin tehtäis myös siten että otettais lapsi pois. Mutta kyse 1,5v ajasta eikä tuo yksityinen päikky voi antaa takuupaikkaa niin ei uskalleta riskeerata. Kun toinen vaihtoehto on sitten 100-paikkainen laitospäiväkoti, johon en halua alle 2-vuotiastani sitten jatkossa laittaa.[/QUOTE]

Ei ollut takuupaikka ja meilläkin pieni yksityinen päikky. Laitoin hakemukset vaan ajoissa taas uudestaan vetämään.

[QUOTE="aloittaja";27831206]En ole väsynyt vanhempi, olen raskauden loppuvaihetta elävä, liitoskipujen kanssa painiva vanhempi :) Mieheni hoitaa tällä hetkellä enemmän kuin puolet lapsenhoitovastuusta ja yhdessä jatketaan vauvan syntymän jälkeenkin, ettei senkään puoleen ole huolta. Mutta on siis päivät töissä, joten yksin minä nyt olen kun loma alkoi. Onneksi pitää kaikki isyyteen liittyvät lomat mitä pystyy, niin teki esikoisestakin :)

On meillä turvaverkotkin täällä, miehen vanhemmat lähellä ja mulla siskon perhe. Ei vaan ole ollut tarvetta käyttää lapsenhoitoapuna, kun tykätään käydä koko perheen voimin joka paikassa. Pitäis varamaan alkaa hyödyntää niitä verkkoja enemmän kun toinen lapsi syntyy, kaksinoloaikaa pitäis saada hieman enemmän kuin nyt kun sitä ei käytännössä ole kuin iltaisin tunnin verran.

Että hyviä pointteja sulla, oikaisin omasta puolestani vaan kun mistään jaksamisongelmasta ei siis ole kyse. Vaikka ethän sinä välttämättä minusta puhunutkaan :)[/QUOTE]

Ihanaa että sinulla on noin paljon läheisiä ympärilläsi. Itselläni tosiaan on aika niukalti apua samassa elämäntilanteessa.

Mutta silti en veisi tuota alle 2-vuotiasta päiväkotiin juuri uuden vauvan syntymän aikoihin. Liikaa muutoksia, jotka lapsi voi mielessään tulkita väärin.

[QUOTE="...";27831249]Ihanaa että sinulla on noin paljon läheisiä ympärilläsi. Itselläni tosiaan on aika niukalti apua samassa elämäntilanteessa.

Mutta silti en veisi tuota alle 2-vuotiasta päiväkotiin juuri uuden vauvan syntymän aikoihin. Liikaa muutoksia, jotka lapsi voi mielessään tulkita väärin.[/QUOTE]

En minäkään siis ole vasta nyt aloittamassa päivähoitoa tuolle esikolle! On ollut jo vuoden hoidossa siinä päikyssä, jossa siis nyt vaan jatkaa. Osa-aikaisena olen ollut ensin puol vuotta töissä ja nyt syksyn kokoaikaisena, nyt muutettiin soppari sitten minimiksi. Ei olis tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon kun pikkukakkonen syntyy, jos ei olis hoitoon jo tottunut.

[QUOTE="aloittaja";27831221]No jää siinä sitä ITSE-hoitoaikaa kuitenkin 5 päivää viikossa ja hoitopäivätkään ei ole kuin 6-7h :) Moni vie lapsen isovanhemmille tai muualle hoitoon paljon enemmän kuin meillä tuo lapsi tulee olemaan hoidossa pk:ssa nyt kun minä jäin lomille. Ja tästäkin tunnen siis syyllisyyttä, mutta toisaalta lapselle on ihan virkistävää päästä kivuliaan äipän luota kavereiden kanssa leikkimään ja PIHALLE.[/QUOTE]

No jää ja jää joo.. mutta mieti nyt itsekin! Sulla on yksi pieni lapsi, jonka viet TOISTEN hoidettavaksi, jotta saat yksin oleskella kotona. Kyllä niitä liitoskipuja on enemmän ja vähemmän jokaisella äidillä, mutta ei jokainen tuuppaa lastaan hoitoon niitten takia ;) Kyllä itsekin on ne useammassa raskaudessa kokenut. Itse hoidan kolme alle koulu-ikäistä lasta (pienin vauva), eikä olis tullut mielenkään viedä raskaus tai -vauva-aikana isompia hoitoon! Ne on mun lapsia, olen ne halunnut, ja itse ne myös hoidon :) Jos välillä väsyttää, mies ottaa enempi vetovastuuta tai sukulaiset joskus harvakseltaan yökyläilemään :)

