Lapsi liittynyt varkain facebookiin, valehdellut sinne ikänsä jne...Mitä mä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itse oon saanu mennä, olla ja tulla lähes miten haluan, kunhan ilmoitin. Luottamus oli molemminpuolinen äidin kanssa. Homma toimi ja kaikki pystyttiin keskustelemaan, kun molemmat tuli puolitiehen vastaan, eikä kaikkeen ollut totaalinen EI heti kättelyssä... enkä mä nyt tiedä kuin kieroonkasvanu paskiainen musta on tullu?!?!!! Kunnioitus äitiä ja hänen sääntöjään kohtaa löytyy yhä' edelleen!!! Eiköhän juttu ratkea kun asiasta voi keskustella ja pääsee varmasti kaikkia miellyttävään ratkaisuun. kaikki varmasti tietää myös mitä on olla nuori, kaikkea kielettyä on/olisi kiva kokeilla

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24909482:
Voi hellallettas että sä oot pihalla kaikesta ku tamppoonin naru tai lumiukko...
Luuletko sä että mun lapset on yhtä tyhmiä ku sä?
Vastaus, ei ne oo sun lapsia, eikä oo tullu suhun.
Ja PS: Sen kavereilla ei oo kellää minkäälaisia kännyköitä...
Täälläpäi Suomea on erilainen kuri netin suhtee ku siällä perähikiällä! : /

:D Olis kyllä mielenkiintosta tietää, mistäpäin kuvittelet minun olevan... :D Koululainen ilman kännykkää...? Ei siis kovin vanha vielä. Onko sinulla kokemusta mistään muista lapsista, kuin omistasi...? Itsellä nimittän on, ihan "jonkunverran". :D

Kyllä mun mielestä kuuluu ihan vanhemman velvollisuuteenkin opettaa lapselle, että jos sääntöjä rikkoo, tulee seuraamus(rangaistus).
Vanhemman tehtävä on kasvattaa lapsestaan YHTEISKUNTAkelpoinen yksilö.
Sattumalta tää yhteiskuntakin toimii siten, että virheistä seuraa rangaistus. Ja hyvä niin.

Jos sun työpaikkas on koulu, niin luulisi sinun jo siellä oppineen, että lapsetkin ovat yksilöitä ja se mikä toimii toiselle ei toimi taas toiselle.

Yhteiskuntakelpoisuutta ei mitata siinä, miten hyvin saa pahantekonsa salattua. Ennemin opetan lapsille moraalia, en toimimaan oikein vain rangaistuksen pelossa. Oikeastaan on aika puistattava ajatus, että lapsesta haluttaisiin muita tahdottomasti seuraava lammas, joka ei itse tosipaikan tullen ilman jonkun muun kieltoja ja rangaistuksia osaa toimia oikein. Tai vaihtoehtoisesti diktaatorimaisesti määräilevä, vanhemmistaan mallia ottaen.

Säännön toimivuutta ei edistä sanktio, vaan se, että sääntö on kaikille reilu ja yhdessä sovittu. Esim ap:n tapauksessa lapsi on halunnut liittyä faceen, mutta äiti vain kieltää. No, hänpä teki tasan miten huvitti ja tekee jatkossakin, jos ei hänen ajatuksiaan ja mielipiteitään aleta huomioida. Facebook ei vaaranna lastasen enempää, kuin koulumatkatkaan, joten äidin valvonnassa ja oikein käytettynä siinä ei ole mtn pahaa.

[QUOTE="vieras ap";24909272]Tunnen tuon lapsen. Kun kiellän, tekee sitten salaa näitä kiellettyjä juttuja :(.
Mä kun niin haluaisin, että meillä on avoimet välit, mutta täysin pieleen on kasvatus mennyt tässä asiassa :(.
Salailee näitä juttuja sitten.

Voi helvetin helvetti.
Huomenna suuttuu taas kahta kauheammin kun kerron, että tiedän liittymisestään :(. Sitten alkaa salettiin valehtelu ja liittyy salauksien kera uudelleen facebookiin, tai jotain :(.[/QUOTE]

Tiedätkö, lapsesi ihan oikeasti joutuu hyvin eriarvoiseen asemaan kaveripiirissä jos hän ei ole facebookissa, jos siis kaikki kaverit siellä on. Ettekö voisi keksiä sopivia sääntöjä joita noudattamalla hän voisi siellä olla? Esim niin, että sinulla olisi hänen salasana tiedossaan, että yhdessä voisitte katsella mitä siellä tapahtuu, että sinne ei saa laittaa mitään kuvia jossa perheenjäseniänne on jne...

Mutta että saa chattailla ystäviensä kanssa ja lähetellä viestejä, kommentoida toisten kuvia yms. Nimeksi voi laittaa väärällä sukunimellä, esim Laura Pallokala, ei Laura Virtanen, jos et tahdo hänen olevan siellä oikealla nimellään.

Minusta tuntuu, että AP pelkää tuntematonta nyt vähän liikaa. Kauhea hysterisointi sosiaalisesta mediasta. Miten se lapsi oppii sosiaalista mediaa käyttämään jos et sinä opasta häntä, yhteistyössä? Vai meinaatko, ettei hän saa mihinkään liittyä ennen kun on täysi-ikäinen? Ja mitäs sitten kun hän liittyy täysi-ikäisenä eikä osaa käyttää nettiä tai käyttäytyä netissä?

Sosiaalinen media on nykypäivää, DEAL WITH IT. Nämä eivät mene pois sen takia, että sinä tunget pääsi hiekkaan.

Facessa on otsikkorivin nuolen alla Turvallisuuskeskus - työkalut - ilmianna. Sieltä linkistä voi käräyttää henkilöitä jotka rikkovat fb:n sääntöjä. Itselle rupesi tulemaan näiden lapsen ystävien kautta "Viikon vammainen" -postauksia, minkä ilmiannoin. Postauksen pitäjä oli kuvasta päätellen alaikäinenkin.
Turvallisuuskeksuksessa näytti olevan myös hyödyllistä infoa lasten ja nuorten ohjaamisesta sosiaalisen median käytössä. Käykääpä lukemassa!

ei siit tarvii stressii ottaa mut mäkää en oikeen tykkää tosta facebookista.Melkein mun kaikki ystävätki on siellä. sinne pitäisi hommata joku juttu millä varmistetaan ihmisen ikä... mä en kestä sitä facebookkia!!!!!!!!!!