Lapsi liittynyt varkain facebookiin, valehdellut sinne ikänsä jne...Mitä mä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
11 vuotiaasta siis kysymys.
On pyytänyt tosi usein, että saako liittyä facebookiin. Olen kieltänyt.
Itse en ole siellä, en ymmärrä mitä hienoa on siellä retostella saavutuksillaan (tiskasin ja tamppasin matot --> kehukaa minua!! ) ja perustelin lapselleni, että facebook ei ole ensinnäkään noin nuorille ja toisekseen hän kyllä näkee kavereitansa ihan livenäkin, ei siihen facebookia tarvita.

Yllätys oli melkoinen, kun selasin sivuhistoriaa, siellä oli liitytty facebookiin ja sivukin jäänyt sulkematta. Kävin lapsen sivuilla, oli laitettu kuvia meidän kotikoneelta sinne ym mitä en IKINÄ tee itse enkä hyväksy kun tiedän, ettei niiträ saa koskaan enää netistä pois kun ne on sinne laitettu.

Mitä mä teen ja miten kerron tietäväni, että lapsi on siellä? En ymmärrä noista facebookin salatusjutuistakaan mitään, mistä minä tiedän, kenelle ne kuvat on näkynyt, koko maailmalle vai?

Sellaiset poistin heti, joissa näkyi meidän perheenjäseniä.

Auttakaa. Vitun facebook. Mua vituttaa tää nykyajan hapatus. Kaikki pitää netissä jakaa ja lapset ei osaa olla varovaisia. Mitä tuolla nyt sitten näkyy meistä ja kuvistamme ymymym.

Poistaako ylläpito alaikäisen käyttäjän tunnukset ja voiko estää niin ettei lapsi pääse liittymään sinne?

Kaikki (?) kaverit on kuitenkin siellä ja tuo laps hinkuaa sinne kumminkin...

Facebook ei ole 11 vuotiaan paikka. Johan se on niitten säännöissäkin kielletty. Laitat sinne viestiä ja käsket niiden poistaa alaikäisen lapsesi profiilin. Niin mun ystäväkin teki kun lapsi liittyi ilman lupaa. Poistivat profiilin samantein. Mikä on kielletty niin siitä pidetään kiinni.

Tunnen tuon lapsen. Kun kiellän, tekee sitten salaa näitä kiellettyjä juttuja :(.
Mä kun niin haluaisin, että meillä on avoimet välit, mutta täysin pieleen on kasvatus mennyt tässä asiassa :(.
Salailee näitä juttuja sitten.

Voi helvetin helvetti.
Huomenna suuttuu taas kahta kauheammin kun kerron, että tiedän liittymisestään :(. Sitten alkaa salettiin valehtelu ja liittyy salauksien kera uudelleen facebookiin, tai jotain :(.

[QUOTE="vieras ap";24909272]Tunnen tuon lapsen. Kun kiellän, tekee sitten salaa näitä kiellettyjä juttuja :(.
Mä kun niin haluaisin, että meillä on avoimet välit, mutta täysin pieleen on kasvatus mennyt tässä asiassa :(.
Salailee näitä juttuja sitten.

Voi helvetin helvetti.
Huomenna suuttuu taas kahta kauheammin kun kerron, että tiedän liittymisestään :(. Sitten alkaa salettiin valehtelu ja liittyy salauksien kera uudelleen facebookiin, tai jotain :(.[/QUOTE]

Ketä on mahdollista muuttaa, itseä vai toista?

Sä siis pelkäät omaa 11-vuotiasta :o
Kuule, nyt otat semmoisen perkeleen pentu-asenteen, ja annat murun kuulla huomenna kunniansa. Eikä mitään hemmetin pelkotiloja, vaan näytät kuka teillä päättää asioista. Älä nyt jumalauta anna lapsen kävellä ylitsesi!

• Tykkää
Reactions: Joxu ja Tam
ensin hengität hetken ja liityt itse kanssa ja laitat lapsellesi kaveri pyynnön jonka kautta pystyt seuraamaan hänen julkaisujaan ja ketä hänellä on siellä kavereina. ennemminn ohjeistat järkevään julkaisuun ja kerrot mitä kuvia saa julkaista ja mitä ei koska hän tulee niitä julkaisuja kuitenkin tekemään mutta kun olet hänen kaverinaan niin hän tekee sen sinun valvonnassasi ilman että hän edes sitä tajuaa......