[QUOTE="aloittaja";27831276]En minäkään siis ole vasta nyt aloittamassa päivähoitoa tuolle esikolle! On ollut jo vuoden hoidossa siinä päikyssä, jossa siis nyt vaan jatkaa. Osa-aikaisena olen ollut ensin puol vuotta töissä ja nyt syksyn kokoaikaisena, nyt muutettiin soppari sitten minimiksi. Ei olis tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon kun pikkukakkonen syntyy, jos ei olis hoitoon jo tottunut.[/QUOTE]

Nopeasti se tottuis takaisin siihen kotihoitoonkin ;) Vinkvink vaan.
Onhan niitä perhekerhoja sun muita, joissa voi lasten kans käydä jos seuraa kaipaa :) Tuntuu, että itsekin keksit tekosyitä tuolle hoidolle..

Nopeasti se tottuis takaisin siihen kotihoitoonkin ;) Vinkvink vaan.
Onhan niitä perhekerhoja sun muita, joissa voi lasten kans käydä jos seuraa kaipaa :) Tuntuu, että itsekin keksit tekosyitä tuolle hoidolle..

En ole yhtään kerhoihmisiä, eli ei kiitos :) Ja päikyssä on tutut lapset ja hoitajat, en ymmärrä miksi pitäis mieluummin viedä outojen lasten ja hoitajien keskelle? Ja nopeasti varmaan tottuiskin kotonaoloon, en epäile sitä hetkeäkään ja voi olla että olis tietyssä mielessä hyväksikin tuo kotihoito, mutta toisaalta ei ne haitat tuosta tarhastakaan mielestäni niin isoja ole että sen takia irtisanoisin tuon tarhapaikan. Syyllisyyttä kyllä koen tästä, mutta en yritä keksiä tekosyitä. Suurin syy tällä hetkellä on se, että saan itse levätä ennen synnytystä hieman enemmän ja seuraava syy on se, että saadaan pitää hyvä tarhapaikka ja lapsella säilyy tutut kuviot.

Ikävää, ettei teillä ole toimivaa verkkoa.
Kaunista kuitenkin että osaat iloita niiden puolesta jotka ovat osanneet asiansa fiksummin järjestää. Pienisieluisempi sortuisi tuossa tilanteessa katkeruuteen ja typerään "marttuurinkruunun kiillottamiseen" .

Voimia ja onnea siihen, että onnistutte tekin järkkäämän turvallisen verkon lapsillenne! Jokainen lapsi ansaitsee sen.

Ikävää että vihjailet olevan jotenkin lapselta pois jos ei ole kodin ulkopuolista hoitopaikkaa olemassa jo ennen syntymää. Kyllä äiti ja isä riittävät hoitajiksi ihan varmasti jos muitahoitajia/apua ei todella edes ostettavissa ole, ei ne lapset siitä kärsi.

Onneksi et sortunut olemaan ylemmyydentuntoinen vastatessasi tässä etkä antanut taaskaan ymmärtää että oma ja oman perheesi tapa on parempi kuin muiden.

:)

Ikävää että vihjailet olevan jotenkin lapselta pois jos ei ole kodin ulkopuolista hoitopaikkaa olemassa jo ennen syntymää. Kyllä äiti ja isä riittävät hoitajiksi ihan varmasti jos muitahoitajia/apua ei todella edes ostettavissa ole, ei ne lapset siitä kärsi.

Onneksi et sortunut olemaan ylemmyydentuntoinen vastatessasi tässä etkä antanut taaskaan ymmärtää että oma ja oman perheesi tapa on parempi kuin muiden.

:)

Samaa mieltä! Ihme kommenteja mummeliisalta tähän ketjuun. Kyllä pienille lapsille on takuulla riittävästi jos äiti ja isä hoitavat :) Ei tarvii ulkopuolista lastenhoitajaa jokainen perhe :) Nautin omista lapsistani, eikä tosissaan kävisi mielessäkään, että alkaisin heille väkisin jotain hoitopaikkoja hommaamaan, jotta saavat "virikkeitä" ;)

[QUOTE="aloittaja";27831276]En minäkään siis ole vasta nyt aloittamassa päivähoitoa tuolle esikolle! On ollut jo vuoden hoidossa siinä päikyssä, jossa siis nyt vaan jatkaa. Osa-aikaisena olen ollut ensin puol vuotta töissä ja nyt syksyn kokoaikaisena, nyt muutettiin soppari sitten minimiksi. Ei olis tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon kun pikkukakkonen syntyy, jos ei olis hoitoon jo tottunut.[/QUOTE]

Järkipuheelta kuulostaa. Meillä kaksivuotiaalla olisi tiedossa kerhopaikka (2 h kerrallaan 2 kertaa viikossa) joka alkaisi noin kuukausi ennen pienen sisaruksen syntymää, ja mietin onko siinäkin liikaa elämänmuutosta, täysin kotihoidettu kun on ollut.

Olen järkeillyt, että tilanteen mukaan mennään. Ja eihän teidänkään ole pakko viedä sitä esikoista hoitoon, jos arki sujuu muuten.

[QUOTE="vieras";27831338]En ole yhtään kerhoihmisiä, eli ei kiitos :) Ja päikyssä on tutut lapset ja hoitajat, en ymmärrä miksi pitäis mieluummin viedä outojen lasten ja hoitajien keskelle? Ja nopeasti varmaan tottuiskin kotonaoloon, en epäile sitä hetkeäkään ja voi olla että olis tietyssä mielessä hyväksikin tuo kotihoito, mutta toisaalta ei ne haitat tuosta tarhastakaan mielestäni niin isoja ole että sen takia irtisanoisin tuon tarhapaikan. Syyllisyyttä kyllä koen tästä, mutta en yritä keksiä tekosyitä. Suurin syy tällä hetkellä on se, että saan itse levätä ennen synnytystä hieman enemmän ja seuraava syy on se, että saadaan pitää hyvä tarhapaikka ja lapsella säilyy tutut kuviot.[/QUOTE]

Musta suurin haittaa on siinä, että päiväkotihoitoa ei ole suunniteltu osapäivälapsia varten, vaan kokopäivän hoidon tarpeisiin. Elikä suurin osa sitä hoitoaikaa on ihan perustarpeiten huolehtimista ja siihen kykenee varmaan suurin osa vanhemmista.... Jos halua lapselle seuraa, leikkiä ja viriketta, niin kerhot ja leikkitoiminta ovat paljon parempia siihen tarkoitukseen. Koska sen parin tunnin aikana keskitytään ainoastaan siihen leikkiin.

Ja itse siis otin ton 3,5v pois päikystä (oli ollut reilun vuoden), oli kotosalla ja 4veenä kävi leikkitoiminnassa 3h kerta, 2-3krt/viikossa. Tykkäsi paljon! Ja kun 5veenä lähti takaisin samaan päiväkotiin, missä oli aikaisemminkin ollut, niin lto sanoi ekana päivänä, että ihan kun meidän jätkä ei olisi paria vuotta pois ollutkaan. Sen verran hyvin sopeutui takaisin ryhmään ja tuttujen kavereiten leikkeihin.

Samma här :-) lapsi on päiväkodissa. Aamulla pesin pyykkiä ja kävin läpi loman säpot, lähdin kirjastoon lainaamaan tenttikirjoja, nyt kahvilassa selailemassa niitä. Pian haen lapsen. Olisinhan mä voinut nää jutut hoitaa lapsenkin kanssa, mutta taitaa olla molemmille kivempaa että tehtiinniin kuin tänään tehtiin.

Älä ap ole suruinen. Mulla on kolmivuotias täyspäivähoidossa, vaikka itse olen vaan kotona. Lyhyempiä päiviä tosin olisi, jos hoitopaikka olisi lähempänä. Nyt pitää miehen työaikojen mukaan mennä.
Jäin suoraan kotihoidontuelta sairaslomalle.
Meidän lapsi ainakin tarvitsee kovasti ikäistään seuraa, sitä en pysty itse järjestämään, joten päiväkoti on hyvä paikka hänelle.
On hyvä, että elämässä on muitakin tärkeitä paikkoja kuin koti, ja muitakin turvallisia aikusia kuin vanhemmat. Ja on mahtavaa, kun on isompia lapsia, joilta katsoa mallia kehitykseensä. Esimerkiksi puheen oppimisessa on meidän pikkuinen edistynyt valtavasti heti hoidon aloitettuaan pari kuukautta sitten.
Ja niin kovin se päiväkodissa viihtyy, ettei joululomallakaan olisi jaksanut olla kotona. Muutama päivä ennen loman loppua joka aamu yritti päiväkotiin lähteä, tänään vihdoin pääsi, ja veikkaanpa että naantalin aurinko itse tulee kotiin äidille kertomaan, miten kiva päivä tänään on ollut, jos mies sitä ylipäänsä ulos sieltä saa kannettua. :)

Yhteistyössä