Tutustu FB:hen. Tiedät sitten paremmin miten ohjata lasta vastuulliseen netin ja FB:n käyttöön. Minä kannatan ennemmin ohajusta ja opastusta, kuin täyskieltoa (johon lapsi luultavasti reakoi vahvasti vastaan). Keskustele lapsen kanssa ja voit harkita annatko FB-profiilin olla, mutta vaadit saada kaikki salasanat ja luvan käydä tarkkailemassa miten sitä käyttää.

Kuule, nyt sulla on viimeinen mahdollisuus saada lapselles kuri ennenkun se on täys teini. Tietokone pois, kotiaresti, kaikki peliin jos ei ala säännöt mennä perille.
Sillähän on susta niskaote kun noin sitä pelkäät. Sä olet vanhempi, käyttäydy sen mukaisesti!!

Kuri kehiin ja äkkiä, tsemppiä!

Ei siinä auta kuin poistaa tili ja keksiä joku rangaistus. Nettikieltö kuulostaa minustakin hyvältä. Ja tuo mie joka ohjaa pyytämään kaveriksi niin tuo ei vaan toimi koska
a) ap ei ole facebookissa
b) lapsi voi rajata äidin niin hyvin, ettei tämä KUITENKAAN näe mitä kaikkea julkaisee. En minäkään näytä omalle äidilleni kaikkea facebookissa vaikka kavereita ollaan ja minä jo ihan aikuinen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24909291:
Kuule, nyt sulla on viimeinen mahdollisuus saada lapselles kuri ennenkun se on täys teini. Tietokone pois, kotiaresti, kaikki peliin jos ei ala säännöt mennä perille.
Sillähän on susta niskaote kun noin sitä pelkäät. Sä olet vanhempi, käyttäydy sen mukaisesti!!

Kuri kehiin ja äkkiä, tsemppiä!

Ja muista tulla palstalle itkemään, kun ei toiminut.

Käräytä ylläpitoon. Pääset syyllisen leimasta, tosin on ehkä aika kyseenalaista paeta ikävää velvollisuutta. Puhu lapselle vakavasti rehellisyydestä.
Itse ratkaisin vastaavan tilanteen niin, että lapseni käytti fb:tä kanssani minun tunnuksillani. Pelasimme yhdessä farmvilleä, ja hänen ystävänsä ovat kavereitani. Kiinnostus häipyi aika äkkiä, lapsi huomasi ettei fase niin ihmeellistä ole. Nyt on enää muutama kuukausi 13-vuotispäivään :)

voisiko joku neuvoa, miten tuolla saa yhteyttä ylläpitoon? Onko siellä joku ihminen ruudun takana, joka kysymyksiä lukee vai vastaako joku kone niihin automaattisesti?

LLuin tuolta "profiilin poisto" otsakkeen alta, että jos haluat poistaa tee näin ja näin, mutta että tilin voi palauttaa halutessaan :headwall:

Saako jostain ylläpitoon yhteyden, niin ettei lapsi voi luoda nimellään tiliä koska on alaikäinen?

[QUOTE="vieras ap";24909334]voisiko joku neuvoa, miten tuolla saa yhteyttä ylläpitoon? Onko siellä joku ihminen ruudun takana, joka kysymyksiä lukee vai vastaako joku kone niihin automaattisesti?

LLuin tuolta "profiilin poisto" otsakkeen alta, että jos haluat poistaa tee näin ja näin, mutta että tilin voi palauttaa halutessaan :headwall:

Saako jostain ylläpitoon yhteyden, niin ettei lapsi voi luoda nimellään tiliä koska on alaikäinen?[/QUOTE]

Sinne voi luoda tilin ihan millä nimellä vaan. Kaivat omaa kuoppaasi.

Sinne voi luoda tilin ihan millä nimellä vaan. Kaivat omaa kuoppaasi.

No tätä ajatusta en ymmärrä ollenkaan. Koska lapsi ehkä yrittää uudelleen samaa temppua, niin aikuisen pitäisi nyt yhtäkkiä hyväksyä FB? Mikä logiikka?

Mun mielestä lapselle tehdään selväksi, että nyt on toimittu vasten niitä sääntöjä joita kotona on asetettu ja jatkossa koneen käyttöä valvotaan toisella tapaa (siihen ei sisälly fb:n käyttöä alle 13-vuotiaana). Jos lapsi narahtaa uudelleen, niin sitten mietitään jatkotoimenpiteitä. Mutta ei todellakaan anneta lapselle hyväksyntää sellaiseen asiaan jonka vanhemmat on selkeästi kieltäneet.